Τελευταία Νέα
Ναυτιλία

Supertankers: Ο μεγάλος χαμένος των περικοπών του ΟΠΕΚ

Supertankers: Ο μεγάλος χαμένος των περικοπών του ΟΠΕΚ
Περιορισμένη παραγωγή και υπερπροσφορά πετρελαιοφόρων «συντρίβουν» τα ημερήσια κέρδη –Κατά 57% υποχώρησαν οι αποδόσεις σε ετήσια βάση το 2017
Η στρατηγική του ΟΠΕΚ για τον περιορισμό της παγκόσμιας προσφοράς πετρελαίου προκαλεί ολέθριες επιπτώσεις  σε έναν ζωτικό σύνδεσμο στην αλυσίδα εφοδιασμού της πετρελαϊκής βιομηχανίας: το στόλο των υπερ-δεξαμενόπλοιων που μεταφέρουν τα καύσιμα μεταξύ των ηπείρων.
Τα μέσα εισοδήματα των πλοίων υποχώρησαν πέρυσι κατά περισσότερο από το ήμισυ, σε επίπεδα που δεν παρατηρήθηκαν από το 2009, πολύ χαμηλότερα από ό, τι είχαν προβλέψει οι ναυτιλιακοί αναλυτές.
Τώρα, η επέκταση των περικοπών παραγωγής του οργανισμού κατά τη διάρκεια του 2018 προστίθεται στην ύφεση.
"Αυτές οι περικοπές μείωσαν σημαντικά τον αριθμό των φορτίων από τη Μέση Ανατολή στην Ασία σε μια εποχή που παραδίδεται μεγάλος αριθμός νεοσύστατων πλοίων", δήλωσε ο Olivier Jakob, διευθύνων σύμβουλος της Ελβετικής Petromatrix GmbH στο Zug.
Τα υπερ-δεξαμενόπλοια, γνωστά στη βιομηχανία ως πολύ μεγάλοι μεταφορείς πετρελαίου, ή VLCC, έχουν  μήκος ενός τετάρτου μιλίου και να μπορούν να μεταφέρουν περίπου 2 εκατομμύρια βαρέλια αργού.
Από τις αρχές του 2017, ο Οργανισμός Πετρελαιοπαραγωγών Χωρών και οι σύμμαχοί προχώρησαν στην μείωση της  παραγωγής πετρελαίου κατά σχεδόν 1,8 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, περιορίζοντας τις εξαγωγές και τις επιχειρήσεις δεξαμενοπλοίων στις βασικές εμπορικές οδούς.
Η ομάδα τον Ιούνιο σχεδιάζει να επανεξετάσει τις περικοπές, οι οποίες επί του παρόντος ισχύουν μέχρι το τέλος του έτους.
Οι εξαγωγές αργού από τα μέλη του Περσικού Κόλπου του ΟΠΕΚ μειώθηκαν τον περασμένο μήνα, κάτω από 18 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, για πρώτη φορά από τον Αύγουστο, σύμφωνα με τα στοιχεία του Bloomberg.
Συγκεκριμένα, οι παρατηρούμενες αποστολές μειώθηκαν στην Κίνα και την Ιαπωνία από τη Σαουδική Αραβία, το Ιράν και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Εν τω μεταξύ, ο παγκόσμιος στόλος των  supertanker αναμένεται να επεκταθεί κατά 4% φέτος, μετά από αύξηση 5,3% πέρυσι και 7,4% το 2016, εκτιμά η Clarkson Research Services Ltd.
Οι ναυτιλιακές τιμές έχουν καταρρεύσει τους τελευταίους μήνες, μια εποχή του χρόνου, όταν συχνά ενισχύονται.
Τα κέρδη για τα πλοία υποχώρησαν κατά 57% στα 17.794 δολάρια την ημέρα κατά μέσο όρο πέρυσι, τα χαμηλότερα  επίπεδα από το 2009, σύμφωνα με τα στοιχεία του Clarkson.
Οι αναλυτές που ερωτήθηκαν από την Bloomberg είχαν προβλέψει κατά μέσο όρο 25.000 δολάρια την ημέρα για το 2017.
Οι τιμές του πετρελαίου και τα κέρδη των δεξαμενόπλοιων συχνά κινούνται προς αντίθετες κατευθύνσεις.
 Το 2013, έτος κατά το οποίο το  Brent έφτασε σχεδόν $ 120 το βαρέλι, τα supertankers κέρδισαν κατά μέσο όρο 18.621 δολάρια την ημέρα, σύμφωνα με τον Clarkson.
Δύο χρόνια αργότερα, εν μέσω της πτώσης των τιμών πετρελαίου, οι ημερήσιες αποδόσεις διαμορφώθηκαν κατά μέσο όρο στα 64.846 δολάρια.
Από τον Ιούνιο, τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης Brent έχουν αυξηθεί 51% στο υψηλότερο επίπεδο σε περισσότερα από τρία χρόνια, και διαπραγματεύονταν περίπου 68 δολάρια το βαρέλι.
Τα κέρδη σε μια βασική διαδρομή supertanker από τον Περσικό Κόλπο προς την Ασία έπεσαν στο 69% το 2017 για να ολοκληρώσουν το έτος με περίπου 16.000 δολάρια την ημέρα, πολύ χαμηλότερα από τον εποχιακό μέσο όρο του Δεκεμβρίου.
Η υποχώρηση των επιτοκίων έχει επηρεάσει μερικές από τις μεγαλύτερες εταιρείες δεξαμενόπλοιων στον κόσμο. Οι μετοχές της εταιρείας DHT Holdings Inc. που εδρεύει στη Βερμούδα μειώθηκαν στις 20 Δεκεμβρίου στα 3,55 δολ., αν και έχουν αυξηθεί ελαφρά τις τελευταίες ημέρες.
Οι μετοχές της Frontline Ltd. υποχώρησαν  κατά 39% πέρυσι.
Η ανάπτυξη του στόλου και οι αναλήψεις αποθεμάτων, οι οποίες μειώνουν την ποσότητα καυσίμων για εξαγωγή, είναι "ο κυριότερος λόγος για την αδύναμη αγορά δεξαμενόπλοιων που έχουμε βιώσει τους τελευταίους 12 μήνες", δήλωσε ο Robert Hvide Macleod, διευθύνων σύμβουλος της Frontline. Οι περικοπές του ΟΠΕΚ αντισταθμίστηκαν από την αύξηση των εμπορικών ροών αλλού, συμπεριλαμβανομένης της λεκάνης του Ατλαντικού και από τις ΗΠΑ προς την Ασία, σημείωσε.
Στο πλαίσιο της αναταραχής στην αγορά, η Euronav NV με έδρα την Αμβέρσα ανακοίνωσε  στις 21 Δεκεμβρίου ότι θα αποκτήσει την Gener8 Maritime Inc. της Νέας Υόρκης, δημιουργώντας έναν ανεξάρτητο φορέα δεξαμενόπλοιων με στόλο 75 πετρελαιοφόρων, συμπεριλαμβανομένων 44 VLCCs.

'Διπλό χτύπημα'

"Η αγορά δεξαμενοπλοίων έχει έρθει αντιμέτωπη με μια διπλή καταιγίδα: μειωμένες εξαγωγές του ΟΠΕΚ και πάρα πολλά νέα πλοία", δήλωσε ο Burak Cetinok, επικεφαλής της έρευνας στο Arrow Shipbroking Group στο Λονδίνο.
"Αναμένουμε μεταβλητότητα στα επιτόκια αυτό το έτος, αλλά συνολικά μια δύσκολη αγορά."
Επιπλέον, το αργό πετρέλαιο διαπραγματεύεται πλέον σε μια δομή που ονομάζεται backwardation, όταν τα βραχυπρόθεσμα συμβόλαια κατατάσσονται σε βραχυπρόθεσμα συμβόλαια, μια ένδειξη ότι η αγορά είναι εκ νέου εξισορροπημένη και η έλξη της αποθήκευσης πετρελαίου - ιδιαίτερα στη θάλασσα - μειώνεται.
"Αυτό ελευθερώνει τα πλοία που έχουν δεσμευθεί για την αποθήκευση πετρελαίου δήλωσε ο Jakob της Petromatrix.
Το δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους μπορεί να αποτελέσει σημείο καμπής για την αγορά , καθώς η ζήτηση για αύξηση του αργού και η ανάπτυξη του στόλου επιβραδύνεται, σύμφωνα με τον ναυτιλιακό αναλυτή Eirik Haavaldsen της  Pareto Securities AS.
«Το πρώτο εξάμηνο θα είναι αδύναμο, και ίσως ακόμη πιο ασθενέστερο από το πρώτο εξάμηνο του 2017», συμπλήρωσε.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης