Τελευταία Νέα
Ενέργεια

Μόνο οι βασικές αρχές του Μηχανισμού Επάρκειας Ισχύος στην τροπολογία που κατατέθηκε στη Βουλή

Μόνο οι βασικές αρχές του Μηχανισμού Επάρκειας Ισχύος στην τροπολογία που κατατέθηκε στη Βουλή

Το ύψος των αποζημιώσεων και η διάρκεια του Μηχανισμού θα καθορισθούν με υπουργική απόφαση μετά την οριστική έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Με υπουργική απόφαση που θα καταρτιστεί από τη νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που θα προκύψει μετά τις εκλογές της 7ης Ιουλίου, θα διαμορφωθεί ο νέος Μηχανισμός Αποζημίωσης Επάρκειας Ισχύος, καθώς η τροπολογία που κατατέθηκε στη Βουλή από το Γιώργο Σταθάκη, επί της ουσίας προβλέπει μόνο την ύπαρξη του Μηχανισμού, χωρίς να απαντά σε κρίσιμα ζητήματα όπως το ύψος της αποζημίωσης και ο χρόνος ισχύος του μηχανισμού.
Ο χειρισμός αυτός επελέγη από τον κ. Σταθάκη προκειμένου να απαντηθεί το αίτημα της ΔΕΗ για την ύπαρξη Μηχανισμού Επάρκειας Ισχύος που θα περιλαμβάνει και την υπό κατασκευή λιγνιτική μονάδα Πτολεμαΐδα 5, καθώς το σχέδιο του Μηχανισμού που παρουσιάστηκε την Τρίτη (4/6) στους υπηρεσιακούς παράγοντες της Κομισιόν, θα πρέπει να έχει την γραπτή έγκριση της DG Comp, κάτι το οποίο δεν ήταν δυνατό να συμβεί μέσα σε λίγες ημέρες.       
Έτσι με την τροπολογία που κατατέθηκε στη Βουλή θεσπίζεται και Μακροχρόνιος Μηχανισμός Αποζημίωσης Επάρκειας Ισχύος με σκοπό την μακροχρόνια διασφάλιση της διαθεσιμότητας παροχής επαρκούς ισχύος στο Ελληνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ), ώστε να εξασφαλίζεται η αξιοπιστία του ηλεκτρικού συστήματος ειδικά σε περιόδους αιχμής.
Η υπηρεσία διαθεσιμότητας ισχύος θα παρέχεται με ανταγωνιστική διαδικασία δηλαδή μέσω δημοπρασιών από τον ΑΔΜΗΕ ο οποίος θα διαθέτει «δικαιωμάτων αξιοπιστίας» για προκαθορισμένο περίοδο.
Οι πάροχοι που θα επιλέγονται μέσω των δημοπρασιών θα λαμβάνουν χρηματική αποζημίωση από τον ΑΔΜΗΕ. Σημειώνεται ότι στο προσχέδιο του μηχανισμού που είχε δοθεί σε δημόσια διαβούλευση προβλεπόταν ότι το ύψος της αποζημίωσης θα κυμαίνεται μεταξύ 40.000 – 65.000 ανά MW, κάτι όμως που δεν αναφέρεται στην τροπολογία και θα ρυθμιστεί με υπουργική απόφαση.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το κόστος του Μηχανισμού που θα αποζημιώνει τους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας θα πληρώνεται από τους προμηθευτές, βάσει χρεώσεων που θα επιβάλλει ο ΑΔΜΗΕ.
Η διάρκεια ισχύος του Μηχανισμού, ο τρόπος και η τιμή αποζημίωσης των παρόχων, η διάρκεια των συμβάσεων με τον ΑΔΜΗΕ και άλλα ειδικότερα θέματα που αφορούν στις παραμέτρους σχεδιασμού και λειτουργίας του Μηχανισμού, θα καθοριστούν με υπουργική απόφαση μετά την οριστική έγκριση του σχήματος από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Όμως το ζήτημα των λεγόμενων «λιγνιτικών ΑΔΙ», δηλαδή του Μηχανισμού Αποζημίωσης Επάρκειας Ισχύος, δεν είναι το μόνο που ρυθμίζεται με την τροπολογία του κ. Σταθάκη.
Σε αυτή προβλέπονται τρία ακόμη εξαιρετικής σημασίας θέματα που αφορούν τη λειτουργία και το προσωπικό της ΡΑΕ, την διασφάλιση της ενεργειακής επάρκειας της Κρήτης έως ότου κατασκευαστεί η διασύνδεση με την Αττική και    
Για τη ΡΑΕ προβλέπεται η νομική θωράκιση των μελών της Αρχής έναντι προσφυγών, παρατείνονται για ένα χρόνο  οι συμβάσεις των εργαζομένων της Αρχής και διευκολύνεται η διαδικασία πρόσληψης προσωπικού.  Αναλυτικότερα
•    Συμπληρώνεται το νομικό καθεστώς που διέπει τα μέλη της Ολομέλειας και το προσωπικό της γραμματείας της ΡΑΕ με τον περιορισμό της αστικής και της ποινικής ευθύνης τους, με στόχο τη θωράκιση τους από τυχόν παρελκυστικές αγωγές μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων, οι οποίοι, μέσω της πίεσης αυτής, μπορούν να επιδιώξουν τον επηρεασμό της κρίσης των μελών και του προσωπικού υπέρ των συμφερόντων τους. Αντίστοιχες ρυθμίσεις βρίσκονται ήδη σε ισχύ και για άλλες ανεξάρτητες αρχές, όπως η ΑΑΔΕ, η Επιτροπή Ανταγωνισμού, η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων και άλλες.
