Θα μετατραπεί σε τερματικό σταθμό εισαγωγής καυσίμων
Το Grangemouth, το μοναδικό διυλιστήριο πετρελαίου της Σκωτίας, πρόκειται να κλείσει το 2025 με την απώλεια 400 θέσεων εργασίας, δήλωσε την Πέμπτη η Petroineos, στο πλαίσιο των σχεδίων για τη μετατροπή του εργοστασίο ηλικίας 100 ετών σε τερματικό σταθμό εισαγωγής καυσίμων.
Η Petroineos ανακοίνωσε τον περασμένο Νοέμβριο ότι ετοιμαζόταν να κλείσει το Grangemouth, το παλαιότερο διυλιστήριο της Βρετανίας. Η παραγωγή θα σταματήσει το δεύτερο τρίμηνο του επόμενου έτους, μετά από διαβούλευση με τους εργαζομένους, δήλωσε εκπρόσωπος της εταιρείας.
Η απόφαση επικρίθηκε από συνδικάτα και πολιτικούς.
«Είναι βαθιά απογοητευτικό το γεγονός ότι η Petroineos επιβεβαίωσε την προηγούμενη απόφασή της να κλείσει το διυλιστήριο πετρελαίου Grangemouth», δήλωσε ο υπουργός Ενέργειας του Ηνωμένου Βασιλείου Ed Miliband.
Η τοποθεσία θα γίνει τερματικός σταθμός εισαγωγής και διανομής τελικών καυσίμων, γεγονός που θα μειώσει τον αριθμό των εργαζομένων στο εργοτάξιο από 475 σε περίπου 75 τα επόμενα δύο χρόνια.
Η Petroineos είναι μια κοινοπραξία μεταξύ της PetroChina International London (PCIL) και του Ομίλου INEOS, μιας βρετανικής εταιρείας χημικών που ιδρύθηκε από τον δισεκατομμυριούχο Sir Jim Ratcliffe.
Οικονομικές δυσκολίες
Η εταιρεία ανέφερε τις οικονομικές δυσκολίες ως λόγο για το κλείσιμο, δηλώνοντας ότι η εταιρεία είχε επενδύσει 1,2 δισεκατομμύρια δολάρια από το 2011 και επέστρεψε σε ζημίες άνω των 775 εκατομμυρίων δολαρίων την ίδια περίοδο.
"Η Grangemouth αδυνατεί ολοένα και περισσότερο να ανταγωνιστεί μεγαλύτερες, πιο σύγχρονες και αποτελεσματικές τοποθεσίες στη Μέση Ανατολή, την Ασία και την Αφρική. Λόγω του μεγέθους και της διαμόρφωσης της, η Grangemouth πραγματοποιεί υψηλά επίπεδα κεφαλαιουχικών δαπανών κάθε χρόνο μόνο και μόνο για να διατηρήσει την άδεια λειτουργίας της", η είπε η εταιρεία.
Επεσήμανε ότι το εργοστάσιο χάνει αυτήν τη στιγμή περίπου 500.000 δολάρια την ημέρα και αναμένεται να καταγράψει ζημιά 200 εκατομμυρίων δολαρίων για το 2024.
Στα σχέδια της Petroineos για το Grangemouth είχαν αντιταχθεί συνδικάτα και τοπικοί πολιτικοί και υπήρξαν εκστρατείες για την επέκταση της παραγωγής μέχρι να εξασφαλιστεί μια εναλλακτική λύση χαμηλών εκπομπών άνθρακα για το μακροπρόθεσμο μέλλον της.
Οι κυβερνήσεις του Ηνωμένου Βασιλείου και της Σκωτίας ανακοίνωσαν ένα κοινό σχέδιο την Πέμπτη, συμπεριλαμβανομένου ενός χρηματοδοτικού πακέτου 100 εκατομμυρίων λιρών (130,43 εκατομμυρίων δολαρίων), για να εξασφαλίσουν ένα βιομηχανικό μέλλον για το Grangemouth μετά το κλείσιμο του διυλιστηρίου.
Αυτό θα διατεθεί για υποστήριξη σταδιοδρομίας των επηρεαζόμενων εργαζομένων καθώς και για επενδύσεις σε τοπικά ενεργειακά έργα.
Μειωμένη η ζήτηση
Ο Frank Demay, διευθύνων σύμβουλος της Petroineos Refining, δήλωσε ότι η ζήτηση για τα καύσιμα που παράγονται στο Grangemouth είχε ήδη αρχίσει να μειώνεται.
«Με την απαγόρευση των νέων αυτοκινήτων βενζίνης και ντίζελ που πρόκειται να τεθεί σε ισχύ μέσα στην επόμενη δεκαετία, προβλέπουμε ότι η αγορά για αυτά τα καύσιμα θα συρρικνωθεί περαιτέρω», είπε.
Το διυλιστήριο επεξεργάζεται κυρίως αργό πετρέλαιο Forties της Βόρειας Θάλασσας, με το οποίο συνδέεται απευθείας μέσω του συστήματος αγωγών Forties (FPS) και του αμερικανικού WTI Midland.
Και οι δύο αυτές ποιότητες αργού πετρελαίου συμβάλλουν στη στήριξη του παγκόσμιου δείκτη του Brent, πράγμα που σημαίνει ότι το κλείσιμο του διυλιστηρίου θα μπορούσε να έχει ευρύτερη σημασία για την αγορά πετρελαίου.
Η Ineos είπε ότι είναι "business as usual" για τις άλλες δραστηριότητές της γύρω από την τοποθεσία Grangemouth, συγκεκριμένα το πετροχημικό εργοστάσιο Ineos Olefins and Polymers και το FPS.
Η νέα κυβέρνηση των Εργατικών έχει δεσμεύσει προηγουμένως χρηματοδότηση για να εξετάσει πιθανά έργα χαμηλών εκπομπών άνθρακα στην τοποθεσία.
Η έρευνα εντόπισε τρεις πιθανές μακροπρόθεσμες επιλογές, συμπεριλαμβανομένου του υδρογόνου χαμηλών εκπομπών άνθρακα, των καθαρών ηλεκτρονικών καυσίμων και των βιώσιμων καυσίμων της αεροπορίας.
Η Unite είπε ότι βρίσκεται σε συνομιλίες με την κυβέρνηση σχετικά με την τοποθεσία, συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας για βιώσιμη παραγωγή καυσίμων αεροσκαφών.
www.worldenergynews.gr