Η εισήγηση έπρεπε να γίνει εντός του Μαίου, ωστόσο η διαδικασία ιδιωτικοποίησης του ΔΕΣΦΑ μετέθεσε χρονικά την υποβολή της
Εν αναμονή της σχετικής εισήγησης από τον ΔΕΣΦΑ βρίσκεται η ΡΑΕ προκειμένου να προχωρήσει στην αναθεώρηση των τιμολογίων χρήσης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) για την περίοδο 2019 - 2022, ενώ έχει ήδη αρχίσει την προεργασία για την πιστοποίησή του Διαχειριστή υπό το νέο ιδιοκτησιακό καθεστώς, δηλαδή υπό την κοινοπραξία των εταιριών Snam/Fluxys/Enagas.
Το σχέδιο αναθεώρησης των τιμολογίων χρήσης του δικτύου που αποτελούν και το βασικό έσοδό του αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον από τους υποψήφιους αγοραστές του 66% του ΔΕΣΦΑ, καθώς οι αλλαγές θα ισχύσουν από την 1η Ιανουαρίου 2019, δηλαδή όταν και αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί η μεταβίβαση.
Ο φάκελος της μεταβίβασης του ΔΕΣΦΑ αυτή την περίοδο βρίσκεται στο Ελεγκτικό Συνέδριο, ενώ η ΡΑΕ αναμένει την έγκριση προκειμένου να προχωρήσει περεταίρω την πιστοποίηση η οποία θα πρέπει να δοθεί και από τη Διεύθυνση Ενέργειας της Κομισιόν.
Σε ότι αφορά τα νέα τιμολόγια χρήσης του δικτύου αξίζει να αναφερθεί ότι σύμφωνα με τη σχετική απόφαση της ΡΑΕ, θα έπρεπε να έχουν κατατεθεί έως το τέλος Μαΐου, αφού προβλέπεται ότι κατατίθενται εντός πενταμήνου από την έναρξη κάθε έτους υπολογισμού των τιμολογίων και ως έτος υπολογισμού θεωρείται το 2018 και ως έτος αναφοράς εκλαμβάνεται το 2017.
Η καθυστέρηση από την πλευρά του ΔΕΣΦΑ αποδίδεται στη διαδικασία ιδιωτικοποίησης που ήταν σε εξέλιξη.
Η πρόταση του ΔΕΣΦΑ πρέπει να συνοδεύεται με τις προβλέψεις εξέλιξης της ζήτησης φυσικού αερίου και ιδίως της μέγιστης ημερήσιας ποσότητας και της συνολικής ετήσιας ποσότητας που θα διακινείται στο σύστημα τόσο κατά την κυρίαρχη όσο και κατά την αντίστροφη ροή, καθώς και μία σειρά από άλλες παραμέτρους.
Μείωση των ετών για ανάκτηση ποσών
Αξίζει να αναφερθεί ότι τον Οκτώβριο του 2017 η ΡΑΕ ενέκρινε τη 2η Αναθεώρηση του Κανονισμού Τιμολόγησης Βασικών Δραστηριοτήτων του ΕΣΦΑ, η οποία μείωσε σε 14 από 18 χρόνια (όπως προέβλεπε αρχικά ο νόμος) τα έτη κατανομής ανακτήσιμων ποσών της περιόδου 2006 - 2015 που θα πρέπει να λάβει ο ΔΕΣΦΑ.
Το υπολοιπόμενο ποσό αφορά σε περίπου 220 εκατ. ευρώ, τα οποία θα πρέπει να ανακτηθούν ως το 2032 και τα οποία - αν κατανεμηθεί ισομερώς το ποσό - τότε θα ανέρχονται σε περίπου 15,7 εκατ. ευρώ το χρόνο.
Πάντως σύμφωνα με τις αποφάσεις της ΡΑΕ, αν σε μία χρονιά υπάρχει υπεραπόδοση του τακτικού εσόδου, δηλαδή 10% και πάνω από το προϋπολογισμένο ρυθμιζόμενο έσοδο λόγω υψηλής κατανάλωσης φυσικού αερίου, τότε η Ρυθμιστική Αρχή αποφασίζει το τμήμα της υπεραπόδοσης που θα δοθεί για το ανακτήσιμο έσοδο και το τμήμα που θα κατευθυνθεί για μείωση τιμολογίων.
Οι εκτιμήσεις του Οκτωβρίου 2017 σχετικά με την προβλεπόμενη υπεαραπόδοση του 2018 ήταν της τάξης των 60 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων ποσό 25 εκατ. ευρώ θα πρέπει να διατεθεί για την κάλυψη της ανακτήσιμης διαφοράς.
Υπενθυμίζεται τέλος ότι με βάση και τη συμφωνία της κυβέρνησης με τους δανειστές η διαδικασίες που θα οδηγήσουν στην ολοκλήρωση της μεταβίβασης του 66% του ΔΕΣΦΑ στη κοινοπραξία Snam/Enagas/Fluxys, θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί έως το τέλος του έτους.
Στις διαδικασίες αυτές περιλαμβάνεται και η σχετικά χρονοβόρα διαδικασία έγκρισης της συναλλαγής από την ελληνική αλλά και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού.
www.worldenergynews.gr