•    Θεσπίζεται η κάλυψη δικαστικών εξόδων και εξόδων νομικής υποστήριξης σε υποθέσεις της Αρχής, των μελών της ή του προσωπικού της για ζητήματα που αφορούν στην άσκηση των καθηκόντων τους στην Αρχή. Οι καταβληθείσες από την Αρχή δαπάνες επιστρέφονται άτοκα στην Αρχή από τα πρόσωπα εκείνα που καταδικάζονται με αμετάκλητη δικαστική απόφαση ή εις βάρος των οποίων εκδίδεται αμετάκλητη απόφαση πολιτικού δικαστηρίου. Αντίστοιχες ρυθμίσεις βρίσκονται ήδη σε ισχύ και για άλλες ανεξάρτητες αρχές.
•    Τροποποιείται το καθεστώς προσλήψεων του προσωπικού της Γραμματείας της ΡΑΕ, ώστε να ανταποκρίνεται στις ιδιαίτερες ανάγκες της Αρχής. Συγκεκριμένα, προβλέπεται ότι η επιλογή του ειδικού επιστημονικού προσωπικού θα γίνεται μετά από αξιολόγηση των υποψηφίων και κατάρτιση των προσωρινών πινάκων από τη ΡΑΕ, πάντα υπό την εποπτεία και τον έλεγχο του ΑΣΕΠ, το οποίο ασκεί έλεγχο νομιμότητας επί της διαδικασίας. Με την προτεινόμενη διαδικασία επιταχύνεται ο χρόνος ολοκλήρωσης των προσλήψεων και αντιμετωπίζεται το πρόβλημα υποστελέχωσης της Αρχής, ενώ ταυτόχρονα διασφαλίζεται η αξιοκρατική αντιμετώπιση των υποψηφίων.
•    Παρατείνεται η διάρκεια των θέσεων ορισμένου χρόνου του προσωπικού που απασχολείται στη ΡΑΕ έως και την 30.06.2020, οπότε θεωρείται πιθανή και η πλήρωση μόνιμων θέσεων της Αρχής, βάσει των σχετικών αποφάσεων που έχουν εκδοθεί, προκειμένου να μπορέσει η Αρχή να επιτελέσει αποτελεσματικά το σημαντικό και πολυσχιδές έργο που της έχει ανατεθεί από το εθνικό και ενωσιακό πλαίσιο.
Για την διασφάλιση της ενεργειακής επάρκειας της Κρήτης ρυθμίζονται ζητήματα λειτουργίας των ατμοηλεκτρικών μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας σε υφιστάμενους λειτουργούντες σταθμούς παραγωγής εγκατεστημένους στη νήσο Κρήτη.
Ειδικότερα, προβλέπεται ότι κατά τη λειτουργία τους, οι ως άνω μονάδες δύνανται να λειτουργούν και μετά την 1.1.2020 με τις οριακές τιμές εκπομπών αερίων ρύπων που προβλέπονται στις Αποφάσεις Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) τους, σύμφωνα με τις απαιτήσεις των Οδηγιών 2001/80/ΕΚ και 2008/1/ΕΚ.
Οι παρεκκλίσεις αυτές έχουν σκοπό την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών της Κρήτης και τη διασφάλιση της ενεργειακής επάρκειας της νήσου για το χρονικό διάστημα από το έτος 2020 και μέχρι την ολοκλήρωση της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική, η οποία προβλέπεται να ολοκληρωθεί το έτος 2022.
Σε κάθε περίπτωση, επενδύσεις σε νέα παραγωγική ισχύ παραμένουν δυνατές στο πλαίσιο της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και της κείμενης νομοθεσίας.
Παράλληλα, εισάγεται πρόβλεψη για περιβαλλοντικό ισοζύγιο από την εκπομπή ρύπων στην ατμόσφαιρα, με σκοπό τη διασφάλιση ισοδύναμου επιπέδου προστασίας του περιβάλλοντος και παρέχεται εξουσιοδότηση στον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας να καθορίσει τα μέτρα του περιβαλλοντικού ισοδυνάμου, τους φορείς υλοποίησης και διαχείρισης αυτών, τον τρόπο χρηματοδότησης καθώς και τους ειδικότερους όρους και τεχνικής φύσεως ζητήματα σε σχέση με το περιβαλλοντικό ισοδύναμο.
Παρατείνονται οι προθεσμίες εντός των οποίων οι κάτοχοι σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. μπορούν να υπογράψουν Σύμβαση Σύνδεσης με τον Α.Δ.Μ.Η.Ε. για το Ειδικό Έργο Πολυπόταμος – Ν. Μάκρη. Η ρύθμιση γίνεται διότι εκτιμάται ότι θα αναληφθεί από Κατόχους σταθμών ένα σημαντικό μέρος του κόστους του Ειδικού Έργου Πολυπόταμος – Ν. Μάκρη που έχει ήδη καταβάλλει η Α.Δ.Μ.Η.Ε. Α.Ε, με το οποίο σε διαφορετική περίπτωση θα επιβαρύνονταν οι καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας μέσω των χρεώσεων χρήσης συστήματος.


Δείτε ΕΔΩ την τροπολογία

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης