Ο διαγωνισμός, με εκτιμώμενο συνολικό κόστος €300 εκατομμυρίων, είχε προκηρυχθεί τον Οκτώβριο 2018 με πρόβλεψη όπως οι προσφορές των διεκδικητών –μεταξύ των οποίων υπάρχουν συμπράξεις ισχυρών διεθνών εταιρειών του κλάδου με κυπριακές– κατατεθούν μέχρι τις 19 Ιανουαρίου
Το «Μπαρμπαρός» συνέχισε χθες, για τρίτη μέρα, τις παράνομες σεισμογραφικές έρευνές του στην κυπριακή ΑΟΖ, και κινείται πλέον σε παράλληλες ζώνες μεταξύ των τεμαχίων 8 και 9, ενώ την ίδια ώρα, στα όρια των τεμαχίων 7 και 8 βρίσκεται και το ερευνητικό σκάφος «Nautical Geo» που πραγματοποιεί έρευνες εκ μέρους της Δημοκρατίας για επιβεβαίωση των στόχων των επόμενων γεωτρήσεων. Νοτιοδυτικότερα, στο τεμάχιο 10 και κοντά στα όριά του με το τεμάχιο 6, προχωρά χωρίς προβλήματα η γεώτρηση με το γεωτρύπανο «Stena Icemax» για λογαριασμό των ExxonMobil – Qatar Petroleum.
Ήδη ξεκίνησε το τελευταίο γεωτρητικό σκέλος, όπου η διάμετρος της γεώτρησης έχει το μικρότερο μέγεθος και αναμένεται εντός του επόμενου δεκαημέρου να φτάσει στο προγραμματισμένο βάθος του στόχου. Θα ακολουθήσουν εξειδικευμένες δοκιμές και μετρήσεις εντός του στόχου για να διαπιστωθούν οι παράμετροί του και να εξαχθούν τα πρώτα συμπεράσματα. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι υπάρχει για την ώρα αισιοδοξία για θετικό αποτέλεσμα, ωστόσο μόνο οι τελικές δοκιμές θα δώσουν το πραγματικό αποτέλεσμα. Τα αποτελέσματα της γεώτρησης στον στόχο «Γλαύκος» περιμένουν, σύμφωνα με τις πληροφορίες του «Φ», και στη Δημόσια Εταιρεία Φυσικού Αερίου, αφού τυχόν ιδιαίτερα θετικό αποτέλεσμα πιθανόν να επηρεάσει και τους σχεδιασμούς για τον εφοδιασμό της Κύπρου με φυσικό αέριο. Πληροφορίες αναφέρουν ότι αυτός ήταν και ο κύριος λόγος που η ΕτΥΦΑ (Εταιρεία Υποδομών Φυσικού Αερίου) έδωσε παράταση πέραν των δύο μηνών στον διαγωνισμό για σχεδιασμό, κατασκευή και λειτουργία του τερματικού σταθμού εισαγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στο Βασιλικό. Ο διαγωνισμός, με εκτιμώμενο συνολικό κόστος €300 εκατομμυρίων, είχε προκηρυχθεί τον Οκτώβριο 2018 με πρόβλεψη όπως οι προσφορές των διεκδικητών –μεταξύ των οποίων υπάρχουν συμπράξεις ισχυρών διεθνών εταιρειών του κλάδου με κυπριακές– κατατεθούν μέχρι τις 19 Ιανουαρίου.
Δεδομένου ωστόσο ότι υπάρχουν ελπίδες για ανακαλύψεις στις δύο γεωτρήσεις των ExxonMobil – Qatar Petroleum σε «Δελφύνη» και «Γλαύκο», που πιθανόν να αλλάζουν τα δεδομένα, δόθηκε πρόσφατα δίμηνη παράταση στον εν λόγω διαγωνισμό, με τις προσφορές να λήγουν πλέον στις 29 Μαρτίου 2019.
Να σημειωθεί ότι ενώ αναμενόταν πριν το τέλος του περασμένου έτους να προκηρυχθεί και ο διαγωνισμός για εφοδιασμό του τερματικού ΥΦΑ με υγροποιημένο φυσικό αέριο, αυτό δεν έχει γίνει προφανώς για τους ίδιους λόγους. Να σημειωθεί ότι ο σχεδιασμός προβλέπει όπως το τερματικό ΥΦΑ λειτουργήσει εντός του 2020 ώστε να αλλάξει το ρυπογόνο ντίζελ και μαζούτ που χρησιμοποιείται στην ηλεκτροπαραγωγή, με σκοπό και την αποφυγή των σοβαρών επιβαρύνσεων από πλευράς Ε.Ε. λόγω των ρύπων.
Σε μια άλλη συναφή εξέλιξη, αναμένεται να ολοκληρωθεί από τη Νομική Υπηρεσία η εξέταση των διαπιστώσεων και της έκθεσης που ετοίμασε η Συμβουλευτική Επιτροπή Υδρογονανθράκων σε σχέση με την πρόταση των TOTAL – Εni για συμβόλαιο που θα τους αναθέτει τα δικαιώματα έρευνας και εκμετάλλευσης τού εν λόγω τεμαχίου. Επίσης, αισιοδοξία για σύντομη συμφωνία δημιουργήθηκε και μετά τις τελευταίες επαφές της Κυβέρνησης με τη Noble και τους εταίρους της στο κοίτασμα «Αφροδίτη», και φαίνεται να ανοίγει ο δρόμος για συμφωνία ώστε να προχωρήσει και η τελική συμφωνία για πώληση αερίου στο τερματικό του Ιτκού.
Ήδη ξεκίνησε το τελευταίο γεωτρητικό σκέλος, όπου η διάμετρος της γεώτρησης έχει το μικρότερο μέγεθος και αναμένεται εντός του επόμενου δεκαημέρου να φτάσει στο προγραμματισμένο βάθος του στόχου. Θα ακολουθήσουν εξειδικευμένες δοκιμές και μετρήσεις εντός του στόχου για να διαπιστωθούν οι παράμετροί του και να εξαχθούν τα πρώτα συμπεράσματα. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι υπάρχει για την ώρα αισιοδοξία για θετικό αποτέλεσμα, ωστόσο μόνο οι τελικές δοκιμές θα δώσουν το πραγματικό αποτέλεσμα. Τα αποτελέσματα της γεώτρησης στον στόχο «Γλαύκος» περιμένουν, σύμφωνα με τις πληροφορίες του «Φ», και στη Δημόσια Εταιρεία Φυσικού Αερίου, αφού τυχόν ιδιαίτερα θετικό αποτέλεσμα πιθανόν να επηρεάσει και τους σχεδιασμούς για τον εφοδιασμό της Κύπρου με φυσικό αέριο. Πληροφορίες αναφέρουν ότι αυτός ήταν και ο κύριος λόγος που η ΕτΥΦΑ (Εταιρεία Υποδομών Φυσικού Αερίου) έδωσε παράταση πέραν των δύο μηνών στον διαγωνισμό για σχεδιασμό, κατασκευή και λειτουργία του τερματικού σταθμού εισαγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στο Βασιλικό. Ο διαγωνισμός, με εκτιμώμενο συνολικό κόστος €300 εκατομμυρίων, είχε προκηρυχθεί τον Οκτώβριο 2018 με πρόβλεψη όπως οι προσφορές των διεκδικητών –μεταξύ των οποίων υπάρχουν συμπράξεις ισχυρών διεθνών εταιρειών του κλάδου με κυπριακές– κατατεθούν μέχρι τις 19 Ιανουαρίου.
Δεδομένου ωστόσο ότι υπάρχουν ελπίδες για ανακαλύψεις στις δύο γεωτρήσεις των ExxonMobil – Qatar Petroleum σε «Δελφύνη» και «Γλαύκο», που πιθανόν να αλλάζουν τα δεδομένα, δόθηκε πρόσφατα δίμηνη παράταση στον εν λόγω διαγωνισμό, με τις προσφορές να λήγουν πλέον στις 29 Μαρτίου 2019.
Να σημειωθεί ότι ενώ αναμενόταν πριν το τέλος του περασμένου έτους να προκηρυχθεί και ο διαγωνισμός για εφοδιασμό του τερματικού ΥΦΑ με υγροποιημένο φυσικό αέριο, αυτό δεν έχει γίνει προφανώς για τους ίδιους λόγους. Να σημειωθεί ότι ο σχεδιασμός προβλέπει όπως το τερματικό ΥΦΑ λειτουργήσει εντός του 2020 ώστε να αλλάξει το ρυπογόνο ντίζελ και μαζούτ που χρησιμοποιείται στην ηλεκτροπαραγωγή, με σκοπό και την αποφυγή των σοβαρών επιβαρύνσεων από πλευράς Ε.Ε. λόγω των ρύπων.
Σε μια άλλη συναφή εξέλιξη, αναμένεται να ολοκληρωθεί από τη Νομική Υπηρεσία η εξέταση των διαπιστώσεων και της έκθεσης που ετοίμασε η Συμβουλευτική Επιτροπή Υδρογονανθράκων σε σχέση με την πρόταση των TOTAL – Εni για συμβόλαιο που θα τους αναθέτει τα δικαιώματα έρευνας και εκμετάλλευσης τού εν λόγω τεμαχίου. Επίσης, αισιοδοξία για σύντομη συμφωνία δημιουργήθηκε και μετά τις τελευταίες επαφές της Κυβέρνησης με τη Noble και τους εταίρους της στο κοίτασμα «Αφροδίτη», και φαίνεται να ανοίγει ο δρόμος για συμφωνία ώστε να προχωρήσει και η τελική συμφωνία για πώληση αερίου στο τερματικό του Ιτκού.
Πηγή: philenews.com
www.worldenergynews.gr
www.worldenergynews.gr