Τελευταία Νέα
Ενέργεια

Reuters: Τα ηλεκτρικά οχήματα επιταχύνουν το τέλος της εποχής του πετρελαίου

Reuters: Τα ηλεκτρικά οχήματα επιταχύνουν το τέλος της εποχής του πετρελαίου

Ανησυχία στις ΗΠΑ ενόψει των προεδρικών εκλογών

Με το πέρασμα του χρόνου ο στόλος ηλεκτρικών οχημάτων παγκοσμίως αυξάνεται. Οι παγκόσμιες πωλήσεις EV αποτελούν πλέον περίπου το 13% όλων των πωλήσεων οχημάτων και είναι πιθανό να ανέλθουν μεταξύ 40-45% της αγοράς μέχρι το τέλος της δεκαετίας, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (IEA).


Το προβάδισμα σε αυτόν τομέα έχει η Κίνα, ενώ στις ΗΠΑ επικρατεί αβεβαιότητα λόγω των επερχόμενων εκλογών για την ανάδειξη του Προέδρου της χώρας.

Το έγκριτο πρακτορείο Reuters μέσω άρθρου του προσεγγίζει την υπάρχουσα και τη μελλοντική κατάσταση στα προαναφερόμενα αυτοκίνητα, εστιάζοντας σε Κίνα και ΗΠΑ.


Προβλέψεις για το πετρέλαιο

Ο IEA αναμένει ότι η παγκόσμια κατανάλωση πετρελαίου θα φτάσει στο ζενίθ της (103 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα) στο τέλος αυτής της δεκαετίας.

«Η υποστήριξη της πολιτικής για τη στροφή προς την ηλεκτροκίνηση η οποία, μείωσε σημαντικά τη ζήτηση πετρελαίου από τον τομέα των μεταφορών (βασικός μοχλός της παγκόσμιας αύξησης της ζήτησης πετρελαίου) ήταν το στοιχείο που άλλαξε την κατάσταση», δήλωσε ο Απόστολος Πετρόπουλος (ενεργειακός μοντελιστής στον IEA).

Ο πετρελαϊκός κολοσσός BP προώθησε τις προβλέψεις του για την παγκόσμια αιχμή της ζήτησης πετρελαίου, ενώ οι κυβερνήσεις τόσο των Ηνωμένων Πολιτειών όσο και της Κίνας (μεγαλύτεροι χρήστες πετρελαίου στον κόσμο) έχουν ανατρέψει τις προβλέψεις τους για την εγχώρια κατανάλωση.

Οι μεταφορές ευθύνονται για το 60% της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου, με τις ΗΠΑ να αντιπροσωπεύουν περίπου το 10%, σύμφωνα με τον IEA. Αυτό το ποσοστό θα πρέπει να μειωθεί, καθώς ο ΙΕΑ αναμένει ότι τα EV θα έχουν διαγράψει περίπου 5 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως από την παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου έως το 2030.

Αυτό οφείλεται σε ένα μείγμα ολοένα και πιο αυστηρών προτύπων απόδοσης και επιδοτήσεων που εισήγαγαν διάφορες κυβερνήσεις στον κόσμο από τη Συμφωνία του Παρισιού το 2015 για να συγκρατηθεί η υπερθέρμανση του πλανήτη εντός 1,5 βαθμών Κελσίου (2,7 βαθμούς Φαρενάιτ) πάνω από τις προβιομηχανικές θερμοκρασίες.


Κινήσεις για την προώθηση των EV από κατασκευαστικές εταιρείες και ΗΠΑ

Τα τελευταία μέτρα επιδότησης περιλαμβάνουν την πίστωση φόρου 7.500 δολαρίων του νόμου για τη μείωση του πληθωρισμού των ΗΠΑ για την αγορά ενός νέου EV, που εγκρίθηκε πέρυσι και προορίζεται να συμβάλει στην αντιστάθμιση των υψηλών τιμών των αυτοκόλλητων.

Αν και αυτοί οι αριθμοί είναι μεγάλοι, ο ΙΕΑ διατείνεται ότι οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων θα πρέπει να είναι ακόμη υψηλότερες (της τάξης του 70% της αγοράς έως το 2030) για να τηρηθούν ο στόχος της Συμφωνίας του Παρισιού για περιορισμό της θέρμανσης.

Το αν οι πωλήσεις μπορούν να κλιμακώσουν αυτά τα ύψη είναι αβέβαιο.

Οι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων, συμπεριλαμβανομένων των General Motors, Ford και Stellantis τις τελευταίες εβδομάδες έχουν καθυστερήσει ή ακυρώσει τα σχέδια για επιτάχυνση της παραγωγής εν μέσω αυξανόμενου κόστους εργασίας και ενδείξεων ότι τα υψηλότερα επιτόκια επιβραδύνουν την ανάπτυξη στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Μακροπρόθεσμα, ωστόσο, η πτώση του κόστους για τις μπαταρίες EV κάνει ορισμένους ερευνητές να αισθάνονται αισιόδοξοι.

 

Φθηνότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Κίνα

Το ποσοστό μελλοντικής υιοθέτησης EV θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από το κόστος αγοράς τους και τη διαθεσιμότητα σταθμών φόρτισης, σύμφωνα με ειδικούς του κλάδου. Η Κίνα έχει το πλεονέκτημα και στα δύο σημεία.

Τα ηλεκτρικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα κατέχουν περίπου το 1/4 της αγοράς στην ασιατική χώρα η οποία αναμένεται να ηγηθεί της παγκόσμιας ανάπτυξης.

Το μέσο ηλεκτρικό όχημα στην Κίνα κόστιζε 31.165 ευρώ (33.964 δολάρια) στα μέσα του 2023, σύμφωνα με τη βρετανική εταιρεία ερευνών JATO Dynamics. Το φθηνότερο EV στην Κίνα ήταν 8% πιο ακριβό από το φθηνότερο βενζινοκίνητο αντίστοιχο αυτοκίνητο, σύμφωνα με την JATO. Αυτό οφείλεται στις τεράστιες κρατικές επιδοτήσεις και στην εύκολη διαθεσιμότητα σπάνιων γαιών που είναι ζωτικής σημασίας για την παραγωγή EV.

 

Οι ΗΠΑ βλέπουν την πλάτη… της Κίνας

Στις Ηνωμένες Πολιτείες, αντίθετα, η μέση τιμή για ένα EV είναι πάνω από 53.000 $, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών αυτοκινήτων Kelley Blue Book, περίπου 5.000 $ περισσότερο από ένα βενζινοκίνητο αυτοκίνητο.

Οι ΗΠΑ υστερούν σε σύγκριση με την Κίνα σε συνολικό αριθμό δημόσιων σταθμών φόρτισης. Μια «Λευκή Βίβλος» που χρηματοδοτείται από τη βιομηχανία που κυκλοφόρησε τον Οκτώβριο από το Ινστιτούτο Ηλεκτρισμού σημείωσε ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν περίπου 52.000 δημόσιους σταθμούς φόρτισης, η Ευρώπη περίπου 400.000 και η Κίνα περίπου 1,2 εκατομμύρια.

Ακόμα κι έτσι, τα EV αναμένεται να αυξηθούν έως και το 50% των ταξινομήσεων νέων αυτοκινήτων στις ΗΠΑ έως το 2030, σύμφωνα με τον IEA, καθώς οι οδηγοί έλκονται από τη βελτίωση της τεχνολογίας, την πτώση των τιμών και την προοπτική να παρακάμψουν τις ασταθείς τιμές στις αντλίες βενζίνης.


Ο ενδεχόμενος ρόλος των αμερικάνικων εκλογών

«Η αλλαγή στην πολιτική πλευρά θα μπορούσε να καθυστερήσει τη μετάβαση, αλλά τελικά αυτή συμβαίνει τώρα», είπε ο Πετρόπουλος του IEA, αναφερόμενος στις ανησυχίες ορισμένων κατασκευαστών EV ότι οι εκλογές στις ΗΠΑ του επόμενου έτους θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε μια νέα σειρά πολιτικών εξελίξεων.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης