Η Γεωργία δεν είναι άγνωστη όσο αφορά την ανάθεση συμφωνιών υποδομών υψηλού προφίλ σε κινεζικές εταιρείες, αλλά η τωρινή συμφωνία θα μπορούσε να έχει εκτεταμένες επιπτώσεις στη γεωπολιτική σκακιέρα (OilPrice)
Η Γεωργία ανακοίνωσε ότι μια κινεζική κοινοπραξία υπέβαλε τη μοναδική προσφορά για την κατασκευή ενός εκτεταμένου λιμένα βαθέων υδάτων στην πόλη Anaklia, σηματοδοτώντας το πρώτο μεγαλεπήβολο έργο στις ακτές της Μαύρης Θάλασσας που θα κατασκευαστεί και θα λειτουργήσει από κινεζικές εταιρείες.
Σύμφωνα με το Oil Price, η συγκεκριμένη εξέλιξη φέρνει στο προσκήνιο τους ολοένα και πιο ισχυρούς δεσμούς της Τιφλίδας με το Πεκίνο, και άρα -έμμεσα- και με τη Μόσχα.
Ο υπουργός Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης της Γεωργίας Λεβάν Νταβιτασβίλι ανακοίνωσε σε συνέντευξη Τύπου στις 29 Μαΐου, ότι η κυβέρνηση της χώρας του έλαβε προσφορές από μια κοινοπραξία Ελβετίας-Λουξεμβούργου και μια κοινή προσφορά από την China Communications Construction Company και την China Harbour Investment με έδρα τη Σιγκαπούρη.
Πρόσθεσε δε, ότι η China Road and Bridge Corporation και η Qingdao Port International θα είναι οι υπεργολάβοι για την κατασκευή του λιμανιού.
Ο Νταβιτασβίλι δήλωσε ότι η Τιφλίδα έλαβε την τελική πρόταση μόνο από την κινεζική κοινοπραξία, η οποία φαίνεται ότι θα κατασκευάσει το πρώτο λιμάνι βαθέων υδάτων της χώρας.
Αυξημένο γεωπολιτικό ενδιαφέρον
Η Γεωργία δεν είναι άγνωστη όσο αφορά την ανάθεση συμφωνιών υποδομών υψηλού προφίλ σε κινεζικές εταιρείες, αλλά η τωρινή συμφωνία θα μπορούσε να έχει εκτεταμένες επιπτώσεις στη γεωπολιτική σκακιέρα.
Για αρχή, είναι ένα ακόμη σημάδι του πόσο κοντά έρχονται η Τιφλίδα και το Πεκίνο.
Τον Ιούλιο του 2023, τα δυο κράτη υπέγραψαν σύμφωνο στρατηγικής εταιρικής σχέσης, και η Anaklia συνιστά ακόμα μια προσπάθεια της Γεωργίας να φέρει κινεζικές εταιρείες στη Μαύρη Θάλασσα, αφού μια προσφορά γύρω από το λιμάνι του Poti απέτυχε το 2020.
Η συμφωνία αυτή θα επηρεάσει επίσης το μέλλον του λεγόμενου Μέσου Διαδρόμου, ενός παγκόσμιου εμπορικού δικτύου που μεταφέρει εμπορεύματα μεταξύ Ευρώπης και Ασίας, στο οποίο η Γεωργία αποτελεί στρατηγικό κόμβο.
Στο «μάτι» της ΕΕ
Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει δηλώσει από την πλευρά της ότι η ανάπτυξη της συγκεκριμένης διαδρομής αποτελεί στόχο της, ιδίως μετά την πλήρους κλίμακας εισβολή της Μόσχας στην Ουκρανία το 2022, όπου παρέχει εμπορικές συνδέσεις που παρακάμπτουν τη Ρωσία.
Όμως ο νέος ρόλος της Κίνας με ένα λιμάνι βαθέων υδάτων στην Anaklia - το οποίο θα επιτρέψει σε μεγαλύτερα πλοία να μεταφέρουν αυξημένους όγκους με πιο αποδοτικό ρυθμό - αλλάζει τα πράγματα και σηματοδοτεί ένα πισωγύρισμα για τις Βρυξέλλες.
«Αυτά δεν είναι καλά νέα για την ΕΕ και νομίζω ότι το γεγονός ότι η Κίνα κατασκευάζει τώρα το λιμάνι δείχνει έλλειψη στρατηγικής σκέψης στις Βρυξέλλες», μου είπε η Romana Vlahutin, πρώην πρέσβειρα της ΕΕ για τη συνδεσιμότητα.
Εν τω μεταξύ, αυτό που γνωρίζουμε είναι ότι η κυβέρνηση έχει δηλώσει ότι θα κρατήσει το 51% της ιδιοκτησίας του λιμενικού έργου, ενώ το 49% θα περιέλθει στους άλλους εταίρους.
Για την China Communications Construction Company
Οι εμπλεκόμενες κινεζικές εταιρείες έχουν επίσης μια ενδιαφέρουσα ιστορία. Η China Communications Construction Company είναι ένας τεράστιος παίκτης στις παγκόσμιες υποδομές και μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες που συμμετείχαν σε κατασκευαστικά έργα για την κινεζική πρωτοβουλία Belt and Road Initiative (BRI) κατά την τελευταία δεκαετία.
Ωστόσο, από το 2011 έως το 2019, η Παγκόσμια Τράπεζα απαγόρευσε στην εταιρεία και στις θυγατρικές της να συμμετέχουν σε κατασκευαστικά έργα που χρηματοδοτούνται από την Παγκόσμια Τράπεζα λόγω ενός σκανδάλου απάτης σε ένα οδικό έργο στις Φιλιππίνες το 2009.
www.worldenergynews.gr
Σύμφωνα με το Oil Price, η συγκεκριμένη εξέλιξη φέρνει στο προσκήνιο τους ολοένα και πιο ισχυρούς δεσμούς της Τιφλίδας με το Πεκίνο, και άρα -έμμεσα- και με τη Μόσχα.
Ο υπουργός Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης της Γεωργίας Λεβάν Νταβιτασβίλι ανακοίνωσε σε συνέντευξη Τύπου στις 29 Μαΐου, ότι η κυβέρνηση της χώρας του έλαβε προσφορές από μια κοινοπραξία Ελβετίας-Λουξεμβούργου και μια κοινή προσφορά από την China Communications Construction Company και την China Harbour Investment με έδρα τη Σιγκαπούρη.
Πρόσθεσε δε, ότι η China Road and Bridge Corporation και η Qingdao Port International θα είναι οι υπεργολάβοι για την κατασκευή του λιμανιού.
Ο Νταβιτασβίλι δήλωσε ότι η Τιφλίδα έλαβε την τελική πρόταση μόνο από την κινεζική κοινοπραξία, η οποία φαίνεται ότι θα κατασκευάσει το πρώτο λιμάνι βαθέων υδάτων της χώρας.
Αυξημένο γεωπολιτικό ενδιαφέρον
Η Γεωργία δεν είναι άγνωστη όσο αφορά την ανάθεση συμφωνιών υποδομών υψηλού προφίλ σε κινεζικές εταιρείες, αλλά η τωρινή συμφωνία θα μπορούσε να έχει εκτεταμένες επιπτώσεις στη γεωπολιτική σκακιέρα.
Για αρχή, είναι ένα ακόμη σημάδι του πόσο κοντά έρχονται η Τιφλίδα και το Πεκίνο.
Τον Ιούλιο του 2023, τα δυο κράτη υπέγραψαν σύμφωνο στρατηγικής εταιρικής σχέσης, και η Anaklia συνιστά ακόμα μια προσπάθεια της Γεωργίας να φέρει κινεζικές εταιρείες στη Μαύρη Θάλασσα, αφού μια προσφορά γύρω από το λιμάνι του Poti απέτυχε το 2020.
Η συμφωνία αυτή θα επηρεάσει επίσης το μέλλον του λεγόμενου Μέσου Διαδρόμου, ενός παγκόσμιου εμπορικού δικτύου που μεταφέρει εμπορεύματα μεταξύ Ευρώπης και Ασίας, στο οποίο η Γεωργία αποτελεί στρατηγικό κόμβο.
Στο «μάτι» της ΕΕ
Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει δηλώσει από την πλευρά της ότι η ανάπτυξη της συγκεκριμένης διαδρομής αποτελεί στόχο της, ιδίως μετά την πλήρους κλίμακας εισβολή της Μόσχας στην Ουκρανία το 2022, όπου παρέχει εμπορικές συνδέσεις που παρακάμπτουν τη Ρωσία.
Όμως ο νέος ρόλος της Κίνας με ένα λιμάνι βαθέων υδάτων στην Anaklia - το οποίο θα επιτρέψει σε μεγαλύτερα πλοία να μεταφέρουν αυξημένους όγκους με πιο αποδοτικό ρυθμό - αλλάζει τα πράγματα και σηματοδοτεί ένα πισωγύρισμα για τις Βρυξέλλες.
«Αυτά δεν είναι καλά νέα για την ΕΕ και νομίζω ότι το γεγονός ότι η Κίνα κατασκευάζει τώρα το λιμάνι δείχνει έλλειψη στρατηγικής σκέψης στις Βρυξέλλες», μου είπε η Romana Vlahutin, πρώην πρέσβειρα της ΕΕ για τη συνδεσιμότητα.
Εν τω μεταξύ, αυτό που γνωρίζουμε είναι ότι η κυβέρνηση έχει δηλώσει ότι θα κρατήσει το 51% της ιδιοκτησίας του λιμενικού έργου, ενώ το 49% θα περιέλθει στους άλλους εταίρους.
Για την China Communications Construction Company
Οι εμπλεκόμενες κινεζικές εταιρείες έχουν επίσης μια ενδιαφέρουσα ιστορία. Η China Communications Construction Company είναι ένας τεράστιος παίκτης στις παγκόσμιες υποδομές και μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες που συμμετείχαν σε κατασκευαστικά έργα για την κινεζική πρωτοβουλία Belt and Road Initiative (BRI) κατά την τελευταία δεκαετία.
Ωστόσο, από το 2011 έως το 2019, η Παγκόσμια Τράπεζα απαγόρευσε στην εταιρεία και στις θυγατρικές της να συμμετέχουν σε κατασκευαστικά έργα που χρηματοδοτούνται από την Παγκόσμια Τράπεζα λόγω ενός σκανδάλου απάτης σε ένα οδικό έργο στις Φιλιππίνες το 2009.
www.worldenergynews.gr