Με πρωτοβουλία του Ελεγκτικού Συνεδρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης που επισκέφθηκε την χώρα μας, πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 8/3/18 συνάντηση στα γραφεία του ΣΠΕΦ με την Διοίκηση του Συνδέσμου (κ.κ. Σ. Λουμάκης - Πρόεδρος και τα μέλη ΔΣ, Γ.Δρόσος και Κ. Τσούμας).
Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, η Ελλάδα, η Πολωνία, η Ισπανία και η Γερμανία είναι οι τέσσερις χώρες που το Ελεγκτικό Συνέδριο έχει θέσει στο δείγμα ελέγχου του σχετικά με την χρηματοδότηση των ΑΠΕ, τις επενδυτικές συνθήκες, τις προκλήσεις και την πορεία περαιτέρω ανάπτυξης τους σύμφωνα και με τις ευρύτερες πολιτικές της Ένωσης. Θεσμικά το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΕΣ) ως ανεξάρτητη εξωτερική ελεγκτική αρχή της ΕΕ παρόλο που δεν διαθέτει νομικές εξουσίες, έχει ως αποστολή την βελτίωση της διαχείρισης του προϋπολογισμού της ΕΕ από την Κομισιόν και την κατάρτιση εκθέσεων για τα οικονομικά της ΕΕ. Οι έλεγχοι του Ελεγκτικού Συνεδρίου στοχεύουν κυρίως την Ευρωπαϊκή Επιτροπή - το κύριο όργανο που είναι αρμόδιο για την εκτέλεση του προϋπολογισμού της ΕΕ. Παράλληλα όμως συνεργάζεται στενά με τις εθνικές αρχές, δεδομένου ότι η Επιτροπή διαχειρίζεται τα περισσότερα κονδύλια της ΕΕ από κοινού με τις αρχές αυτές.
Κατά την διάρκεια της συνάντησης δυόμιση ωρών μεταξύ του τριμελούς κλιμακίου του ΕΕΣ και της διοίκησης του ΣΠΕΦ, από τον σύνδεσμο εκτέθηκαν με αναλυτικό τρόπο όλες οι συνιστώσες που έχουν καίρια επηρεάσει την ανάπτυξη των φωτοβολταϊκών και εν γένει των ΑΠΕ στην χώρα μας τα τελευταία χρόνια και που οδηγούν εν τέλει στην απώλεια επίτευξης του εθνικού μας στόχου για 18% συμμετοχή των ΑΠΕ στο εθνικό ενεργειακό μίγμα το 2020, αφού σήμερα βρισκόμαστε πλησίον του 16%, το 2013 ήμασταν ήδη στο 15% ενώ μέχρι το τέλος της δεκαετίας σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Eurostat αναμένεται η χώρα να σημειώσει ακόμη και υποχώρηση του εν λόγω μεριδίου από τα τρέχοντα επίπεδα.
Καίριοι παράγοντες που κατά τον ΣΠΕΦ ευθύνονται για την εξέλιξη αυτή είναι ο κλονισμός ευρύτερα της επενδυτικής εμπιστοσύνης στην χώρα μέσω των επιβαρύνσεων που επιβλήθηκαν αναδρομικά στους επενδυτές, το υψηλό κόστος (WACC) των κεφαλαίων χρηματοδότησης και ο εν γένει ανύπαρκτος τραπεζικός δανεισμός ιδίως για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, η υψηλότατη φορολογία και οι επιπλέον δυσθεώρητες -ουσιαστικά φορολογικού χαρακτήρα ως ποσοστό επί του εισοδήματος των παραγωγών- ασφαλιστικές εισφορές, οι σοβαρότατες αστοχίες του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Εμπορίας Ρύπων (ETS) να αποτυπώσει σταθερά το εξωτερικό περιβαλλοντικό κόστος των ορυκτών καυσίμων, οι στρεβλώσεις στην Οριακή Τιμή Συστήματος (ΟΤΣ) ένεκα του φαινομένου του Merit Order Effect και η στρεβλή υπερδιόγκωση που επέφεραν στο ΕΤΜΕΑΡ για σειρά ετών σε βάρος του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ αλλά και των καταναλωτών με μόνο ωφελημένο την Προμήθεια (Λιανεμπόρους), η άρση των στρεβλώσεων αυτών μόλις από τα τέλη του 2016 όπως επιτεύχθηκε με την θεσμοθέτηση της Χρέωσης Προμηθευτών (ΠΧΕΦΕΛ) με τον ν. 4414 η οποία και κατόπιν οδήγησε σε μείωση του συνολικού κόστους για ρεύμα των καταναλωτών, οι περιπτώσεις νομοθετημάτων απόλυτου ανορθολογισμού όπως αυτό των Υπηρεσιών Διακοπτόμενου Φορτίου που κατά πανευρωπαϊκή πρωτοτυπία οι ΑΠΕ πληρώνουν στην χώρα μας τις πανευρωπαϊκές ενεργειακές κρίσεις στον ηλεκτρισμό και το φυσικό αέριο και μάλιστα για ανύπαρκτη εντέλει αντιπαροχή των υπηρεσιών αυτών προς το σύστημα, οι μάλλον υπερβολικές προκλήσεις που θέτουν οι στόχοι σταδιακής ένταξης των νέων ΑΠΕ στην αγορά μέσω του Target Model και ιδίως της Αγοράς Εξισορρόπησης, το χρόνιο πρόβλημα των υπερημεριών εξόφλησης των παραγωγών ΑΠΕ και οι σοβαρότατες κρίσεις και νομικές εμπλοκές που εκκίνησαν εκ νέου πέρυσι σε συνέχεια των διαφαινόμενων σοβαρότατων παρακρατήσεων πόρων ΕΤΜΕΑΡ, η ανάγκη οι προβλέψεις του «Χειμερινού» Πακέτου της Κομισιόν για μη αναδρομικού χαρακτήρα παρεμβάσεις αλλά και απαλλαγή από υποχρεώσεις εξισορρόπησης για υφιστάμενα έργα υπό Feed in Tariff να λάβει ισχύ επίσημης Οδηγίας το συντομότερο και τέλος η θολερότητα που εκπορεύεται από ποικίλα lobby, φορείς και όργανα του ενεργειακού πολιτικού γίγνεσθαι της ΕΕ με πρόσφατο παράδειγμα το ψήφισμα της Επιτροπής ITRE του Ευρωκοινοβουλίου αναφορικά με τις υποχρεώσεις εξισορρόπησης σε «οικειοθελή» βάση για εν λειτουργία έργα ιδίως άνω των 500 KWp σε συνέχεια παροχής επαρκών «κινήτρων» από τις Εθνικές Κυβερνήσεις για την συμμετοχή τους στην αγορά εξισορρόπησης αυτή.
Η διοίκηση του συνδέσμου αφού ευχαρίστησε τους ελεγκτές του ΕΕΣ για την πρωτοβουλία και την επιλογή τους να έρθουν σε επαφή με τον ΣΠΕΦ, παρέδωσε σειρά εγγράφων και αναλύσεων προς τεκμηρίωση των ανωτέρω κρίσιμων για τις ΑΠΕ συνιστωσών.
www.worldenergynews.gr
Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, η Ελλάδα, η Πολωνία, η Ισπανία και η Γερμανία είναι οι τέσσερις χώρες που το Ελεγκτικό Συνέδριο έχει θέσει στο δείγμα ελέγχου του σχετικά με την χρηματοδότηση των ΑΠΕ, τις επενδυτικές συνθήκες, τις προκλήσεις και την πορεία περαιτέρω ανάπτυξης τους σύμφωνα και με τις ευρύτερες πολιτικές της Ένωσης. Θεσμικά το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΕΣ) ως ανεξάρτητη εξωτερική ελεγκτική αρχή της ΕΕ παρόλο που δεν διαθέτει νομικές εξουσίες, έχει ως αποστολή την βελτίωση της διαχείρισης του προϋπολογισμού της ΕΕ από την Κομισιόν και την κατάρτιση εκθέσεων για τα οικονομικά της ΕΕ. Οι έλεγχοι του Ελεγκτικού Συνεδρίου στοχεύουν κυρίως την Ευρωπαϊκή Επιτροπή - το κύριο όργανο που είναι αρμόδιο για την εκτέλεση του προϋπολογισμού της ΕΕ. Παράλληλα όμως συνεργάζεται στενά με τις εθνικές αρχές, δεδομένου ότι η Επιτροπή διαχειρίζεται τα περισσότερα κονδύλια της ΕΕ από κοινού με τις αρχές αυτές.
Κατά την διάρκεια της συνάντησης δυόμιση ωρών μεταξύ του τριμελούς κλιμακίου του ΕΕΣ και της διοίκησης του ΣΠΕΦ, από τον σύνδεσμο εκτέθηκαν με αναλυτικό τρόπο όλες οι συνιστώσες που έχουν καίρια επηρεάσει την ανάπτυξη των φωτοβολταϊκών και εν γένει των ΑΠΕ στην χώρα μας τα τελευταία χρόνια και που οδηγούν εν τέλει στην απώλεια επίτευξης του εθνικού μας στόχου για 18% συμμετοχή των ΑΠΕ στο εθνικό ενεργειακό μίγμα το 2020, αφού σήμερα βρισκόμαστε πλησίον του 16%, το 2013 ήμασταν ήδη στο 15% ενώ μέχρι το τέλος της δεκαετίας σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Eurostat αναμένεται η χώρα να σημειώσει ακόμη και υποχώρηση του εν λόγω μεριδίου από τα τρέχοντα επίπεδα.
Καίριοι παράγοντες που κατά τον ΣΠΕΦ ευθύνονται για την εξέλιξη αυτή είναι ο κλονισμός ευρύτερα της επενδυτικής εμπιστοσύνης στην χώρα μέσω των επιβαρύνσεων που επιβλήθηκαν αναδρομικά στους επενδυτές, το υψηλό κόστος (WACC) των κεφαλαίων χρηματοδότησης και ο εν γένει ανύπαρκτος τραπεζικός δανεισμός ιδίως για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, η υψηλότατη φορολογία και οι επιπλέον δυσθεώρητες -ουσιαστικά φορολογικού χαρακτήρα ως ποσοστό επί του εισοδήματος των παραγωγών- ασφαλιστικές εισφορές, οι σοβαρότατες αστοχίες του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Εμπορίας Ρύπων (ETS) να αποτυπώσει σταθερά το εξωτερικό περιβαλλοντικό κόστος των ορυκτών καυσίμων, οι στρεβλώσεις στην Οριακή Τιμή Συστήματος (ΟΤΣ) ένεκα του φαινομένου του Merit Order Effect και η στρεβλή υπερδιόγκωση που επέφεραν στο ΕΤΜΕΑΡ για σειρά ετών σε βάρος του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ αλλά και των καταναλωτών με μόνο ωφελημένο την Προμήθεια (Λιανεμπόρους), η άρση των στρεβλώσεων αυτών μόλις από τα τέλη του 2016 όπως επιτεύχθηκε με την θεσμοθέτηση της Χρέωσης Προμηθευτών (ΠΧΕΦΕΛ) με τον ν. 4414 η οποία και κατόπιν οδήγησε σε μείωση του συνολικού κόστους για ρεύμα των καταναλωτών, οι περιπτώσεις νομοθετημάτων απόλυτου ανορθολογισμού όπως αυτό των Υπηρεσιών Διακοπτόμενου Φορτίου που κατά πανευρωπαϊκή πρωτοτυπία οι ΑΠΕ πληρώνουν στην χώρα μας τις πανευρωπαϊκές ενεργειακές κρίσεις στον ηλεκτρισμό και το φυσικό αέριο και μάλιστα για ανύπαρκτη εντέλει αντιπαροχή των υπηρεσιών αυτών προς το σύστημα, οι μάλλον υπερβολικές προκλήσεις που θέτουν οι στόχοι σταδιακής ένταξης των νέων ΑΠΕ στην αγορά μέσω του Target Model και ιδίως της Αγοράς Εξισορρόπησης, το χρόνιο πρόβλημα των υπερημεριών εξόφλησης των παραγωγών ΑΠΕ και οι σοβαρότατες κρίσεις και νομικές εμπλοκές που εκκίνησαν εκ νέου πέρυσι σε συνέχεια των διαφαινόμενων σοβαρότατων παρακρατήσεων πόρων ΕΤΜΕΑΡ, η ανάγκη οι προβλέψεις του «Χειμερινού» Πακέτου της Κομισιόν για μη αναδρομικού χαρακτήρα παρεμβάσεις αλλά και απαλλαγή από υποχρεώσεις εξισορρόπησης για υφιστάμενα έργα υπό Feed in Tariff να λάβει ισχύ επίσημης Οδηγίας το συντομότερο και τέλος η θολερότητα που εκπορεύεται από ποικίλα lobby, φορείς και όργανα του ενεργειακού πολιτικού γίγνεσθαι της ΕΕ με πρόσφατο παράδειγμα το ψήφισμα της Επιτροπής ITRE του Ευρωκοινοβουλίου αναφορικά με τις υποχρεώσεις εξισορρόπησης σε «οικειοθελή» βάση για εν λειτουργία έργα ιδίως άνω των 500 KWp σε συνέχεια παροχής επαρκών «κινήτρων» από τις Εθνικές Κυβερνήσεις για την συμμετοχή τους στην αγορά εξισορρόπησης αυτή.
Η διοίκηση του συνδέσμου αφού ευχαρίστησε τους ελεγκτές του ΕΕΣ για την πρωτοβουλία και την επιλογή τους να έρθουν σε επαφή με τον ΣΠΕΦ, παρέδωσε σειρά εγγράφων και αναλύσεων προς τεκμηρίωση των ανωτέρω κρίσιμων για τις ΑΠΕ συνιστωσών.
www.worldenergynews.gr