Με τις μηχανές στο φουλ δουλεύει η ΑΚΤΩΡ για να παραδώσει το μετρό Θεσσαλονίκης τον ερχόμενο Νοέμβριο. Οι περισσότερες εργασίες βρίσκονται στην τελική ευθεία, ακόμα και στον σταθμό «Βενιζέλου» η κατασκευή του οποίου μετά από πολύχρονους πολιτικούς διαξιφισμούς και δικαστικά εμπόδια ξεκίνησε τον Αύγουστο του 2021. Εχθές, μάλιστα, έγινε και η πρώτη διαδρομή driverless συρμού από το Αμαξοστάσιο ως και τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, διασχίζοντας και τα 9,6 χλμ. της βασικής γραμμής.
Η παράδοση στο ελληνικό δημόσιο του βασικού έργου με τους 13 σταθμούς θα σημάνει και την έναρξη της λειτουργίας του τον Νοέμβριο του 2024, όπως είπε ο αρμόδιος υφυπουργός, κ. Ταχιάος. Ενώ η επέκταση προς Καλαμαριά, μήκους 4,78 χλμ., με πέντε σταθμούς αναμένεται να παραδοθεί το καλοκαίρι του 2025, ώστε να λειτουργήσει και να διασυνδεθεί λειτουργικά με την κύρια γραμμή.
Η ολοκλήρωση της εξαγοράς της κατασκευάστριας εταιρείας, ΑΚΤΩΡ, από τον Όμιλο Intrakat, σήμανε την επιτάχυνση των εργασιών που έβαλαν το πολυπόθητο έργο για την πόλη της Θεσσαλονίκης σε τροχιά ολοκλήρωσης. Από τις πρώτες ημέρες έγινε μία εκτεταμένη και ταχεία κινητοποίηση υλικών και ανθρώπινων πόρων, ώστε να διασφαλιστεί ότι το έργο θα ολοκληρωθεί και θα παραδοθεί στο δημόσιο τον Νοέμβριο του 2024.
Τα επόμενα βήματα
Ειδικότερα, ολοκληρώνονται τα αρχιτεκτονικά τελειώματα σε όλους τους σταθμούς (ανοξείδωτα κιγκλιδώματα, χαλύβδινες επενδύσεις, χρωματισμοί, στέγαστρα), πλην της «Βενιζέλου». Αυτά θα αποπερατωθούν πλήρως με την ολοκλήρωση των ηλεκτρομηχανολογικών (Η/Μ) εγκαταστάσεων.
Η εγκατάσταση των περισσοτέρων ηλεκτρομηχανολογικών (Η/Μ) συστημάτων είναι σε φάση ολοκλήρωσης. Στους ανατολικούς σταθμούς της κύριας γραμμής βρίσκονται, μάλιστα, σε εξέλιξη δοκιμές των Η/Μ συστημάτων και εγκαταστάσεων. Αυτές θα συνεχιστούν και στους δυτικούς σταθμούς, από «Αγία Σοφία» ως «Ν.Σ. Σταθμό», τον επόμενο μήνα. Με την ίδια σειρά, θα ακολουθήσουν οι συνδυασμένες δυναμικές δοκιμές των Η/Μ συστημάτων των σταθμών με παρουσία και κίνηση των συρμών και στις δύο σήραγγες και έλεγχο από το αυτόματο σύστημα ελέγχου του συνόλου του συστήματος.
Ως προς την πορεία των εργασιών στη «Βενιζέλου», συνεχίζονται οι εργασίες σκυροδεμάτων στην βόρεια και νότια είσοδο, ενώ βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη οι εργασίες αρχιτεκτονικών τελειωμάτων και Η/Μ εγκαταστάσεων. Παράλληλα, υλοποιούνται και οι αποκαταστάσεις της επιφάνειας οδού στους σταθμούς του δικτύου.
Σχετικά με τα αρχαιολογικά ευρήματα, αυτά έχουν αποσπασθεί και αναμένεται ως τον Μάιο του 2024 η πλήρης συντήρηση και ανάδειξή τους. Ο συγκεκριμένος σταθμός εκτιμάται ότι θα αποτελέσει διεθνή πόλο έλξης χάρη στη σπάνια αρχαιολογική του αξία. Στο πλαίσιο προβολής και ανάδειξης του Αρχαιολογικού Έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης, εγκαθίστανται LED Panels, προθήκες, διαφανοσκόπια, τρισδιάστατες εκτυπώσεις και ψηφιακές εφαρμογές αρχικά σε έξι σταθμούς.
Οι αυτόματες θύρες αποβαθρών έχουν εγκατασταθεί σε κάθε σταθμό και οι δοκιμές τους έχουν ολοκληρωθεί. Πρόκειται για το πρώτο σύστημα μετρό στην Ελλάδα που θα έχει συρμούς χωρίς οδηγό, αλλά και θύρες ασφαλείας στις αποβάθρες που θα ανοίγουν για την επιβίβαση και αποβίβαση στους συρμούς.
Παράλληλα, ολοκληρώνεται η εγκατάσταση του Αυτόματου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου, το οποίο αποτελείται από τα μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων και τις πύλες ακύρωσης εισιτηρίου. Η σιδηροδρομική επιδομή, το αυτόματο σύστημα σηματοδότησης και το αυτόματο σύστημα ελέγχου των 18 συρμών έχει ολοκληρωθεί, συμπεριλαμβανομένων και των δοκιμών του κάθε συστήματος, συνεπώς είναι έτοιμα για τις τελικές συνδυαστικές δοκιμές του συνόλου των συρμών.
Απελευθέρωση δημόσιου χώρου
Τα περιοριστικά μέτρα που εφαρμόσθηκαν όλα τα προηγούμενα χρόνια στην κυκλοφορία των οδών γύρω από τους σταθμούς, που είχαν εξελιχθεί σε βραχνά για τους κατοίκους, μετά από μία 15ετία καθυστερήσεων, έχουν αρθεί. Μοναδικές εξαιρέσεις αποτελούν η επαναφορά της Εγνατίας Οδού στον σταθμό «Βενιζέλου», η οποία θα γίνει μέχρι το τέλος Ιανουαρίου, ο επίσταθμος του Νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού (περιοχή Αγίων Πάντων), η διάνοιξη της Οδού Σόλωνος στο σταθμό 25ης Μαρτίου, καθώς και η επαναφορά της κεντρικής εισόδου του Α.Π.Θ.
Επιπλέον, οι περιφράξεις των σταθμών της βασικής γραμμής απομακρύνονται και οι περιοχές τους αποδίδονται προς χρήση στους κατοίκους της πόλης. Εξαίρεση αποτελούν οι σταθμοί «Βενιζέλου» και «25ης Μαρτίου», καθώς και οι είσοδοι και τα φρεάτια των σταθμών, στις οποίες οι περιφράξεις παραμένουν για λόγους ασφαλείας.
Το Μετρό Θεσσαλονίκης θα αναβαθμίσει την καθημερινότητα της πόλης, καθώς θα προσφέρει ταχύτητα και άνεση στην μετακίνηση. Θα εξυπηρετεί περίπου 315.000 πολίτες ημερησίως και με τη λειτουργία του υπολογίζεται ότι θα περιορίσει την κυκλοφορία των ΙΧ κατά 60.000 και θα οδηγήσει σε μείωση των ρύπων CO2 κατά 212 τόνους, αντίστοιχα ημερησίως, αλλά και σε σημαντικά οφέλη στο ισοζύγιο πληρωμών της χώρας, λόγω της μείωσης της κατανάλωσης υγρών καυσίμων.
www.worldenergynews.gr