Τελευταία Νέα
Ενέργεια

Ακριβή η ελληνική βενζίνη στην Ευρώπη - Η επιστροφή του Ιράν στις αγορές μπορεί να ρίξει το πετρέλαιο

Ακριβή η ελληνική βενζίνη στην Ευρώπη - Η επιστροφή του Ιράν στις αγορές μπορεί να ρίξει το πετρέλαιο
Η επίτευξη συμφωνίας για τα πυρηνικά θα ανοίξει τον δρόμο της επιστροφής του Ιράν στις αγορές πετρελαίου
Το πετρέλαιο έχει πάρει πλέον τα σκήπτρα της ανόδου στις διεθνείς αγορές, από το φυσικό αέριο το οποίο τις τελευταίες ημέρες υποχωρεί καθώς δεν επιβεβαιώθηκαν τα αμερικανικά σενάρια για πολεμική σύρραξη στην Ουκρανία.
Χθες στο ολλανδικό hub η τιμή του φυσικού αερίου TTF διαμορφώθηκε στα 68,3 ευρώ/MWh μειωμένη κατά 3,6%. Συνακόλουθα η ελληνική χονδρεμπορική αγορά ηλεκτρισμού κατέγραψε μείωση κατά σχεδόν 10% και διαμορφώθηκε στα 198,57 ευρώ/MWh.

Ωστόσο οι εξελίξεις αυτές δεν είναι αρκετές για να καθησυχάσουν την εγχώρια αγορά ενέργειας, η οποία πλέον έχει στρέψει το βλέμμα της στην αυξητική πορεία του πετρελαίου που κινείται κοντά στα 94 δολάρια το βαρέλι, ενώ οι αναλυτές προειδοποιούν για περαιτέρω αυξήσεις που μπορεί να φθάσουν ακόμη και στα 150 δολάρια το βαρέλι εάν οι πετρελαιοπαραγωγές χώρες δεν προχωρήσουν σε αύξηση της παραγωγής τους.
Ταυτόχρονα η ρευστή κατάσταση στα σύνορα Ρωσίας – Ουκρανίας αλλά και το σενάριο της επιβολής κυρώσεων από τη Δύση προς τη Ρωσία, τροφοδότησαν την άνοδο των διεθνών τιμών του πετρελαίου και αυξάνουν τις πληθωριστικές πιέσεις.

Το Ιράν επιστρέφει στις πετρελαϊκές αγορές;

Παρά ταύτα οι ανακοινώσεις που έγιναν αργά χθες τη νύχτα μέσω tweet από πλευράς Ιρανών για πρόοδο στις διαπραγματεύσεις με το Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ για τα πυρηνικά επέδρασαν διορθωτικά στις τιμές του πετρελαίου με αποτέλεσμα το crude να επανέλθει στα 91,20 δολάρια με πτώση 2,3%. Μια τέτοια εξέλιξη, σε συνδυασμό με τις αναμενόμενες αυξήσεις επιτοκίων μπορεί να οδηγήσει το πετρέλαιο στα 88 δολάρια είτε ακόμα και χαμηλότερα στα 78-81 δολάρια, σύμφωνα με τους διεθνείς traders. Kαι αυτό γιατί μια νέα πυρηνική συμφωνία  θα επιτρέψει στο Ιράν να επανέλθει στην αγορά πετρελαίου, αφού οι κυρώσεις θα αναιρεθούν. 'Ετσι θα κάνει πιο σύνθετη την πολιτική σύσφιξης της προσφοράς από πλευράς ΟΠΕΚ+, του οποίου το Ιράν είναι και μέλος, που διατηρεί την άνοδο των τιμών.

Σύμφωνα με μοντέλο του Bloomberg Economics, μία αύξηση της τιμής του πετρελαίου στα 100 δολάρια στο τέλος του μήνα από περίπου 70 δολάρια στα τέλη του 2021, θα αύξανε τον πληθωρισμό κατά περίπου μισή ποσοστιαία μονάδα στις ΗΠΑ και την Ευρώπη στο δεύτερο εξάμηνο του έτους. Μάλιστα η JP Morgan προειδοποιεί ότι αν οι τιμές συνεχίσουν την ανηφόρα και φθάσουν τα 150 δολάρια το βαρέλι, η ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας θα ανακοπεί και ο πληθωρισμός θα αυξηθεί πάνω από το 7%.
Μέσα σε αυτό το διεθνές περιβάλλον το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης που ελπίζει να «πάρει ανάσα» τον Φεβρουάριο σε ότι αφορά τις τιμές του ηλεκτρισμού και του φυσικού αερίου, είναι αντιμέτωπο με τιμές υγρών καυσίμων που προσεγγίζουν τα 2 ευρώ το λίτρο στην αντλία.

