Για να παρακάμψει τη Ρωσία
Οι εξαγωγές πετρελαίου του Καζακστάν αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 1% των παγκόσμιων προμηθειών, ή περίπου 1,4 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα (bpd).
Εδώ και 20 χρόνια, αποστέλλονται μέσω του αγωγού CPC στο λιμάνι Novorossiisk της Μαύρης Θάλασσας της Ρωσίας, το οποίο παρέχει πρόσβαση στην παγκόσμια αγορά.
Τον Ιούλιο, ένα ρωσικό δικαστήριο απείλησε να κλείσει τον CPC, ωθώντας την κυβέρνηση του Καζακστάν και τους μεγάλους ξένους παραγωγούς να συνάψουν άλλες συμβάσεις προληπτικά.
Καμία από τις εναλλακτικές λύσεις δεν είναι τόσο πρακτική όσο ο αγωγός CPC, αυξάνοντας τον κίνδυνο περαιτέρω την αστάθεια στις αγορές ενέργειας.
Λίγο μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο, οι διεθνείς τιμές του αργού έφτασαν σε υψηλά 14 ετών και οι τιμές παρέμειναν υψηλές, διατηρώντας κατά μέσο όρο πάνω από 100 δολάρια το βαρέλι τον Ιούλιο.
Πηγή με άμεση γνώση του θέματος είπε ότι η κρατική εταιρεία πετρελαίου του Καζακστάν Kazmunaigaz (KMG) βρισκόταν σε προχωρημένες συζητήσεις με το εμπορικό σκέλος της κρατικής εταιρείας SOCAR του Αζερμπαϊτζάν για να επιτρέψει την πώληση 1,5 εκατομμυρίου τόνων αργού πετρελαίου Καζακστάν μέσω του αζερικού αγωγού που παραδίδει πετρέλαιο στο μεσογειακό λιμάνι Τζεϊχάν της Τουρκίας.
Με λίγο πάνω από 30.000 bpd, ο όγκος είναι μια σταγόνα σε σύγκριση με το συνηθισμένο 1,3-1,4 εκατομμύρια bpd που ρέει μέσω του αγωγού CPC.
Η τελική σύμβαση πρόκειται να υπογραφεί στα τέλη Αυγούστου με τις ροές μέσω του αγωγού Μπακού-Τιφλίδα-Τσεϊχάν (BTC) να ξεκινούν ένα μήνα αργότερα.
Άλλοι 3,5 εκατομμύρια τόνοι αργού πετρελαίου από το Καζακστάν θα μπορούσαν να αρχίσουν να ρέουν το 2023 μέσω άλλου αζερικού αγωγού προς το λιμάνι Σούψα της Μαύρης Θάλασσας της Γεωργίας, ανέφεραν δύο πηγές.
Σε συνδυασμό με τις ροές BTC, ο όγκος θα ισοδυναμούσε με λίγο περισσότερο από 100.000 bpd, ή το 8% των ροών CPC.
Η στήριξη στο Αζερμπαϊτζάν θα επέτρεπε στο Καζακστάν να παραμερίσει το ρωσικό έδαφος. Τον περασμένο μήνα, η BP Azerbaijan δήλωσε ότι θα ανακατευθύνει τις ροές μακριά από τον αγωγό Baku-Supsa στον μεγαλύτερο αγωγό BTC.
Ωστόσο, η νέα διαδρομή BTC σημαίνει ότι το Καζακστάν θα πρέπει να βασιστεί σε έναν στόλο μικρών δεξαμενόπλοιων για να μεταφέρει το πετρέλαιο του μέσω της Κασπίας Θάλασσας στο Μπακού από το λιμάνι του στο Aktau που έχει περιορισμένη πλεονάζουσα χωρητικότητα, ανέφεραν οι πηγές.
Άλλες διαδρομές
Η Tengizchevroil (TCO), μια κοινοπραξία υπό την ηγεσία της μεγάλης πετρελαϊκής Chevron, έχει το δικό της σκέλος μάρκετινγκ και διαπραγματεύεται ξεχωριστά τις δικές της διαδρομές μέσω αγωγού και σιδηροδρόμου, ανέφεραν δύο από τις πηγές.
Ο αγωγός BTC θα μπορούσε επίσης να είναι μια επιλογή για την TCO, αλλά μια πηγή είπε ότι εάν συμφωνηθεί, μπορεί να χρειαστούν έως και έξι μήνες για να ξεκινήσουν οι ροές.
Η ποιότητα είναι ένας άλλος παράγοντας που εμποδίζει μια γρήγορη συμφωνία. Το κύριο μείγμα CPC του Καζακστάν είναι ένα ελαφρύ, ξινό αργό που πωλείται με σημαντική έκπτωση στη ναυαρχίδα της κατηγορίας BTC του Αζερμπαϊτζάν, που είναι μια μεσαία, γλυκιά ποιότητα και που είναι πιο εύκολο να ραφιναρισθεί.
Η TCO ξεκίνησε ήδη τη μεταφορά ενός μικρού όγκου πετρελαίου σιδηροδρομικώς στο λιμάνι του Μπατούμι της Γεωργίας τον Απρίλιο, όταν οι ζημιές από την καταιγίδα κατέστησαν άχρηστο μέρος του τερματικού σταθμού CPC.
Δύο από τις πηγές είπαν ότι η TCO έκανε κράτηση για περισσότερους όγκους σιδηροδρομικών μεταφορών και θα μπορούσαν να αυξηθούν τον Σεπτέμβριο ή τον Οκτώβριο.
Το Καζακστάν εξάγει χωριστά έως και 1 εκατομμύριο τόνους, ή 250.000 bpd, Ουραλίων μέσω του συστήματος αγωγών της Ρωσίας στη Μαύρη Θάλασσα και στα λιμάνια της Βαλτικής Θάλασσας.
www.worldenergynews.gr