Φυσικό Αέριο

Reuters: Η Ιταλία σε συζητήσεις με Βαυαρία για εξαγωγές υδρογόνου και φ.αερίου - Πύλη και για την Α. Ευρώπη

Reuters: Η Ιταλία σε συζητήσεις με Βαυαρία για εξαγωγές υδρογόνου και φ.αερίου - Πύλη και για την Α. Ευρώπη
Η Ιταλία θα εξάγει φυσικό αέριο και υδρογόνο στη Βαυαρία, ενδεχομένως και σε άλλες χώρες της ανατολικής Ευρώπης

Η Ιταλία έχει αρχίσει συνομιλίες με την κυβέρνηση της Βαυαρίας για την προμήθεια φυσικού αερίου και υδρογόνου στο ομόσπονδο αυτό κρατίδιο της νότιας Γερμανίας ενώ σχεδιάζει να πραγματοποιήσει πωλήσεις ενέργειας και στην Αυστρία και την Ουγγαρία, ανέφεραν τέσσερις ιταλικές και γερμανικές βιομηχανικές και πολιτικές πηγές στο Reuters.

Η συντηρητική κυβέρνηση της Giorgia Meloni έχει εκπονήσει σχέδια με στόχο τη μετατροπή της Ιταλίας σε ενεργειακή πύλη μεταξύ Ευρώπης και Αφρικής, αξιοποιώντας τη ζήτηση των βόρειων γειτόνων της που επιδιώκουν να μειώσουν την εξάρτησή τους από το ρωσικό φυσικό αέριο.

Η Eni που αποτελεί το μεγαλύτερο εισαγωγέα φυσικού αερίου της Ιταλίας, έλυσε το πρόβλημα της δραστικής μείωσης των εισαγωγών ρωσικού φυσικού αερίου, εισάγοντας αυξανόμενους ποσότητες από την Αφρική, όπου είχε παρουσία εδώ και δεκαετίες. Αυτή και άλλες ιταλικές εταιρείες σχεδιάζουν τώρα να αυξήσουν τις πωλήσεις πλεονάζοντος φυσικού αερίου στο εξωτερικό.

Απαντώντας σε ερώτηση του Reuters σχετικά με το ποιους πελάτες θα μπορούσε να εξυπηρετήσει η Ιταλία μέσω του Adriatic Line, ενός αγωγού φυσικού αερίου που ο πάροχος δικτύου Snam σκοπεύει να κατασκευάσει έως το 2027 ο υπουργός Ενέργειας της Ιταλίας Gilberto Pichetto Fratin, απάντησε «την Αυστρία, τη Βαυαρία αλλά και την Ουγγαρία».

Ο αγωγός Adriatic Line

Η κατασκευή του αγωγού Adriatic Line αναμένεται να ενισχύσει τη χωρητικότητα μεταφοράς φυσικού αερίου από τη νότια Ιταλία σε περίπου 10 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (bcm) ετησίως σε τέσσερα χρόνια, αυξάνοντας μεταξύ των άλλων και τα έσοδα της Snam. Ο αγωγός θα επιτρέψει συνάμα στην Eni και σε άλλες εταιρείες να μεταφέρουν περισσότερο αέριο από την Αφρική πέρα από τις Άλπεις, επεκτείνοντας τις αγορές για το καύσιμο.

Η κρατικά ελεγχόμενη Snam θα επενδύσει 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ στον αγωγό Adriatic Line, επένδυση που θα βοηθήσει επίσης στη δημιουργία του υπό σχεδιασμό δικτύου SoutH2 που θα αναλάβει να μεταφέρει υδρογόνο από την Αφρική στη Βόρεια Ευρώπη από το 2030.

Η Ρώμη έχει υποβάλει αίτηση χρηματοδότησης περίπου 400 εκατομμυρίων ευρώ από την Ευρωπαϊκή Ένωση για το έργο μέσω της πρωτοβουλίας RepowerEU,π ου αποσκοπεί στη διασφάλιση της ενεργειακής ασφάλειας και την επιτάχυνση της πράσινης μετάβασης του ευρωπαϊκού μπλοκ.

Επιβεβαιώνει η Βαυαρία

Σε ερώτηση του Reuters για τη δυνατότητα λήψης προμηθειών φυσικού αερίου από τη νότια Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένης της Ιταλίας και της Κροατίας, εκπρόσωπος της περιφερειακής κυβέρνησης της Βαυαρίας απάντησε: «Εκμεταλλευόμαστε κάθε ευκαιρία για να φέρουμε επαρκείς ποσότητες φυσικού αερίου και υδρογόνου στη Βαυαρία από όλες τις κατευθύνσεις, συμπεριλαμβανομένου του Ευρωπαϊκού Νότου».

Ο εκπρόσωπος πρόσθεσε ότι η κυβέρνηση της Βαυαρίας γνωρίζει τα σχέδια που έχουν εκπονηθεί από τις εταιρείες εκμετάλλευσης δικτύων φυσικού αερίου - στις οποίες συμπεριλαμβάνεται και η Snam - για τη μετατροπή των υπαρχόντων αγωγών έτσι ώστε το υδρογόνο να μπορεί επίσης να μεταφερθεί από τη Βόρεια Αφρική μέσω Ιταλίας και Αυστρίας στη Βαυαρία.

«Η κυβέρνηση της Βαυαρίας γνωρίζει τις εξελισσόμενες συνομιλίες για αυτό το θέμα σε ομοσπονδιακό επίπεδο. Η Βαυαρία συμβάλλει στην περαιτέρω διαδικασία σχεδιασμού - σε συντονισμό με τους φορείς εκμετάλλευσης του δικτύου - και παραμένει σε στενή επαφή με πολιτικούς και εταιρείες στις εμπλεκόμενες χώρες», κατέληξε ο εκπρόσωπος μιλώντας στο Reuters.

Οι μεγάλες ανάγκες της γερμανικής βιομηχανίας

Ο Markus Kerber, επικεφαλής στρατηγικής του κεντροδεξιού κόμματος των Χριστιαδημοκρατών, και πρώην υφυπουργός του υπουργείου Εσωτερικών, είπε ότι η Βαυαρία, στην οποία χουν την έδρα τους πολλές ενεργοβόρες βιομηχανίες, επιθυμεί να συνάψει συμφωνίες για να ενισχύσει την ενεργειακή της ασφάλεια.

«Η Γερμανία κατασκευάζει τερματικούς σταθμούς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και άλλες υποδομές στο βορρά, αλλά υπάρχει περίπτωση να προκύψουν καθυστερήσεις ή εμπόδια... Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο τα νότια ομοσπονδιακά κράτη στη Γερμανία θέλουν ένα σχέδιο Β για να είμαστε ασφαλείς», δήλωσε ο Kerber, πρώην διευθύνων σύμβουλος του γερμανικού επιχειρηματικού λόμπι BDI.

Πηγή του κλάδου είπε στο Reuters ότι η Snam έχει συνομιλίες με τη Βαυαρία για να καταστεί το δίκτυο κατάλληλο για μεταφορά υδρογόνου ενώ η κυβέρνηση της Βαυαρίας έχει ανακοινώσει ότι ασκεί πιέσεις στην ομοσπονδιακή κυβέρνηση στο Βερολίνο για να στηρίξει κεντρικά τέτοια έργα.

Το σχέδιο Mattei

Ως τις αρχές του 2022, η Ιταλία εξαρτιόταν σε μεγάλο βαθμό από το ρωσικό φυσικό αέριο, πλέον όμως εισάγει φυσικό αέριο κυρίως από τη Βόρεια Αφρική, μέσω πολλών εταιρειών, συμπεριλαμβανομένης της Eni, και πουλάει στο εξωτερικό το πλεόνασμα. Πέρυσι, η χώρα κατανάλωσε 67 bcm φυσικού αερίου και εξήγαγε 4,2 bcm στη Βόρεια Ευρώπη, κυρίως στην Αυστρία.

Η ιταλική κυβέρνηση έχει αναλάβει προσπάθειες για την ενίσχυση των ενεργειακών υποδομών της χώρας με πρόσθετους τερματικούς σταθμούς LNG και νέες γραμμές ηλεκτρικής ενέργειας, ως μέρος του «σχεδίου Mattei» για την Αφρική.

Λίγες λεπτομέρειες είναι γνωστές για αυτό το σχέδιο, που πήρε το όνομά του από τον ιδρυτή της Eni, Enrico Mattei, αλλά η Giorgia Meloni έχει υποστηρίξει ότι αναμένεται θα βοηθήσει στη διαμόρφωση πολιτικών στρατηγικών για την ενίσχυση της οικονομικής ανάπτυξης στην Αφρική, προκειμένου να περιοριστεί και η μαζική μετανάστευση, όπως επιθυμεί η ιταλική κυβέρνηση.

Οι μακροχρόνιες σχέσεις της Ιταλίας με χώρες της Βόρειας και της υποσαχάριας Αφρικής, όπου η κρατικά ελεγχόμενη ιταλική Eni είναι ο μεγαλύτερος διεθνής παραγωγός φυσικού αερίου, καθιστά την κυβέρνηση της Ρώμης βέβαιη ότι μπορεί να αυξήσει περαιτέρω τις εισαγωγές φυσικού αερίου από την περιοχή και ανάλογα και τις εξαγωγές προς Βορρά.

Μεγάλες δυνατότητες εισαγωγών από τη Βόρεια Αφρική
 
Πηγή του κλάδου είπε ότι οι δυνατότητες μεταφοράς φυσικού αερίου από τη Βόρεια Αφρική - Αλγερία, Λιβύη, Αίγυπτο και την ανατολική Μεσόγειο – προς την Ιταλία είναι πολύ μεγάλες, αλλά η χώρα πρέπει να απαλλαγεί από τα προβλήματα συμφόρησης στο δίκτυο για να μπορέσει να ενισχύσει τις εξαγωγές της.

Το 2023 η Αυστρία εισήγαγε φυσικό αέριο από τη Μεσόγειο μέσω Ιταλίας, δήλωσε στο Reuters ένα άτομο με γνώση του θέματος.

Ο όμιλος πετρελαίου και φυσικού αερίου της Αυστρίας OMV δήλωσε ότι έχει εξασφαλίσει πρόσθετη ικανότητα μεταφοράς φυσικού αερίου για τα επόμενα χρόνια, αλλά ότι δεν διεξάγει συνομιλίες για την απόκτηση αφρικανικού φυσικού αερίου.

Η κυβέρνηση της Ουγγαρίας, η οποία εξακολουθεί να βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου, δεν απάντησε στο ερώτημα του Reuters σχετικά με το εάν είχε ξεκινήσει συνομιλίες με την Ιταλία για την προμήθεια φυσικού αερίου από τη Βόρεια Αφρική.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης