Όσο η επιδημία του ιού γενικεύεται, θα υπάρχει μεγαλύτερη αναγνώριση της ανάγκης για δημοσιονομική πολιτική
Να ανακοινωθεί περισσότερη δημοσιονομική ευελιξία στα κράτη μέλη από την Ευρωπαϊκή Ένωση αναμένει η JP Morgan, καθώς όπως επισημαίνει το δημοσιονομικό πλαίσιο επιτρέπει την ευελιξία σε εθνικό επίπεδο για εξαιρετικές περιστάσεις και σοβαρές κάμψεις.
Ειδικά για την Ελλάδα, η JP Morgan εκτιμά ότι το ύψος της δημοσιονομικής χαλάρωσης θα διαμορφωθεί στο 1,2% του ΑΕΠ, βλέπει το διαρθρωτικό πλεόνασμα στο 1,8% και το δημοσιονομικό αποτέλεσμα του προϋπολογισμού στο 1,1%.
Αυτό σημαίνει ότι η Ελλάδα θα μπορεί να πραγματοποιήσει έκτακτες δαπάνες για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού ύψους 1,2% ή 2,1 με 2,2 δισ. περίπου.
Σύμφωνα με την ανάλυση της JP Morgan, καθώς η επιδημία του ιού γενικεύεται, η δημοσιονομική πολιτική είναι πιθανό να βρεθεί στο προσκήνιο, καθώς είναι σαφές ότι η δημοσιονομική πολιτική θα πρέπει να προσαρμοστεί με διάφορους τρόπους προκειμένου να μειωθεί ο αντίκτυπός της.
Σε αυτό το μέτωπο, υπάρχει το άμεσο κόστος παροχής περισσότερων πόρων για την υγειονομική περίθαλψη και άλλες παροχές υπηρεσιών από την κυβέρνηση.
Τα μέτρα για τη στήριξη της ρευστότητας των επιχειρήσεων και των πιστωτικών ροών είναι πιθανόν να σημαίνουν ότι το κράτος θα προχωρήσει σε πρόσθετα πιστωτικά ανοίγματα, μερικά από τα οποία τελικά δεν θα επιστραφούν.
Λαμβάνοντας υπόψη τα όρια της νομισματικής πολιτικής υπάρχει μια σαφής περίπτωση για ευρύτερα δημοσιονομικά κίνητρα που αποσκοπούν στη διασφάλιση της επιστροφής της οικονομίας στην ανάπτυξη το συντομότερο δυνατόν.
Και η τρύπα στην οικονομική δραστηριότητα που σχετίζεται με τον ιό θα είναι επίσης από τα φορολογικά έσοδα όλων των κατηγοριών.
Όλα αυτά θα συνεπαγόταν μια μεγάλη αντίδραση της δημοσιονομικής πολιτικής, πολύ πέρα από τη μέτρια δημοσιονομική χαλάρωση (0,2% του ΑΕΠ) που αναμένεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Με βάση τα ανωτέρω, είναι εύλογο να αναρωτηθούμε εάν το φορολογικό καθεστώς της ΕΕ θα περιορίσει τις απαντήσεις σε επίπεδο χώρας, αναφέρει η JP Morgan.
Αυτό συμβαίνει ιδιαίτερα όταν το καθεστώς αποτελούσε ήδη εμπόδιο πριν το πλήγμα του COVID-19, όπως στην Ιταλία για παράδειγμα.
Κατά την άποψη της JP Morgan, οι ειδήσεις εδώ είναι σχετικά καλές.
Υπάρχουν δύο σημεία που θα πρέπει να προσέξουν οι αγορές:
Το πρώτο είναι ότι, σε πολλαπλά σημεία τόσο στα προληπτικά όσο και στα διορθωτικά σκέλη του πλαισίου, συντηρείται ο ρόλος της Επιτροπής και του Συμβουλίου για να αναπτύξουν το πόρισμά τους σχετικά με τον τρόπο εφαρμογής του δημοσιονομικού πλαισίου.
Δεύτερον, οι Συνθήκες, οι κανονισμοί και οι οδηγίες που ορίζουν τη λειτουργία του καθεστώτος κάνουν πολλαπλές
αναφορές στην ευελιξία εξαιτίας εξωγενών γεγονότων και σοβαρών οικονομικών κρίσεων.
Για παράδειγμα, ο κανονισμός 1466/97 ορίζει στο άρθρο 9 παράγραφος 1 ότι:
"Σε περίπτωση ασυνήθιστου γεγονότος εκτός του ελέγχου του ενδιαφερόμενου κράτους μέλους το οποίο έχει σημαντικό αντίκτυπο
την οικονομική κατάσταση της γενικής κυβέρνησης ή σε περιόδους σοβαρής οικονομικής ύφεσης για τη ζώνη του ευρώ ή την Ένωση στο σύνολό της, μπορεί να επιτρέπεται στα κράτη μέλη να παρεκκλίνουν προσωρινά από την πορεία προσαρμογής προς το Μεσοπρόθεσμο... υπό την προϋπόθεση ότι αυτό δεν θέτει σε κίνδυνο τη δημοσιονομική βιωσιμότητα μεσοπρόθεσμα».
Δεδομένου ότι η δημοσιονομική θέση αξιολογείται στο πλαίσιο του SGP και εστιάζεται στο δομικό προσαρμοσμένο έλλειμμα, οι κυκλικές διακυμάνσεις μπορούν ήδη να επιτραπούν.
Επιπλέον, οι δαπάνες για είδη "εφάπαξ" μπορούν να αφαιρεθούν στο υπολογισμό των σχετικών μετρήσεων διαρθρωτικού προϋπολογισμού.
Θα παρατηρούσαμε ότι εάν υπήρχε κάποια περίπτωση για τη χρήση τέτοιας ευελιξίας, αυτή είναι τώρα, αναφέρει η JP Morgan.
Τα παραπάνω δεν σημαίνουν ότι οι χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ιταλίας, έχουν "λευκή επιταγή" (carte blanche) να δράσουν έναντι του COVID-19 χωρίς συνέπεια.
Οι επιδράσεις στο χρέος θα εξακολουθήσουν να επηρεάζουν την πορεία που θα πρέπει να ακολουθήσει η δημοσιονομική πολιτική μεσοπρόθεσμα.
Και καθώς ξεκίνησε η τρέχουσα κρίση, θα μπορούσε κανείς να αντιμετωπίσει την καχυποψία από ορισμένες χώρες, για αν θα χρησιμοποιηθεί ως άλλη δικαιολογία για δημοσιονομική χαλαρότητα σε ορισμένες περιπτώσεις.
Η αίσθηση της JP Morgan, ωστόσο, είναι ότι όσο η επιδημία του ιού γενικεύεται, θα υπάρχει μεγαλύτερη αναγνώριση της ανάγκης για δημοσιονομική πολιτική.
Οι εκτιμήσεις της JP Morgan για τις θετικές επιδράσεις στους προϋπολογισμούς, ανά χώρα:
www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr
Ειδικά για την Ελλάδα, η JP Morgan εκτιμά ότι το ύψος της δημοσιονομικής χαλάρωσης θα διαμορφωθεί στο 1,2% του ΑΕΠ, βλέπει το διαρθρωτικό πλεόνασμα στο 1,8% και το δημοσιονομικό αποτέλεσμα του προϋπολογισμού στο 1,1%.
Αυτό σημαίνει ότι η Ελλάδα θα μπορεί να πραγματοποιήσει έκτακτες δαπάνες για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού ύψους 1,2% ή 2,1 με 2,2 δισ. περίπου.
Σύμφωνα με την ανάλυση της JP Morgan, καθώς η επιδημία του ιού γενικεύεται, η δημοσιονομική πολιτική είναι πιθανό να βρεθεί στο προσκήνιο, καθώς είναι σαφές ότι η δημοσιονομική πολιτική θα πρέπει να προσαρμοστεί με διάφορους τρόπους προκειμένου να μειωθεί ο αντίκτυπός της.
Σε αυτό το μέτωπο, υπάρχει το άμεσο κόστος παροχής περισσότερων πόρων για την υγειονομική περίθαλψη και άλλες παροχές υπηρεσιών από την κυβέρνηση.
Τα μέτρα για τη στήριξη της ρευστότητας των επιχειρήσεων και των πιστωτικών ροών είναι πιθανόν να σημαίνουν ότι το κράτος θα προχωρήσει σε πρόσθετα πιστωτικά ανοίγματα, μερικά από τα οποία τελικά δεν θα επιστραφούν.
Λαμβάνοντας υπόψη τα όρια της νομισματικής πολιτικής υπάρχει μια σαφής περίπτωση για ευρύτερα δημοσιονομικά κίνητρα που αποσκοπούν στη διασφάλιση της επιστροφής της οικονομίας στην ανάπτυξη το συντομότερο δυνατόν.
Και η τρύπα στην οικονομική δραστηριότητα που σχετίζεται με τον ιό θα είναι επίσης από τα φορολογικά έσοδα όλων των κατηγοριών.
Όλα αυτά θα συνεπαγόταν μια μεγάλη αντίδραση της δημοσιονομικής πολιτικής, πολύ πέρα από τη μέτρια δημοσιονομική χαλάρωση (0,2% του ΑΕΠ) που αναμένεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Με βάση τα ανωτέρω, είναι εύλογο να αναρωτηθούμε εάν το φορολογικό καθεστώς της ΕΕ θα περιορίσει τις απαντήσεις σε επίπεδο χώρας, αναφέρει η JP Morgan.
Αυτό συμβαίνει ιδιαίτερα όταν το καθεστώς αποτελούσε ήδη εμπόδιο πριν το πλήγμα του COVID-19, όπως στην Ιταλία για παράδειγμα.
Κατά την άποψη της JP Morgan, οι ειδήσεις εδώ είναι σχετικά καλές.
Υπάρχουν δύο σημεία που θα πρέπει να προσέξουν οι αγορές:
Το πρώτο είναι ότι, σε πολλαπλά σημεία τόσο στα προληπτικά όσο και στα διορθωτικά σκέλη του πλαισίου, συντηρείται ο ρόλος της Επιτροπής και του Συμβουλίου για να αναπτύξουν το πόρισμά τους σχετικά με τον τρόπο εφαρμογής του δημοσιονομικού πλαισίου.
Δεύτερον, οι Συνθήκες, οι κανονισμοί και οι οδηγίες που ορίζουν τη λειτουργία του καθεστώτος κάνουν πολλαπλές
αναφορές στην ευελιξία εξαιτίας εξωγενών γεγονότων και σοβαρών οικονομικών κρίσεων.
Για παράδειγμα, ο κανονισμός 1466/97 ορίζει στο άρθρο 9 παράγραφος 1 ότι:
"Σε περίπτωση ασυνήθιστου γεγονότος εκτός του ελέγχου του ενδιαφερόμενου κράτους μέλους το οποίο έχει σημαντικό αντίκτυπο
την οικονομική κατάσταση της γενικής κυβέρνησης ή σε περιόδους σοβαρής οικονομικής ύφεσης για τη ζώνη του ευρώ ή την Ένωση στο σύνολό της, μπορεί να επιτρέπεται στα κράτη μέλη να παρεκκλίνουν προσωρινά από την πορεία προσαρμογής προς το Μεσοπρόθεσμο... υπό την προϋπόθεση ότι αυτό δεν θέτει σε κίνδυνο τη δημοσιονομική βιωσιμότητα μεσοπρόθεσμα».
Δεδομένου ότι η δημοσιονομική θέση αξιολογείται στο πλαίσιο του SGP και εστιάζεται στο δομικό προσαρμοσμένο έλλειμμα, οι κυκλικές διακυμάνσεις μπορούν ήδη να επιτραπούν.
Επιπλέον, οι δαπάνες για είδη "εφάπαξ" μπορούν να αφαιρεθούν στο υπολογισμό των σχετικών μετρήσεων διαρθρωτικού προϋπολογισμού.
Θα παρατηρούσαμε ότι εάν υπήρχε κάποια περίπτωση για τη χρήση τέτοιας ευελιξίας, αυτή είναι τώρα, αναφέρει η JP Morgan.
Τα παραπάνω δεν σημαίνουν ότι οι χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ιταλίας, έχουν "λευκή επιταγή" (carte blanche) να δράσουν έναντι του COVID-19 χωρίς συνέπεια.
Οι επιδράσεις στο χρέος θα εξακολουθήσουν να επηρεάζουν την πορεία που θα πρέπει να ακολουθήσει η δημοσιονομική πολιτική μεσοπρόθεσμα.
Και καθώς ξεκίνησε η τρέχουσα κρίση, θα μπορούσε κανείς να αντιμετωπίσει την καχυποψία από ορισμένες χώρες, για αν θα χρησιμοποιηθεί ως άλλη δικαιολογία για δημοσιονομική χαλαρότητα σε ορισμένες περιπτώσεις.
Η αίσθηση της JP Morgan, ωστόσο, είναι ότι όσο η επιδημία του ιού γενικεύεται, θα υπάρχει μεγαλύτερη αναγνώριση της ανάγκης για δημοσιονομική πολιτική.
Οι εκτιμήσεις της JP Morgan για τις θετικές επιδράσεις στους προϋπολογισμούς, ανά χώρα:
www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr