Τα σχέδια της Γαλλίας για τη ενεργειακή μετάβαση μέσω της κορυφαίας αθλητικής διοργάνωσης
Οι Ολυμπιακοί Αγώνες που διεξάγονται στο Παρίσι είχαν έναν τολμηρό στόχο: «να μειώσουν στο μισό το αποτύπωμα άνθρακα των Αγώνων σε σύγκριση με τον μέσο όρο για το Λονδίνο 2012 και το Ρίο 2016».
Προφανώς αυτοί αντιστοιχούσαν κατά μέσο όρο σε 7 εκατομμύρια τόνους CO2e, που ισοδυναμεί με ετήσιες εκπομπές 1,5 εκατομμυρίου αυτοκινήτων, σύμφωνα με την ιστοσελίδα cleantechnica.com.
Ο καύσωνας - ρεκόρ στην Γαλλία
Σημειώνεται ότι πιο σημαντικά για τους Θερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες είναι τα κύματα καύσωνα.
Μόλις πριν από 2 χρόνια, η Γαλλία είχε θερμοκρασίες ρεκόρ στο κύμα καύσωνα που σκότωσε 60.000 έως 70.000 ανθρώπους για εβδομάδες το καλοκαίρι.
Το ίδιο το Παρίσι είδε θερμοκρασίες 40° Κελσίου, ή 104° F. Το τρέξιμο σε μαραθώνιους, οι διαγωνισμοί σε τρίαθλο ή ακόμα και οι περισσότερες υπαίθριες αθλητικές εκδηλώσεις σε αυτές τις θερμοκρασίες δεν συνιστάται για λόγους υγείας. Το να πεθαίνουν αθλητές κατά τη διάρκεια της θερμικής υπόκλισης δεν είναι επίσης καλό.
Οι διοργανωτές ξεκινούν αγώνες αντοχής νωρίτερα ακολουθώντας τα βήματα των χωρών του ισημερινού. Ο μαραθώνιος της Σιγκαπούρης ξεκινά στις 4:30 π.μ., για παράδειγμα, 2,5 ώρες πριν την ανατολή του ηλίου, όταν η θερμοκρασία είναι μόνο 28° Κελσίου με 80% υγρασία, η οποία μοιάζει με 39° Κελσίου.
Τα σχέδια χαμηλών εκπομπών άνθρακα
Ο σχεδιασμός για Ολυμπιακούς Αγώνες χαμηλών εκπομπών άνθρακα προϋπήρχε αυτών των κυμάτων καύσωνα, αλλά τα θανατηφόρα ατυχήματα αναμφίβολα φίμωσαν τους αρνητές που υπήρχαν στη Γαλλία. Υπάρχουν πολλά πράγματα που έχουν κάνει οι διοργανωτές, από το εντυπωσιακό έως το συμβολικό έως το ανόητο ή ακόμα και ανόητο.
Ένα από τα μεγαλύτερα πράγματα που έχουν κάνει δεν είναι η κατασκευή ενός τεράστιου όγκου νέων υποδομών.
Στην πραγματικότητα, έχουν κατασκευάσει μόνο μια μόνιμη νέα εγκατάσταση εκδηλώσεων, ένα υδάτινο κέντρο.
Περαιτέρω, χρησιμοποιεί δομοστοιχεία ξυλείας με σταυροειδείς στρώσεις που κατασκευάστηκαν εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά και συναρμολογήθηκαν επιτόπου όπως τα LEGO, οδηγώντας στην ολοκλήρωση νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα, αν και όχι με προϋπολογισμό.
Σχετικά με την απανθρακοποίηση των κατασκευών, η μηχανική ξυλεία είναι μία από τις μεγάλες σφήνες.
Είναι πολύ ισχυρότερο, επομένως ένας τόνος αντικαθιστά 4,8 τόνους οπλισμένου σκυροδέματος, έχει πολύ χαμηλότερο χρέος άνθρακα ανά τόνο για εξόρυξη και επεξεργασία από το σκυρόδεμα, και το καλύτερο από όλα, ένας τόνος επεξεργασμένης ξυλείας έχει απορροφήσει έναν τόνο ατμοσφαιρικού άνθρακα διοξείδιο κατά τη διάρκεια της ζωής του, μετατρέποντας τον άνθρακα σε ίνες ξύλου και αναπνέοντας το μεγαλύτερο μέρος του οξυγόνου. Τελευταίο αλλά εξίσου σημαντικό, η οροφή του είναι επικαλυμμένη με ηλιακούς συλλέκτες, επαρκείς για να καλύψει τουλάχιστον το 20% των ενεργειακών αναγκών του.
Όλοι οι άλλοι χώροι εκδηλώσεων βρίσκονται είτε σε προϋπάρχουσες εγκαταστάσεις είτε σε αρθρωτές προσωρινές εγκαταστάσεις που θα αποσυναρμολογηθούν για επαναχρησιμοποίηση ή ανακύκλωση.
Το Ολυμπιακό Χωριό, το οποίο θα φιλοξενήσει πάνω από 14.000 αθλητές κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων και 8.000 κατά τη διάρκεια των επόμενων Παραολυμπιακών Αγώνων, επικεντρώνεται ως επί το πλείστον στην επαναχρησιμοποίηση των υπαρχόντων βιομηχανικών κτιρίων σε 3 γειτονιές της μητροπολιτικής περιοχής.
Η ανακαίνιση κτιρίων αντί για νέες κατασκευές είναι μια άλλη τεράστια σφήνα στην απεξάρτηση των ανθρακούχων κατασκευών.
Οι τοποθεσίες των χωριών είναι πιθανό να είναι ελκυστικές νέες κατοικίες μετά τους Ολυμπιακούς σε μια από τις πιο πυκνοκατοικημένες πόλεις στον κόσμο.
Από την άποψη της κλιματικής αλλαγής, η κατασκευή στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Παρισιού είναι ένα σίγουρο χρυσό μετάλλιο.
Τρόπος μετακίνησης πολιτών
Η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής είναι ένα παγκόσμιο αγαθό κοινωνικής δικαιοσύνης, αλλά πρόκειται να οδηγήσει σε τοπικά προβλήματα κοινωνικής δικαιοσύνης.
Πόσο καλό μπορεί να είναι όταν 1,5 εκατομμύριο ξένοι και 4,5 εκατομμύρια Γάλλοι πολίτες αναμένεται να ταξιδέψουν για να παρακολουθήσουν ορισμένους ή όλους τους Αγώνες; Πολλοί από αυτούς θα πετούν ή θα οδηγούν τα οχήματά τους εσωτερικής καύσης από όλη τη Γαλλία και την Ευρώπη.
Η Γαλλία έκανε σίγουρα μια προσπάθεια σε αυτό το μέτωπο. Εντός της μητροπολιτικής περιοχής, ενίσχυσε το ηλεκτρικό του μετρό και το σιδηροδρομικό σύστημα, ολοκληρώνοντας τις προσπάθειες εγκαίρως, αν όχι με προϋπολογισμό.
Υπάρχουν μεγάλες περιοχές στο Παρίσι με περιορισμούς για τα πάντα εκτός από πεζούς και ποδηλάτες, από οχήματα με κωδικό QR για ντόπιους, επαγγελματίες και ορισμένους επισκέπτες σε ζώνες που είναι μόνο για πεζούς και ποδηλάτες.
Η πρόθεση είναι ότι αυτοί θα είναι διαμετακομιστικοί Ολυμπιακοί Αγώνες με πολλούς σιδηροδρομικούς σιδηροδρόμους υψηλής αξίας.
Το αυτοκίνητο υδρογόνου των Ολυμπιακών Αγώνων
Η Toyota (παραμένει βαθιά παράλογη στο θέμα του υδρογόνου στις μεταφορές) φέρεται να είναι ο μεγαλύτερος μεμονωμένος χορηγός των Αγώνων, με 835 εκατομμύρια δολάρια που δεσμεύτηκαν το 2015 για να καλύψουν 4 Αγώνες.
Το επίσημο αυτοκίνητο των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού είναι το Mirai με υδρογόνο, το αυτοκίνητο που έχει καταρρεύσει σε πωλήσεις μονάδων εκτός Ιαπωνίας τα τελευταία 3 χρόνια.
Σχεδόν όλοι συμφωνούν τώρα ότι τα ελαφρά οχήματα δεν αποτελούν αγορά υδρογόνου και κυψελών καυσίμου.
Αυτό οδήγησε 120 επιστήμονες και μηχανικούς να συντάξουν και να υπογράψουν μια επιστολή καλώντας τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Παρισιού να ανακαλέσουν αυτήν την απόφαση, καθώς προωθούσε μια λύση στην κλιματική αλλαγή σε μια από τις μεγαλύτερες και πιο δημοφιλείς σκηνές στον κόσμο.
Δεν είναι σαφές γιατί οι Ολυμπιακοί Αγώνες θεώρησαν ότι αυτή ήταν καλή ιδέα, καθώς η Toyota είχε δηλώσει πριν από πολύ καιρό ότι δεν θα ανανέωνε τη χορηγία της και το Παρίσι φιλοξενεί ήδη πάρα πολλά Toyota Mirai.
Η Hype Taxi έχει λάβει περίπου 55 εκατομμύρια ευρώ για τον στόλο των ταξί υδρογόνου στο Παρίσι και την επέκταση σε άλλες πόλεις. Αυτό σημαίνει ότι η διαφημιστική εκστρατεία υδρογόνου θα εμφανίζεται σε αναρίθμητες οθόνες σε όλο τον κόσμο, ανατρέποντας την ορθολογική πολιτική μεταφορών.
Αυτό δεν είναι το μόνο αδιέξοδο μεταφοράς στους Αγώνες. Το σύστημα αεροπορικών ταξί eVTOL της γερμανικής startup Volocopter κατάφερε να ξεπεράσει τους ρυθμιστικούς ιστούς της τελευταίας στιγμής και θα πετά ίσως μερικές φορές την ώρα μεταξύ μιας φορτηγίδας στον Σηκουάνα και μερικά αεροδρόμια, μεταφέροντας έναν εύπορο ή συνδεδεμένο επιβάτη συν χειραποσκευές τη φορά .
Ενώ η ηλεκτροκίνητη πτήση είναι απολύτως λογική, θα είναι σταθερή πτέρυγα από τα αεροδρόμια για μεγάλο χρονικό διάστημα. Τα αστικά αεροταξί είναι μια ανύπαρκτη αγορά που αποτελεί αυταπάτη των βαθιά εύπορων και των startup που παίρνουν χρήματα από αυτούς.
Αντίθετος ο Δήμος Παρισιού στα οχήματα υδρογόνου
Σίγουρα ο Δήμαρχος του Παρισιού και οι περισσότεροι δημοτικοί σύμβουλοι ήταν αντίθετοι, εστιάζοντας σε πραγματικές λύσεις για τις αστικές συγκοινωνίες, συμπεριλαμβανομένων των συγκοινωνιών, των περιορισμών στα προσωπικά οχήματα, της δυνατότητας ποδηλασίας, της βατότητας και της στρατηγικής αστικού σχεδιασμού των 15 λεπτών.
Η Ολυμπιακή δάδα χωρίς φλόγα διότι εκτοξεύει ρύπους
Η Ολυμπιακή δάδα είναι σύμβολο ειρήνης, ενότητας και φιλίας μεταξύ των εθνών. Είναι μια τεράστια ανοιχτή φλόγα αερίου που καίει για μεγάλο χρονικό διάστημα. Είναι κακή εκτόξευση φυσικού αερίου, επομένως υπάρχει μεγάλη διολίσθηση μεθανίου με τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.
Στο Παρίσι έχουν καινοτομήσει με πολλούς τρόπους πέρα από τη σπατάλη σχεδόν τόσων χρημάτων σε περίπλοκες αστοχίες οικοδομημάτων που έμελλε να καταρρεύσουν, όπως συνέβη στο Ρίο ντε Τζανέιρο, το Μόντρεαλ και την Αθήνα. Ένας από αυτούς τους τρόπους είναι η Ολυμπιακή Φλόγα η οποία είναι χωρίς φλόγα.
Στην πραγματικότητα είναι απλώς ένα γιγάντιο μπαλόνι ηλίου. Οι «φλόγες» είναι προβολείς LED που λάμπουν μέσα από τους υδρατμούς που εκπέμπονται από τη στρογγυλή βάση.
Δεν υπάρχει καμία αναφορά για το υδρογόνο σε κανένα από το υλικό των Ολυμπιακών Αγώνων για τη φλόγα.
Αυτό δεν εμπόδισε πολλούς δημοσιογράφους να υποθέσουν ότι πρόκειται για μπαλόνι υδρογόνου, αλλά δεν υπάρχει κανένας λόγος ότι το αέριο θα χρησιμοποιηθεί όταν έχει χρησιμοποιηθεί πολύ λιγότερο εύφλεκτο ήλιο για πράγματα όπως αυτό πριν από περίπου έναν αιώνα.
Παρά την περιορισμένη κατασκευή και την εστίαση στην επαναχρησιμοποίηση, οι Αγώνες κατάφεραν να ξεπεράσουν τον προϋπολογισμό τους (115%).
Ο παρακάτω πίνακας που δείχνει πώς εκτελέστηκαν τα μεγάλα έργα είναι το υλικό του Flyvbjerg, μια παραλλαγή αυτού που περιέχεται στο βιβλίο «How Big Things Get Done» του Bent Flyvbjerg (καθηγητής, παγκόσμιος εμπειρογνώμονας μεγάλων έργων) με τον Dan Gardner.
www.worldenergynews.gr