Στόχος η αποφυγή επιστροφής στην εφιαλτική ρήτρα αναπροσαρμογής - Ο ανταγωνισμός επιστρέφει με νέες φόρμουλες
Για την επαναφορά της λιανικής αγοράς στο προ κρίσης καθεστώς των κυμαινόμενων τιμολογίων προετοιμάζονται οι πάροχοι. Εχοντας προεξοφλήσει την κατάργηση των ρυθμιστικών μέτρων που επιβλήθηκαν μέσα στην κρίση και το τέλος των οριζόντιων επιδοτήσεων από τον Οκτώβριο, μετά και τις σχετικές συστάσεις της Κομισιόν, καταρτίζουν τα νέα κυμαινόμενο τιμολόγια που θα διαθέσουν στην αγορά για το κυνήγι πελατών.
Μια πρόγευση του ανταγωνισμού που θα ακολουθήσει το Φθινόπωρο διαφαίνεται ήδη από το μπαράζ των διαφημιστικών σποτ στα μέσα ενημέρωσης που θυμίζει τις παλαιές ..καλές εποχές. Η πλούσια γκάμα προωθητικών ενεργειών περιλαμβάνει από εκπτωτικά κουπόνια για φαγητό και καφέ, παροχές υγείας και ευεξίας, ενεργειακές υπηρεσίες και τεχνική βοήθεια μέχρι και προσφορές για ταξίδια και κληρώσεις αυτοκινήτων.
Οχι στην ρήτρα αναπροσαρμογής
Η δύσκολη άσκηση με την οποία έχουν καταπιαστεί στην κατάρτιση των νέων τιμολογίων είναι το πως θα ενσωματώσουν το ρίσκο της διακύμανσης των τιμών στην χονδρεμπορική αγορά, χωρίς να κάνουν χρήση της δαιμονοποιημένης ρήτρας αναπροσαρμογής , η οποία θα "ξεπαγώσει" με την κατάργηση του μοντέλου τιμολόγησης που καθιερώθηκε από τον περασμένο Αύγουστο, δηλαδή της τιμολόγησης για τον επόμενο βήμα βάσει πρόβλεψης 10 ημέρες νωρίτερα.
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας λίγο πριν το τέλος της θητείας του έδωσε παράταση στο εν λόγω μοντέλο όπως και στο μηχανισμό ανάκτησης υπερεσόδων στην χονδρεμπορική αγορά (πλαφόν) που λήγουν την 1η Ιουλίου έως και τον Σεπτέμβριο για να δώσει τον απαραίτητο χρόνο στο νέο υπουργό, που θα προκύψει από τις εθνικές εκλογές να διαπραγματευτεί με την Κομισιόν.
Νέες φόρμουλες για τους καταναλωτές
Κατάργηση των εκτάκτων μέτρων σημαίνει αυτόματη επαναφορά της ρήτρας που είχε ανασταλεί. Η αγορά παρ ότι έχει πιέσει για την κατάργηση των μέτρων δεν θα ήθελε να επαναφέρει στους λογαριασμούς τη ρήτρα αναπροσαρμογής και να ξυπνήσει στους καταναλωτές τα κακώς κείμενα της προηγούμενης περιόδου. Γι αυτό και η πλειοψηφία των παρόχων καταρτίζει τιμολόγια με φόρμουλες αναπροσαρμογής των τιμών πιο απλές και ευανάγνωστες για τους καταναλωτές που δεν καταλήγει παράλληλα σε υπέρογκες αυξήσεις που προκαλούν τρόμο.
Ένα ζήτημα που πάντως απασχολεί είναι και η συμπεριφορά των καταναλωτών ως προς την έγκαιρη αποπληρωμή των λογαριασμών ρεύματος με την κατάργηση των οριζόντιων επιδοτήσεων. Μπορεί οι τιμές να έχουν αποκλιμακωθεί σημαντικά σε σχέση με τα υψηλά περσινά επίπεδα, η γενικότερη στενότητα όμως των νοικοκυριών λόγω της ακρίβειας και της μείωσης του πραγματικού εισοδήματος, δεν εγγυάται την δυνατότητα ανταπόκρισής τους στην εξόφληση των λογαριασμών ενέργειας, γεγονός που προκαλεί ανησυχίες για την εξέλιξη των ανεξόφλητων οφειλών. Κατά κοινή ομολογία οι επιδοτήσεις διευκόλυναν τους καταναλωτές και συνέβαλλαν στην ενίσχυση της ρευστότητας των παρόχων που είχε αρχίσει να στερεύει επικίνδυνα λόγω των υψηλών απαιτήσεων για κεφάλαια κίνησης την περίοδο της κρίσης.
Τέλος στον ενεργειακό τουρισμό
Από την άλλη, η αγορά εκτιμά ότι θα περιοριστεί σημαντικά το φαινόμενο του "ενεργειακού τουρισμού" που διογκώθηκε με την δυνατότητα των καταναλωτών να αλλάζουν ανά μήνα πάροχο ακόμη και εαν δεν έχουν εξοφλήσει τον προηγούμενο. Σύμφωνα μάλιστα με τον ΕΣΠΕΝ ο ενεργειακός τουρισμός έχει αυξήσει τις ανεξόφλητες οφειλές κατά 500 εκατ. ευρώ από τον περασμένο Αύγουστο έως και τον Mάιο του 2023. Η αγορά αναμένει από τον νέο υπουργό να προχωρήσει και αλλαγή του πλαισίου Καθολικής Υπηρεσίας το οποίο την έχει καταστήσει καταφύγιο ¨στρατηγικών κακοπληρωτών».
Σε κάθε περίπτωση η εκτίμηση είναι ότι από Οκτώβριο θα μπει τέλος στις στρεβλώσεις που πρόσθεσε το νέο μοντέλο τιμολόγησης και η αγορά θα επανέλθει στην κανονικότητα σε μια ευνοϊκή συγκυρία αποκλιμάκωσης των τιμών που θα αφήσει τα περιθώρια για την ενίσχυση του υγιούς ανταγωνισμού.
www.worldenergynews.gr
Μια πρόγευση του ανταγωνισμού που θα ακολουθήσει το Φθινόπωρο διαφαίνεται ήδη από το μπαράζ των διαφημιστικών σποτ στα μέσα ενημέρωσης που θυμίζει τις παλαιές ..καλές εποχές. Η πλούσια γκάμα προωθητικών ενεργειών περιλαμβάνει από εκπτωτικά κουπόνια για φαγητό και καφέ, παροχές υγείας και ευεξίας, ενεργειακές υπηρεσίες και τεχνική βοήθεια μέχρι και προσφορές για ταξίδια και κληρώσεις αυτοκινήτων.
Οχι στην ρήτρα αναπροσαρμογής
Η δύσκολη άσκηση με την οποία έχουν καταπιαστεί στην κατάρτιση των νέων τιμολογίων είναι το πως θα ενσωματώσουν το ρίσκο της διακύμανσης των τιμών στην χονδρεμπορική αγορά, χωρίς να κάνουν χρήση της δαιμονοποιημένης ρήτρας αναπροσαρμογής , η οποία θα "ξεπαγώσει" με την κατάργηση του μοντέλου τιμολόγησης που καθιερώθηκε από τον περασμένο Αύγουστο, δηλαδή της τιμολόγησης για τον επόμενο βήμα βάσει πρόβλεψης 10 ημέρες νωρίτερα.
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας λίγο πριν το τέλος της θητείας του έδωσε παράταση στο εν λόγω μοντέλο όπως και στο μηχανισμό ανάκτησης υπερεσόδων στην χονδρεμπορική αγορά (πλαφόν) που λήγουν την 1η Ιουλίου έως και τον Σεπτέμβριο για να δώσει τον απαραίτητο χρόνο στο νέο υπουργό, που θα προκύψει από τις εθνικές εκλογές να διαπραγματευτεί με την Κομισιόν.
Νέες φόρμουλες για τους καταναλωτές
Κατάργηση των εκτάκτων μέτρων σημαίνει αυτόματη επαναφορά της ρήτρας που είχε ανασταλεί. Η αγορά παρ ότι έχει πιέσει για την κατάργηση των μέτρων δεν θα ήθελε να επαναφέρει στους λογαριασμούς τη ρήτρα αναπροσαρμογής και να ξυπνήσει στους καταναλωτές τα κακώς κείμενα της προηγούμενης περιόδου. Γι αυτό και η πλειοψηφία των παρόχων καταρτίζει τιμολόγια με φόρμουλες αναπροσαρμογής των τιμών πιο απλές και ευανάγνωστες για τους καταναλωτές που δεν καταλήγει παράλληλα σε υπέρογκες αυξήσεις που προκαλούν τρόμο.
Ένα ζήτημα που πάντως απασχολεί είναι και η συμπεριφορά των καταναλωτών ως προς την έγκαιρη αποπληρωμή των λογαριασμών ρεύματος με την κατάργηση των οριζόντιων επιδοτήσεων. Μπορεί οι τιμές να έχουν αποκλιμακωθεί σημαντικά σε σχέση με τα υψηλά περσινά επίπεδα, η γενικότερη στενότητα όμως των νοικοκυριών λόγω της ακρίβειας και της μείωσης του πραγματικού εισοδήματος, δεν εγγυάται την δυνατότητα ανταπόκρισής τους στην εξόφληση των λογαριασμών ενέργειας, γεγονός που προκαλεί ανησυχίες για την εξέλιξη των ανεξόφλητων οφειλών. Κατά κοινή ομολογία οι επιδοτήσεις διευκόλυναν τους καταναλωτές και συνέβαλλαν στην ενίσχυση της ρευστότητας των παρόχων που είχε αρχίσει να στερεύει επικίνδυνα λόγω των υψηλών απαιτήσεων για κεφάλαια κίνησης την περίοδο της κρίσης.
Τέλος στον ενεργειακό τουρισμό
Από την άλλη, η αγορά εκτιμά ότι θα περιοριστεί σημαντικά το φαινόμενο του "ενεργειακού τουρισμού" που διογκώθηκε με την δυνατότητα των καταναλωτών να αλλάζουν ανά μήνα πάροχο ακόμη και εαν δεν έχουν εξοφλήσει τον προηγούμενο. Σύμφωνα μάλιστα με τον ΕΣΠΕΝ ο ενεργειακός τουρισμός έχει αυξήσει τις ανεξόφλητες οφειλές κατά 500 εκατ. ευρώ από τον περασμένο Αύγουστο έως και τον Mάιο του 2023. Η αγορά αναμένει από τον νέο υπουργό να προχωρήσει και αλλαγή του πλαισίου Καθολικής Υπηρεσίας το οποίο την έχει καταστήσει καταφύγιο ¨στρατηγικών κακοπληρωτών».
Σε κάθε περίπτωση η εκτίμηση είναι ότι από Οκτώβριο θα μπει τέλος στις στρεβλώσεις που πρόσθεσε το νέο μοντέλο τιμολόγησης και η αγορά θα επανέλθει στην κανονικότητα σε μια ευνοϊκή συγκυρία αποκλιμάκωσης των τιμών που θα αφήσει τα περιθώρια για την ενίσχυση του υγιούς ανταγωνισμού.
www.worldenergynews.gr