Στη Σόφια πρόκειται να υπογραφεί την προσεχή εβδομάδα η διακρατική συμφωνία για τη λειτουργία του αγωγού IGB
Τη Σόφια αναμένεται να επισκεφθεί την επόμενη Δευτέρα 8 Απριλίου ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης προκειμένου να συναντηθεί με την ομόλογό του υπουργό Ενέργειας της Βουλγαρίας Τεμενούσκα Πέτκοβα, με κεντρικό θέμα την διακρατική συμφωνία μεταξύ Ελλάδας - Βουλγαρίας για το καθεστώς λειτουργίας του αγωγού φυσικού αερίου IGB, o οποίος θα αρχίσει να κατασκευάζεται τον Ιούνιο και προβλέπεται να λειτουργήσει το δεύτερο εξάμηνο του 2020.
Η επίσκεψη αυτή έρχεται σε συνέχεια της τετραμερούς συνάντησης Ελλάδας, Ρουμανίας, Σερβίας και Βουλγαρίας που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στο Βουκουρέστι με τη συμμετοχή του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα και στην οποία το ζήτημα των ενεργειακών διασυνδέσεων των τεσσάρων χωρών, αλλά και ευρύτερα των χωρών των Δυτικών Βαλκανίων βρέθηκε στο επίκεντρο των συζητήσεων.
Άλλωστε η επερχόμενη ρουμανική προεδρία της Ευρωπαϊκής Ένωσης που ακολουθεί τη βουλγαρική, είναι εστιασμένη και σε ζητήματα που αφορούν την ευρωπαϊκή προοπτική όλων των χωρών της περιοχής.
Κάτι το οποίο υπογράμμισε και ο κ. Τσίπρας στις δηλώσεις του μετά τη διμερή συνάντηση που είχε με τη Ρουμάνα ομόλογό του Βιόριτσα Νταντσίλα αναφερόμενος ιδιαίτερα στη Συμφωνία των Πρεσπών που - όπως είπε – δίνει ιδιαίτερη δυναμική στα Βαλκάνια, αποτελεί μοντέλο συνεργασίας και αναδεικνύει πως μέσα από την επίλυση διαφορών, μέσα από τη συνεργασία, μπορεί να δοθεί προοπτική ειρήνης, σταθερότητας και οικονομικής ανάπτυξης.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο και σε μια προσπάθεια να κλείσουν ζητήματα που παραμένουν ανοικτά και να διευκολυνθεί η πραγματοποίηση επενδύσεων αλλά και η ενεργειακή διασύνδεση των χωρών της περιοχής, ο κ. Σταθάκης και η κ. Πέτκοβα αναμένεται να υπογράψουν τη διακρατική συμφωνία για τη λειτουργία του IGB.
Από τη Σόφια, ξανά στα Σκόπια ο Σταθάκης
Αξίζει να αναφερθεί πως εντός του Απριλίου ο Έλληνας υπουργός αναμένεται να πραγματοποιήσει και δεύτερη επίσκεψη στη Βόρεια Μακεδονία πέραν αυτής που είναι σήμερα (2/4) σε εξέλιξη.
Το δεύτερο αυτό ταξίδι του κ. Σταθάκη στόχο θα έχει την υπογραφή Μνημονίου συνεργασίας μεταξύ του ΔΕΣΦΑ και της εταιρίας διαχείρισης του δικτύου φυσικού αερίου της Βόρειας Μακεδονίας MER για τον αγωγό φυσικού αερίου που θα συνδέει τα συστήματα μεταφοράς φυσικού αερίου των δυο χωρών.
Μακροπρόθεσμος στόχος όλων αυτών των κινήσεων είναι και η διασύνδεση με τη Σερβία.
Σε ότι αφορά τον IGB υπενθυμίζεται ότι έχει ήδη επιλεγεί ο owner engineer του έργου επελέγη, μετά από σχετικό διαγωνισμό και είναι η κοινοπραξία TIBEI, την οποία σχημάτισαν οι εταιρίες Tractebel Engineering SA (Βέλγιο), Tractebel Engineering SRL (Ιταλία), INTBER GMBH (καταχωρημένη στην Αυστρία), Ipsilon Consult OOD (Βουλγαρία) και Engineering EAD.
Εντός του Απριλίου εξάλλου αναμένεται να επιλεγεί ο προμηθευτής των σωλήνων (έργο προϋπολογισμού της τάξης των 60 εκατ. ευρώ), ενώ τον Μάιο ολοκληρώνεται ο διαγωνισμός για την επιλογή του κατασκευαστή του αγωγού, μήκους 182 χλμ και προϋπολογισμού 145 εκατ. ευρώ.
Στον εν εξελίξει διαγωνισμό για την κατασκευή του αγωγού έχουν προκριθεί πέντε εταιρείες και κοινοπραξίες, εκ των οποίων τρεις ελληνικές και πιο συγκεκριμένα η γερμανική Max Streicher σε συνεργασία με την ΤΕΡΝΑ, η Άβαξ και η κοινοπραξία της China Petroleum Pipeline Engineering με την ΑΚΤΩΡ.
Την κατασκευή επίσης διεκδικούν μια κοινοπραξία δυο βουλγαρικών εταιρειών και της ιταλικής Bonatti, καθώς και το σχήμα της γαλλικής Spiecapag, θυγατρικής του ομίλου Vinci και της βουλγαρικής Thrace Group.
Στην κοινοπραξία ICGB, που υλοποιεί το έργο, συμμετέχουν κατά 50% η ΥΑΦΑ ΠΟΣΕΙΔΩΝ (κατά 50% θυγατρική της ΔΕΠΑ) και κατά 50% η Bulgarian Energy Holding (ΒΕΗ). Η ΔΕΠΑ θα πρέπει να καταβάλει, εντός των επομένων μηνών, ως συμμετοχή, ποσό 18 εκατ. ευρώ.
Ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός θα έχει μεταφορική ικανότητα έως 3 δισ. κυβικά μέτρα αερίου ετησίως.
Θα ξεκινά από την Κομοτηνή και θα καταλήγει στη Στάρα Ζαγόρα στη γειτονική χώρα, αποτελώντας το πρώτο τμήμα του λεγόμενου Κάθετου Διαδρόμου που θα διασυνδέει τα συστήματα αερίου της Ελλάδας, της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας και της Ουγγαρίας.
Το συνολικό κόστος του IGB ανέρχεται περίπου στα 240 εκατ. ευρώ και πέραν της ίδιας χρηματοδότησης από την ιδιοκτήτρια εταιρία ICGB AD με 46 εκατ. ευρώ, θα χρηματοδοτηθεί με 45 εκατ. ευρώ από το European Energy Programme for Recovery (EEPR), με 110 εκατ. ευρώ από δάνειο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και 39 εκατ. ευρώ από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Καινοτομία και Ανάπτυξη» 2014-2020 της Ε.Ε., μέσω του βουλγαρικού προϋπολογισμού.
www.worldenergynews.gr