Οι ευρωπαϊκές εταιρείες διύλισης πετρελαίου είναι αντιμέτωπες με τη μεγαλύτερη πρόκληση στην ιστορία τους, τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΠΕ.
Τις μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι ευρωπαϊκές εταιρείες διύλισης, επισήμανε ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικά Πετρέλαια, κ. Γρηγόρης Στεργιούλης, κατά την ομιλία του στο ΔΣ του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου Πετρελαϊκών Εταιρειών, η συνεδρίαση του οποίου φιλοξενείται στην Αθήνα από τον όμιλο ΕΛΠΕ.
Μεταξύ άλλων, ο κ. Στεργιούλης επισήμανε ότι, παρά το δυσμενές οικονομικό περιβάλλον στη χώρα, ο Όμιλος ΕΛΠΕ όχι μόνο κατάφερε να συνεχίσει τη λειτουργία των 3 διυλιστηρίων του, αλλά προχώρησε επίσης σε επενδύσεις της τάξης των 3 δισ. ευρώ, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων διατέθηκαν στην αναβάθμιση των διυλιστηρίων.
Αναφέρθηκε, επίσης, στο ότι η τάση της απεξάρτησης από τον άνθρακα αναμένεται να επηρεάσει καθοριστικά τις Μεταφορές, που αποτελούν έναν κατεξοχήν προνομιακό τομέα για τη βιομηχανία υγρών καυσίμων, τονίζοντας ότι δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται παθητικά αυτή η τάση.
Στη συνέχεια, παραθέτουμε βασικά στοιχεία του χαιρετισμού του κ. Στεργιούλη:
«Καλωσορίζουμε τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου.
Είναι μεγάλη ευχαρίστηση για τον Όμιλο ΕΛ.ΠΕ και εμένα προσωπικά να φιλοξενούμε στην Αθήνα αυτήν την «εκτός έδρας» συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου. Μία συνεδρίαση με κρίσιμη ατζέντα, που έχει ως στόχο να επικεντρωθεί σε στρατηγικά ερωτήματα για το μέλλον του κλάδου μας.
Αναγνωρίζουμε τον ρόλο και τα επιτεύγματα του Συνδέσμου Ευρωπαϊκών Διυλιστηρίων και των 2 κλάδων του, FuelsEurope & Concawe.
Θεωρούμε πολύ σημαντικό γεγονός ότι ο Όμιλος ΕΛΠΕ όχι μόνο παρακολουθεί με συνέπεια εδώ και χρόνια τις ευρωπαϊκές και διεθνείς εξελίξεις, αλλά συμμετέχει ενεργά στη διαμόρφωση θέσεων και προτάσεων στον τομέα της Διύλισης, μέσα από το πολύ σημαντικό έργο της Fuels Europe. Το υψηλό επίπεδο της εκπροσώπησης εδώ σήμερα, αποδεικνύει την σπουδαιότητα του ρόλου του Συνδέσμου στην αντιπροσώπευση όλων μας, υποστηρίζοντας μία ενιαία και ισχυρή φωνή στις Βρυξέλλες, όπου λαμβάνονται αποφάσεις που επηρεάζουν το μέλλον του κλάδου», σημείωσε.
Ο αντίκτυπος της ελληνικής κρίσης
«Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία», συνέχισε, «ότι ο κλάδος μας, μετά από μία περίοδο μακράς και βαθιάς κρίσης, στέκεται αναμφισβήτητα μπροστά στη μεγαλύτερη πρόκληση στην ιστορία του, καθώς έχει να αντιμετωπίσει ένα αβέβαιο μέλλον, με περισσότερα ερωτήματα παρά απαντήσεις.
Εκτός από το να αντιμετωπίσει τις μεγάλες προκλήσεις της Ευρωπαϊκής Διύλισης, ο Όμιλός μας βρέθηκε, επίσης, αντιμέτωπος με τον τεράστιο αντίκτυπο μιας παρατεταμένης, βαθιάς οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα, η οποία οδήγησε σε πτώση πάνω από 40% στην εγχώρια ζήτηση προϊόντων πετρελαίου, επιβάλλοντας μεγάλες διαρθρωτικές αλλαγές.
Ωστόσο, σε ένα περιβάλλον γεμάτο προκλήσεις, ο Όμιλος ΕΛΠΕ κατάφερε να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα και όχι μόνο να συνεχίσει τη λειτουργία των 3 διυλιστηρίων του, βελτιώνοντας την ανταγωνιστικότητα και τις επιδόσεις τους, αλλά επίσης να προχωρήσει σε μεγάλες επενδύσεις της τάξης των 3 δισεκατομμυρίων ευρώ, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων διατέθηκαν στην αναβάθμιση των διυλιστηρίων.
Σήμερα, ο Όμιλος ΕΛΠΕ είναι ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες της οικονομίας της Ελλάδας και όχι μόνο, καθώς αντιπροσωπεύει περίπου το 20% των ελληνικών εξαγωγών και απασχολεί πάνω από 3.300 εργαζομένους σε 6 χώρες, επενδύοντας συνεχώς στην εξέλιξή τους. Πέραν τούτου, ο Όμιλος υποστηρίζει τις τοπικές κοινωνίες, συμβάλλοντας με πολλούς τρόπους στην τόνωση της εθνικής οικονομίας και την ενίσχυση της ελληνικής κοινωνίας.
Και όλα αυτά, σε μία χρονική στιγμή που η ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής διύλισης πλήττεται σημαντικά, με πολλούς τρόπους. Θεωρούμε πως ο ρόλος της FuelsEurope στη συζήτηση που έχει ξεκινήσει τα τελευταία χρόνια ανάμεσα στους Ευρωπαϊκούς Θεσμούς, είναι πολύ σημαντικός. Οι κοινές μας προσπάθειες πρέπει να συνεχιστούν για να αναδειχθεί η πραγματικότητα στον κλάδο όπως περιγράφεται από τους αριθμούς, τα τεχνικά στοιχεία, τα αληθινά κόστη. Η FuelsEurope και όλοι εμείς, μέλη αυτού του συνδέσμου, πρέπει να θέτουμε τη συζήτηση σε ρεαλιστική βάση, έτσι ώστε όσοι λαμβάνουν αποφάσεις και νομοθετούν να έχουν σαφή εικόνα για τον αντίκτυπο αυτών των αποφάσεων, καθώς δεν αφορούν μόνον τον κλάδο μας, αλλά όλη την Ευρωπαϊκή Οικονομία και Κοινωνία.»
Σκληρές ρυθμίσεις για την ευρωπαϊκή διύλιση
Όπως επισήμανε ο κ. Στεργιούλης, «μέσα στο πλαίσιο του αδυσώπητου διεθνούς ανταγωνισμού και με την Ευρωπαϊκή Διύλιση να είναι επιφορτισμένη με επιπλέον ρυθμίσεις και νόμους, να σημειώσω ότι η διύλιση σε χώρες όπως η Ελλάδα (και όλη η περιοχή της Μεσογείου), πρέπει να επιβιώσουν σε ένα πολύ σκληρότερο περιβάλλον. Οι ανταγωνιστές μας δεν είναι τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια της Βόρειας ή της Κεντρικής Ευρώπης, αλλά αυτά περιοχών όπως η Τουρκία, η Μέση Ανατολή κ.ά. Όντας στην άκρη της Ευρώπης, το ύψος των εξαγωγών μας ανέρχεται στο 60% της συνολικής παραγωγής, σε σύγκριση με το μέσο όρο (15%) της Ευρωπαϊκής Διύλισης, ένας αριθμός που δείχνει με σαφήνεια την πρόσθετη επιβάρυνση που αντιμετωπίζουν ορισμένα από τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια.
Αν και αυτή είναι η δική μας σκληρή καθημερινή πραγματικότητα, αντιλαμβάνομαι ότι σήμερα βρίσκεστε σε αυτήν εδώ τη συνάντηση για να συζητήσουμε για το μέλλον. Το μέλλον όλων μας σε έναν κόσμο γεμάτο προκλήσεις και μεταβολές. Ένα μέλλον που ήδη έχει νέα θέματα -όπως είναι οι χαμηλές εκπομπές άνθρακα, η απεξάρτηση από τον άνθρακα και η ηλεκτροδότηση των μεταφορών- και είστε εδώ για να εντοπίσουμε τους κινδύνους, τις προκλήσεις ή ακόμα και τις ευκαιρίες.
Η τάση της απεξάρτησης από τον άνθρακα θα μας επηρεάσει καθοριστικά, και ιδιαίτερα τις Μεταφορές, έναν κατεξοχήν προνομιακό τομέα για τα υγρά καύσιμα και την βιομηχανία μας μέχρι στιγμής. Σήμερα, ένα πράγμα είναι σίγουρο: Δεν μπορούμε να αγνοήσουμε αυτή την τάση και να περιμένουμε να απαντήσουμε μόνο αντιδρώντας.
Οι συνάδελφοί μου που συμμετέχουν στον Σύνδεσμο με έχουν ενημερώσει για κάποιες πολύ ενδιαφέρουσες πτυχές της συζήτησης που πρόκειται να λάβει χώρα σήμερα, όπως η διακλαδική και σε όλο το φάσμα της οικονομίας προσέγγιση της απεξάρτησης από τον άνθρακα, μια προσέγγιση που φαίνεται να είναι οικονομικώς πιο αποδοτική, πιο δίκαιη για την οικονομία και την κοινωνία και πολύ καλύτερα ευθυγραμμισμένη με τους στόχους του COP21. Ωστόσο, αυτές οι νέες ιδέες και προτάσεις χρειάζονται χρόνο και προσπάθεια για να ωριμάσουν και να γίνουν αποδεκτές από όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη.
Είμαι βέβαιος ότι, η συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου σήμερα θα είναι μία από τις πιο ενδιαφέρουσες που είχατε μέχρι τώρα. Δεδομένου ότι δεν θα είμαι εδώ μαζί σας σε αυτή την αίθουσα, ανυπομονώ πραγματικά να ενημερωθώ για το αποτέλεσμά της.
Σας ευχαριστώ.»
www.worldenergynews.gr
Μεταξύ άλλων, ο κ. Στεργιούλης επισήμανε ότι, παρά το δυσμενές οικονομικό περιβάλλον στη χώρα, ο Όμιλος ΕΛΠΕ όχι μόνο κατάφερε να συνεχίσει τη λειτουργία των 3 διυλιστηρίων του, αλλά προχώρησε επίσης σε επενδύσεις της τάξης των 3 δισ. ευρώ, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων διατέθηκαν στην αναβάθμιση των διυλιστηρίων.
Αναφέρθηκε, επίσης, στο ότι η τάση της απεξάρτησης από τον άνθρακα αναμένεται να επηρεάσει καθοριστικά τις Μεταφορές, που αποτελούν έναν κατεξοχήν προνομιακό τομέα για τη βιομηχανία υγρών καυσίμων, τονίζοντας ότι δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται παθητικά αυτή η τάση.
Στη συνέχεια, παραθέτουμε βασικά στοιχεία του χαιρετισμού του κ. Στεργιούλη:
«Καλωσορίζουμε τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου.
Είναι μεγάλη ευχαρίστηση για τον Όμιλο ΕΛ.ΠΕ και εμένα προσωπικά να φιλοξενούμε στην Αθήνα αυτήν την «εκτός έδρας» συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου. Μία συνεδρίαση με κρίσιμη ατζέντα, που έχει ως στόχο να επικεντρωθεί σε στρατηγικά ερωτήματα για το μέλλον του κλάδου μας.
Αναγνωρίζουμε τον ρόλο και τα επιτεύγματα του Συνδέσμου Ευρωπαϊκών Διυλιστηρίων και των 2 κλάδων του, FuelsEurope & Concawe.
Θεωρούμε πολύ σημαντικό γεγονός ότι ο Όμιλος ΕΛΠΕ όχι μόνο παρακολουθεί με συνέπεια εδώ και χρόνια τις ευρωπαϊκές και διεθνείς εξελίξεις, αλλά συμμετέχει ενεργά στη διαμόρφωση θέσεων και προτάσεων στον τομέα της Διύλισης, μέσα από το πολύ σημαντικό έργο της Fuels Europe. Το υψηλό επίπεδο της εκπροσώπησης εδώ σήμερα, αποδεικνύει την σπουδαιότητα του ρόλου του Συνδέσμου στην αντιπροσώπευση όλων μας, υποστηρίζοντας μία ενιαία και ισχυρή φωνή στις Βρυξέλλες, όπου λαμβάνονται αποφάσεις που επηρεάζουν το μέλλον του κλάδου», σημείωσε.
Ο αντίκτυπος της ελληνικής κρίσης
«Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία», συνέχισε, «ότι ο κλάδος μας, μετά από μία περίοδο μακράς και βαθιάς κρίσης, στέκεται αναμφισβήτητα μπροστά στη μεγαλύτερη πρόκληση στην ιστορία του, καθώς έχει να αντιμετωπίσει ένα αβέβαιο μέλλον, με περισσότερα ερωτήματα παρά απαντήσεις.
Εκτός από το να αντιμετωπίσει τις μεγάλες προκλήσεις της Ευρωπαϊκής Διύλισης, ο Όμιλός μας βρέθηκε, επίσης, αντιμέτωπος με τον τεράστιο αντίκτυπο μιας παρατεταμένης, βαθιάς οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα, η οποία οδήγησε σε πτώση πάνω από 40% στην εγχώρια ζήτηση προϊόντων πετρελαίου, επιβάλλοντας μεγάλες διαρθρωτικές αλλαγές.
Ωστόσο, σε ένα περιβάλλον γεμάτο προκλήσεις, ο Όμιλος ΕΛΠΕ κατάφερε να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα και όχι μόνο να συνεχίσει τη λειτουργία των 3 διυλιστηρίων του, βελτιώνοντας την ανταγωνιστικότητα και τις επιδόσεις τους, αλλά επίσης να προχωρήσει σε μεγάλες επενδύσεις της τάξης των 3 δισεκατομμυρίων ευρώ, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων διατέθηκαν στην αναβάθμιση των διυλιστηρίων.
Σήμερα, ο Όμιλος ΕΛΠΕ είναι ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες της οικονομίας της Ελλάδας και όχι μόνο, καθώς αντιπροσωπεύει περίπου το 20% των ελληνικών εξαγωγών και απασχολεί πάνω από 3.300 εργαζομένους σε 6 χώρες, επενδύοντας συνεχώς στην εξέλιξή τους. Πέραν τούτου, ο Όμιλος υποστηρίζει τις τοπικές κοινωνίες, συμβάλλοντας με πολλούς τρόπους στην τόνωση της εθνικής οικονομίας και την ενίσχυση της ελληνικής κοινωνίας.
Και όλα αυτά, σε μία χρονική στιγμή που η ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής διύλισης πλήττεται σημαντικά, με πολλούς τρόπους. Θεωρούμε πως ο ρόλος της FuelsEurope στη συζήτηση που έχει ξεκινήσει τα τελευταία χρόνια ανάμεσα στους Ευρωπαϊκούς Θεσμούς, είναι πολύ σημαντικός. Οι κοινές μας προσπάθειες πρέπει να συνεχιστούν για να αναδειχθεί η πραγματικότητα στον κλάδο όπως περιγράφεται από τους αριθμούς, τα τεχνικά στοιχεία, τα αληθινά κόστη. Η FuelsEurope και όλοι εμείς, μέλη αυτού του συνδέσμου, πρέπει να θέτουμε τη συζήτηση σε ρεαλιστική βάση, έτσι ώστε όσοι λαμβάνουν αποφάσεις και νομοθετούν να έχουν σαφή εικόνα για τον αντίκτυπο αυτών των αποφάσεων, καθώς δεν αφορούν μόνον τον κλάδο μας, αλλά όλη την Ευρωπαϊκή Οικονομία και Κοινωνία.»
Σκληρές ρυθμίσεις για την ευρωπαϊκή διύλιση
Όπως επισήμανε ο κ. Στεργιούλης, «μέσα στο πλαίσιο του αδυσώπητου διεθνούς ανταγωνισμού και με την Ευρωπαϊκή Διύλιση να είναι επιφορτισμένη με επιπλέον ρυθμίσεις και νόμους, να σημειώσω ότι η διύλιση σε χώρες όπως η Ελλάδα (και όλη η περιοχή της Μεσογείου), πρέπει να επιβιώσουν σε ένα πολύ σκληρότερο περιβάλλον. Οι ανταγωνιστές μας δεν είναι τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια της Βόρειας ή της Κεντρικής Ευρώπης, αλλά αυτά περιοχών όπως η Τουρκία, η Μέση Ανατολή κ.ά. Όντας στην άκρη της Ευρώπης, το ύψος των εξαγωγών μας ανέρχεται στο 60% της συνολικής παραγωγής, σε σύγκριση με το μέσο όρο (15%) της Ευρωπαϊκής Διύλισης, ένας αριθμός που δείχνει με σαφήνεια την πρόσθετη επιβάρυνση που αντιμετωπίζουν ορισμένα από τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια.
Αν και αυτή είναι η δική μας σκληρή καθημερινή πραγματικότητα, αντιλαμβάνομαι ότι σήμερα βρίσκεστε σε αυτήν εδώ τη συνάντηση για να συζητήσουμε για το μέλλον. Το μέλλον όλων μας σε έναν κόσμο γεμάτο προκλήσεις και μεταβολές. Ένα μέλλον που ήδη έχει νέα θέματα -όπως είναι οι χαμηλές εκπομπές άνθρακα, η απεξάρτηση από τον άνθρακα και η ηλεκτροδότηση των μεταφορών- και είστε εδώ για να εντοπίσουμε τους κινδύνους, τις προκλήσεις ή ακόμα και τις ευκαιρίες.
Η τάση της απεξάρτησης από τον άνθρακα θα μας επηρεάσει καθοριστικά, και ιδιαίτερα τις Μεταφορές, έναν κατεξοχήν προνομιακό τομέα για τα υγρά καύσιμα και την βιομηχανία μας μέχρι στιγμής. Σήμερα, ένα πράγμα είναι σίγουρο: Δεν μπορούμε να αγνοήσουμε αυτή την τάση και να περιμένουμε να απαντήσουμε μόνο αντιδρώντας.
Οι συνάδελφοί μου που συμμετέχουν στον Σύνδεσμο με έχουν ενημερώσει για κάποιες πολύ ενδιαφέρουσες πτυχές της συζήτησης που πρόκειται να λάβει χώρα σήμερα, όπως η διακλαδική και σε όλο το φάσμα της οικονομίας προσέγγιση της απεξάρτησης από τον άνθρακα, μια προσέγγιση που φαίνεται να είναι οικονομικώς πιο αποδοτική, πιο δίκαιη για την οικονομία και την κοινωνία και πολύ καλύτερα ευθυγραμμισμένη με τους στόχους του COP21. Ωστόσο, αυτές οι νέες ιδέες και προτάσεις χρειάζονται χρόνο και προσπάθεια για να ωριμάσουν και να γίνουν αποδεκτές από όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη.
Είμαι βέβαιος ότι, η συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου σήμερα θα είναι μία από τις πιο ενδιαφέρουσες που είχατε μέχρι τώρα. Δεδομένου ότι δεν θα είμαι εδώ μαζί σας σε αυτή την αίθουσα, ανυπομονώ πραγματικά να ενημερωθώ για το αποτέλεσμά της.
Σας ευχαριστώ.»
www.worldenergynews.gr