Ενέργεια

F. Starace (Νέος πρόεδρος Eurelectric) : "Το τέλος του άνθρακα μπορεί να διαρκέσει περισσότερο από όσο περιμένουμε"

F. Starace (Νέος πρόεδρος Eurelectric) :
Τι συζητήθηκε στην συνάντηση του Ευρωπαϊκού φορέα παροχής ηλεκτρικής ενέργειας στην Πορτογαλία
Η "φάση άρνησης" της ενεργειακής βιομηχανίας έχει τελειώσει, δήλωσε ο απερχόμενος πρόεδρος της Eurelectric, (φορέας παροχής ηλεκτρικής ενέργειας), πριν περάσει τη σκυτάλη στον διάδοχό του.
Ο Antonio Mexia, ο απερχόμενος πρόεδρος, σε ομιλία του στο Estoril της Πορτογαλίας  αναφέρθηκε στη σχετική βραδύτητα με την οποία οι μεγάλες εταιρείες κοινής ωφέλειας προσαρμόστηκαν στο αυξανόμενο μερίδιο της αιολικής και ηλιακής ενέργειας, το ευρωπαϊκό ενεργειακό μείγμα, που προωθήθηκε από την οδηγία της ΕΕ για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (2009) και τις κρατικές επιδοτήσεις.
"Το μέλλον δεν αφορά την συμβατική γενιά ενάντια στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, και δεν αφορά την κεντρική και την αποκεντρωμένη γενιά, αλλά τον τρόπο με τον οποίο και οι δύο μπορούν να αλληλοσυμπληρώνονται σε ένα βιώσιμο σύστημα ", ανέφερε σε εκπρόσωπους στην Πορτογαλία.
Η βιομηχανία ηλεκτρισμού έχει εντατικοποιήσει τους τελευταίους μήνες μια εκστρατεία για την ταχεία ηλεκτροδότηση τομέων που βασίζονται παραδοσιακά σε ορυκτά καύσιμα - τη μεταφορά και τη θέρμανση.
Και δεν είναι μόνος που βλέπει την ανάγκη για μια τέτοια μετάβαση. "Ο 20ος αιώνας αναμφισβήτητα ανήκε στο πετρέλαιο και δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο 21ος αιώνας ανήκει στον ηλεκτρισμό", δήλωσε ο Laszlo Varro, επικεφαλής οικονομολόγος της Παγκόσμιας Υπηρεσίας Ενέργειας (IEA) με έδρα το Παρίσι.
Αν οι δεσμεύσεις για μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου που πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών στο Παρίσι επιτευχθούν, η ηλεκτρική ενέργεια θα πρέπει να αποτελέσει την κυρίαρχη πηγή ενέργειας για τις οδικές μεταφορές μέχρι τα μέσα του αιώνα, τόνισε ο Varro.

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Ο Elias Poyry, επικεφαλής της φινλανδικής εταιρεία  Virta, συμφώνησε και επεσήμανε ότι "τα ηλεκτρικά οχήματα φέρνουν τις μπαταρίες στην αγορά με μηδενικό αυξητικό κόστος και είναι φθηνή αποθήκευση"
Η αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας αναφέρεται συχνά σε ένα φάσμα λύσεων "ευελιξίας" για την ενσωμάτωση του  αυξανόμενου μεριδίου των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο ηλεκτρικό σύστημα της Ευρώπης.
Η ιδέα είναι ότι τα αυτοκίνητα θα συνδέονται στο δίκτυο όταν σταθμεύουν και θα το  χρησιμοποιηθούν ως εφεδρικό όταν δεν υπάρχει ήλιος ή άνεμος.
Ο Poyry ανέφερε επίσης πρόβλεψη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για διείσδυση ηλεκτρικών οχημάτων κατά 14% μέχρι το 2030 - αλλά υπήρξε γενική συμφωνία μεταξύ των ομιλητών στην Estoril ότι τα αυτοκίνητα θα αποτελέσουν κρίσιμο τμήμα της μετάβασης σε ένα αποκεντρωμένο σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Δημοσκόπηση των συμμετεχόντων στο συνέδριο έδειξε πόσο σημαντικός είναι   ο μελλοντικός ρόλος της αποθήκευσης: πάνω από τα δύο πέμπτα (42%) δήλωσαν ότι ο αποθηκευτικός χώρος θα είναι ο σημαντικότερος παράγοντας για τη μείωση του άνθρακα του ευρωπαϊκού συστήματος ηλεκτρικής ενέργειας, έναντι μόλις 8% το 2010.

Υποδομή

Αλλά η χρήση αυτοκινήτων ως μέσου αποθήκευσης εξαρτάται από την τεράστια ανάπτυξη της υποδομής φόρτισης, προειδοποίησαν οι συμμετέχοντες στην εκδήλωση.
Οι ισχύοντες κανονισμοί - είτε από τις Βρυξέλλες είτε από τις εθνικές κυβερνήσεις - έχουν τεθεί σε ισχύ πριν από 10 ή και 20 χρόνια και δεν είναι κατάλληλοι για ένα περιβάλλον όπου η εστίαση έχει μετατοπιστεί στην αποκεντροποίηση του ενεργειακού τομέα, δήλωσε ο Jean-Bernard Lévy, της  EDF.
Ο Lévy έδωσε μια λιγότερο αισιόδοξη άποψη για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα τουλάχιστον στη Γαλλία. Ακόμη και αν η EDF διπλασιάσει τις προβλέψεις της, αυτό θα σήμαινε ανάπτυξη  της χωρητικότητας αποθήκευσης ισοδύναμη  με έναν από τους 58 πυρηνικούς αντιδραστήρες της Γαλλίας έως το 2030, δήλωσε.
Υπάρχουν επίσης ερωτηματικά σχετικά τις  μπαταρίες που συνδέονται στο δίκτυο. Έκθεση από τις ευρωπαϊκές επιστημονικές ακαδημίες  ανέφερε ότι οι μπαταρίες που συνδέονται με το δίκτυο δεν ήταν «ουσιαστικά απαραίτητες», λέγοντας ότι άλλες λύσεις όπως τα συστήματα απόκρισης ζήτησης θα μπορούσαν να προσφέρουν το ίδιο είδος υπηρεσιών "ευελιξίας" στο δίκτυο.
Οι επιχειρήσεις παροχής ενέργειας βλέπουν τον κανονισμό ως το κλειδί για την αύξηση της ζήτησης ενέργειας από ηλεκτρικά οχήματα. Η Νορβηγία ενίσχυσε με επιτυχία τις πωλήσεις ηλεκτρονικών αυτοκινήτων, επιβαρύνοντας σημαντικά άλλες, πιο ρυπογόνες επιλογές ενώ έδωσε και άλλα κίνητρα  όπως να επιτρέπεται   στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να χρησιμοποιούν λωρίδες λεωφορείων και ταξί.
Η Eurelectric έχει υποστηρίξει τη ριζική αύξηση της ηλεκτροκίνησης για την επίτευξη των κλιματικών στόχων που τέθηκαν στη συμφωνία του Παρισιού το 2015.
Οι ηγέτες της βιομηχανίας έχουν επίσης καταλήξει σε μια πιθανή λύση για την άμβλυνση των επιπτώσεων απόσβεσης της ζήτησης από τους νέους στόχους εξοικονόμησης ενέργειας της ΕΕ .Η ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές θα πρέπει να έχει μηδενικό συντελεστή "πρωτογενούς ενέργειας", πράγμα που σημαίνει ότι δεν θα ληφθεί υπόψη στην αξιολόγηση της συμμόρφωσης των στόχων αποτελεσματικότητας.

Ο άνθρακας

Αυτό το επιχείρημα υπέρ του κλίματος προϋποθέτει ότι το μεγαλύτερο μέρος της ηλεκτρικής ενέργειας της Ευρώπης θα προέρχεται σταδιακά από ανανεώσιμες πηγές.
Αλλά ο νέος πρόεδρος του Eurelectric, Francesco Starace, πρότεινε ότι θα ήταν λάθος να υποθέσουμε ότι η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας με άνθρακα δεν είχε μέλλον, έστω και αν όλα τα μέλη - πέραν των Πολωνών και Ελλήνων - συμφώνησαν να μην κατασκευάζουν πλέον σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής με καύση άνθρακα .
Αν και απέφυγε επιμελώς οποιαδήποτε άμεση αναφορά στον άνθρακα, το μήνυμα του Starace ήταν σαφές.
"Νομίζω ότι υπάρχει τεράστιο δυναμικό δημιουργίας αξίας, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα πετάξουμε μόνο πράγματα στον κάδο επειδή ανήκουν σε μια συγκεκριμένη τεχνολογία που νομίζουμε ότι είναι στο τέλος. Θα μπορούσε να είναι στο τέλος, αλλά θα μπορούσε να είναι ένα μακρύτερο τέλος από ό, τι πιστεύουμε », είπε.
Και το σημερινό κύμα ψηφιοποίησης που σαρώνει τον τομέα της ενέργειας θα μπορούσε πραγματικά να βοηθήσει τα εργοστάσια άνθρακα και άλλα «παλαιά περιουσιακά στοιχεία» να μειώσουν τις εκπομπές τους, υποστήριξε ο Starace.
"Εάν πάρετε μια μονάδα παραγωγής ενέργειας που χτίστηκε πριν από 20 χρόνια ... ακόμα και πριν από πέντε χρόνια, είναι γεμάτη αυτοματοποίηση, αλλά δεν είναι ψηφιακός τόπος", δήλωσε. Τώρα μπορείτε να εγκαταστήσετε φθηνούς αισθητήρες και ψηφιακά συστήματα ελέγχου που επιτρέπουν πιο αποτελεσματική λειτουργία, σημείωσε . "Είναι πιο αποτελεσματικό, ρυπαίνει λιγότερο, παρέχει περισσότερη δύναμη και είναι ευκολότερο και φθηνότερο να διατηρηθεί", δήλωσε ο Starace.
Ο Starace είναι Διευθύνων Σύμβουλος της ιταλικής εταιρίας ενέργειας Enel και ανέλαβε νέος πρόεδρος της Eurelectric τη Δευτέρα 19/6/2017 στο διοικητικό συμβούλιο της ένωσης.

Η συνάντηση

Την πρώτη ημέρα της ετήσιας συνάντησης της Eurelectric κυριαρχούσαν επίσης οι συζητήσεις γύρω από την άνοδο των φορέων παροχής υπηρεσιών διανομής (DSO) σε μια ολοένα και πιο αποκεντρωμένη αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.
Οι Διαχειριστές Συστήματος Διανομής (DSOs) μέχρι τώρα ήταν μάλλον παθητικοί, παρέχοντας ένα δίκτυο καλωδίων και υποσταθμών που ενώνουν μεμονωμένους καταναλωτές με μεγάλες γραμμές μεταφοράς. Ένα έγγραφο που κυκλοφόρησε κατά τη συνάντηση στην Πορτογαλία προέβλεπε την προσφορά μιας νέας υπηρεσίας με βάση πλατφόρμα που θα συγκεντρώνει όλους τους συμμετέχοντες στη νέα αγορά.
Αυτά θα περιλαμβάνουν αυτό -γεννήτριες με ηλιακό πάνελ στην οροφή   ηλεκτρικών αυτοκινήτων αλλά και μια νέα γενιά ενεργών καταναλωτών.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης