Τελευταία Νέα
Ενέργεια

ΑΔΜΗΕ: Η υπογειοποίηση των γραμμών μεταφοράς υψηλής τάσης θα αυξήσει κατά 150 εκατ. ευρώ το κόστος  

ΑΔΜΗΕ: Η υπογειοποίηση των γραμμών μεταφοράς υψηλής τάσης θα αυξήσει κατά 150 εκατ. ευρώ το κόστος   

Τι είπαν  στη Βουλή Σδούκου - Μανουσάκης για την νέα γραμμή Υψηλής Τάσης 150KV Χανιά – Δαμάστα

 

Απαντήσεις στις αντιδράσεις, οι οποίες κλιμακώνονται στην Κρήτη για τη   νέα «Γραμμή Μεταφοράς Υψηλής Τάσης 150KV Χανιά – Δαμάστα» έδωσαν στη Βουλή η υφυπουργός Ενέργειας κυρία Αλεξάνδρα Σδούκου και ο διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ κ. Μάνος Μανουσάκης. Το εν λόγω έργο προβλέπει την κατασκευή γραμμής μεταφοράς υψηλής τάσης από τον υφιστάμενο υποσταθμό Χανίων στην Ξυλοκαμάρα (Δήμο Χανίων) έως τον υπό κατασκευή υποσταθμό στη Δαμάστα (Δήμος Μαλεβιζίου), η οποία αρχικά βαίνει υπόγεια για μήκος 4,5 χιλιομέτρων και συνεχίζει εναέρια για μήκος 96,8 χιλιομέτρων, περιλαμβάνοντας 269 πυλώνες, ύψους 35 μέτρων. 

Οι τοπικοί παράγοντες του νησιού ζητούν την υπογειοποίηση όλου του έργου, το οποίο εντάσσεται στα συνοδά έργα της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, προβάλλοντας ενστάσεις στη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων που το συνοδεύει.  

Επιπτώσεις στη λειτουργία του ηλεκτρικού συστήματος

Σύμφωνα με την άποψη του Διαχειριστή τυχόν ανασχεδιασμός του έργου με πρόβλεψη επιπλέον υπογείων τμημάτων στην υπόψη Γραμμή Μεταφοράς δεν ενδείκνυται, καθώς  θα έχει απρόβλεπτες επιπτώσεις για την ακεραιότητα και ορθή λειτουργία του ηλεκτρικού συστήματος της Κρήτης. Επιπλέον,  οι συγκεκριμένες προτάσεις των τοπικών φορέων για μια υπογειοποίηση των γραμμών μεταφοράς υψηλής τάσης και μια  κατασκευή σχετιζόμενη με το έργο διάνοιξης του νέου οδικού άξονα (ΒΟΑΚ), σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ,  θα αυξήσει το κόστος του έργου κατά  150 εκατ. ευρώ, το οποίο, εφόσον εγκριθεί από την ΡΑΑΕΥ, θα μετακυλισθεί στον καταναλωτή.

Όσον αφορά στη διαδικασία της περιβαλλοντικής αδειοδότησης του έργου, όπως ανέφερε η κυρία Σδούκου,  διενεργείται από τη Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης  και την παρούσα χρονική στιγμή βρίσκεται στο στάδιο συλλογής γνωμοδοτήσεων.  Όπως υποστηρίζει ο ΑΔΜΗΕ, το έργο έχει λάβει όλες τις κατά νόμο αδειοδοτήσεις και βάσει όλων των μελετών, στηριζόμενων στην ευρωπαϊκή και εθνική νομοθεσία, δεν τίθεται θέμα κινδύνου ούτε της ανθρώπινης υγείας ούτε της εν γένει πανίδας και της χλωρίδας από την ύπαρξη εναέριων γραμμών μεταφοράς.

Ο σχεδιασμός του έργου κατά τον παρόντα χρόνο, σύμφωνα με τον Διαχειριστή, «είναι ο βέλτιστος που προέκυψε κατόπιν εξέτασης των εναλλακτικών επιλογών κατά την οποία γνωμοδότησαν όλοι οι αρμόδιοι προς τούτο φορείς».  Επισημαίνει επίσης, ότι η πρόταση των τοπικών φορέων που αφορά  μια γενικευμένη υπογειοποίηση των γραμμών μεταφοράς υψηλής τάσης και μια  κατασκευή σχετιζόμενη με το έργο διάνοιξης του νέου οδικού άξονα (ΒΟΑΚ) «δεν αποτελούν ενδεδειγμένες λύσεις».

Ανασχεδιασμός γραμμής

Και αυτό διότι  τυχόν ανασχεδιασμός του, με πρόβλεψη επιπλέον υπογείων τμημάτων στην υπόψη Γραμμή Μεταφοράς, θα οδηγήσει αθροιστικά σε αύξηση του μήκους των τμημάτων   που θα υλοποιηθούν με υπόγεια καλώδια, γεγονός που με τη σειρά του   θα οδηγήσει σε αύξηση των τάσεων στο ηλεκτρικό σύστημα της Κρήτης. «Το φαινόμενο αυτό εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για την ακεραιότητα και την ορθή λειτουργία του εξοπλισμού του ηλεκτρικού συστήματος και αντιμετωπίζεται με κατάλληλες εγκαταστάσεις αντιστάθμισης που θα απαιτηθεί να εγκατασταθούν σε διάφορα σημεία του Συστήματος Μεταφοράς της Κρήτης, σε γήπεδα σημαντικής έκτασης που είναι δύσκολο να εξευρεθούν, προσκτηθούν και αδειοδοτηθούν, με απρόβλεπτες επιπτώσεις στην έγκαιρη ολοκλήρωση του συνολικού έργου», σημειώνει ο ΑΔΜΗΕ.

Επίσης, μεταξύ άλλων, σε περίπτωση βλάβης του υπόγειου καλωδιακού συστήματος, η επισκευή θα απαιτεί μεγαλύτερο χρόνο αποκατάστασης και αυξημένη όχληση στην κυκλοφορία, ενώ σε περίπτωση   διαπλάτυνση  του  ΒΟΑΚ η μετατόπιση του καλωδιακού συστήματος θα είναι αδύνατη.

Επίσης,    η πρόταση  των τοπικών φορέων μεταφράζεται σε σημαντική αύξηση του κόστους υλοποίησης, καθώς εκτιμάται ότι θα απαιτηθούν 120 χλμ. υπόγειας όδευσης, 720 χλμ. καλωδίου 150kV, επιπλέον εξοπλισμός αντιστάθμισης και αντίστοιχα κατάλληλοι χώροι εγκατάστασης που δεν έχουν προβλεφθεί, «με το εκτιμώμενο επιπρόσθετο κόστος να φτάνει στα 150 εκατ. ευρώ, το οποίο, εφόσον εγκριθεί από την ΡΑΑΕΥ, θα μετακυλισθεί στον καταναλωτή». Τέλος, το απαιτούμενο μήκος καλωδίου αναμένεται να έχει απαγορευτικούς χρόνους παράδοσης σε σύγκριση με τα υλικά που απαιτούνται αντίστοιχα για την υλοποίηση μίας Εναέριας Γραμμής Μεταφοράς Υψηλής τάσης.

 

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης