Αναλύσεις

Η Ελλάδα τυπικά εκτός μνημονίων αλλά χωρίς σταθερή πρόσβαση στις αγορές και μη επενδύσιμη

Η Ελλάδα τυπικά εκτός μνημονίων αλλά χωρίς σταθερή πρόσβαση στις αγορές και μη επενδύσιμη

Ποιες είναι οι βασικές προκλήσεις της Ελλάδος στην μεταμνημονιακή περίοδο που ξεκινάει από τις 20 Αυγούστου;

Σήμερα 20 Αυγούστου 2018 μετά από σχεδόν 8 χρόνια μνημονίων η Ελλάδα βγαίνει τυπικά από τα μνημόνια και θα μπορούσε κάλλιστα να ειπωθεί ότι είναι μια ιστορική ημέρα.
Όμως πρακτικά η Ελλάδα παραμένει σε ομηρία διαρκείας, οι δανειστές θα αξιολογούν την Ελλάδα 3 με 4 φορές τον χρόνο και η αυστηρή εποπτεία θα διαρκέσει για πολλά – πολλά χρόνια.
Η Ελλάδα εξέρχεται από τα μνημόνια τυπικά γιατί πρακτικά η Ελλάδα παραμένει σε συνεχή ομηρεία διαρκείας.
Στις 20 Αυγούστου η Ελλάδα τυπικά βγαίνει από τα μνημόνια μετά από 8 μεγάλων θυσιών του λαού και επώδυνων πολιτικών αποφάσεων αλλά πρακτικά η Ελλάδα συνεχίζει να παραμένει ανίσχυρη, χωρίς σταθερά διασφαλισμένη πρόσβαση στις αγορές και ούσα μη επενδύσιμη δεν προσελκύει το διεθνές κεφάλαιο.

Ποιες είναι οι βασικές προκλήσεις της Ελλάδος στην μεταμνημονιακή περίοδο που ξεκινάει από τις 20 Αυγούστου;

1)Μεταξύ των χωρών που υπέστησαν μνημόνια η Ελλάδα είναι η μόνη που χρειάστηκε 3 προγράμματα στήριξης, η Πορτογαλία, η Ιρλανδία και η Κύπρος χρειάστηκαν μόνο 1 πρόγραμμα…και ταυτόχρονα έχει χαρακτηρισμένο μη βιώσιμο χρέος.
Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα της ευρωζώνης με μη βιώσιμο χρέος.
Οι παρεμβάσεις που έχουν υπάρξει το έχουν καταστήσει εξυπηρετήσιμο αλλά όπως τονίζει το ΔΝΤ αλλά και η ΕΚΤ η Ελλάδα μετά το 2033 έχει μη βιώσιμο χρέος.

2)Η Ελλάδα έχει δεσμευτεί για σταθερά υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% έως το 2022 και 2,2% μετά το 2022 έως το 2060.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι σε παρούσες αξίες έως το 2022 το ελληνικό δημόσιο θα πρέπει να έχει πρωτογενή πλεονάσματα 31-32 δισεκ. ευρώ.
Επίσης σε παρούσες αξίες – χωρίς αναγωγές – η Ελλάδα θα πρέπει να συγκεντρώσει 150 δισεκ. ευρώ από πρωτογενή πλεονάσματα μεταξύ του διαστήματος 2023 με 2060.
Συνολικά η Ελλάδα σε παρούσες αξίες θα πρέπει να συγκεντρώσει από πρωτογενή πλεονάσματα 180 δισεκ. ευρώ που αντιστοιχούν στο 73% των δανείων που έχει συνάψει από τους δανειστές η Ελλάδα σχεδόν 250 δισεκ. ευρώ.
Το φορτίο είναι βαρύ για τον ελληνικό λαό, ουσιαστικά 180 δισεκ. θα πάνε στην εξυπηρέτηση του χρέους αντί στην ανάπτυξη και σε μια στοιχειώδη κοινωνική πολιτική.

3)Η Ελλάδα μπορεί να πριμοδοτήθηκε από 24,1 δισεκ. κεφαλαιακού αποθέματος αλλά αυτά τα 24,1 δισεκ. υπάρχουν ως μηχανισμός ασφαλείας όχι για να χρησιμοποιηθούν.
Εάν οι αγορές αντιληφθούν ότι η Ελλάδα χρησιμοποιεί το cash buffer των 24,1 δισεκ. επειδή δεν μπορεί να βγει στις αγορές είναι 100% σίγουρο ότι αμέσως θα τιμωρήσουν τα ελληνικά ομόλογα εκτοξεύοντας τις αποδόσεις λόγω της αύξησης του ρίσκου χώρας.

4)Η Ελλάδα βγαίνει – συγκυριακά – σε μια λάθος στιγμή από την προστασία των μνημονίων.
Μπορεί τα μνημόνια να στιγματίστηκαν – ίσως και δικαίως – από την κοινωνία αλλά παρέχουν προστασία στην ελληνική αγορά και οικονομία.
Χωρίς προστασία η Ελλάδα καλείται να αντιμετωπίσει την κρίση στις αναδυόμενες αγορές – η Ελλάδα είναι αναδυόμενη αγορά – όπου τα εθνικά νομίσματα όπως λίρα Τουρκίας και pesos Αργεντινής δέχονται ακραία υποτιμητική κερδοσκοπία.

5) Η Ελλάδα βγαίνει – συγκυριακά – σε μια λάθος στιγμή από την προστασία των μνημονίων.
Ενώ η Τουρκία έχει σοβαρά οικονομικά προβλήματα και βρίσκεται στο μάτι του κυκλώνα, η Ελλάδα εύλογα παρακολουθεί τις εξελίξεις και στην Ιταλία με το 10ετές ομόλογο αναφοράς να βρίσκεται στο 3,12%.
Όσο δεν υποχωρούν οι αποδόσεις των Ιταλικών ομολόγων τόσο δεν θα υποχωρούν και οι αποδόσεις των ελληνικών ομολόγων.
Έχει διαπιστωθεί ότι π.χ. στα 10ετή ομόλογα το fair value η δίκαιη διαφορά μεταξύ Ελλάδος και Ιταλίας είναι 1,10% με 1,20%.
Εάν η Ιταλία είναι 3,10% η Ελλάδα είναι 4,30%.
Η Ιταλία καθορίζει το κόστος δανεισμού της Ελλάδος και με επιτόκια 4,5% στην 10ετία – μαζί με ένα εύλογο premium – δεν μπορεί να δανειστεί η Ελλάδα.

6)Οι επενδυτές θα ξεκινήσουν ένα μακράς διάρκειας διάλογο με την Ελλάδα και ο διάλογος αυτός δεν θα είναι ούτε εύκολος ούτε ευχάριστος.
Οι αγορές θα τιμωρήσουν την Ελλάδα εκτοξεύοντας τα επιτόκια στα ομόλογα
-εάν αρχίσει παροχές
-εάν εγκαταλείψει τις μεταρρυθμίσεις
-εάν χρησιμοποιήσει για άλλους σκοπούς το cash buffer των 24,1 δισεκ. ευρώ
-εάν καθυστερήσει πολύ να βγει στις αγορές με νέα δημοπρασία ομολόγων.

7)Η Ελλάδα βγαίνει από τα μνημόνια και δεν είναι επενδύσιμη ως αγορά, το ελληνικό χρηματιστήριο στις 710 μονάδες είναι αποτυχία.
Οι τράπεζες είναι σε ομηρία λόγω των προβληματικών ανοιγμάτων από κακά δάνεια ύψους 90 δισεκ. τα προ προβλέψεων έσοδα μειώνονται και ο κίνδυνος νέων αυξήσεων κεφαλαίου είναι πολύ μεγάλος καθώς χρειάζεται γενναία αναβάθμιση της ποιότητας των κεφαλαίων των ελληνικών τραπεζών.
Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι οι τράπεζες είναι κινητήριος δύναμη…και αντί οι τράπεζες να τρέχουν μαραθώνιο βρίσκονται ακόμη στα αποδυτήρια καθώς δεν έχουν βγάλει τις πατερίτσες.

8)Είναι αληθές ότι η κυβέρνηση παρά τα τραγικά της λάθη έχει επιχειρήσει να σταθεροποιήσει την οικονομία αλλά έχοντας χάσει την εμπιστοσύνη των αγορών η Ελλάδα κυρίως με υπαιτιότητα της αριστερής κυβέρνησης του 2015 – 2016 δεν θα δώσουν ψήφο εμπιστοσύνης.
Δεν είναι τυχαίο ότι η Ελλάδα έχει αναβαθμιστεί σε ΒΒ- βαθμολογία υψηλότερη από την Τουρκία και τα ομόλογα αντί να ενισχυθούν υποχωρούν και το χρηματιστήριο…απαξιώνεται.

9)Είναι κοινωνική πολιτική να μην μειωθούν οι συντάξεις αλλά αποτελεί μικροπολιτική για τις αγορές.
Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και αύριο η κυβέρνηση της ΝΔ θα πρέπει να πάρει μια απόφαση θέλει να έχει σύμμαχο την κοινωνία ή σύμμαχο τις αγορές.
Να εναρμονιστούν και οι δύο παράμετροι είναι πολύ δύσκολο καθώς οι μεταμνημονιακές δεσμεύσεις δεν επιτρέπουν ελιγμούς.

Πηγή:www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης