Η Ευρώπη βιώνει μια εύθραυστη, πλην όμως σχετικά ανθεκτική ανάκαμψη, με έντονο το στοιχείο της δημιουργίας θέσεων εργασίας.
Eπεκτατική δημοσιονομική πολιτική για το επόμενο έτος υιοθετεί ο πρόεδρος Juncker στις προγραμματικές θέσεις της Κομισιόν που δημοσιοποίησε.
Η Επιτροπή παρουσίασε σήμερα 16 Noembr;ioy toy 2016 τις απόψεις της για τις οικονομικές και κοινωνικές προτεραιότητες της ΕΕ για το επόμενο έτος, με βάση τις κατευθύνσεις που περιέχονται στην ομιλία του Προέδρου Γιούνκερ για την κατάσταση της Ένωσης το 2016 και τα τελευταία οικονομικά στοιχεία των φθινοπωρινών προβλέψεων 2016 της Επιτροπής.
Η σημερινή δέσμη σηματοδοτεί την έναρξη του κύκλου οικονομικής διακυβέρνησης για το 2017, του λεγόμενου «Ευρωπαϊκού Εξαμήνου».[1]
Ο Πρόεδρος Ζαν-Κλωντ Γιούνκερ δήλωσε:
«Το Ευρωπαϊκό Εξάμηνο 2017 που ξεκινάμε σήμερα θα είναι καθοριστικό για την οικονομική και κοινωνική ανάκαμψη της Ευρώπης.
Έχω την πεποίθηση ότι μπορούμε να τα καταφέρουμε.
Για τον λόγο αυτόν η Επιτροπή συνιστά, σήμερα, θετικό δημοσιονομικό προσανατολισμό ώστε να υποστηρίξει την ανάκαμψη και τη νομισματική πολιτική της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας η οποία δεν θα πρέπει να αναλάβει, εξ ολοκλήρου, το εν λόγω βάρος.
Το κάθε κράτος μέλος πρέπει να συμβάλει ανάλογα: όσοι έχουν τη δυνατότητα πρέπει να επενδύσουν περισσότερο, ενώ όσοι διαθέτουν μικρότερα δημοσιονομικά περιθώρια θα πρέπει να εξακολουθήσουν τις μεταρρυθμίσεις και τη φιλοαναπτυξιακή δημοσιονομική εξυγίανση.
Έχουμε σημειώσει πρόοδο όσον αφορά την απασχόληση και την ανάπτυξη, η ανάκαμψη όμως είναι πολύ αργή και η αβεβαιότητα μεγάλη.
Έχουμε μια μοναδική ευκαιρία, αλλά και καθήκον να ενεργήσουμε, και πρέπει να το κάνουμε τώρα.
Όπως τόνισα στην ομιλία μου για την κατάσταση της Ένωσης, οφείλουμε όλοι μας να πραγματοποιήσουμε μεταρρυθμίσεις, να προωθήσουμε επενδύσεις και να εφαρμόσουμε υπεύθυνες δημοσιονομικές πολιτικές, δίνοντας μεγαλύτερη έμφαση στην κοινωνική δικαιοσύνη.
Για τη ζώνη του ευρώ, ειδικότερα, αυτό συνεπάγεται μια πιο επεκτατική δημοσιονομική πολιτική για να δοθεί ώθηση στην οικονομία.
Αυτό αναμένεται να οδηγήσει σε μια δημοσιονομική πολιτική που θα στηρίζει τη νομισματική πολιτική και σε έναν πιο δίκαιο και αποτελεσματικό καταμερισμό των προσπαθειών μεταξύ των χωρών: τα κράτη μέλη που έχουν τη δυνατότητα οφείλουν να επενδύσουν περισσότερα, ενώ τα κράτη μέλη που χρειάζεται να καταβάλουν περισσότερες προσπάθειες πρέπει να συνεχίσουν να επικεντρώνονται στην εξυγίανση και στις μεταρρυθμίσεις.
Από το Επενδυτικό Σχέδιο για την Ευρώπη έως την εμβάθυνση της ενιαίας μας αγοράς και την εφαρμογή του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης, διασφαλίζουμε ότι το δημόσιο χρήμα δαπανάται σωστά και μπορεί να επενδυθεί με τον μέγιστο δυνατό αντίκτυπο. Το θέμα αυτό μας αφορά όλους. Πρέπει να δράσουμε από κοινού για να επιτύχουμε καλύτερα αποτελέσματα».
Η Ευρώπη βιώνει μια εύθραυστη, πλην όμως σχετικά ανθεκτική ανάκαμψη, με έντονο το στοιχείο της δημιουργίας θέσεων εργασίας.
Το ΑΕΠ της είναι σήμερα υψηλότερο από ότι πριν από την κρίση.
Η ανεργία μειώνεται και αυξάνονται εκ νέου οι επενδύσεις. Ωστόσο, δεν υπάρχουν περιθώρια εφησυχασμού. Ορισμένοι από τους ευνοϊκούς παράγοντες που στήριζαν μέχρι σήμερα την ανάκαμψη εξασθενούν.
Τα προβλήματα που κληροδότησε η κρίση, ιδίως οι κοινωνικές επιπτώσεις, τα υψηλά επίπεδα δημόσιου και ιδιωτικού χρέους και το μερίδιο των μη εξυπηρετούμενων δανείων, εξακολουθούν να είναι έντονα.
Ως εκ τούτου, η Επιτροπή καλεί τα κράτη μέλη να εντείνουν τις προσπάθειές τους, σύμφωνα με τις αρχές του «ενάρετου τριγώνου» που συνίστανται στην τόνωση των επενδύσεων, την προώθηση διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και την εφαρμογή υπεύθυνων δημοσιονομικών πολιτικών δίνοντας, με τον τρόπο αυτό, έμφαση στην κοινωνική δικαιοσύνη και στην επίτευξη μιας πιο ισότιμης ανάπτυξης.
Η Επιτροπή παρουσίασε πρόσφατα τις προτεραιότητες δράσης σε επίπεδο ΕΕ στο πρόγραμμα εργασίας της για το 2017, συμπεριλαμβανομένης της ενίσχυσης του επενδυτικού σχεδίου για την Ευρώπη.
Η σημερινή δέσμη παρέχει περαιτέρω κατευθύνσεις για τις οικονομικές και κοινωνικές πολιτικές των κρατών μελών.
Όσον αφορά ειδικότερα τη ζώνη του ευρώ, η Επιτροπή ζητεί επίσης να προωθηθεί ένας σημαντικά πιο θετικός δημοσιονομικός προσανατολισμός για τη νομισματική ζώνη στο σύνολό της προκειμένου να αντιμετωπιστεί ο κίνδυνος «χαμηλής ανάπτυξης και χαμηλού πληθωρισμού» και να στηριχθεί η νομισματική πολιτική της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας.
Η Επιτροπή εκδίδει επίσης τις γνώμες της για τα σχέδια δημοσιονομικών προγραμμάτων των κρατών μελών της ζώνης του ευρώ για το 2017.
Οι κατευθύνσεις πολιτικής της Ετήσιας Επισκόπησης της Ανάπτυξης συνοδεύονται από ανακοίνωση σχετικά με τον δημοσιονομικό προσανατολισμό της ζώνης του ευρώ, σύσταση σχετικά με την οικονομική πολιτική της ζώνης του ευρώ, καθώς και από μια εμπεριστατωμένη ανάλυση των οικονομικών και κοινωνικών συνθηκών και των συνθηκών της αγοράς εργασίας (σύνδεσμος προς τα έγγραφα).
Επίσης, η Επιτροπή εκδίδει Γνώμες σχετικά με τα σχέδια δημοσιονομικών προγραμμάτων των κρατών μελών της ζώνης του ευρώ για το 2017.
Ένας θετικός δημοσιονομικός προσανατολισμός για τη ζώνη του ευρώ
Στην επιστολή προθέσεων που συνόδευε την ομιλία του για την κατάσταση της Ένωσης το 2016, ο Πρόεδρος Γιούνκερ ανακοίνωσε την πρόθεση της Επιτροπής να προωθήσει «έναν θετικό δημοσιονομικό προσανατολισμό για τη ζώνη του ευρώ, με στόχο τη στήριξη της νομισματικής πολιτικής της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας».
Η συζήτηση σχετικά με τον κατάλληλο δημοσιονομικό προσανατολισμό για τη ζώνη του ευρώ αποτελεί βασικό στοιχείο των προσπαθειών της Επιτροπής για την ολοκλήρωση της Οικονομικής και Νομισματικής Ένωσης της Ευρώπης, στο πλαίσιο του 1ου σταδίου των επακόλουθων ενεργειών της έκθεσης των πέντε προέδρων του Ιουνίου 2015 («εμβάθυνση στην πράξη»).
Τόσο η νομισματική όσο και η δημοσιονομική πολιτική διαδραματίζουν καίριο ρόλο στη μακροοικονομική σταθεροποίηση.
Η νομισματική πολιτική της ζώνης του ευρώ έχει επινοηθεί και σχεδιαστεί ως ενιαίο μέσο.
Αντίθετα, ελλείψει ενός κεντρικού προϋπολογισμού ή ενός σταθεροποιητικού μηχανισμού, η δημοσιονομική πολιτική της ζώνης του ευρώ είναι το άθροισμα των 19 επιμέρους δημοσιονομικών πολιτικών.
Πράγματι, με βάση τα τελευταία στοιχεία, και χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η προβλεπόμενη στους κανόνες ευελιξία, η πλήρης συμμόρφωση με τις δημοσιονομικές απαιτήσεις που περιλαμβάνονται στις συστάσεις ανά χώρα (ΣΑΧ), Συμβούλιο τον Ιούλιο του 2016, προϋποθέτει συνολικά έναν μετρίως περιοριστικό δημοσιονομικό προσανατολισμό για ολόκληρη τη ζώνη του ευρώ, τα έτη 2017 και 2018. Λαμβανομένων υπόψη, αφενός, της ανάγκης να διατηρηθεί η ανάκαμψη και, αφετέρου, της γενικότερης αβεβαιότητας που επικρατεί σήμερα, δεν θα ήταν σκόπιμο να υιοθετηθεί ένας τέτοιος δημοσιονομικός προσανατολισμός.
Στην ανακοίνωσή της, η Επιτροπή τονίζει την ανάγκη για έναν θετικότερο δημοσιονομικό προσανατολισμό, αλλά και την ευκαιρία που παρουσιάζεται σήμερα για την επίτευξή του.
Ο θετικός δημοσιονομικός προσανατολισμός αναφέρεται τόσο στην υποστηρικτική, δηλαδή την επεκτατική κατεύθυνση που θα πρέπει να λάβει συνολικά η δημοσιονομική πολιτική όσο και στη σύνθεση της δημοσιονομικής προσαρμογής, από την άποψη του καταμερισμού των προσπαθειών μεταξύ των χωρών και των τύπων δαπανών και/ή φόρων που αυτή συνεπάγεται.
Για την επίτευξη ενός τέτοιου δημοσιονομικού προσανατολισμού, η ζώνη του ευρώ πρέπει να υιοθετήσει μια πιο συλλογική προσέγγιση που θα συνεκτιμά τις διαφορετικές συνθήκες των χωρών που την απαρτίζουν: i) τα κράτη μέλη που όχι απλώς επιτυγχάνουν αλλά και υπερβαίνουν τους δημοσιονομικούς στόχους τους θα πρέπει να αξιοποιούν τα δημοσιονομικά τους περιθώρια για τη στήριξη της εγχώριας ζήτησης και των ποιοτικών επενδύσεων, συμπεριλαμβανομένων των διασυνοριακών, ως μέρους του επενδυτικού Σχεδίου για την Ευρώπη· ii) τα κράτη μέλη που χρειάζονται περαιτέρω δημοσιονομικές προσαρμογές στο πλαίσιο του προληπτικού σκέλους του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης πρέπει να φροντίζουν να συμμορφώνονται συνολικά με τις απαιτήσεις του· iii) τα κράτη μέλη που υπάγονται στο διορθωτικό σκέλος του Συμφώνου, οφείλουν να διασφαλίζουν την έγκαιρη διόρθωση των υπερβολικών ελλειμμάτων τους, μεταξύ άλλων με την παροχή περιθωρίων ασφαλείας για την αντιμετώπιση απρόβλεπτων καταστάσεων.
Σύσταση για την οικονομική πολιτική της ζώνης του ευρώ
Σύμφωνα με την ανακοίνωση για τον δημοσιονομική προσανατολισμό της ζώνης του ευρώ, η Επιτροπή συστήνει δημοσιονομική επέκταση έως και 0,5% του ΑΕΠ το 2017 για τη ζώνη του ευρώ στο σύνολό της.
Αυτό αναμένεται να συμβάλει σε ένα ισορροπημένο μείγμα πολιτικής για τη στήριξη των μεταρρυθμίσεων και την ενίσχυση της ανάκαμψης. Η σύσταση επισημαίνει επίσης την ανάγκη πραγματοποίησης διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και βελτίωσης της ποιότητας των δημόσιων οικονομικών.
Από το προηγούμενο έτος, η Επιτροπή υποβάλλει αυτή τη σύσταση νωρίτερα στο πλαίσιο του ετήσιου κύκλου, ώστε να μπορούν να ενσωματώνονται καλύτερα η διάσταση της ζώνης του ευρώ και οι εθνικές διαστάσεις στον εθνικό δημοσιονομικό προγραμματισμό και, συνεπώς, να μπορούν τα κράτη μέλη να συνεκτιμούν τις πιθανές δευτερογενείς επιπτώσεις και τις κοινές ευθύνες.
Η σύσταση παρέχει κατευθύνσεις για το σύνολο της ζώνης του ευρώ και αποσκοπεί στην προαγωγή πολιτικών που προωθούν τη δημιουργία θέσεων απασχόλησης, την κοινωνική δικαιοσύνη και τη σύγκλιση, καθώς και την τόνωση των επενδύσεων με στόχο τη στήριξη της ανάπτυξης.
worldenergynews.gr
Η Επιτροπή παρουσίασε σήμερα 16 Noembr;ioy toy 2016 τις απόψεις της για τις οικονομικές και κοινωνικές προτεραιότητες της ΕΕ για το επόμενο έτος, με βάση τις κατευθύνσεις που περιέχονται στην ομιλία του Προέδρου Γιούνκερ για την κατάσταση της Ένωσης το 2016 και τα τελευταία οικονομικά στοιχεία των φθινοπωρινών προβλέψεων 2016 της Επιτροπής.
Η σημερινή δέσμη σηματοδοτεί την έναρξη του κύκλου οικονομικής διακυβέρνησης για το 2017, του λεγόμενου «Ευρωπαϊκού Εξαμήνου».[1]
Ο Πρόεδρος Ζαν-Κλωντ Γιούνκερ δήλωσε:
«Το Ευρωπαϊκό Εξάμηνο 2017 που ξεκινάμε σήμερα θα είναι καθοριστικό για την οικονομική και κοινωνική ανάκαμψη της Ευρώπης.
Έχω την πεποίθηση ότι μπορούμε να τα καταφέρουμε.
Για τον λόγο αυτόν η Επιτροπή συνιστά, σήμερα, θετικό δημοσιονομικό προσανατολισμό ώστε να υποστηρίξει την ανάκαμψη και τη νομισματική πολιτική της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας η οποία δεν θα πρέπει να αναλάβει, εξ ολοκλήρου, το εν λόγω βάρος.
Το κάθε κράτος μέλος πρέπει να συμβάλει ανάλογα: όσοι έχουν τη δυνατότητα πρέπει να επενδύσουν περισσότερο, ενώ όσοι διαθέτουν μικρότερα δημοσιονομικά περιθώρια θα πρέπει να εξακολουθήσουν τις μεταρρυθμίσεις και τη φιλοαναπτυξιακή δημοσιονομική εξυγίανση.
Έχουμε σημειώσει πρόοδο όσον αφορά την απασχόληση και την ανάπτυξη, η ανάκαμψη όμως είναι πολύ αργή και η αβεβαιότητα μεγάλη.
Έχουμε μια μοναδική ευκαιρία, αλλά και καθήκον να ενεργήσουμε, και πρέπει να το κάνουμε τώρα.
Όπως τόνισα στην ομιλία μου για την κατάσταση της Ένωσης, οφείλουμε όλοι μας να πραγματοποιήσουμε μεταρρυθμίσεις, να προωθήσουμε επενδύσεις και να εφαρμόσουμε υπεύθυνες δημοσιονομικές πολιτικές, δίνοντας μεγαλύτερη έμφαση στην κοινωνική δικαιοσύνη.
Για τη ζώνη του ευρώ, ειδικότερα, αυτό συνεπάγεται μια πιο επεκτατική δημοσιονομική πολιτική για να δοθεί ώθηση στην οικονομία.
Αυτό αναμένεται να οδηγήσει σε μια δημοσιονομική πολιτική που θα στηρίζει τη νομισματική πολιτική και σε έναν πιο δίκαιο και αποτελεσματικό καταμερισμό των προσπαθειών μεταξύ των χωρών: τα κράτη μέλη που έχουν τη δυνατότητα οφείλουν να επενδύσουν περισσότερα, ενώ τα κράτη μέλη που χρειάζεται να καταβάλουν περισσότερες προσπάθειες πρέπει να συνεχίσουν να επικεντρώνονται στην εξυγίανση και στις μεταρρυθμίσεις.
Από το Επενδυτικό Σχέδιο για την Ευρώπη έως την εμβάθυνση της ενιαίας μας αγοράς και την εφαρμογή του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης, διασφαλίζουμε ότι το δημόσιο χρήμα δαπανάται σωστά και μπορεί να επενδυθεί με τον μέγιστο δυνατό αντίκτυπο. Το θέμα αυτό μας αφορά όλους. Πρέπει να δράσουμε από κοινού για να επιτύχουμε καλύτερα αποτελέσματα».
Η Ευρώπη βιώνει μια εύθραυστη, πλην όμως σχετικά ανθεκτική ανάκαμψη, με έντονο το στοιχείο της δημιουργίας θέσεων εργασίας.
Το ΑΕΠ της είναι σήμερα υψηλότερο από ότι πριν από την κρίση.
Η ανεργία μειώνεται και αυξάνονται εκ νέου οι επενδύσεις. Ωστόσο, δεν υπάρχουν περιθώρια εφησυχασμού. Ορισμένοι από τους ευνοϊκούς παράγοντες που στήριζαν μέχρι σήμερα την ανάκαμψη εξασθενούν.
Τα προβλήματα που κληροδότησε η κρίση, ιδίως οι κοινωνικές επιπτώσεις, τα υψηλά επίπεδα δημόσιου και ιδιωτικού χρέους και το μερίδιο των μη εξυπηρετούμενων δανείων, εξακολουθούν να είναι έντονα.
Ως εκ τούτου, η Επιτροπή καλεί τα κράτη μέλη να εντείνουν τις προσπάθειές τους, σύμφωνα με τις αρχές του «ενάρετου τριγώνου» που συνίστανται στην τόνωση των επενδύσεων, την προώθηση διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και την εφαρμογή υπεύθυνων δημοσιονομικών πολιτικών δίνοντας, με τον τρόπο αυτό, έμφαση στην κοινωνική δικαιοσύνη και στην επίτευξη μιας πιο ισότιμης ανάπτυξης.
Η Επιτροπή παρουσίασε πρόσφατα τις προτεραιότητες δράσης σε επίπεδο ΕΕ στο πρόγραμμα εργασίας της για το 2017, συμπεριλαμβανομένης της ενίσχυσης του επενδυτικού σχεδίου για την Ευρώπη.
Η σημερινή δέσμη παρέχει περαιτέρω κατευθύνσεις για τις οικονομικές και κοινωνικές πολιτικές των κρατών μελών.
Όσον αφορά ειδικότερα τη ζώνη του ευρώ, η Επιτροπή ζητεί επίσης να προωθηθεί ένας σημαντικά πιο θετικός δημοσιονομικός προσανατολισμός για τη νομισματική ζώνη στο σύνολό της προκειμένου να αντιμετωπιστεί ο κίνδυνος «χαμηλής ανάπτυξης και χαμηλού πληθωρισμού» και να στηριχθεί η νομισματική πολιτική της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας.
Η Επιτροπή εκδίδει επίσης τις γνώμες της για τα σχέδια δημοσιονομικών προγραμμάτων των κρατών μελών της ζώνης του ευρώ για το 2017.
Οι κατευθύνσεις πολιτικής της Ετήσιας Επισκόπησης της Ανάπτυξης συνοδεύονται από ανακοίνωση σχετικά με τον δημοσιονομικό προσανατολισμό της ζώνης του ευρώ, σύσταση σχετικά με την οικονομική πολιτική της ζώνης του ευρώ, καθώς και από μια εμπεριστατωμένη ανάλυση των οικονομικών και κοινωνικών συνθηκών και των συνθηκών της αγοράς εργασίας (σύνδεσμος προς τα έγγραφα).
Επίσης, η Επιτροπή εκδίδει Γνώμες σχετικά με τα σχέδια δημοσιονομικών προγραμμάτων των κρατών μελών της ζώνης του ευρώ για το 2017.
Ένας θετικός δημοσιονομικός προσανατολισμός για τη ζώνη του ευρώ
Στην επιστολή προθέσεων που συνόδευε την ομιλία του για την κατάσταση της Ένωσης το 2016, ο Πρόεδρος Γιούνκερ ανακοίνωσε την πρόθεση της Επιτροπής να προωθήσει «έναν θετικό δημοσιονομικό προσανατολισμό για τη ζώνη του ευρώ, με στόχο τη στήριξη της νομισματικής πολιτικής της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας».
Η συζήτηση σχετικά με τον κατάλληλο δημοσιονομικό προσανατολισμό για τη ζώνη του ευρώ αποτελεί βασικό στοιχείο των προσπαθειών της Επιτροπής για την ολοκλήρωση της Οικονομικής και Νομισματικής Ένωσης της Ευρώπης, στο πλαίσιο του 1ου σταδίου των επακόλουθων ενεργειών της έκθεσης των πέντε προέδρων του Ιουνίου 2015 («εμβάθυνση στην πράξη»).
Τόσο η νομισματική όσο και η δημοσιονομική πολιτική διαδραματίζουν καίριο ρόλο στη μακροοικονομική σταθεροποίηση.
Η νομισματική πολιτική της ζώνης του ευρώ έχει επινοηθεί και σχεδιαστεί ως ενιαίο μέσο.
Αντίθετα, ελλείψει ενός κεντρικού προϋπολογισμού ή ενός σταθεροποιητικού μηχανισμού, η δημοσιονομική πολιτική της ζώνης του ευρώ είναι το άθροισμα των 19 επιμέρους δημοσιονομικών πολιτικών.
Πράγματι, με βάση τα τελευταία στοιχεία, και χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η προβλεπόμενη στους κανόνες ευελιξία, η πλήρης συμμόρφωση με τις δημοσιονομικές απαιτήσεις που περιλαμβάνονται στις συστάσεις ανά χώρα (ΣΑΧ), Συμβούλιο τον Ιούλιο του 2016, προϋποθέτει συνολικά έναν μετρίως περιοριστικό δημοσιονομικό προσανατολισμό για ολόκληρη τη ζώνη του ευρώ, τα έτη 2017 και 2018. Λαμβανομένων υπόψη, αφενός, της ανάγκης να διατηρηθεί η ανάκαμψη και, αφετέρου, της γενικότερης αβεβαιότητας που επικρατεί σήμερα, δεν θα ήταν σκόπιμο να υιοθετηθεί ένας τέτοιος δημοσιονομικός προσανατολισμός.
