Η νέα εποχή όπως παρουσιάζεται στο offshore-energy.biz - Η Northern Lights αποτελεί κοινοπραξία των Shell, Equinor και TotalEnergies
Ένας από τους τομείς της οικονομίας που θα επηρεαστούν (και μάλιστα άμεσα) είναι η ναυτιλία στην οποία η δέσμευση άνθρακα είναι σαν φάρος αλλαγής.
Στο ενδιαφέρον άρθρο της Jasmina Ovcina Mandra στο offshore-energy.biz αναλύονται τα όσα μπορεί να επιφέρει στο ναυτιλιακό κλάδο η μεταφορά και αποθήκευση CO2.
Όπως είναι γνωστό, η ναυτιλιακή Capital Gas Ship Management Corp., ανακοινώνει την παραγγελία δύο υπερσύγχρονων πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου CO2, μεταφορικής ικανότητας 22,000-cbm, από το ναυπηγείο Hyundai Mipo Dockyard της Νότιας Κορέας, τα οποία θα παραδοθούν μέχρι το 2026.
Η εταιρεία αναμένει ότι η θαλάσσια μεταφορά CO2 θα γίνει μια ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά, στην οποία στοχεύει να κατέχει την πρώτη θέση.
Αυτά τα πρωτοποριακά πλοία έχουν σχεδιαστεί για να μεταφέρουν έως και 22.000 κυβικά μέτρα υγροποιημένου CO2 στους -55 βαθμούς Κελσίου, καθιστώντας τα απαράμιλλα από άποψη χωρητικότητας και λειτουργικότητας, ενώ διαθέτουν επίσης την ικανότητα μεταφοράς αμμωνίας και υγραερίου, θέτοντας ένα νέο πρότυπο στην ευελιξία των συναλλαγών.
Είναι επίσης εξοπλισμένα με πολυάριθμες συσκευές εξοικονόμησης ενέργειας και έχουν προετοιμαστεί μεταξύ άλλων για LNG και άλλα εναλλακτικά καύσιμα πρόωσης, ενώ είναι έτοιμα για δέσμευση άνθρακα και AMP.λο
Τι προσφέρουν οι μεταφορές CO2
Οι μεταφορές CO2 χρησιμεύουν σαν άξονας που συνδέει διάφορους τομείς, προσφέροντας έναν αγωγό διαχείρισης και επαναχρησιμοποίησης των εκπομπών άνθρακα που παράγονται από βιομηχανικές διεργασίες και παραγωγή ενέργειας.
Διευκολύνουν τη δέσμευση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στην πηγή, όπως μονάδες ηλεκτροπαραγωγής και βιομηχανικές εγκαταστάσεις, ανακατευθύνοντάς τις μακριά από την ατμόσφαιρα όπου συμβάλλουν στην κλιματική αλλαγή.
Αυτό το δεσμευμένο CO2 στη συνέχεια μεταφέρεται σε καθορισμένες τοποθεσίες για αποθήκευση, χρήση ή ακόμα και επαναχρησιμοποίηση ως πρώτη ύλη για πράσινα καύσιμα (διαδικασία αναπόσπαστη στην κυκλική οικονομία).
Παραγγελία 3 πλοίων από την Northern Lights
Η αγορά βρίσκεται σε ένα πολύ εκκολαπτόμενο στάδιο ανάπτυξης με έναν μικρό αριθμό φορέων LCO2 που κατασκευάζονται ειδικά για αυτόν το σκοπό. Συγκεκριμένα, η Northern Lights (κοινοπραξία των Shell, Equinor και TotalEnergies), έχει παραγγείλει στην Κίνα 3 πλοία αυτού του είδους.
Η εταιρεία ανακοίνωσε νωρίτερα αυτή την εβδομάδα την πρώτη της δεσμευτική εμπορική συμφωνία για μεταφορά και αποθήκευση CO2, ανοίγοντας τον δρόμο για να τη μιμηθούν άλλες εταιρείες.
Ωστόσο, η αγορά μεταφοράς και αποθήκευσης CO2 αντιμετωπίζει πολυάριθμες προκλήσεις (από τεχνικές πολυπλοκότητες και κανονιστικές αβεβαιότητες έως την ανάγκη στρατηγικής ευθυγράμμισης μεταξύ των ενδιαφερόμενων μερών του κλάδου).
Αυτές οι αβεβαιότητες θεωρούνται ένα από τα μεγαλύτερα εμπόδια για μεγαλύτερες επενδύσεις σε πλοία ικανά να μεταφέρουν αυτό το πολύτιμο φορτίο, μαζί με την εξεύρεση επαρκούς χρηματοδότησης για την κατασκευή των πλοίων.
Ωστόσο, ο χαμηλός αριθμός παραγγελιών μπορεί να είναι στην πραγματικότητα μια ευλογία για τα υπάρχοντα πλοία, καθώς η ζήτηση για υγροποιημένο CO2 αναμένεται να αυξηθεί.
Πιθανή η γεφύρωση του χάσματος μεταξύ προσφοράς και ζήτησης
Σε μια συνομιλία με την Offshore Energy, ο Sean McLaughlin (Strategic Consultant στο Houlder) το οποίο ειδικεύεται στον μηχανολογικό σχεδιασμό, την καθαρή τεχνολογία και την παροχή τεχνικών συμβουλών για θαλάσσια και υπεράκτια περιβάλλοντα. Πρόσφατα ολοκλήρωσε ένα μεγάλο σχέδιο για τη Shell που περιλαμβάνει την ανάπτυξη μιας ιδέας σχεδιασμού για ένα φορέα υγρού υδρογόνου 20.000 m3), παρείχε πολύτιμες πληροφορίες για την τρέχουσα κατάσταση της ναυτιλιακής αγοράς CO2.
«Καθώς η δέσμευση άνθρακα εν πλω κερδίζει έλξη, σχεδόν κάθε τύπος ποντοπόρου πλοίου έχει τη δυνατότητα να γίνει φορέας CO2. Εάν χρησιμοποιηθεί αυτός ο πιθανός πρόσθετος στόλος, μπορεί να γεφυρώσει σημαντικά το χάσμα μεταξύ προσφοράς και ζήτησης για τη ναυτιλία CO2.
Ωστόσο, αυτό φέρνει επίσης προκλήσεις για την υποδοχή αυτού του νέου φορτίου στο πεδίο εφαρμογής πολλών περισσότερων πλοιοκτητών. Δεν είναι μόνο εκείνοι που σχεδιάζουν να κατασκευάσουν αποκλειστικούς φορείς CO2 που πρέπει να γνωρίζουν τις προκλήσεις.
Σε στρατηγική άποψη, όλοι έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε τα πλοία ως ένα σύστημα, αλλά δεν μπορούμε πλέον να βλέπουμε το σύστημα πλοίων μεμονωμένα. Η μεταφορά CO2 αποτελεί ένα ξεκάθαρο παράδειγμα του γιατί πρέπει να δούμε το πλοίο ως μέρος ολόκληρης της αλυσίδας εφοδιαστικής και αξίας και να βεβαιωθούμε ότι ταιριάζει με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο.
Η αντιμετώπιση των στρατηγικών προκλήσεων θα απαιτήσει νέα παραδείγματα και ριζοσπαστικούς νέους τρόπους λειτουργίας, αντί για τη σταδιακή εξέλιξη στην οποία είχε συνηθίσει προηγουμένως η ναυτιλία», λέει ο McLaughlin.
Αυξανόμενη ζήτηση για ναυτιλία CO2
Η ναυτιλιακή βιομηχανία CO2 βρίσκεται στο κατώφλι μιας μεταμορφωτικής εποχής που χαρακτηρίζεται από ποικίλες αποστάσεις, μεγέθη φορτίου, τελικούς προορισμούς και ένα ολοένα και πιο ποικίλο φάσμα πηγών φορτίου.
Οι εκτιμήσεις της αγοράς δείχνουν ότι θα υπάρξει μια ταχέως αυξανόμενη ζήτηση για ναυτιλία CO2 με βάση τον παγκόσμιο χάρτη των έργων CCS και την απόλυτη συνειδητοποίηση ότι ο δύσκολος κλάδος θα πρέπει να στραφεί στη CCS για να μειώσει τις εκπομπές του σύμφωνα με τη Συμφωνία του Παρισιού στόχους.
«Οι προβλέψεις για την αύξηση της ζήτησης για τη ναυτιλία CO2 έχουν βασιστεί σε μεγάλο βαθμό στο αυξανόμενο δίκτυο οδών δέσμευσης CO2 που δεσμεύεται από βιομηχανικές διεργασίες. Η δυνατότητα για σημαντικά αυξημένες ευκαιρίες επαναχρησιμοποίησης, όπως τα ηλεκτρονικά καύσιμα, θα μπορούσε επίσης να οδηγήσει τις αποστολές CO2 σε μεγάλες αποστάσεις σε κόμβους παραγωγής», δήλωσε ο McLaughlin.
Δημιουργείται ανάγκη για εναλλακτικά καύσιμα πλοίων
Ο ίδιος πρόσθεσε ότι αναδύεται η ανάγκη για δεσμευμένο CO2 για την παραγωγή πράσινων, συνθετικών ηλεκτρονικών καυσίμων όπως e-μεθανόλη και e-μεθάνιο (e-LNG).
Αμφότερα θεωρούνται από πολλούς ως πρακτικά, χαμηλότερου κινδύνου και χαμηλότερου κόστους εναλλακτικά καύσιμα πλοίων σε σύγκριση με την ηλεκτρονική αμμωνία και το ηλεκτρονικό υδρογόνο.
Ως εκ τούτου, η δημιουργία της ναυτιλιακής ραχοκοκαλιάς CO2 για την παραγωγή τους θα είναι σημαντική για τις προσπάθειες της ναυτιλιακής βιομηχανίας για απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές», προσθέτει.
Όταν ρωτήθηκε για ορισμένες κοινές παρανοήσεις ή παραλείψεις στον τομέα της ναυτιλίας CO2 και πώς μπορούν να αποφευχθούν για να αποφευχθούν περιττοί περιορισμοί CAPEX ή λειτουργικοί, ο McLaughlin απάντησε ότι δεν είναι όλα τα CO2 ίδια.
Επιμένει όμως ότι η ευθυγράμμιση μεταξύ της ναυτιλίας CO2 και της ανάπτυξης υποδομών στην ξηρά είναι το κλειδί.
Χρειάζεται ρυθμιστικό πλαίσιο
Εξετάζοντας τα υπάρχοντα και τα πιθανά μελλοντικά ρυθμιστικά πλαίσια που επηρεάζουν τη ναυτιλία CO2 και τα βασικά ζητήματα συμμόρφωσης για τις εταιρείες σε αυτόν τον τομέα, είναι προφανές ότι οι κανονισμοί για τη ναυτιλία CO2 βρίσκονται ακόμη στα αρχικά στάδια ανάπτυξης.
Ο McLaughlin πιστεύει ότι η οικοδόμηση ενός ισχυρού ρυθμιστικού πλαισίου και αυστηρών προτύπων για τη δημιουργία ίσων όρων ανταγωνισμού για αυτόν τον αναπτυσσόμενο κλάδο θα ανοίξει το δρόμο για επενδύσεις και ανάπτυξη βασικών υποδομών.
«Η ναυτιλία CO2 απαιτεί ένα προσαρμοσμένο σύνολο νομοθεσίας και προτύπων. Με συγκεκριμένους κανόνες για φορείς CO2 στην ανάπτυξη, οι ταξικές κοινωνίες θα διαδραματίσουν κεντρικό ρόλο» είπε χαρακτηριστικά.
www.worldenergynews.gr