Πτήση στα 2 ευρώ για την αμόλυβδη

Όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς στην περίπτωση του πετρελαίου το μόνο πρόβλημα που δεν αντιμετωπίζεται είναι η επάρκεια. Πέραν των αποθεμάτων 90 ημερών τα οποία θεωρούνται δεδομένα, μια ενδεχόμενη διακοπή της τροφοδοσίας με πετρέλαιο από τη Ρωσία μπορεί να καλυφθεί γρήγορα από πολλές άλλες πηγές. Το πρόβλημα είναι οι τιμές που αυξάνονται συνεχώς. Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης η μέση τιμή της αμόλυβδής βενζίνης 52 οκτανίων είναι πανελλαδικά, βρίσκεται στα 1,861 ευρώ ανά λίτρο και της αμόλυβδης 100 οκτανίων στα 2,001, ενώ το ντίζελ κίνησης πωλείται στα 1,606 και το ντίζελ θέρμανσης στα 1,255 ευρώ ανά λίτρο.

Σε ότι αφορά την εξέλιξη των τιμών το επόμενο διάστημα ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Πρατηριούχων και Εμπόρων Καυσίμων, Γιώργος Ασμάτογλου, μιλώντας στο WEN προέβλεψε ότι τις επόμενες 2-3 ημέρες θα υπάρξει μια ύφεση της ανόδου όσον αφορά το διυλισμένο προϊόν, ωστόσο θεωρεί ότι εάν δεν πιεστούν οι χώρες του Κόλπου να αυξήσουν την παραγωγή τους το ανοδικό ράλι θα συνεχιστεί. Σύμφωνα με υπολογισμούς του η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης εφέτος είναι αυξημένη κατά 23% σε σχέση με τον Φεβρουάριο του 2021 ενώ δεν φαίνεται να ελπίζει σε μείωση της φορολογίας η οποία βρίσκεται όλο το τελευταίο διάστημα στο τραπέζι του οικονομικού επιτελείου αλλά η σχετική απόφαση δεν λαμβάνεται.
Μάλιστα ο κ. Ασμάτογλου εκτιμά ότι η μείωση της φορολογίας στα καύσιμα θα είχε αποτέλεσμα όταν ξεκίνησε η άνοδος της τιμής και πλέον έχει χαθεί το momentum


Σε υψηλά επίπεδα συγκριτικά με την Ευρώπη


Σημειώνεται ότι στην Ελλάδα οι τιμές των καυσίμων επιβαρύνονται με ΦΠΑ 24% και Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (ΕΦΚ), ο οποίος σε βενζίνη και πετρέλαιο διαμορφώνεται σε 700 και 410 ευρώ/1.000 λίτρα αντίστοιχα. Στο πετρέλαιο θέρμανσης ο ΕΦΚ κατά τη χειμερινή περίοδο είναι στα 280 ευρώ/1.000 λίτρο και στο υγραέριο στα 430 ευρώ/1.000 κγρ.
Ο κ. Ασμάτογλου σημειώνει ακόμη ότι η ύφεση της ζήτησης έχει ήδη αρχίσει να καταγράφεται με μείωση του κύκλου εργασιών κατά 10%-15%.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τελευταία στοιχεία της Eurostat στα ύψη βρίσκονται οι τιμές της βενζίνης σε όλη την Ευρώπη έχοντας ξεπεράσει το 1,8 ευρώ ανά λίτρο. Η Ελλάδα συγκαταλέγεται μεταξύ των ακριβών αγορών με 1,87 ευρώ το λίτρο, όταν στη Γερμανία η αμόλυβδη πωλείται προς 1,79 ευρώ και στην Ισπανία στο 1,56 ευρώ το λίτρο. Πρωταθλήτρια είναι η Ολλανδία με πάνω από 2 ευρώ το λίτρο και ακολουθεί η Φιλανδία με 1,9 ευρώ το λίτρο.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης