Σε ένα εξάμηνο από τη δημοσίευση της σχετικής απόφασης της DG Comp (η οποία έγινε χθες 17/4), θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες υπογραφής της σύμβασης αγοροπωλησίας.
Το Δημόσιο και η ΔΕΗ θα ορίσουν, κατόπιν προηγούμενης έγκρισης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, έναν επαρκώς εξειδικευμένο σύμβουλο, όπως ιδίως διεθνή επενδυτική τράπεζα ή άλλον διεθνή οικονομικό σύμβουλο, που θα ενεργεί ως εντολοδόχος παρακολούθησης (monitoring trustee) εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής των δεσμεύσεων της Ελληνικής Δημοκρατίας για την παρούσα αποεπένδυση.
Ο εντολοδόχος θα αμείβεται από τη ΔΕΗ και θα παρακολουθεί αφενός την τρέχουσα διαχείριση των εισφερομένων κλάδων προς διασφάλιση της οικονομικής βιωσιμότητας και ανταγωνιστικότητας αυτών, και αφετέρου τη διενέργεια και εξέλιξη του διαγωνισμού μέχρι την ολοκλήρωση της σκοπούμενης αποεπένδυσης.
Το νομοσχέδιο θα συζητηθεί άμεσα στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, ώστε στη συνέχεια να παραπεμφθεί στην Ολομέλεια για ψήφιση.
Στο προς πώληση χαρτοφυλάκιο περιλαμβάνονται οι δύο μονάδες στη Μεγαλόπολη («Μεγαλόπολη ΙΙΙ», «Μεγαλόπολη IV»), η υφιστάμενη μονάδα στη Μελίτη της Φλώρινας («Μελίτη Ι»), η άδεια κατασκευής δεύτερης μονάδας στον ίδιο Ατμοηλεκτρικό Σταθμό («Μελίτη ΙΙ»), καθώς και τα λιγνιτωρυχεία από τα οποία τροφοδοτούνται τα εν λόγω εργοστάσια.
Η πώληση θα γίνει μέσω της δημιουργίας δύο θυγατρικών της ΔΕΗ, μίας για τα περιουσιακά στοιχεία στον Βορρά και μίας για τον Νότο, οι οποίες στη συνέχεια θα αποσχιστούν από τη μητρική εταιρεία. Έτσι, στο πλαίσιο του διαγωνισμού, οι συμμετέχοντες θα έχουν τη δυνατότητα να υποβάλουν προσφορές είτε για τις μετοχές μίας εκ των δύο θυγατρικών, είτε για το σύνολο των μετοχών και των δύο.
Ο διαγωνισμός διενεργείται με επιμέλεια και δαπάνη της ΔΕΗ.
Το Δημόσιο και η ΔΕΗ θα ορίσουν, κατόπιν προηγούμενης έγκρισης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, έναν επαρκώς εξειδικευμένο σύμβουλο, όπως ιδίως διεθνή επενδυτική τράπεζα ή άλλον διεθνή οικονομικό σύμβουλο, που θα ενεργεί ως εντολοδόχος παρακολούθησης (monitoring trustee) εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής των δεσμεύσεων της Ελληνικής Δημοκρατίας για την παρούσα αποεπένδυση.
Όσον αφορά τα χρονοδιαγράμματα, το αργότερο έως τις 31 Μαΐου θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός, ενώ έως την ίδια ημερομηνία θα πρέπει το Δ.Σ. της ΔΕΗ να εγκρίνει τη διαδικασία της απόσχισης.
Μέχρι τον Οκτώβριο θα γίνει η υπογραφή της σύμβασης αγοραπωλησίας με τους επενδυτές, ενώ έως τις 31 Δεκεμβρίου θα έχει ολοκληρωθεί η αδειοδότηση των μονάδων, ώστε από την 1η Ιανουαρίου 2019 να είναι καθ’ όλα έτοιμες για λειτουργία υπό το νέο ιδιοκτησιακό καθεστώς.
Τα βασικά σημεία του νομοσχεδίου
Η διαδικασία της απόσχισης
• Θα συσταθούν δύο θυγατρικές της ΔΕΗ, μία για τα περιουσιακά στοιχεία στον Βορρά και άλλη για τον Νότο. Σε κάθε μία θα περιέλθουν οι εγκαταστάσεις, ο μηχανολογικός εξοπλισμός, τα δικαιώματα εκμετάλλευσης από ορυχεία καθώς και το σύνολο της σχετικής αδειοδότησης, ώστε να είναι πλήρως λειτουργικές.
