Στην υπογραφή σύμβασης με την πλατφόρμας RBP, μέσω της οποίας θα παρέχει σε τρίτους δυνατότητα δέσμευσης χωρητικότητας, προχώρησε ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός αερίου ΙGB, ο οποίος έχει εισέλθει πλέον στην τελική ευθεία για την ολοκλήρωση και λειτουργία του το καλοκαίρι του 2022.
Η εταιρία ICGB, δηλαδή η κοινοπραξία η οποία ανέπτυξε και θα διαχειρίζεται τον αγωγό IGB, υπέγραψε πρόσφατα τη σύμβαση με την Περιφερειακή Πλατφόρμα Κρατήσεων, Regional Booking Platform -RBP, μίας από τις κορυφαίες ευρωπαϊκές ηλεκτρονικές πλατφόρμες δέσμευσης χωρητικότητας και συναλλαγών με διαχειριστή την FGSZ, που είναι και ο Διαχειριστής του Συστήματος Μεταφοράς Αερίου της Ουγγαρίας.
Oι προοπτικές με το FSRU Αλεξανδρούπολης
Μέσω της πλατφόρμας η ICGB θα διαθέτει την ελεύθερη χωρητικότητα του αγωγού, εξασφαλίζοντας ίση πρόσβαση σε τρίτους ενδιαφερόμενους που επιθυμούν να δεσμεύσουν δυναμικότητα μεταφοράς. Προς το σκοπό αυτό, σύμφωνα με πληροφορίες, θα διεξάγονται δημοπρασίες στο σημείο διασύνδεσης στη Βουλγαρία. Από την πλατφόρμα θα γίνονται οι διαδικασίες κατανομής χωρητικότητας για τα σημεία Stara Zagora IP και Kardzhali.
Μέχρι στιγμής, στον ελληνο- βουλγαρικό αγωγό IGB, o οποίος προγραμματίζεται να λειτουργήσει τον Ιούλιο, έχουν γίνει κρατήσεις για περίπου το 1/2 της χωρητικότητας, 1,57 bcm/έτος. Οι κρατήσεις αυτές αφορούν μακροπρόθεσμα συμβόλαια διάρκειας έως και 25 ετών.
Αν και σε πρώτη φάση, έχει δεσμευτεί μόνον το 1/2 της αρχικής μεταφορικής χωρητικότητας του αγωγού, κυρίως για την εξυπηρέτηση του 1 bcm ετησίως που έχει συμβολαιοποιήσει η Bulgargas με την αζέρικη Socar, στο μέλλον, όταν λειτουργήσει ο πλωτός τερματικός σταθμός αερίου της Αλεξανδρούπολης αναμένεται να αυξηθούν σημαντικά οι ροές αερίου από τον αγωγό. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό το FSRU της Αλεξανδρούπολης θα τεθεί σε λειτουργία στο τέλος του 2023.
Η δομή του αγωγού
Ο ICGB είναι το τελευταίο μέλος που εγγράφηκε στην πλατφόρμα RBP, η οποία εξυπηρετεί 17 διαχειριστές συστημάτων μεταφοράς αερίου και περισσότερους από 300 χρήστες δικτύου.
Ο ICGB έχει συμβληθεί και με την ευρωπαϊκή πλατφόρμα PRISMA, στην οποία μετέχουν σχεδόν όλοι οι εθνικοί Διαχειριστές συστημάτων μεταφοράς, συμπεριλαμβανομένου και του ΔΕΣΦΑ.
Ας σημειωθεί ότι ο IGB θα λειτουργήσει ως Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ)
Στην κοινοπραξία του ελληνο-βουλγαρικού αγωγού μετέχουν με μερίδια 50-50, από ελληνικής πλευράς η εταιρία Poseidon - κοινό σχήμα της ΔΕΠΑ με την ιταλική Edison- και η βουλγαρική Bulgarian Energy Holding (ΒΕΗ)
Με το ελληνικό σύστημα ο IGB θα συνδέεται στην Κομοτηνή, ενώ η σύνδεση με το σύστημα μεταφοράς της Βουλγαρίας θα γίνει στη Στάρα Ζαγόρα. Η αρχική μεταφορική ικανότητα του αγωγού, μήκους 182 χλμ, φθάνει στα 3 δισ κυβικά μέτρα ετησίως με δυνατότητα αναβάθμισης στα 5 δισ. κυβικά μέτρα.
www.worldenergynews.gr
Συμφωνία ICGB με την ηλεκτρονική πλατφόρμα RBP για την παροχή δέσμευσης χωρητικότητας
Ποιά είναι η πλατφόρμα με την οποία συνδέεται ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός IGB