Τελευταία Νέα
Επιχειρήσεις

Α. Ξενόφος (ΤΑΙΠΕΔ): Μέσα στο 2018 οι δεσμευτικές προσφορές για τα ΕΛΠΕ

Α. Ξενόφος (ΤΑΙΠΕΔ): Μέσα στο 2018 οι δεσμευτικές προσφορές για τα ΕΛΠΕ

Αρχές του 2019 να προχωρήσει στην έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας για την πώληση του 30% της εταιρείας ΔΑΑ ΑΕ

Ολοκλήρωση της επέκτασης της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου Αθηνών στην ΔΑΑ ΑΕ μέσα στο 2018 εκτιμά ο Εκτελεστικός Πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ κ. Άρης Ξενόφος, ο οποίος σε ραδιοφωνική συνέντευξη που παραχώρησε σήμερα (στον Alpha 989, επισήμανε ότι μετά την ολοκλήρωση της συμφωνίας αυτή, το ΤΑΙΠΕΔ θα είναι σε θέση στις αρχές του 2019 να προχωρήσει στην έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας για την πώληση του 30% της εταιρείας ΔΑΑ ΑΕ.
Ο ίδιος απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις για τους λόγους που οδήγησαν στην διεύρυνση του τιμήματος για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου Αθηνών, από τα 600 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) στο 1,38 δισ. ευρώ εξήγησε ότι η αρχική επέκταση της σύμβασης παραχώρησης συμφωνήθηκε αρχές του 2017 και υπογράφηκε προς το τέλος του ίδιου έτους, με τις διαπραγματεύσεις να είχαν ξεκινήσει το 2016 και με βάση παραδοχής τα οικονομικά στοιχεία του ΔΑΑ 2015.
Ο κ. Ξενόφος αναφέρθηκε στις διαφορετικές συνθήκες που επικρατούσαν πριν τρία χρόνια, καθώς η χώρα το 2015 ήταν στη περίοδο επιβολής των capital controls, το ρίσκο ήταν πάρα πολύ μεγάλο, οι αποδόσεις του δεκαετούς ομολόγου σε πάρα πολύ υψηλά επίπεδα κλπ., ενώ και τα οικονομικά μεγέθη του ΔΑΑ ήταν διαφορετικά.
«Η κίνηση του αεροδρομίου, ο αερολιμένας ως περιουσιακό στοιχείο, είχε τελείως διαφορετική εικόνα.
Από μονοψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης έφτασε πέρσι και εφέτος σε διψήφιους, άρα η καθυστέρηση τελικά φάνηκε να μας κάνει καλό, διπλασιάζοντας το τίμημα προς όφελος και του ελληνικού Δημοσίου αλλά και της προσπάθειας που κάνουμε να δημιουργηθεί ουσιαστικά ένα καλό αποτέλεσμα».
Για τον διαγωνισμό των ΕΛΠΕ, ο οποίος έχει μπει στη Β φάση, ο κ. Ξενόφος εξέφρασε την πεποίθηση ότι μέσα στπ 2018 το Ταμείο θα έχει λάβει δεσμευτικές οικονομικές προσφορές.
Αναφορικά με την Εγνατία Οδό σημείωσε ότι ο διαγωνισμός προχωρά κανονικά και ολοκληρώνονται τον επόμενο μήνα το σύνολο των επισκέψεων από την πλευρά των επενδυτικών σχημάτων, με στόχο να υπάρξουν δεσμευτικές προσφορές στο τέλος του έτους.
Τέλος, εκτίμησε ότι μέχρι το τέλος του έτους θα μπορούν να έχουν εκκινήσει οι διαγωνιστικές διαδικασίες για τις υπο-παραχωρήσεις στα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Καβάλας.

ΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

ΧΝ: … Βλέπω ότι φέτος για πρώτη φορά από ότι φαίνεται θα ξεπεράσουμε το στόχο που έχει τεθεί από το μεσοπρόθεσμο των 2 δισ. ευρώ σε αποκρατικοποιήσεις. Εγώ έχω αθροίσει εδώ κάποιες που ήδη έχουν υλοποιηθεί ή κάποιες που εκτιμάται ότι θα έχουν τελεσφορήσει μέχρι το τέλος του χρόνου και βγαίνει 2,450 δισ ευρώ.
Να πω ποιες είναι για τους ακροατές μας.
Είναι ο ΟΛΘ που τελείωσε 232 εκατ. περίπου έχουν μπει στο ταμείο, 284 εκατ. ευρώ για ΟΤΕ για το 5%, έχουμε 166 εκατ. για τη χορήγηση δικαιωμάτων χρήσης ραδιοσυχνοτήτων, 12,8 εκατ. για διάφορα ακίνητα και αναμένετε από την ΕΕΣΤΥ 22 εκατ. ευρώ με τους Ιταλούς που πήραν και την εταιρεία συντήρησης των τρένων, με το ΔΕΣΦΑ το 31% είναι 251 εκατ. ευρώ και την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης στο Ελ. Βενιζέλος στα 1 δισ. 382 εκατ. ευρώ από 600. Αλήθεια γιατί από 600 εκατ. τώρα ξαφνικά με τη δική σας διοίκηση πήγε στα 1,3;
ΑΞ: Κοιτάξτε καταρχήν η αρχική σύμβαση παραχώρησης να σας θυμίσω ότι συμφωνήθηκε αρχές του 2017, υπογράφηκε προς το τέλος του 2017. Αντιλαμβάνεστε ότι για να υπογραφεί το 2017 οι διαπραγματεύσεις είχαν ξεκινήσει το 2016 με νούμερα του 2015.
Άλλες συνθήκες.
Η χώρα το 2015 ήταν μετά από capital controls, το ρίσκο της χώρας ήταν πάρα πολύ μεγάλο, οι αποδόσεις του δεκαετούς ομολόγου σε πάρα πολύ υψηλά επίπεδα, σχεδόν διπλάσια αν θυμάμαι καλά από τα σημερινά.
Η κίνηση του αεροδρομίου, ο αερολιμένας ως περιουσιακό στοιχείο, είχε τελείως διαφορετική εικόνα.
Από μονοψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης έφτασε πέρσι και εφέτος σε διψήφιους, άρα η καθυστέρηση η τελικά φάνηκε να μας κάνει καλό, διπλασιάζοντας το τίμημα προς όφελος και του ελληνικού Δημοσίου αλλά και της προσπάθειας που κάνουμε να δημιουργηθεί ουσιαστικά ένα καλό αποτέλεσμα.
ΧΝ: Πάμε όμως σε αυτές που έρχονται, στα μεγάλα Project που έρχονται και θέλω να ξεκινήσω από την Εγνατία Οδό, δεδομένου ότι τις προηγούμενες ημέρες χύθηκε πολύ μελάνι.
Που βρίσκεται ο σχετικός διαγωνισμός; Είναι στον αέρα; Γιατί από ότι φαίνεται πάει για το 2019 και δε ξέρουμε τι γίνεται. Είδα κάτι επιστολές από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Για μιλήστε μας.
ΑΞ: Καταρχήν ο διαγωνισμός πάει καλά, με την έννοια ότι έχουμε μπει στη δεύτερη φάση. Σημαίνει ότι ολοκληρώνονται τον επόμενο μήνα το σύνολο των επισκέψεων από την πλευρά των επενδυτικών σχημάτων. Να θυμίσω ότι υπάρχουν επτά ενδιαφερόμενα επενδυτικά σχήματα. Αντιλαμβάνεστε ότι μόνο και μόνο από τον αριθμό των σχημάτων και των επενδυτών που έχουν εκφράσει το ενδιαφέρον αυτό υποδηλώνει ακριβώς τη δυναμική που έχει ο διαγωνισμός. Με την ολοκλήρωση αυτής της διαδικασίας θα υπάρξει ένας άλλος κύκλος συζητήσεων για να οριστικοποιηθούν τα νομικά έγραφα που συνήθως συνοδεύουν τέτοιου είδους συναλλαγές, με στόχο να μπορέσουμε προς το τέλος του χρόνου να πάρουμε τις πρώτες προσφορές από τους ενδιαφερόμενους.
ΧΝ: Άρα τέλος του χρόνου θα είναι οι δεσμευτικές προσφορές;
ΑΞ: Εκεί είναι ο στόχος. Η αλήθεια είναι ότι είναι ένα έργο το οποίο είναι αρκετά σύνθετο και λόγο του μεγέθους του. Είναι ένα έργο το οποίο δεν έχει μόνο θέματα αδειοδοτικής και τεχνικής φύσεως που πρέπει να διαχειριστούμε για να μπορέσει ο ενδιαφερόμενος επενδυτής να πάρει ένα καθαρό περιουσιακό στοιχείο.
ΧΝ: Τι γίνεται με τα διόδια;
ΑΞ: Τα διόδια προχωρούν. Όπως θα ξέρετε έχει δεσμευτεί η ελληνική κυβέρνηση απέναντι στους πιστωτές μας για ένα πρόγραμμα εγκατάστασης διοδίων και σε μια τιμολογιακή πολιτική, η οποία έχει ήδη υποβληθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
ΧΝ: Συμφωνεί με τα τιμολόγια που εστάλησαν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή; Νομίζω πως όχι…
ΑΞ: Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επί της αρχής συμφωνεί. Αυτό το θέμα στο οποίο αναφερθήκατε πράγματι προέκυψε τις τελευταίες ημέρες, αλλά ήταν ένα σχετικά μικρό, το οποίο μάλλον αν θέλετε δόθηκε μια πολύ μεγαλύτερη βαρύτητα επικοινωνιακή από ότι ουσιαστικά είναι.
ΧΝ: Μάλιστα υπήρξε αιχμή και από την πλευρά του υπουργείου Υποδομών κατά του ΤΑΙΠΕΔ. Απλά το αναφέρω, δε θέλω σχόλιο από εσάς.
ΑΞ: Με τον κ. υπουργό έχουμε πολύ καλή σχέση σε προσωπικό επίπεδο και σε επίπεδο διαχείρισης των διαφόρων θεμάτων. Η πραγματικότητα είναι ότι είναι μια ομαδική εργασία, το ΤΑΙΠΕΔ όχι μόνο για την Εγνατία, αλλά για όλα τα έργα, δεν λειτουργεί αυτόνομα. Λειτουργεί μέσα σε ένα πλαίσιο αν θέλετε αποφάσεων του ΚΥΣΟΙΠ, μέσα σε ένα πλαίσιο αποφάσεων των αρμόδιων εποπτικών
ΧΝ: Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής έτσι;
ΑΞ: Ναι, Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής, αλλά και σε ένα πλαίσιο αποφάσεων του εκάστοτε εποπτεύοντος υπουργείου. Και νομίζω αυτή η ομαδικότητα όπου υπάρχει έχει ξεδιπλώσει την όλη προσπάθεια που κάνουμε, που δικαιολογεί και το γεγονός ότι σε ορισμένα έργα αξιοποίησης, γιατί δε μ’ αρέσει η λέξη ιδιωτικοποίηση, έχουμε κινηθεί πολύ καλά.
ΧΝ: Τώρα επειδή είπατε δε σας αρέσει η λέξη ιδιωτικοποίηση ας πούμε αξιοποίηση. Τα περιουσιακά στοιχεία του Δημοσίου που φεύγουν εντάξει πάνε έχουν υπεραξία;
ΑΞ: Πρέπει να δούμε και τα περιουσιακά στοιχεία που πάνε σε επενδυτές και αυτά που μένουν. Η υπεραξία όσον αφορά τα περιουσιακά στοιχεία που φεύγουν αποτυπώνεται όσο αφορά το οικονομικό τους τίμημα, στην τιμή που παίρνουμε και είναι προφανής, αλλά υπάρχει μια κρυμμένη υπεραξία, η οποία έχει να κάνει με ωρίμανση του περιουσιακού στοιχείο. Και αναφέρομαι όχι τόσο στα περιουσιακά στοιχεία που φεύγουν, όσο περισσότερο για εκείνα που μένουν ή θα μείνουν.
ΧΝ: Τα οποία τα ωριμάζετε αδειοδοτικά εννοείτε…
ΑΞ: Υπάρχουν πάρα πολλά θέματα, και επιχειρησιακής επάρκειας των περιουσιακών και αδειοδοτικής φύσεως.
ΧΝ: Το βλέπουμε με τα λιμάνια τώρα που περάσανε στο ΤΑΙΠΕΔ και ξαφνικά κάποια που ήταν ζημιογόνα γίνανε κερδοφόρα
ΑΞ: Αυτή είναι μια προσπάθεια που γίνεται τα τελευταία δύο - τρία χρόνια. Υπήρξε ένας συντονισμός ενιαίος σε όλα τα λιμάνια, με ενιαίες διαδικασίες, γυρίσανε κερδοφόρα, αυτή τη στιγμή περιμένουμε να κατατεθεί, νομίζω ο κ. υπουργός πολύ σύντομα θα καταθέσει τον κυρωτικό νόμο που θα δίνει το πλαίσιο των παραχωρήσεων και υπο-παραχωρήσεων και εκτιμώ ότι προς το τέλος του χρόνου θα μπορέσουμε να ξεκινήσουμε και στην πλευρά αυτή.
ΧΝ: Ποια είναι τα πρώτα λιμάνια;
ΑΞ: Τα πρώτα λιμάνια που έχουμε βάλει σε προτεραιότητα είναι στο βορρά η Αλεξανδρούπολη και η Καβάλα. Και για λόγους στρατηγικής, εκτιμούμε ότι θα υπάρχει ένα πολύ μεγάλο ενδιαφέρον.
ΧΝ: Θα βγούνε μέχρι τέλος του χρόνου;
ΑΞ: Η προσπάθεια είναι για την Αλεξανδρούπολη και την Καβάλα και πιστεύουμε ότι μπορεί να ξεκινήσει τουλάχιστον η διαδικασία και μετά θα ακολουθήσουν τα λιμάνια από την πλευρά του Ιονίου και αναφέρομαι σε Ηγουμενίτσα και Κέρκυρα. Και εδώ επιτρέψτε μου ένα σχόλιο. Αυτά τα λιμάνια δεν είναι τυχαίο που βγαίνουν. Και εδώ ουσιαστικά δίνεται αν θέλετε το υπόβαθρο της στρατηγικής του Ταμείου.
ΧΝ: Αυτό είναι με την Εγνατία μαζί, υπάρχει ένα πάντρεμα…
ΑΞ: Ακριβώς, και για αυτό είναι που σας λέω ότι δε μου αρέσει η λέξη ιδιωτικοποίηση γιατί πραγματικά η αξιοποίηση που κάνουμε στα περιουσιακά στοιχεία παρακολουθεί πολύ πιο ολιστικά και πολύ πιο σφαιρικά την προοπτική που αυτά δίνουν το ένα στο άλλο και γενικά στη χώρα. 
ΧΝ: Μια και αναφερθήκατε σε λιμάνια με τις μαρίνες, είμαστε η μεγαλύτερη μαρίνα έτσι στην ανατολική πλευρά της μεσογείου, είναι ο Άλιμος, τι γίνεται με αυτό το διαγωνισμό;
ΑΞ: Ο διαγωνισμός πάει αρκετά καλά, αυτό είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα σε αυτό που συζητούσαμε λίγο πριν: ο Άλιμος είναι η πρώτη μαρίνα στην Ελλάδα που αδειοδοτήθηκε, αυτό αν το ακούσει κάποιος στο εξωτερικό θα είναι πρωτοφανές, η πρώτη λοιπόν μαρίνα που πήρε προεδρικό διάταγμα που καθορίζει το πλαίσιο χωροταξικής ανάπτυξης και αδειοδότησης. Εδώ ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα μιας πολύ καλής συνεργασίας που είχαμε με το υπουργείο Τουρισμού. Ο διαγωνισμός πάει καλά το ενδιαφέρον είναι έντονο, ολοκληρώθηκαν όλες οι επισκέψεις των υποψηφίων επενδυτών και νομίζω πως αρχές Νοεμβρίου θα αρχίσουμε να έχουμε και εκεί δεσμευτικές προσφορές.
ΧΝ: Μιλήσαμε για το Ελευθέριο Βενιζέλος και τίμημα κ. Ξενόφο αλλά τώρα το ΄19 είναι η πώληση του 30% , είμαι σίγουρος ότι υπάρχει ενδιαφέρον από υποψηφίους και ενδεχομένως από αυτούς που είναι μέσα στην επέκταση, γιατί είναι μεγάλο fund, παραμένει ενεργό αυτό ενδιαφέρον γιατί ξέρω ότι στο παρελθόν
ΑΞ:  Το ενδιαφέρον αυτή τη στιγμή είναι λίγο θολό γιατί ακόμα δεν ξεκίνησε ακόμα τη διαδικασία, είναι προφανές όμως.
ΧΝ: Πότε προβλέπετε να βγει προκήρυξη;
ΑΞ: Πρέπει να ολοκληρωθεί η φάση της παραχώρησης, το οποίο είναι εκτιμώμενο να έχει ολοκληρωθεί όπως βλέπω και στο ξεκίνημά μας μέσα στη χρονιά.
ΧΝ: Αν έχει ολοκληρωθεί μες στην χρονιά πότε βλέπετε εσείς;
ΑΞ: Ιανουάριο – Φεβρουάριο λογικά θα πρέπει να βγούμε.
ΧΝ: Άρα Φλεβάρη βγαίνει προκήρυξη για το 30% Βενιζέλος και με τα ΕΛΠΕ τι γίνεται ;
ΑΞ Τα ΕΛΠΕ είναι ένας επίσης ενδιαφέρον και δύσκολος διαγωνισμός.
ΧΝ: Πλειοψηφικό πακέτο
ΑΞ: Πλειοψηφικό πακέτο και πολύ μεγάλο τίμημα. Εκεί έχουμε προχωρήσει επίσης στη φάση πλέον των επισκέψεων /της αξιολόγησης του περιουσιακού στοιχείου, νομικών και υπηρεσιακών συζητήσεων με τους υποψήφιους επενδυτές, υπάρχει μια μικρή καθυστέρηση εν αντιθέσει με το σχεδιασμό.
ΧΝ: Πού οφείλεται αυτή;
ΑΞ: Ένα θέμα είναι αυτό της δημόσιας προσφοράς, το οποίο μας έχει απασχολήσει δηλαδή ο νέος ιδιοκτήτης, ο νέος επενδυτής να δούμε κατά πόσο θα πρέπει να προβεί σε υποχρεωτική δημόσια πρόταση παρότι υπάρχει ο νόμος ξεκάθαρα που τον απαλλάσσει από αυτή την ευθύνη. Αντιλαμβάνεστε ότι είναι από αυτά τα στοιχεία τα οποία χρήζουν μεγαλύτερης προσοχής πριν προχωρήσουμε την συναλλαγή αλλά θέλαμε λίγο το χρόνο για να ολοκληρώσουμε. Ένα στοιχείο είναι οι επίσκεψη που πρέπει να ολοκληρωθούν γιατί οι επενδυτές επειδή είναι διεθνείς ζητούν μια πολύ μεγάλη λεπτομέρεια και πολλές επισκέψεις και συζητήσεις με τη διοικητική ομάδα. Είναι θέματα τεχνικά τα οποία συνήθως μπορούν να τραβήξουν λίγο παραπάνω.
ΧΝ: Άρα μες το ‘19 όμως βλέπουμε
ΑΞ: Μέσα στο 2018 ελπίζουμε να έχουμε πάρει την προσφορά.


www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης