Ο νέος μηχανισμός θα πρέπει να είναι σύμφωνος με τις κατευθυντήριες γραμμές της ΕΕ για τις ενισχύσεις στους τομείς ενέργειας - περιβάλλοντος και θα λειτουργεί στη βάση ανταγωνιστικής διαδικασίας
Άμεση κοινοποίηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή του Μεταβατικού Μηχανισμού Αποζημίωσης Ευέλικτης Ισχύος προβλέπει το επικαιροποιημένο Μνημόνιο και μάλιστα ως προαπαιτούμενη δράση, επιχειρώντας να θέσει ένα τέλος σε μια υπόθεση που καθυστερεί εδώ και ενάμιση χρόνο.
Όπως είναι γνωστό η ισχύς των ΑΔΙ, δηλαδή των Αποδεικτικών Διαθεσιμότητας Ισχύος τα οποία προβλέπεται να αντικατασταθούν από έναν μεταβατικό μηχανισμό ευελιξίας, έχουν λήξει από τον Απρίλιο του 2017, χωρίς ακόμη να έχουν αντικατασταθεί.
Το γεγονός αυτό μάλιστα έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις μεταξύ των ηλεκτροπαραγωγών, οι οποίοι κατ’ επανάληψη έχουν επισημάνει ότι η συγκεκριμένη καθυστέρηση θέτει θέμα βιωσιμότητας των μονάδων.
Το ζήτημα επισημαίνει το τελευταίο διάστημα και η ΔΕΗ, η οποία ζητεί να συμπεριληφθούν στον μηχανισμό και οι υδροηλεκτρικές μονάδες.
Όπως προκύπτει από το SLA (Staff Level Agreement) οι ελληνικές αρχές καλούνται να κοινοποιήσουν προς έγκριση το ταχύτερο και μάλιστα ως προαπαιτούμενη δράση (prior action) έναν νέο μηχανισμό ευελιξίας, ο οποίος θα αντικαταστήσει τον προσωρινό μηχανισμό, που έληξε τον Απρίλιο του 2017.
Προβλέπεται δε ότι ο μηχανισμός αυτός θα είναι σύμφωνος με τις κατευθυντήριες γραμμές της ΕΕ για τις ενισχύσεις στους τομείς της ενέργειας και του περιβάλλοντος, ενώ θα βασίζεται σε διεξοδική αξιολόγηση της επάρκειας, θα περιλαμβάνει πρότυπο αξιοπιστίας και θα λειτουργεί με βάση ανταγωνιστική διαδικασία, δηλαδή πλειστηριασμούς.
Οδηγίες της ΕΕ για την εφαρμογή του νέου μηχανισμού
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι δίνονται συγκεκριμένες κατευθύνσεις στην ελληνική πλευρά ως προς τα χαρακτηριστικά του νέου Προσωρινού Μηχανισμού, αφού καλούνται να εφαρμόσουν τις δεσμεύσεις που συμφωνήθηκαν με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο της απόφασης έγκρισης του προσωρινού μηχανισμού ευελιξίας, δηλαδή των ΑΔΙ.
Το σημείο αυτό, δηλαδή η ύπαρξη συνέχειας μεταξύ των ΑΔΙ και του μηχανισμού ευελιξίας, είχε αποτελέσει και αντικείμενο κριτικής από τον ΕΣΑΗ (Σύνδεσμος των Ηλεκτροπαραγωγών) επί του σχεδίου που είχε θέσει σε κατ’ αρχήν διαβούλευση η ΡΑΕ τον Οκτώβριο του 2017.
Ο ΕΣΑΗ επεσήμαινε τότε ότι ο νέος μηχανισμός ευελιξίας, θα έπρεπε κατά τα ουσιώδη να είναι ίδιος με τον προηγούμενο και να διαφοροποιείται μόνο ως προς τη θέσπιση διαγωνιστικών διαδικασιών για τον καθορισμό της τιμής.
Ωστόσο όπως σημείωνε «ο υπό διαβούλευση μηχανισμός διαφοροποιείται αδικαιολόγητα επί της ουσίας από τον προηγούμενο», γεγονός που εγείρει ανησυχίες ως προς τη συμβατότητα του μηχανισμού με το Ενωσιακό κανονιστικό πλαίσιο και ιδίως με τις Κατευθυντήριες Γραμμές της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις.
Αυτές ακριβώς οι επισημάνσεις φαίνεται ότι γίνονται αποδεκτές από τους Θεσμούς, όπως τουλάχιστον προκύπτει από το κείμενο του SLA (Staff Level Agreement).
Στο ίδιο κείμενο προστίθεται ακόμη ότι οι ελληνικές αρχές θα πρέπει επίσης να κοινοποιήσουν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και εφόσον εγκριθεί να εφαρμόσουν έναν μόνιμο μηχανισμό ισχύος, σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές για την ενέργεια και το περιβάλλον, που θα βασίζεται σε ανταγωνιστικές διαδικασίες και θα είναι ανοικτός σε όλους τους δυνητικούς παρόχους ισχύος, δηλαδή και στους τελικούς καταναλωτές.
www.worldenergynews.gr