Τέλος του 2023 αναμένεται να υπάρχει η τελική εικόνα για το ύψος της επένδυσης
Πρόκειται για ένα έργο κοινού ενδιαφέροντος για όλη την Ευρώπη λόγω των σημαντικών πλεονεκτημάτων που έχει για όλη την Ευρώπη ενισχύοντας την ασφάλεια εφοδιασμού και συμβάλλοντας στην ανταγωνιστικότητα των τιμών φυσικού αερίου.
Η ΔΕΠΑ Διεθνών Έργων ως φορέας υλοποίησης του έργου, τα τελευταία χρόνια είχε επικεντρωθεί στην ανάπτυξη του βασικού σχεδιασμού και αυτή η φάση ολοκληρώθηκε τον περασμένο Ιούνιο, και μαζί έχουν ολοκληρωθεί όλες οι μελέτες μηχανολογικές, περιβαλλοντικές και οικονομικές.
Έχουν εμπλακεί οι κορυφαίοι κατασκευαστές υποθαλάσσιων αγωγών και έχουν αξιολογήσει όλα τα δεδομένα και οι δυο κορυφαίες εργολαβικές εταιρείες στον κόσμο έδωσαν την πιστοποίηση ότι μπορούν να κατασκευάσουν και να τοποθετήσουν τον αγωγό East Med σε αυτά τα βάθη για τα οποία έχει σχεδιαστεί.
Το έργο που όταν ξεκίνησε το 2014 ήταν μεγάλα τα ερωτήματα της τεχνικής εφικτότητας και οικονομικής βιωσιμότητας σήμερα με μια σειρά μελετών με κόστος επένδυσης 100 εκ. ευρώ, έχουν λυθεί οι αβεβαιότητες.
Τώρα αναμένεται η έγκριση περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το ελληνικό κομμάτι και αργότερα για το κυπριακό κομμάτι.
Προς το τέλος του 2023 αναμένεται να υπάρχει η τελική εικόνα για το ύψος της επένδυσης, αφού δηλαδή λάβει η ΔΕΠΑ τις τελικές δεσμευτικές προσφορές των εργολάβων και το 2024 θα πρέπει να προσδιοριστεί και το εμπορικό ενδιαφέρον για το έργο.
Το 2024 το πρώτο μάρκετ τεστ
Η πιο σημαντική χρονιά για την υλοποίηση του έργου θα είναι το 2024, αφού τότε θα διενεργηθεί ένα πρώτο μη δεσμευτικό μάρκετ τεστ που θα χαρτογραφήσει το πραγματικό ενδιαφέρον προμηθευτών και αγοραστών για το έργο και μετά θα γίνει και το δεσμευτικό μάρκετ τεστ που θα οδηγήσει στη σύναψη των συμφωνιών μεταξύ προμηθευτών και αγοραστών.
Σχετικά με το εμπορικό ενδιαφέρον έχει ήδη γίνει μια πρώτη αξιολόγηση του ενδιαφέροντος της αγοράς που είναι θετική. Σημειώνεται ότι οι άλλοι εναλλακτικοί τρόποι όδευσης αερίου (όπως από την Τουρκία) από το Ισραήλ δεν εξετάζονται πλέον και ότι στη σημερινή συγκυρία είναι ακόμη μεγαλύτερη η ανάγκη για τον East Med.
Τελευταίο βήμα το 2024 θα είναι η λήψη της επενδυτικής απόφασης που αναμένεται μέχρι το τέλος του έτους.
Στόχος είναι ο αγωγός να μπορέσει να λειτουργήσει από το 2027, επιτρέποντας τη μεταφορά 20 δισ. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου αφού έχει σχεδιαστεί για να εξυπηρετήσει όλα τα διαθέσιμα κοιτάσματα φυσικού αερίου στην Ανατολική Μεσόγειο, τόσο αυτά που είναι ήδη σε λειτουργία όσο και τα μελλοντικά.
www.worldenergynews.gr