Το γέμισμα του ρεζερβουάρ με καύσιμα νωρίς το πρωί και με χαμηλή ταχύτητα ροής στην αντλία, όπως επίσης το κλείσιμο των παραθύρων με παράλληλη λειτουργία του εσωτερικού συστήματος εξαερισμού κατά τη διάρκεια της οδήγησης περιορίζουν το κόστος της αυτοκίνησης
Ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να μειώσει ένας οδηγός την κατανάλωση καυσίμου στο αυτοκίνητό του είναι απλά να το αφήσει κλειδωμένο στο πάρκινγκ του σπιτιού του και να χρησιμοποιεί για τις μετακινήσεις του τα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Ωστόσο, έχει τη δυνατότητα να περιορίσει αισθητά την ποσότητα του καυσίμου που καταναλώνει το όχημά του χωρίς να χρειαστεί να το αποχωριστεί, αρκεί να ακολουθεί με συνέπεια ορισμένες «έξυπνες» συμβουλές για τη ανέξοδη βελτίωση της απόδοσής του.
Σύμφωνα με μελέτες που έχουν γίνει, η ορθολογική χρήση του αυτοκινήτου, η τακτική συντήρησή του και ο ήπιος τρόπος οδήγησης (eco driving) μπορούν να συμβάλλουν στην εξοικονόμηση κατά περίπου 30% της κατανάλωσης καυσίμου με αντίστοιχη φυσικά μείωση του σχετικού κόστους.
Επιπλέον, με τις πρακτικές εξοικονόμησης καυσίμου αυξάνεται η οδική ασφάλεια, μειώνονται οι εκπομπές ρύπων και διοξειδίου του άνθρακα, ενώ παράλληλα περιορίζεται η ηχορύπανση.
Προσοχή πριν και κατά τη διάρκεια της προμήθειας καυσίμων
Καταρχάς, η οικονομία στην κατανάλωση καυσίμου ξεκινά από τον εφοδιασμό του αυτοκινήτου με βενζίνη ή πετρέλαιο.
Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί πως είναι σημαντικό να προμηθευόμαστε καύσιμα κατά το δυνατόν μόνο από εκείνα τα πρατήρια που γνωρίζουμε καλά και έχουμε διαπιστώσει πως δεν τα νοθεύουν ή δεν «κλέβουν» στην καταμέτρηση της παραδοθείσας ποσότητας.
Από εκεί και πέρα, σύμφωνα τουλάχιστον με τους γνώστες, υπάρχουν τρία μικρά μυστικά με μεγάλη επίδραση στην εξοικονόμηση ενέργειας.
Συγκεκριμένα:
• Εφοδιάζουμε το όχημά μας με καύσιμα νωρίς το πρωί. Τις πρωινές ώρες η θερμοκρασία του εδάφους είναι χαμηλότερη σε σχέση με τις υπόλοιπες ώρες της ημέρας, με αποτέλεσμα όσο πιο κρύο είναι αυτό, τόσο μεγαλύτερη να είναι η πυκνότητα του καυσίμου. Ως γνωστόν, οι δεξαμενές των πρατηρίων καυσίμων είναι υπόγειες και άρα η θερμοκρασία του εδάφους επηρεάζει άμεσα την πυκνότητα των καυσίμων. Αντίθετα, αν κάνουμε ανεφοδιασμό το απόγευμα ή το βράδυ, το πιθανότερο είναι το κάθε λίτρο που μπαίνει στο ρεζερβουάρ να μην είναι ακριβώς ένα λίτρο καυσίμου.
• Προσθέτουμε καύσιμα όταν το απόθεμα του αυτοκινήτου δεν βρίσκεται λίγο πριν το τέλος του, αλλά όταν η σχετική ένδειξη είναι περίπου στη μέση. Και αυτό διότι όσο περισσότερο καύσιμο υπάρχει στο ρεζερβουάρ, τόσο λιγότερος είναι ο αέρας στο διαθέσιμο χώρο του. Επιπλέον, βεβαιωνόμαστε ότι το καπάκι του ρεζερβουάρ είναι καλά βιδωμένο μετά από κάθε γέμισμα. Στην αντίθετη περίπτωση αυξάνεται η εξάτμιση του καυσίμου.
• Αποφεύγουμε να τοποθετούμε την αντλία στην υψηλή ταχύτητα ροής, όταν γεμίζουμε οι ίδιοι το ρεζερβουάρ με καύσιμα. Από τις τρεις ταχύτητες ροής (χαμηλή, μεσαία και υψηλή), η χαμηλότερη ελαχιστοποιεί τους ατμούς που δημιουργούνται. Εάν χρησιμοποιούμε τη γρήγορη ροή, μπορεί μεν να τελειώνουμε τη διαδικασία του ανεφοδιασμού σε συντομότερο χρόνο, ωστόσο ένα μέρος του καυσίμου που πηγαίνει στο ρεζερβουάρ εξατμίζεται και ουσιαστικά παραλαμβάνουμε λιγότερο καύσιμο από εκείνο που αναγράφεται.
Επίσης, είναι προτιμότερο να αποφεύγουμε να προμηθευόμαστε καύσιμα από ένα πρατήριο που γνωρίζουμε πως πριν από λίγο πραγματοποίησε ανεφοδιασμό από βυτιοφόρο.
Και αυτό, γιατί κατά τον ανεφοδιασμό που προηγήθηκε, τα καύσιμα έχουν ανακατευτεί με τα ακάθαρτα συστατικά που «κάθονται» στον πάτο της δεξαμενής και τα οποία είναι σχεδόν βέβαιο πως θα …μετακομίσουν στο ρεζερβουάρ του αυτοκινήτου μας προκαλώντας προβλήματα στη συνέχεια.
Λεπτομέρειες που σώζουν χρήματα
Όπως συμβαίνει συνήθως, έτσι και στην περίπτωση της αυτοκίνησης ορισμένες «λεπτομέρειες» μπορούν να κάνουν τη διαφορά ανάμεσα στην άσκοπη κατανάλωση και την οικονομία στα καύσιμα.
Παραδείγματος χάρη, μια σχάρα ή πολύ περισσότερο μια μπαγκαζιέρα στην οροφή ενός αυτοκινήτου όσο «αθώες» κι αν φαίνονται, εντούτοις υπολογίζεται – εξαιτίας της αντίστασης που προκαλούν στην κίνηση του οχήματος – πως ευθύνονται για την κατανάλωση τουλάχιστον 5% περισσότερου καυσίμου.
Για το λόγο αυτό, είναι σκόπιμο τα συγκεκριμένα αξεσουάρ να τοποθετούνται μόνο για το διάστημα που πραγματικά είναι χρήσιμα και να μην παραμένουν «ξεχασμένα» για μέρες και εβδομάδες πάνω από το αυτοκίνητό μας.
Το ίδιο συμβαίνει και με το να αφήνουμε ανοιχτά τα παράθυρα όταν το αυτοκίνητο κινείται με μεγάλη ταχύτητα ή με το να τοποθετούμε αεροτομές.
Τα ανοιχτά παράθυρα δημιουργούν πρόσθετα ρεύματα αέρα που εισέρχονται στο εσωτερικό του οχήματος και αυξάνουν την αεροδυναμική του αντίσταση.
Ως αποτέλεσμα, αυξάνεται η κατανάλωση καυσίμου.
Είναι, λοιπόν, προτιμότερο αν θέλουμε φρέσκο αέρα να μην ανοίγουμε τα παράθυρα, αλλά να χρησιμοποιούμε το εσωτερικό σύστημα εξαερισμού του αυτοκινήτου (και όχι τον κλιματισμό που επίσης καταναλώνει καύσιμο για τη λειτουργία του).
Επισημαίνεται πως η αεροδυναμική αντίσταση του οχήματος είναι από τους βασικότερους παράγοντες που επηρεάζουν την κατανάλωση καυσίμου.
Εξοικονόμηση μπορούμε να πετύχουμε επίσης με τις εξής ενέργειες:
• Ελέγχουμε την πίεση των ελαστικών όσο συχνότερα γίνεται, ιδανικά μια φορά την εβδομάδα. Η πίεση ελαστικών βάση των προδιαγραφών του κατασκευαστή βελτιώνει την οικονομία καυσίμου και την οδική ασφάλεια. Πίεση μικρότερη κατά 25% σημαίνει περίπου 2% - 3% μεγαλύτερη κατανάλωση καυσίμου.
• Αποφεύγουμε το υπερβολικό και ιδίως το περιττό βάρος. Για κάθε 45 κιλά παραπάνω που μεταφέρουμε με το αυτοκίνητο, εκτιμάται πως η απόδοση του καυσίμου μπορεί να μειωθεί κατά 1% - 2%.
• Περιορίζουμε τη χρήση του κλιματισμού. Ο κλιματισμός θα πρέπει να χρησιμοποιείται μόνο όταν είναι απολύτως απαραίτητο και όταν λειτουργεί δεν θα πρέπει να ρυθμίζεται κάτω από τους 23 βαθμούς Κελσίου. Σε γενικές γραμμές, με τη χρήση του κλιματιστικού η κατανάλωση καυσίμου αυξάνεται κατά περίπου 8% - 10%. Για το λόγο είναι προτιμότερο να χρησιμοποιούμε τον εσωτερικό εξαερισμό του αυτοκινήτου.
• Είμαστε συνεπείς στο σέρβις του αυτοκινήτου και ελέγχουμε τα φίλτρα αέρος. Τα καλά συντηρημένα οχήματα λειτουργούν πιο αποδοτικά, ενώ η αντικατάσταση ενός βουλωμένου φίλτρου αέρα μπορεί να βελτιώσει την εξοικονόμηση καυσίμου μέχρι και 10%. Επιπλέον, μια καθαρή και καλοσυντηρημένη μηχανή εξασφαλίζει μείωση της κατανάλωσης καυσίμου μέχρι 5%.
Ρόλο στην εξοικονόμηση καυσίμου παίζει επίσης και ο τρόπος οδήγησης.
Η οδήγηση με βάση τις αρχές του eco driving, της οικονομικής – οικολογικής οδήγησης δηλαδή, είναι δυνατόν να περιορίσει κατά 10 – 15% την κατανάλωση καυσίμων και παράλληλα να μειώσει σε ποσοστό 25% τα τροχαία ατυχήματα.
Ορισμένες από τις κύριες πρακτικές του eco driving είναι η σταθερή και μη επιθετική οδήγηση (απότομη επιτάχυνση, απότομα φρεναρίσματα κτλ), η αποφυγή κίνησης με υψηλή ταχύτητα, το σβήσιμο του κινητήρα ακόμη και σε σύντομες στάσεις (μεγαλύτερες του ενός λεπτού) και ο περιορισμός της εκτεταμένης λειτουργίας στο ρελαντί.
Επιπλέον, αν σχεδιάζουμε σωστά τις διαδρομές που έχουμε να κάνουμε κατά τη διάρκεια της ημέρας δεν θα κινούμαστε άσκοπα στο δρόμο, ενώ καλό είναι να αποφεύγουμε – αν αυτό είναι δυνατόν – την οδήγηση κατά τις ώρες αιχμής που «υποχρεώνει» το όχημά μας να κινείται με ιδιαίτερα χαμηλές ταχύτητες και συχνά «σταμάτα – ξεκίνα» που αυξάνουν την κατανάλωση καυσίμου.
www.worldenergynews.gr
Ωστόσο, έχει τη δυνατότητα να περιορίσει αισθητά την ποσότητα του καυσίμου που καταναλώνει το όχημά του χωρίς να χρειαστεί να το αποχωριστεί, αρκεί να ακολουθεί με συνέπεια ορισμένες «έξυπνες» συμβουλές για τη ανέξοδη βελτίωση της απόδοσής του.
Σύμφωνα με μελέτες που έχουν γίνει, η ορθολογική χρήση του αυτοκινήτου, η τακτική συντήρησή του και ο ήπιος τρόπος οδήγησης (eco driving) μπορούν να συμβάλλουν στην εξοικονόμηση κατά περίπου 30% της κατανάλωσης καυσίμου με αντίστοιχη φυσικά μείωση του σχετικού κόστους.
Επιπλέον, με τις πρακτικές εξοικονόμησης καυσίμου αυξάνεται η οδική ασφάλεια, μειώνονται οι εκπομπές ρύπων και διοξειδίου του άνθρακα, ενώ παράλληλα περιορίζεται η ηχορύπανση.
Προσοχή πριν και κατά τη διάρκεια της προμήθειας καυσίμων
Καταρχάς, η οικονομία στην κατανάλωση καυσίμου ξεκινά από τον εφοδιασμό του αυτοκινήτου με βενζίνη ή πετρέλαιο.
Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί πως είναι σημαντικό να προμηθευόμαστε καύσιμα κατά το δυνατόν μόνο από εκείνα τα πρατήρια που γνωρίζουμε καλά και έχουμε διαπιστώσει πως δεν τα νοθεύουν ή δεν «κλέβουν» στην καταμέτρηση της παραδοθείσας ποσότητας.
Από εκεί και πέρα, σύμφωνα τουλάχιστον με τους γνώστες, υπάρχουν τρία μικρά μυστικά με μεγάλη επίδραση στην εξοικονόμηση ενέργειας.
Συγκεκριμένα:
• Εφοδιάζουμε το όχημά μας με καύσιμα νωρίς το πρωί. Τις πρωινές ώρες η θερμοκρασία του εδάφους είναι χαμηλότερη σε σχέση με τις υπόλοιπες ώρες της ημέρας, με αποτέλεσμα όσο πιο κρύο είναι αυτό, τόσο μεγαλύτερη να είναι η πυκνότητα του καυσίμου. Ως γνωστόν, οι δεξαμενές των πρατηρίων καυσίμων είναι υπόγειες και άρα η θερμοκρασία του εδάφους επηρεάζει άμεσα την πυκνότητα των καυσίμων. Αντίθετα, αν κάνουμε ανεφοδιασμό το απόγευμα ή το βράδυ, το πιθανότερο είναι το κάθε λίτρο που μπαίνει στο ρεζερβουάρ να μην είναι ακριβώς ένα λίτρο καυσίμου.
• Προσθέτουμε καύσιμα όταν το απόθεμα του αυτοκινήτου δεν βρίσκεται λίγο πριν το τέλος του, αλλά όταν η σχετική ένδειξη είναι περίπου στη μέση. Και αυτό διότι όσο περισσότερο καύσιμο υπάρχει στο ρεζερβουάρ, τόσο λιγότερος είναι ο αέρας στο διαθέσιμο χώρο του. Επιπλέον, βεβαιωνόμαστε ότι το καπάκι του ρεζερβουάρ είναι καλά βιδωμένο μετά από κάθε γέμισμα. Στην αντίθετη περίπτωση αυξάνεται η εξάτμιση του καυσίμου.
• Αποφεύγουμε να τοποθετούμε την αντλία στην υψηλή ταχύτητα ροής, όταν γεμίζουμε οι ίδιοι το ρεζερβουάρ με καύσιμα. Από τις τρεις ταχύτητες ροής (χαμηλή, μεσαία και υψηλή), η χαμηλότερη ελαχιστοποιεί τους ατμούς που δημιουργούνται. Εάν χρησιμοποιούμε τη γρήγορη ροή, μπορεί μεν να τελειώνουμε τη διαδικασία του ανεφοδιασμού σε συντομότερο χρόνο, ωστόσο ένα μέρος του καυσίμου που πηγαίνει στο ρεζερβουάρ εξατμίζεται και ουσιαστικά παραλαμβάνουμε λιγότερο καύσιμο από εκείνο που αναγράφεται.
Επίσης, είναι προτιμότερο να αποφεύγουμε να προμηθευόμαστε καύσιμα από ένα πρατήριο που γνωρίζουμε πως πριν από λίγο πραγματοποίησε ανεφοδιασμό από βυτιοφόρο.
Και αυτό, γιατί κατά τον ανεφοδιασμό που προηγήθηκε, τα καύσιμα έχουν ανακατευτεί με τα ακάθαρτα συστατικά που «κάθονται» στον πάτο της δεξαμενής και τα οποία είναι σχεδόν βέβαιο πως θα …μετακομίσουν στο ρεζερβουάρ του αυτοκινήτου μας προκαλώντας προβλήματα στη συνέχεια.
Λεπτομέρειες που σώζουν χρήματα
Όπως συμβαίνει συνήθως, έτσι και στην περίπτωση της αυτοκίνησης ορισμένες «λεπτομέρειες» μπορούν να κάνουν τη διαφορά ανάμεσα στην άσκοπη κατανάλωση και την οικονομία στα καύσιμα.
Παραδείγματος χάρη, μια σχάρα ή πολύ περισσότερο μια μπαγκαζιέρα στην οροφή ενός αυτοκινήτου όσο «αθώες» κι αν φαίνονται, εντούτοις υπολογίζεται – εξαιτίας της αντίστασης που προκαλούν στην κίνηση του οχήματος – πως ευθύνονται για την κατανάλωση τουλάχιστον 5% περισσότερου καυσίμου.
Για το λόγο αυτό, είναι σκόπιμο τα συγκεκριμένα αξεσουάρ να τοποθετούνται μόνο για το διάστημα που πραγματικά είναι χρήσιμα και να μην παραμένουν «ξεχασμένα» για μέρες και εβδομάδες πάνω από το αυτοκίνητό μας.
Το ίδιο συμβαίνει και με το να αφήνουμε ανοιχτά τα παράθυρα όταν το αυτοκίνητο κινείται με μεγάλη ταχύτητα ή με το να τοποθετούμε αεροτομές.
Τα ανοιχτά παράθυρα δημιουργούν πρόσθετα ρεύματα αέρα που εισέρχονται στο εσωτερικό του οχήματος και αυξάνουν την αεροδυναμική του αντίσταση.
Ως αποτέλεσμα, αυξάνεται η κατανάλωση καυσίμου.
Είναι, λοιπόν, προτιμότερο αν θέλουμε φρέσκο αέρα να μην ανοίγουμε τα παράθυρα, αλλά να χρησιμοποιούμε το εσωτερικό σύστημα εξαερισμού του αυτοκινήτου (και όχι τον κλιματισμό που επίσης καταναλώνει καύσιμο για τη λειτουργία του).
Επισημαίνεται πως η αεροδυναμική αντίσταση του οχήματος είναι από τους βασικότερους παράγοντες που επηρεάζουν την κατανάλωση καυσίμου.
Εξοικονόμηση μπορούμε να πετύχουμε επίσης με τις εξής ενέργειες:
• Ελέγχουμε την πίεση των ελαστικών όσο συχνότερα γίνεται, ιδανικά μια φορά την εβδομάδα. Η πίεση ελαστικών βάση των προδιαγραφών του κατασκευαστή βελτιώνει την οικονομία καυσίμου και την οδική ασφάλεια. Πίεση μικρότερη κατά 25% σημαίνει περίπου 2% - 3% μεγαλύτερη κατανάλωση καυσίμου.
• Αποφεύγουμε το υπερβολικό και ιδίως το περιττό βάρος. Για κάθε 45 κιλά παραπάνω που μεταφέρουμε με το αυτοκίνητο, εκτιμάται πως η απόδοση του καυσίμου μπορεί να μειωθεί κατά 1% - 2%.
• Περιορίζουμε τη χρήση του κλιματισμού. Ο κλιματισμός θα πρέπει να χρησιμοποιείται μόνο όταν είναι απολύτως απαραίτητο και όταν λειτουργεί δεν θα πρέπει να ρυθμίζεται κάτω από τους 23 βαθμούς Κελσίου. Σε γενικές γραμμές, με τη χρήση του κλιματιστικού η κατανάλωση καυσίμου αυξάνεται κατά περίπου 8% - 10%. Για το λόγο είναι προτιμότερο να χρησιμοποιούμε τον εσωτερικό εξαερισμό του αυτοκινήτου.
• Είμαστε συνεπείς στο σέρβις του αυτοκινήτου και ελέγχουμε τα φίλτρα αέρος. Τα καλά συντηρημένα οχήματα λειτουργούν πιο αποδοτικά, ενώ η αντικατάσταση ενός βουλωμένου φίλτρου αέρα μπορεί να βελτιώσει την εξοικονόμηση καυσίμου μέχρι και 10%. Επιπλέον, μια καθαρή και καλοσυντηρημένη μηχανή εξασφαλίζει μείωση της κατανάλωσης καυσίμου μέχρι 5%.
Ρόλο στην εξοικονόμηση καυσίμου παίζει επίσης και ο τρόπος οδήγησης.
Η οδήγηση με βάση τις αρχές του eco driving, της οικονομικής – οικολογικής οδήγησης δηλαδή, είναι δυνατόν να περιορίσει κατά 10 – 15% την κατανάλωση καυσίμων και παράλληλα να μειώσει σε ποσοστό 25% τα τροχαία ατυχήματα.
Ορισμένες από τις κύριες πρακτικές του eco driving είναι η σταθερή και μη επιθετική οδήγηση (απότομη επιτάχυνση, απότομα φρεναρίσματα κτλ), η αποφυγή κίνησης με υψηλή ταχύτητα, το σβήσιμο του κινητήρα ακόμη και σε σύντομες στάσεις (μεγαλύτερες του ενός λεπτού) και ο περιορισμός της εκτεταμένης λειτουργίας στο ρελαντί.
Επιπλέον, αν σχεδιάζουμε σωστά τις διαδρομές που έχουμε να κάνουμε κατά τη διάρκεια της ημέρας δεν θα κινούμαστε άσκοπα στο δρόμο, ενώ καλό είναι να αποφεύγουμε – αν αυτό είναι δυνατόν – την οδήγηση κατά τις ώρες αιχμής που «υποχρεώνει» το όχημά μας να κινείται με ιδιαίτερα χαμηλές ταχύτητες και συχνά «σταμάτα – ξεκίνα» που αυξάνουν την κατανάλωση καυσίμου.
www.worldenergynews.gr