Απάντηση των Κυπρίων στα ελληνικά δημοσιεύματα
Αναλυτικά το δημοσίευμα του Philenews:
Σε κρίσιμη καμπή βρίσκονται οι διαβουλεύσεις του ΑΔΜΗΕ, του νέου φορέα υλοποίησης της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου – Κρήτης, με τις ρυθμιστικές αρχές Κύπρου (ΡΑΕΚ) και Ελλάδας (ΡΑΑΕΥ), αναφορικά με τα επόμενα βήματα για την προώθηση του έργου.
Νέα δημοσιεύματα στην Ελλάδα αναφέρουν ότι σημείο τριβής μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και των ρυθμιστών είναι η καθυστέρηση στην έγκριση της μεταβίβασης του έργου στον ΑΔΜΗΕ, σε αντικατάσταση της EuroAsia Interconnector.
Όμως, οι πληροφορίες του Φιλελευθέρου αναφέρουν πως μπορεί το θέμα της μεταβίβασης να εκκρεμεί, αλλά δεν είναι το σοβαρότερο που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι ρυθμιστικές αρχές και ο ίδιος ο ΑΔΜΗΕ.
Οι πληροφορίες μας αναφέρουν ότι το αίτημα του νέου φορέα υλοποίησης, που πολύ δύσκολα μπορεί να ικανοποιηθεί σε αυτή τη φάση, σχετίζεται με το χρονικό σημείο έναρξης της ανάκτησης των εξόδων του φορέα για την κατασκευή του καλωδίου και για άλλες συναφείς δαπάνες.
Αυτό που ζητά ο ΑΔΜΗΕ, σύμφωνα με την πληροφόρηση που έχουμε, είναι να αρχίσει από τώρα η ανάκτηση του κόστους για το καλώδιο, μέσω ειδικού τέλους που θα κληθούν να καταβάλλουν οι καταναλωτές ηλεκτρισμού σε Κύπρο (63%) και Ελλάδα (37%), αφού η κατασκευή του καλωδίου είναι σε εξέλιξη και απαιτεί δεκάδες εκατομμύρια εντός του έτους.
Μετά την πόντιση
Όπως είχε γράψει και παλαιότερα ο Φιλελεύθερος, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέρχειας Κύπρου θεωρεί ότι η επιβάρυνση των καταναλωτών για να αρχίσει ο ΑΔΜΗΕ να ανακτά μέρος των δαπανών για το έργο πρέπει να αρχίσει όταν η ηλεκτρική διασύνδεση θα μπει σε προχωρημένη φάση ολοκλήρωσης. Αυτή η φάση θεωρείται πως συμπίπτει με την έναρξη της πόντισης του καλωδίου στη θαλάσσια περιοχή μεταξύ Κύπρου και Κρήτης. Αυτό είναι πιθανό να γίνει σε 2-3 χρόνια (η ολοκλήρωση του έργου υπολογίζεται για το 2030) και ο ΑΔΜΗΕ δεν θέλει ούτε να ακούσει ότι μέχρι τότε δεν θα έχει έσοδα από τους καταναλωτές στις δύο χώρες.
Εκκρεμούν, όμως, και άλλα θέματα: θα πρέπει να οριστικοποιηθεί, μέσω μιας νέας μελέτης, το αναθεωρημένο κόστος της διασύνδεσης, σε περίπτωση βέβαια που έχει διαφοροποιηθεί σε σχέση με το κόστος που είχε υπολογιστεί από τους Ρυθμιστές το περασμένο καλοκαίρι (1.94 δισ. ευρώ). Θα πρέπει επίσης ο φορέας υλοποίησης να καταθέσει στις ρυθμιστικές αρχές νέα (επικαιροποιημένη) μελέτη κόστους – οφέλους, στη βάση της οποίας θα ληφθεί η τελική επενδυτική απόφαση από την Κυπριακή Δημοκρατία για συμμετοχή ή όχι στο έργο, αλλά επίσης θα τροποποιηθεί, αν κριθεί σκόπιμο, και η αναλογία καταμερισμού του κόστους της διασύνδεσης στους καταναλωτές στην Κύπρο και την Ελλάδα (διασυνοριακός επιμερισμός του κόστους). Για την ώρα, ο καταμερισμός επηρεάζει κατά 63% τους Κύπριους καταναλωτές και κατά 37% τους καταναλωτές στην Ελλάδα.
Εκκρεμεί, επίσης, αίτημα του ΑΔΜΗΕ να αλλάξει ξανά η απόφαση της ΡΑΕΚ για τη χρονική διάρκεια της ανάκτησης του κόστους κατασκευής της διασύνδεσης. Αρχικά προβλέπονταν 25 χρόνια, αλλά τον περασμένο Οκτώβριο η ΡΑΕΚ τα αύξησε στα 35. Ο νέος φορέας ζητά τον επανακαθορισμό του χρονοδιαγράματος στα 25 χρόνια.
Οι πιο πάνω παράγοντες θα πρέπει να ξεκαθαρίσουν το επόμενο διάστημα για να μπορεί να συζητηθεί και το θέμα του χρονικού σημείου έναρξης της καταβολής τέλους από τους καταναλωτές, ώστε να αρχίσει η ροή εσόδων προς τον ΑΔΜΗΕ. Η διαδικασία έγκρισης μιας νέας συμφωνίας CBCA (Cross-Border Cost Allocation) θα απαιτήσει χρόνο, κάτι που προβληματίζει έντονα τον Έλληνα Διαχειριστή Μεταφοράς.
Χθεσινό δημοσίευμα στον Οικονομικό Ταχυδρόμο έκανε λόγο για επιστολή της εταιρείας Νexans προς τους δύο διαχειριστές, με την οποία σε γενικές γραμμές ασκεί για να κλείσει το ταχύτερο το θέμα της μεταβίβασης του έργου από τη EuroAsia στον ΑΔΜΗΕ και να προχωρήσει ομαλά η υλοποίηση της συμφωνίας της με τον Έλληνα Διαχειριστή, για την κατασκευή του καλωδίου (είναι σε εξέλιξη), με συνολικό κόστος 1.4 δισ. ευρώ.
Οι πληροφορίες του «Φ» αναφέρουν πως οι λόγοι που είχαν προκαλέσει περίπου εξάμηνη καθυστέρηση έχουν ξεπεραστεί και η μεταβίβαση θα ολοκληρωθεί σύντομα. Όπως εξηγήσαμε όμως ανωτέρω, η επισημοποίηση της μεταβίβασης δεν λύνει τα πραγματικά προβλήματα μεταξύ των μερών που εμπλέκονται στο έργο.
Βροχή εκατομμυρίων από τις 30 του μήνα
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του Φιλελευθέρου, ο ΑΔΜΗΕ καίγεται για ολοκλήρωση των συμφωνιών/διεργασιών με τις ρυθμιστικές αρχές και την Κυπριακή Δημοκρατία (συμμετοχή της στο μετοχικό κεφάλαιο του φορέα υλοποίησης) αλλά κυρίως για την έναρξη της ανάκτησης εσόδων από τους καταναλωτές ηλεκτρισμού, καθώς από τις 30 Απριλίου θα τρέχουν υποχρεώσεις του έναντι της Nexans (που κατασκευάζει το καλώδιο) και τη Siemens, που θα κατασκευάσει τους σταθμούς μετατροπής τάσης, στην Κοφίνου και την Κορακιά Κρήτης.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, οι δεσμεύσεις του ΑΔΜΗΕ απαιτούν την καταβολή 55 εκατ. ευρώ στη Nexans στις 30 Απριλίου 2024 και 21 εκατ. την ίδια μέρα στη Siemens, για τον σταθμό μετατροπής της τάσης, αν και δεν είναι ξεκάθαρο αν έχει υπογραφεί τελεσίδικη συμφωνία. Στις 31 Μαϊου θα πρέπει να πληρωθούν άλλα 27 εκατ. ευρώ στη Nexans και θα πρέπει να ακολουθήσουν άλλες τρεις ισόποσες δόσεις τέλη Ιουνίου, Ιουλίου και Αυγούστου!
Προειδοποιεί η Nexans για αναστολή εργασιών
Χθες, ο Οικονομικός Ταχυδρόμος αποκάλυψε ότι η Nexans, η οποία υπέγραψε συμφωνία με τον ΑΔΜΗΕ για την κατασκευή του καλωδίου σύνδεσης Κύπρου – Κρήτης, έναντι ποσού 1.4 δισ. ευρώ, έστειλε επιστολή στους διαχειριστές Κύπρου και Ελλάδας και στους υπουργούς Ενέργειας των δύο χωρών, προκειμένου να ασκήσει πίεση ώστε να ολοκληρωθεί η μεταβίβαση του έργου της διασύνδεσης στον ΑΔΜΗΕ.
Ωστόσο, μέσα από την επιστολή καθίσταται σαφές ότι αυτό που «καίει» την εταιρεία είναι η έναρξη πληρωμών από τον ΑΔΜΗΕ στην ίδια για το καλώδιο. Φαίνεται δε, να συνδέει η Nexans τις πληρωμές από τον ΑΔΜΗΕ με την οριστικοποίηση από τους Ρυθμιστές της μεθοδολογίας ροής εσόδων και αμοιβών προς τον ΑΔΜΗΕ, δηλαδή τις συνδέει με την αναγνώριση ανακτήσιμων εσόδων προς όφελος του ΑΔΜΗΕ, μέσω τέλους που θα πληρώνουν από τώρα οι καταναλωτές σε Κύπρο και Ελλάδα.
Πληροφορούμαστε δε, πως η Nexans προειδοποιεί να αναστείλει την κατασκευή του καλωδίου, εξέλιξη που χαρακτηρίζει αναπόφευκτη υπό τις παρούσες συνθήκες!
Όμως, όπως προαναφέραμε, οι κυπριακές Αρχές έχουν καταστήσει σαφές στις αντίστοιχες Αρχές της Ελλάδας πως θα πρέπει ο νέος φορέας υλοποίησης να καταθέσει επικαιροποιημένη μελέτη κόστους – οφέλους, ώστε να επικαιροποιηθούν το τελικό κόστος της διασύνδεσης, τα ανακτήσιμα έξοδα και ο τελικός καταμερισμός εσόδων από τους καταναλωτές των δύο χωρών (CBCA), ο οποίος για την ώρα προβλέπει δαπάνη 63% από την Κύπρο και 37% από την Ελλάδα. Ακόμα και όταν ξεκαθαρίσουν οι ανωτέρω εκκρεμότητες, θα πρέπει να αποφασιστεί από κοινού από τους διαχειριστές (ΡΑΕΚ – ΡΑΑΕΥ) πότε θα ξεκινήσει η ροή εσόδων προς τον ΑΔΜΗΕ από τις χρεώσεις των καταναλωτών. Η χρέωση ανά κιλοβατώρα εκτιμάται ανεπίσημα ότι θα είναι γύρω στο 1 σεντ, για περίοδο περίπου 25-30 χρόνων, αν και όλα θα εξαρτηθούν από το τελικό κόστος της διασύνδεσης. Παλαιότερα είχε λεχθεί από κυπριακής πλευράς ότι η χρέωση των καταναλωτών δεν μπορεί να αρχίσει αν το έργο δεν εισέλθει σε ουσιαστική φάση υλοποίησης, την οποία συνέδεαν με την έναρξη της πόντισης του καλωδίου.
www.worldenergynews.gr