Στην ανακοίνωσή της, η Επιτροπή τονίζει την ανάγκη για έναν θετικότερο δημοσιονομικό προσανατολισμό, αλλά και την ευκαιρία που παρουσιάζεται σήμερα για την επίτευξή του.
Ο θετικός δημοσιονομικός προσανατολισμός αναφέρεται τόσο στην υποστηρικτική, δηλαδή την επεκτατική κατεύθυνση που θα πρέπει να λάβει συνολικά η δημοσιονομική πολιτική όσο και στη σύνθεση της δημοσιονομικής προσαρμογής, από την άποψη του καταμερισμού των προσπαθειών μεταξύ των χωρών και των τύπων δαπανών και/ή φόρων που αυτή συνεπάγεται.
Για την επίτευξη ενός τέτοιου δημοσιονομικού προσανατολισμού, η ζώνη του ευρώ πρέπει να υιοθετήσει μια πιο συλλογική προσέγγιση που θα συνεκτιμά τις διαφορετικές συνθήκες των χωρών που την απαρτίζουν: i) τα κράτη μέλη που όχι απλώς επιτυγχάνουν αλλά και υπερβαίνουν τους δημοσιονομικούς στόχους τους θα πρέπει να αξιοποιούν τα δημοσιονομικά τους περιθώρια για τη στήριξη της εγχώριας ζήτησης και των ποιοτικών επενδύσεων, συμπεριλαμβανομένων των διασυνοριακών, ως μέρους του επενδυτικού Σχεδίου για την Ευρώπη· ii) τα κράτη μέλη που χρειάζονται περαιτέρω δημοσιονομικές προσαρμογές στο πλαίσιο του προληπτικού σκέλους του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης πρέπει να φροντίζουν να συμμορφώνονται συνολικά με τις απαιτήσεις του· iii) τα κράτη μέλη που υπάγονται στο διορθωτικό σκέλος του Συμφώνου, οφείλουν να διασφαλίζουν την έγκαιρη διόρθωση των υπερβολικών ελλειμμάτων τους, μεταξύ άλλων με την παροχή περιθωρίων ασφαλείας για την αντιμετώπιση απρόβλεπτων καταστάσεων.
Σύσταση για την οικονομική πολιτική της ζώνης του ευρώ
Σύμφωνα με την ανακοίνωση για τον δημοσιονομική προσανατολισμό της ζώνης του ευρώ, η Επιτροπή συστήνει δημοσιονομική επέκταση έως και 0,5% του ΑΕΠ το 2017 για τη ζώνη του ευρώ στο σύνολό της.
Αυτό αναμένεται να συμβάλει σε ένα ισορροπημένο μείγμα πολιτικής για τη στήριξη των μεταρρυθμίσεων και την ενίσχυση της ανάκαμψης. Η σύσταση επισημαίνει επίσης την ανάγκη πραγματοποίησης διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και βελτίωσης της ποιότητας των δημόσιων οικονομικών.
Από το προηγούμενο έτος, η Επιτροπή υποβάλλει αυτή τη σύσταση νωρίτερα στο πλαίσιο του ετήσιου κύκλου, ώστε να μπορούν να ενσωματώνονται καλύτερα η διάσταση της ζώνης του ευρώ και οι εθνικές διαστάσεις στον εθνικό δημοσιονομικό προγραμματισμό και, συνεπώς, να μπορούν τα κράτη μέλη να συνεκτιμούν τις πιθανές δευτερογενείς επιπτώσεις και τις κοινές ευθύνες.
Η σύσταση παρέχει κατευθύνσεις για το σύνολο της ζώνης του ευρώ και αποσκοπεί στην προαγωγή πολιτικών που προωθούν τη δημιουργία θέσεων απασχόλησης, την κοινωνική δικαιοσύνη και τη σύγκλιση, καθώς και την τόνωση των επενδύσεων με στόχο τη στήριξη της ανάπτυξης.
worldenergynews.gr