Η εταιρία του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών σχεδιάζει να τοποθετήσει λαμπτήρες τεχνολογίας LED στον εσωτερικό και εξωτερικό φωτισμό, αλλά και να εγκαταστήσει πρόγραμμα ρύθμισης του κλιματισμού ανάλογα με το πρόγραμμα πτήσεων
Έχοντας να ηλεκτροδοτήσει 670 χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα χώρων διακίνησης επιβατών, περί τα 40 βοηθητικά κτίρια με συνολική επιφάνεια 330 χιλιάδων τετραγωνικών, αλλά και τα 2,9 εκατομμύρια τετραγωνικά μέτρα των διαδρόμων προσγείωσης – απογείωσης και στάθμευσης των αεροσκαφών, είναι απόλυτα λογικό η εταιρία του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) να εφαρμόζει τα πλέον εξελιγμένα συστήματα εξοικονόμησης ενέργειας.
Ξεκινώντας αρχικά από την εκπαίδευση του προσωπικού της σε πρακτικές εξοικονόμησης και περιορισμού της κατανάλωσης ενέργειας, ο ΔΑΑ πραγματοποίησε σταδιακά μια σειρά από σημαντικές επενδύσεις με αποτέλεσμα σήμερα να έχει πετύχει υψηλά ποσοστά μείωσης της χρήσης ηλεκτρικού ρεύματος και φυσικού αερίου σε ότι αφορά στις λειτουργικές της δραστηριότητες.
Συγκεκριμένα, από το 2005 – όταν ουσιαστικά ξεκίνησε η εφαρμογή του προγράμματος εξοικονόμησης ενέργειας – και μέχρι σήμερα το αεροδρόμιο της Αθήνας έχει περιορίσει την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας σε ποσοστό 22% ή κατά 14,7 εκατομμύρια kWh χωρίς φυσικά να περικόψει καμία από τις λειτουργίες της.
Πολύ μεγαλύτερη είναι, όμως, η εξοικονόμηση που έχει να επιδείξει σε ότι αφορά στην κατανάλωση φυσικού αερίου, καθώς η μείωση αγγίζει το 49% ή τις 12,9 εκατομμύρια kWh.
Ολοκληρωμένη και συνεχή παρακολούθηση της ενεργειακής κατανάλωσης
Οι πρακτικές εξοικονόμησης ενέργειας που εφαρμόζει σήμερα το αεροδρόμιο στηρίζονται σε δύο βασικά συστήματα και συγκεκριμένα:
• Στο σύστημα Κεντρικής Παρακολούθησης και Ελέγχου - Building Management System (BMS) των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων με 30.000 φυσικά σημεία. Σημειώνεται πως αυτό αποτελεί το μεγαλύτερο BMS στην Ελλάδα. Mέσω των εφαρμογών του BMS, όπως χρονοπρογράμματα για κλιματισμό και φωτισμό, όρια λειτουργίας, εποχιακή διαβάθμιση και αντιστάθμιση, πάρθηκαν τα πρώτα μέτρα εξοικονόμησης ενέργειας
• Στο σύστημα Διαχείρισης Ενέργειας - Energy Management (E-max), όπου εντάχθηκε στο BMS του ΔΑΑ το 2006, με σκοπό τη συνεχή παρακολούθηση της κατανάλωσης και κυρίως τη διαρκώς βελτιστοποιημένη επιλογή λειτουργίας ή απενεργοποίησης των Κεντρικών Κλιματιστικών Μονάδων (ΚΚΜ) με στόχο την εξοικονόμηση ενέργειας, είτε πρόκειται για ηλεκτρική ενέργεια είτε για φυσικό αέριο. Το σύστημα διαχειρίζεται 150 ΚΚΜ συνολικής εγκατεστημένης ισχύος 3,5 MW που εξυπηρετούν χώρους 200.000 τετραγωνικών μέτρων. Οι ΚΚΜ ομαδοποιούνται βάσει κρισιμότητας, όπου συνοπτικά οι λιγότερο κρίσιμες απενεργοποιούνται με υψηλότερη προτεραιότητα, ενώ στις ΚΚΜ δύο ταχυτήτων, απενεργοποιείται κατά προτεραιότητα η δεύτερη ταχύτητα. Η επενέργεια εκτείνεται σε διαστήματα 10 - 30 λεπτών και εκκινεί με βάση το προεπιλεχθέν όριο της στιγμιαίας ισχύος. Το σύστημα παρέχει τη δυνατότητα απόρριψης φορτίων ως 1,5 ΜW, επιτυγχάνοντας σημαντικότατη εξοικονόμηση ενέργειας.
Εκτός από το Κεντρικό Σύστημα Διαχείρισης Ενέργειας, ο Αερολιμένας Αθηνών πραγματοποίησε τη διετία 2013 – 2014 δύο μεγάλες επενδύσεις, αναβαθμίζοντας περαιτέρω την ενεργειακή του απόδοση.
Ειδικότερα, αντικαταστάθηκαν στον Κεντρικό Αεροσταθμό (Main Terminal Building) οι έξι ψύκτες αέρα με τέσσερις ισοδύναμους υδρόψυκτους, ψυκτικής ισχύος 6,5 ΜW με υπερδιπλάσιο βαθμό απόδοσης, ενώ τοποθετήθηκαν συστήματα για την ποιοτική αναβάθμιση του ρεύματος μέσω φιλτραρίσματος (αποκοπής) των αρμονικών.
Επισημαίνεται πως μέσω των δύο αυτών έργων επετεύχθη ετήσια μείωση της συνολικής κατανάλωσης ενέργειας κατά 4% (2 εκατ. kWh) και 1,5% (750 χιλιάδες kWh) αντίστοιχα από κάθε έργο.
Οι επόμενες κινήσεις για ακόμη μεγαλύτερη εξοικονόμηση
Παρά την επίτευξη σημαντικής οικονομίας σε ότι αφορά στην κατανάλωση ενέργειας, η εταιρία του ΔΑΑ σχεδιάζει να υλοποιήσει μια σειρά νέων επενδύσεων προκειμένου να περιορίσει περαιτέρω τις ενεργειακές της ανάγκες.
Στο πλαίσιο αυτό, προγραμματίζει τρεις παρεμβάσεις για επιπλέον εξοικονόμηση, οι οποίες είναι:
• Στοχευμένη εφαρμογή λαμπτήρων τεχνολογίας LED σε εσωτερικό και εξωτερικό φωτισμό
• Λειτουργία του φωτισμού και του κλιματισμού σε συνάρτηση με το πρόγραμμα πτήσεων
• Αυτόματη αλλαγή του ορίου λειτουργίας του Ε - max (ζήτηση ενέργειας) βάσει προκαθορισμένων παραγόντων, όπως είναι η εξωτερική θερμοκρασία, η εποχή του έτους, η ώρα της ημέρας, ο αριθμός των επιβατών, ο αριθμός των πτήσεων
Παράλληλα, εντός του πρώτου τριμήνου του 2017 αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί η εταιρική πιστοποίηση κατά το ενεργειακό πρότυπο ΙSO50001.
Η πρώτη επένδυση στις ΑΠΕ
Αξίζει να αναφερθεί, επίσης, πως στην έκταση του Αεροδρομίου έχει αναπτυχθεί και λειτουργεί εδώ και πεντέμισι χρόνια φωτοβολταϊκό πάρκο ισχύος 8 ΜWp.
Το έργο καταλαμβάνει έκταση 160 στρεμμάτων και αποτελεί την πρώτη ενέργεια του αεροδρομίου για ένταξη των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στη λειτουργία του.
Το κόστος της επένδυσης ανήλθε στα 20 εκατ. ευρώ και η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας αγγίζει τα 11 εκατομμύρια κιλοβατώρες, ποσότητα που μπορεί να καλύψει το 9% των αναγκών των συνολικών εγκαταστάσεων του αεροδρομίου.
Ωστόσο, κρίθηκε ότι συμφέρει περισσότερο από οικονομικής άποψης η πώληση της παραγόμενης από το φωτοβολταϊκό πάρκο ενέργειας σε σχέση με τη χρήση της από τον ίδιο τον αερολιμένα.
www.worldenergynews.gr
Ξεκινώντας αρχικά από την εκπαίδευση του προσωπικού της σε πρακτικές εξοικονόμησης και περιορισμού της κατανάλωσης ενέργειας, ο ΔΑΑ πραγματοποίησε σταδιακά μια σειρά από σημαντικές επενδύσεις με αποτέλεσμα σήμερα να έχει πετύχει υψηλά ποσοστά μείωσης της χρήσης ηλεκτρικού ρεύματος και φυσικού αερίου σε ότι αφορά στις λειτουργικές της δραστηριότητες.
Συγκεκριμένα, από το 2005 – όταν ουσιαστικά ξεκίνησε η εφαρμογή του προγράμματος εξοικονόμησης ενέργειας – και μέχρι σήμερα το αεροδρόμιο της Αθήνας έχει περιορίσει την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας σε ποσοστό 22% ή κατά 14,7 εκατομμύρια kWh χωρίς φυσικά να περικόψει καμία από τις λειτουργίες της.
Πολύ μεγαλύτερη είναι, όμως, η εξοικονόμηση που έχει να επιδείξει σε ότι αφορά στην κατανάλωση φυσικού αερίου, καθώς η μείωση αγγίζει το 49% ή τις 12,9 εκατομμύρια kWh.
Ολοκληρωμένη και συνεχή παρακολούθηση της ενεργειακής κατανάλωσης
Οι πρακτικές εξοικονόμησης ενέργειας που εφαρμόζει σήμερα το αεροδρόμιο στηρίζονται σε δύο βασικά συστήματα και συγκεκριμένα:
• Στο σύστημα Κεντρικής Παρακολούθησης και Ελέγχου - Building Management System (BMS) των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων με 30.000 φυσικά σημεία. Σημειώνεται πως αυτό αποτελεί το μεγαλύτερο BMS στην Ελλάδα. Mέσω των εφαρμογών του BMS, όπως χρονοπρογράμματα για κλιματισμό και φωτισμό, όρια λειτουργίας, εποχιακή διαβάθμιση και αντιστάθμιση, πάρθηκαν τα πρώτα μέτρα εξοικονόμησης ενέργειας
• Στο σύστημα Διαχείρισης Ενέργειας - Energy Management (E-max), όπου εντάχθηκε στο BMS του ΔΑΑ το 2006, με σκοπό τη συνεχή παρακολούθηση της κατανάλωσης και κυρίως τη διαρκώς βελτιστοποιημένη επιλογή λειτουργίας ή απενεργοποίησης των Κεντρικών Κλιματιστικών Μονάδων (ΚΚΜ) με στόχο την εξοικονόμηση ενέργειας, είτε πρόκειται για ηλεκτρική ενέργεια είτε για φυσικό αέριο. Το σύστημα διαχειρίζεται 150 ΚΚΜ συνολικής εγκατεστημένης ισχύος 3,5 MW που εξυπηρετούν χώρους 200.000 τετραγωνικών μέτρων. Οι ΚΚΜ ομαδοποιούνται βάσει κρισιμότητας, όπου συνοπτικά οι λιγότερο κρίσιμες απενεργοποιούνται με υψηλότερη προτεραιότητα, ενώ στις ΚΚΜ δύο ταχυτήτων, απενεργοποιείται κατά προτεραιότητα η δεύτερη ταχύτητα. Η επενέργεια εκτείνεται σε διαστήματα 10 - 30 λεπτών και εκκινεί με βάση το προεπιλεχθέν όριο της στιγμιαίας ισχύος. Το σύστημα παρέχει τη δυνατότητα απόρριψης φορτίων ως 1,5 ΜW, επιτυγχάνοντας σημαντικότατη εξοικονόμηση ενέργειας.
Εκτός από το Κεντρικό Σύστημα Διαχείρισης Ενέργειας, ο Αερολιμένας Αθηνών πραγματοποίησε τη διετία 2013 – 2014 δύο μεγάλες επενδύσεις, αναβαθμίζοντας περαιτέρω την ενεργειακή του απόδοση.
Ειδικότερα, αντικαταστάθηκαν στον Κεντρικό Αεροσταθμό (Main Terminal Building) οι έξι ψύκτες αέρα με τέσσερις ισοδύναμους υδρόψυκτους, ψυκτικής ισχύος 6,5 ΜW με υπερδιπλάσιο βαθμό απόδοσης, ενώ τοποθετήθηκαν συστήματα για την ποιοτική αναβάθμιση του ρεύματος μέσω φιλτραρίσματος (αποκοπής) των αρμονικών.
Επισημαίνεται πως μέσω των δύο αυτών έργων επετεύχθη ετήσια μείωση της συνολικής κατανάλωσης ενέργειας κατά 4% (2 εκατ. kWh) και 1,5% (750 χιλιάδες kWh) αντίστοιχα από κάθε έργο.
Οι επόμενες κινήσεις για ακόμη μεγαλύτερη εξοικονόμηση
Παρά την επίτευξη σημαντικής οικονομίας σε ότι αφορά στην κατανάλωση ενέργειας, η εταιρία του ΔΑΑ σχεδιάζει να υλοποιήσει μια σειρά νέων επενδύσεων προκειμένου να περιορίσει περαιτέρω τις ενεργειακές της ανάγκες.
Στο πλαίσιο αυτό, προγραμματίζει τρεις παρεμβάσεις για επιπλέον εξοικονόμηση, οι οποίες είναι:
• Στοχευμένη εφαρμογή λαμπτήρων τεχνολογίας LED σε εσωτερικό και εξωτερικό φωτισμό
• Λειτουργία του φωτισμού και του κλιματισμού σε συνάρτηση με το πρόγραμμα πτήσεων
• Αυτόματη αλλαγή του ορίου λειτουργίας του Ε - max (ζήτηση ενέργειας) βάσει προκαθορισμένων παραγόντων, όπως είναι η εξωτερική θερμοκρασία, η εποχή του έτους, η ώρα της ημέρας, ο αριθμός των επιβατών, ο αριθμός των πτήσεων
Παράλληλα, εντός του πρώτου τριμήνου του 2017 αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί η εταιρική πιστοποίηση κατά το ενεργειακό πρότυπο ΙSO50001.
Η πρώτη επένδυση στις ΑΠΕ
Αξίζει να αναφερθεί, επίσης, πως στην έκταση του Αεροδρομίου έχει αναπτυχθεί και λειτουργεί εδώ και πεντέμισι χρόνια φωτοβολταϊκό πάρκο ισχύος 8 ΜWp.
Το έργο καταλαμβάνει έκταση 160 στρεμμάτων και αποτελεί την πρώτη ενέργεια του αεροδρομίου για ένταξη των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στη λειτουργία του.
Το κόστος της επένδυσης ανήλθε στα 20 εκατ. ευρώ και η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας αγγίζει τα 11 εκατομμύρια κιλοβατώρες, ποσότητα που μπορεί να καλύψει το 9% των αναγκών των συνολικών εγκαταστάσεων του αεροδρομίου.
Ωστόσο, κρίθηκε ότι συμφέρει περισσότερο από οικονομικής άποψης η πώληση της παραγόμενης από το φωτοβολταϊκό πάρκο ενέργειας σε σχέση με τη χρήση της από τον ίδιο τον αερολιμένα.
www.worldenergynews.gr