Το προσφερόμενο τίμημα αποτυπώνει έμπρακτα πως ο ΔΕΣΦΑ αποτιμάται ως ένα σύνολο υποδομών, ικανού να αποτελέσει πύλη εισόδου του φυσικού αερίου στις αγορές της ευρύτερης περιοχής
Ακόμη πιο βάσιμες προοπτικές για τη μετατροπή της Ελλάδας σε περιφερειακό κόμβο διακίνησης φυσικού αερίου στη Μεσόγειο, δημιουργεί η διαφαινόμενη προοπτική απόκτησης του 66% του ΔΕΣΦΑ από τις Snam, Enagas και Fluxys, μετά την επικράτηση της εν λόγω κοινοπραξίας στη φάση των βελτιωμένων οικονομικών προσφορών.
Ο λόγος είναι πως και οι τρεις εταιρείες όχι μόνο διαθέτουν τους οικονομικούς πόρους που θα χρειαστούν για την υλοποίηση των απαραίτητων έργων, αλλά και υψηλή τεχνογνωσία ώστε να τα αξιοποιήσουν στο μέγιστο βαθμό προς αυτή την κατεύθυνση.
Χαρακτηριστική απόδειξη για τα επενδυτικά κεφάλαια που μπορεί να διαθέσει η κοινοπραξία αποτελεί το γεγονός ότι με τη βελτιωμένη πρότασή της έσπασε για τα καλά το όριο των 500 εκατ. ευρώ, καταθέτοντας σύμφωνα με πληροφορίες μία προσφορά που κινήθηκε στα 535 εκατ. ευρώ.
Ένα ποσό που, από την άλλη πλευρά, αποτυπώνει έμπρακτα πως δεν αποτιμά την περιουσιακή βάση του ΔΕΣΦΑ με κριτήριο τον ρόλο της στην κάλυψη των εγχώριων αναγκών σε φυσικό αέριο, αλλά και ως ένα σύνολο υποδομών το οποίο συγκεντρώνει πολλές πιθανότητες να αποτελέσει πύλη εισόδου του φυσικού αερίου στις αγορές της ευρύτερης περιοχής.
Στην πραγματικότητα, η διαφαινόμενη είσοδος των τριών επιχειρήσεων στο μετοχικό κεφάλαιο του εγχώριου Διαχειριστή αναβαθμίζει την παραπάνω προοπτική, με δεδομένο το ειδικό βάρος τους.
Εξάλλου, η Snam είναι μεταξύ άλλων διαχειριστής του ιταλικού συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου, η Enagas του ισπανικού συστήματος, ενώ η Fluxys συμμετέχει σε άλλους ευρωπαϊκούς διαχειριστές συστημάτων μεταφοράς (Swedegas, Interconnector UK, BBL Company), ενώ δραστηριοποιείται στη μεταφορά και αποθήκευση φυσικού αερίου όπως επίσης και στη λειτουργία εγκαταστάσεων υγροποιημένου φυσικού αερίου στο Βέλγιο και στη Γερμανία.
H «προίκα» του ΔΕΣΦΑ
Την ίδια στιγμή, το γεγονός ότι και οι τρεις επιχειρήσεις αποτελούν μετόχους της κοινοπραξίας του TAP ενισχύουν τις προοπτικές συνεργειών ανάμεσα στο Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) και τον Διαδρατικό Αγωγό.
Άλλωστε, μόλις χθες (16/4) επισημοποιήθηκε πως οι επόμενοι ιδιοκτήτες του ΔΕΣΦΑ θα πάρουν επίσης ως «προίκα» τη συντήρηση του ελληνικού τμήματος του Διαδριατικού Αγωγού Φυσικού Αερίου (ΤΑΡ), κάτι που συν τοις άλλοις ανοίγει τον δρόμο ώστε ο ελληνικός Διαχειριστής να επεκτείνει τις δραστηριότητές του και στην παροχή υπηρεσιών λειτουργίας και συντήρησης υποδομών φυσικού αερίου στο εξωτερικό.
«Προίκα» επίσης στους επόμενους ιδιοκτήτες θα αποτελέσει από τον Σεπτέμβριο, με την έναρξη λειτουργίας των εγκαταστάσεων, η αναβαθμισμένη Ρεβυθούσα με την ολοκλήρωση της 3ης δεξαμενής και των εργασιών στην προβλήτα, ώστε να μπορεί να υποδεχθεί τα μεγαλύτερα πλοία που κυκλοφορούν αυτή τη στιγμή στις παγκόσμιες θάλασσες.
Η Ρεβυθούσα αποτελεί τον πρώτο κρίκο στην αλυσίδα των υποδομών που μπορούν να μετατρέψουν την Ελλάδα σε σταυροδρόμι για τη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας και των οδεύσεων φυσικού αερίου στην ευρύτερη περιοχή.
Χαρακτηριστικό είναι πως, μετά την αναβάθμιση, θα μπορεί να καλύψει το 1/3 των εισαγωγών των χωρών της Βαλκανικής, συμπεριλαμβανομένης και της Ουγγαρίας και της Σλοβενίας.
Επίσης, σε συνδυασμό με τις υπόλοιπες υποδομές που υλοποιούνται (όπως η διασύνδεση με τον TAP) θα είναι ο μοναδικός τόσο διασυνδεδεμένος τερματικός σταθμός της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Στις υπόλοιπες υποδομές για τη μετατροπή της Ελλάδας σε περιφερειακό hub, περιλαμβάνεται ο Κάθετος Διάδρομος, με τη διασύνδεση των δικτύων Βουλγαρίας, Ρουμανίας, Ουγγαρίας και Ελλάδας και την κατασκευή του IGB, ώστε όλη η περιοχή να επωφεληθεί από τις δυνατότητες διαφοροποιημένων εισαγωγών φυσικού αερίου που διαθέτει ο ΔΕΣΦΑ και από την υλοποίηση του TΑΡ.
Παράλληλα, το δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου 2017-2026 του ΔΕΣΦΑ περιλαμβάνει την κατασκευή αγωγού φυσικού αερίου από τη Νέα Μεσημβρία έως τα σύνορα με την πΓΔΜ, στο ύψος του Τελωνειακού Σταθμού Ευζώνων.
Το τμήμα του αγωγού στη γειτονική χώρα προβλέπεται να έχει μήκος 110 χιλιομέτρων και θα εκτείνεται έως την πόλη Stip.
www.worldenergynews.gr
Ο λόγος είναι πως και οι τρεις εταιρείες όχι μόνο διαθέτουν τους οικονομικούς πόρους που θα χρειαστούν για την υλοποίηση των απαραίτητων έργων, αλλά και υψηλή τεχνογνωσία ώστε να τα αξιοποιήσουν στο μέγιστο βαθμό προς αυτή την κατεύθυνση.
Χαρακτηριστική απόδειξη για τα επενδυτικά κεφάλαια που μπορεί να διαθέσει η κοινοπραξία αποτελεί το γεγονός ότι με τη βελτιωμένη πρότασή της έσπασε για τα καλά το όριο των 500 εκατ. ευρώ, καταθέτοντας σύμφωνα με πληροφορίες μία προσφορά που κινήθηκε στα 535 εκατ. ευρώ.
Ένα ποσό που, από την άλλη πλευρά, αποτυπώνει έμπρακτα πως δεν αποτιμά την περιουσιακή βάση του ΔΕΣΦΑ με κριτήριο τον ρόλο της στην κάλυψη των εγχώριων αναγκών σε φυσικό αέριο, αλλά και ως ένα σύνολο υποδομών το οποίο συγκεντρώνει πολλές πιθανότητες να αποτελέσει πύλη εισόδου του φυσικού αερίου στις αγορές της ευρύτερης περιοχής.
Στην πραγματικότητα, η διαφαινόμενη είσοδος των τριών επιχειρήσεων στο μετοχικό κεφάλαιο του εγχώριου Διαχειριστή αναβαθμίζει την παραπάνω προοπτική, με δεδομένο το ειδικό βάρος τους.
Εξάλλου, η Snam είναι μεταξύ άλλων διαχειριστής του ιταλικού συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου, η Enagas του ισπανικού συστήματος, ενώ η Fluxys συμμετέχει σε άλλους ευρωπαϊκούς διαχειριστές συστημάτων μεταφοράς (Swedegas, Interconnector UK, BBL Company), ενώ δραστηριοποιείται στη μεταφορά και αποθήκευση φυσικού αερίου όπως επίσης και στη λειτουργία εγκαταστάσεων υγροποιημένου φυσικού αερίου στο Βέλγιο και στη Γερμανία.
H «προίκα» του ΔΕΣΦΑ
Την ίδια στιγμή, το γεγονός ότι και οι τρεις επιχειρήσεις αποτελούν μετόχους της κοινοπραξίας του TAP ενισχύουν τις προοπτικές συνεργειών ανάμεσα στο Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) και τον Διαδρατικό Αγωγό.
Άλλωστε, μόλις χθες (16/4) επισημοποιήθηκε πως οι επόμενοι ιδιοκτήτες του ΔΕΣΦΑ θα πάρουν επίσης ως «προίκα» τη συντήρηση του ελληνικού τμήματος του Διαδριατικού Αγωγού Φυσικού Αερίου (ΤΑΡ), κάτι που συν τοις άλλοις ανοίγει τον δρόμο ώστε ο ελληνικός Διαχειριστής να επεκτείνει τις δραστηριότητές του και στην παροχή υπηρεσιών λειτουργίας και συντήρησης υποδομών φυσικού αερίου στο εξωτερικό.
«Προίκα» επίσης στους επόμενους ιδιοκτήτες θα αποτελέσει από τον Σεπτέμβριο, με την έναρξη λειτουργίας των εγκαταστάσεων, η αναβαθμισμένη Ρεβυθούσα με την ολοκλήρωση της 3ης δεξαμενής και των εργασιών στην προβλήτα, ώστε να μπορεί να υποδεχθεί τα μεγαλύτερα πλοία που κυκλοφορούν αυτή τη στιγμή στις παγκόσμιες θάλασσες.
Η Ρεβυθούσα αποτελεί τον πρώτο κρίκο στην αλυσίδα των υποδομών που μπορούν να μετατρέψουν την Ελλάδα σε σταυροδρόμι για τη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας και των οδεύσεων φυσικού αερίου στην ευρύτερη περιοχή.
Χαρακτηριστικό είναι πως, μετά την αναβάθμιση, θα μπορεί να καλύψει το 1/3 των εισαγωγών των χωρών της Βαλκανικής, συμπεριλαμβανομένης και της Ουγγαρίας και της Σλοβενίας.
Επίσης, σε συνδυασμό με τις υπόλοιπες υποδομές που υλοποιούνται (όπως η διασύνδεση με τον TAP) θα είναι ο μοναδικός τόσο διασυνδεδεμένος τερματικός σταθμός της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Στις υπόλοιπες υποδομές για τη μετατροπή της Ελλάδας σε περιφερειακό hub, περιλαμβάνεται ο Κάθετος Διάδρομος, με τη διασύνδεση των δικτύων Βουλγαρίας, Ρουμανίας, Ουγγαρίας και Ελλάδας και την κατασκευή του IGB, ώστε όλη η περιοχή να επωφεληθεί από τις δυνατότητες διαφοροποιημένων εισαγωγών φυσικού αερίου που διαθέτει ο ΔΕΣΦΑ και από την υλοποίηση του TΑΡ.
Παράλληλα, το δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου 2017-2026 του ΔΕΣΦΑ περιλαμβάνει την κατασκευή αγωγού φυσικού αερίου από τη Νέα Μεσημβρία έως τα σύνορα με την πΓΔΜ, στο ύψος του Τελωνειακού Σταθμού Ευζώνων.
Το τμήμα του αγωγού στη γειτονική χώρα προβλέπεται να έχει μήκος 110 χιλιομέτρων και θα εκτείνεται έως την πόλη Stip.
www.worldenergynews.gr