• Οι λογιστικές καταστάσεις του πρώτου τριμήνου θα αποτυπώνουν τον παραπάνω διαχωρισμό και πρέπει να εγκριθούν από το Δ.Σ. μέχρι το τέλος Μαΐου. Στη συνέχεια, θα δοθεί ένας μήνας για τυχόν προσφυγές των πιστωτών και αμέσως μετά θα ολοκληρωθεί και τυπικά η απόσχιση, με την έγκριση από τη ΓΣ της ΔΕΗ.
• Το μετοχικό κεφάλαιο των θυγατρικών θα προκύψει από την λογιστική αξία (book value) των παγίων που θα μεταβιβαστούν σε αυτές. Δεν θα υπάρξει κάποια ειδική διαδικασία αποτίμησής τους, καθώς κάτι τέτοιο είναι χρονοβόρο και άρα δεν θα επέτρεπε την ολοκλήρωση της διαδικασίας εντός του χρονοδιαγράμματος που έχει συμφωνηθεί.
• Στη μητρική ΔΕΗ θα παραμείνει η ιδιοκτησία εκτάσεων που στο παρελθόν απαλλοτριώθηκαν, αφού παραχωρείται μόνο η χρήση τους.
• Μέχρι το τέλος του έτους, οι μονάδες προς μεταβίβαση θα έχουν λάβει κάθε άδεια για τη λειτουργία τους, στη βάση όσων ισχύουν στο υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο.
Ο διαγωνισμός
• Ο διαγωνισμός θα πραγματοποιηθεί έως τις 31 Μαΐου από τη ΔΕΗ, ενώ θα έχει συγκεκριμένες προδιαγραφές και κριτήρια προεπιλογής (εμπειρία στη διαχείριση των μονάδων και των ορυχείων, χρηματοοικονομική καταλληλότητα, επάρκεια κλπ).
• Πιστοποιημένος, διεθνής, ανεξάρτητος εκτιμητής θα προσδιορίσει ένα δίκαιο εύρος της εμπορικής αξίας (fair value range). Αν οι προσφορές είναι χαμηλότερες, η ΔΕΗ θα μπορεί να ζητήσει βελτιωμένες τελικές οικονομικές προσφορές. Επίσης, πριν από τη λήψη της απόφασης για τους προτιμητέους επενδυτές, το Δ.Σ. της επιχείρησης μπορεί να ζητήσει γνωμοδότηση από άλλον διεθνή ανεξάρτητο εκτιμητή, όπως ιδίως διεθνή επενδυτική τράπεζα, περί του δικαίου και εύλογου του προσφερομένου τιμήματος (fairness opinion).
• Σε ένα εξάμηνο από τη δημοσίευση της σχετικής απόφασης της DG Comp (η οποία έγινε χθες 17/4), θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες υπογραφής της σύμβασης αγοροπωλησίας. Θα ακολουθήσει η έγκριση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού και στη συνέχεια θα καταβληθεί το τίμημα.
• Για προστασία της ασφάλειας του δικτύου και μέχρι να αναβαθμιστεί το δίκτυο μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας στην Πελοπόννησο, η παραγωγή του εργοστασίου φυσικού αερίου στη Μεγαλόπολη που θα διατηρήσει η ΔΕΗ δεν μπορεί να υπερβεί τα 500 MW.
Θέσεις εργασίας και εργασιακά δικαιώματα
• Όλα τα εργασιακά δικαιώματα του προσωπικού της ΔΕΗ μεταβιβάζονται και διατηρούνται στις νέες εταιρείες. Ωστόσο, μετά τη μεταβίβαση των μετοχών, το εργασιακό καθεστώς του προσωπικού κάθε νέας εταιρείας θα διέπεται από την εργατική νομοθεσία και τον κανονισμό εργασίας που θα καταρτιστεί σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.
• Οι νέες εταιρείες δεν δύνανται να προχωρήσουν σε απολύσεις για 6 χρόνια.
• Στις νέες εταιρείες θα μεταφερθεί το απαραίτητο προσωπικό ώστε να λειτουργούν κανονικά τα εργοστάσια και ορυχεία, σύμφωνα με απόφαση της ΔΕΗ. Το υπόλοιπο προσωπικό θα μετακινηθεί σε άλλες θυγατρικές του ομίλου ΔΕΗ ή θα επωφεληθεί προγράμματος εθελουσίας εξόδου.
• Αμφότερα τα προγράμματα κινητικότητας και εθελουσίας θα αποτελέσουν μέρος σχεδίου που θα παρουσιάσει η ΔΕΗ. Σε αυτά θα μπορούν να ενταχθούν και εργαζόμενοι σε μονάδες που τίθενται εκτός λειτουργίας.
• Προκειμένου να υποστηριχθεί το πρόγραμμα εθελουσίας, καταργείται ο συμψηφισμός της αποζημίωσης καταγγελίας σύμβασης με το εφάπαξ.
Ειδικό τέλος δικαιωμάτων λιγνίτη
• Καταργείται το λιγνιτόσημο, που μέχρι σήμερα προέκυπτε από το 0,5% του τζίρου της ΔΕΗ.
• Στη θέση του καθιερώνεται ειδικό τέλος δικαιωμάτων λιγνίτη 1,2 ευρώ ανά μεγαβατώρα (MWh) παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας από λιγνίτη, το οποίο θα επιβληθεί σε όλους τους παραγωγούς (άρα όχι μόνο στη ΔΕΗ).
Άλλες προβλέψεις
• Για να διασφαλισθεί πως οι λιγνιτικές μονάδες της Μεγαλόπολης θα μπορούν να λειτουργήσουν στο μέγιστο της εγκατεστημένης ισχύος τους, μέχρι να αναβαθμιστεί το δίκτυο μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας στην Πελοπόννησο και για προστασία της ασφάλειας του δικτύου, δεν θα μπορεί να υπερβεί τα 500 MW η παραγωγή του εργοστασίου φυσικού αερίου στη Μεγαλόπολη («Μεγαλόπολη V»), που θα διατηρήσει η ΔΕΗ.
• Στους νέους ιδιοκτήτες θα μεταβιβασθεί η παραχώρηση δικαιώματος έρευνας και εκμετάλλευσης λιγνίτη, ώστε να μπορούν να αξιοποιήσουν τα λιγνιτωρυχεία που θα αποκτήσουν.
• Ειδικά για την αποκατάσταση των λιγνιτικών πεδίων και την αποξήλωση των μονάδων που θα μεταβιβαστούν (decommissioning cost), προβλέπεται αναλογικός επιμερισμός του κόστους μεταξύ της ΔΕΗ και του νέου ιδιοκτήτη.
www.worldenergynews.gr
Ο εντολοδόχος θα αμείβεται από τη ΔΕΗ και θα παρακολουθεί αφενός την τρέχουσα διαχείριση των εισφερομένων κλάδων προς διασφάλιση της οικονομικής βιωσιμότητας και ανταγωνιστικότητας αυτών, και αφετέρου τη διενέργεια και εξέλιξη του διαγωνισμού μέχρι την ολοκλήρωση της σκοπούμενης αποεπένδυσης.
Το νομοσχέδιο θα συζητηθεί άμεσα στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, ώστε στη συνέχεια να παραπεμφθεί στην Ολομέλεια για ψήφιση.
Στο προς πώληση χαρτοφυλάκιο περιλαμβάνονται οι δύο μονάδες στη Μεγαλόπολη («Μεγαλόπολη ΙΙΙ», «Μεγαλόπολη IV»), η υφιστάμενη μονάδα στη Μελίτη της Φλώρινας («Μελίτη Ι»), η άδεια κατασκευής δεύτερης μονάδας στον ίδιο Ατμοηλεκτρικό Σταθμό («Μελίτη ΙΙ»), καθώς και τα λιγνιτωρυχεία από τα οποία τροφοδοτούνται τα εν λόγω εργοστάσια.
Η πώληση θα γίνει μέσω της δημιουργίας δύο θυγατρικών της ΔΕΗ, μίας για τα περιουσιακά στοιχεία στον Βορρά και μίας για τον Νότο, οι οποίες στη συνέχεια θα αποσχιστούν από τη μητρική εταιρεία. Έτσι, στο πλαίσιο του διαγωνισμού, οι συμμετέχοντες θα έχουν τη δυνατότητα να υποβάλουν προσφορές είτε για τις μετοχές μίας εκ των δύο θυγατρικών, είτε για το σύνολο των μετοχών και των δύο.
Ο διαγωνισμός διενεργείται με επιμέλεια και δαπάνη της ΔΕΗ.
Το Δημόσιο και η ΔΕΗ θα ορίσουν, κατόπιν προηγούμενης έγκρισης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, έναν επαρκώς εξειδικευμένο σύμβουλο, όπως ιδίως διεθνή επενδυτική τράπεζα ή άλλον διεθνή οικονομικό σύμβουλο, που θα ενεργεί ως εντολοδόχος παρακολούθησης (monitoring trustee) εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής των δεσμεύσεων της Ελληνικής Δημοκρατίας για την παρούσα αποεπένδυση.
Όσον αφορά τα χρονοδιαγράμματα, το αργότερο έως τις 31 Μαΐου θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός, ενώ έως την ίδια ημερομηνία θα πρέπει το Δ.Σ. της ΔΕΗ να εγκρίνει τη διαδικασία της απόσχισης.
Μέχρι τον Οκτώβριο θα γίνει η υπογραφή της σύμβασης αγοραπωλησίας με τους επενδυτές, ενώ έως τις 31 Δεκεμβρίου θα έχει ολοκληρωθεί η αδειοδότηση των μονάδων, ώστε από την 1η Ιανουαρίου 2019 να είναι καθ’ όλα έτοιμες για λειτουργία υπό το νέο ιδιοκτησιακό καθεστώς.
Τα βασικά σημεία του νομοσχεδίου
Η διαδικασία της απόσχισης
• Θα συσταθούν δύο θυγατρικές της ΔΕΗ, μία για τα περιουσιακά στοιχεία στον Βορρά και άλλη για τον Νότο. Σε κάθε μία θα περιέλθουν οι εγκαταστάσεις, ο μηχανολογικός εξοπλισμός, τα δικαιώματα εκμετάλλευσης από ορυχεία καθώς και το σύνολο της σχετικής αδειοδότησης, ώστε να είναι πλήρως λειτουργικές.
• Οι λογιστικές καταστάσεις του πρώτου τριμήνου θα αποτυπώνουν τον παραπάνω διαχωρισμό και πρέπει να εγκριθούν από το Δ.Σ. μέχρι το τέλος Μαΐου. Στη συνέχεια, θα δοθεί ένας μήνας για τυχόν προσφυγές των πιστωτών και αμέσως μετά θα ολοκληρωθεί και τυπικά η απόσχιση, με την έγκριση από τη ΓΣ της ΔΕΗ.
• Το μετοχικό κεφάλαιο των θυγατρικών θα προκύψει από την λογιστική αξία (book value) των παγίων που θα μεταβιβαστούν σε αυτές. Δεν θα υπάρξει κάποια ειδική διαδικασία αποτίμησής τους, καθώς κάτι τέτοιο είναι χρονοβόρο και άρα δεν θα επέτρεπε την ολοκλήρωση της διαδικασίας εντός του χρονοδιαγράμματος που έχει συμφωνηθεί.
• Στη μητρική ΔΕΗ θα παραμείνει η ιδιοκτησία εκτάσεων που στο παρελθόν απαλλοτριώθηκαν, αφού παραχωρείται μόνο η χρήση τους.
• Μέχρι το τέλος του έτους, οι μονάδες προς μεταβίβαση θα έχουν λάβει κάθε άδεια για τη λειτουργία τους, στη βάση όσων ισχύουν στο υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο.
Ο διαγωνισμός
• Ο διαγωνισμός θα πραγματοποιηθεί έως τις 31 Μαΐου από τη ΔΕΗ, ενώ θα έχει συγκεκριμένες προδιαγραφές και κριτήρια προεπιλογής (εμπειρία στη διαχείριση των μονάδων και των ορυχείων, χρηματοοικονομική καταλληλότητα, επάρκεια κλπ).
• Πιστοποιημένος, διεθνής, ανεξάρτητος εκτιμητής θα προσδιορίσει ένα δίκαιο εύρος της εμπορικής αξίας (fair value range). Αν οι προσφορές είναι χαμηλότερες, η ΔΕΗ θα μπορεί να ζητήσει βελτιωμένες τελικές οικονομικές προσφορές. Επίσης, πριν από τη λήψη της απόφασης για τους προτιμητέους επενδυτές, το Δ.Σ. της επιχείρησης μπορεί να ζητήσει γνωμοδότηση από άλλον διεθνή ανεξάρτητο εκτιμητή, όπως ιδίως διεθνή επενδυτική τράπεζα, περί του δικαίου και εύλογου του προσφερομένου τιμήματος (fairness opinion).
• Σε ένα εξάμηνο από τη δημοσίευση της σχετικής απόφασης της DG Comp (η οποία έγινε χθες 17/4), θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες υπογραφής της σύμβασης αγοροπωλησίας. Θα ακολουθήσει η έγκριση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού και στη συνέχεια θα καταβληθεί το τίμημα.
• Για προστασία της ασφάλειας του δικτύου και μέχρι να αναβαθμιστεί το δίκτυο μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας στην Πελοπόννησο, η παραγωγή του εργοστασίου φυσικού αερίου στη Μεγαλόπολη που θα διατηρήσει η ΔΕΗ δεν μπορεί να υπερβεί τα 500 MW.
Θέσεις εργασίας και εργασιακά δικαιώματα
• Όλα τα εργασιακά δικαιώματα του προσωπικού της ΔΕΗ μεταβιβάζονται και διατηρούνται στις νέες εταιρείες. Ωστόσο, μετά τη μεταβίβαση των μετοχών, το εργασιακό καθεστώς του προσωπικού κάθε νέας εταιρείας θα διέπεται από την εργατική νομοθεσία και τον κανονισμό εργασίας που θα καταρτιστεί σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.
• Οι νέες εταιρείες δεν δύνανται να προχωρήσουν σε απολύσεις για 6 χρόνια.
• Στις νέες εταιρείες θα μεταφερθεί το απαραίτητο προσωπικό ώστε να λειτουργούν κανονικά τα εργοστάσια και ορυχεία, σύμφωνα με απόφαση της ΔΕΗ. Το υπόλοιπο προσωπικό θα μετακινηθεί σε άλλες θυγατρικές του ομίλου ΔΕΗ ή θα επωφεληθεί προγράμματος εθελουσίας εξόδου.
• Αμφότερα τα προγράμματα κινητικότητας και εθελουσίας θα αποτελέσουν μέρος σχεδίου που θα παρουσιάσει η ΔΕΗ. Σε αυτά θα μπορούν να ενταχθούν και εργαζόμενοι σε μονάδες που τίθενται εκτός λειτουργίας.
• Προκειμένου να υποστηριχθεί το πρόγραμμα εθελουσίας, καταργείται ο συμψηφισμός της αποζημίωσης καταγγελίας σύμβασης με το εφάπαξ.
Ειδικό τέλος δικαιωμάτων λιγνίτη
• Καταργείται το λιγνιτόσημο, που μέχρι σήμερα προέκυπτε από το 0,5% του τζίρου της ΔΕΗ.
• Στη θέση του καθιερώνεται ειδικό τέλος δικαιωμάτων λιγνίτη 1,2 ευρώ ανά μεγαβατώρα (MWh) παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας από λιγνίτη, το οποίο θα επιβληθεί σε όλους τους παραγωγούς (άρα όχι μόνο στη ΔΕΗ).
Άλλες προβλέψεις
• Για να διασφαλισθεί πως οι λιγνιτικές μονάδες της Μεγαλόπολης θα μπορούν να λειτουργήσουν στο μέγιστο της εγκατεστημένης ισχύος τους, μέχρι να αναβαθμιστεί το δίκτυο μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας στην Πελοπόννησο και για προστασία της ασφάλειας του δικτύου, δεν θα μπορεί να υπερβεί τα 500 MW η παραγωγή του εργοστασίου φυσικού αερίου στη Μεγαλόπολη («Μεγαλόπολη V»), που θα διατηρήσει η ΔΕΗ.
• Στους νέους ιδιοκτήτες θα μεταβιβασθεί η παραχώρηση δικαιώματος έρευνας και εκμετάλλευσης λιγνίτη, ώστε να μπορούν να αξιοποιήσουν τα λιγνιτωρυχεία που θα αποκτήσουν.
• Ειδικά για την αποκατάσταση των λιγνιτικών πεδίων και την αποξήλωση των μονάδων που θα μεταβιβαστούν (decommissioning cost), προβλέπεται αναλογικός επιμερισμός του κόστους μεταξύ της ΔΕΗ και του νέου ιδιοκτήτη.
www.worldenergynews.gr