Ενέργεια

IEEFA: Τα ετήσια έσοδα από την τιμολόγηση άνθρακα είναι σχεδόν 100 δισ. δολ.

IEEFA: Τα ετήσια έσοδα από την τιμολόγηση άνθρακα είναι σχεδόν 100 δισ. δολ.

Παρουσιάζουν αυξητικές τάσεις σε παγκόσμια κλίμακα - Το 2022 ήταν μόνο το 1% του οικονομικού κόστους της κλιματικής αλλαγής - Το μπαλάκι… στις κυβερνήσεις για τη στήριξη των χωρών τους μέσω της ενεργειακής μετάβασης

Περίπου το 1/4 των παγκόσμιων εκπομπών καλύπτετα σε διαφορετικό βαθμό, από συστήματα τιμολόγησης άνθρακα.

Έχουν συγκεντρώσει πάνω από 500 δισεκατομμύρια δολάρια από τους ρυπαίνοντες μέχρι σήμερα.

Ο Andrew Reid στο NorthStone Advisers (διεπιστημονική ομάδα ανώτερων συμβούλων), γράφοντας για το Ινστιτούτο Ενεργειακής Οικονομίας και Χρηματοοικονομικής Ανάλυσης (IEEFA), αναφέρει στην έκθεσή του ότι το ετήσιο ποσό που συγκεντρώνεται (σχεδόν 100 δισεκατομμύρια δολάρια), πρόκειται να αυξηθεί με τα 2/3 των κρατών να σχεδιάζουν να χρησιμοποιήσουν την τιμολόγηση του άνθρακα στις Εθνικά Καθορισμένες Συνεισφορές τους.

Σημειώνεται ότι ο πρώτος φόρος άνθρακα εισήχθη στη Φινλανδία το 1990.

Υπάρχουν τώρα 66 παγκόσμιες δικαιοδοσίες με τιμολόγηση του άνθρακα και 48 χώρες με κάποιο είδος συστήματος τιμών άνθρακα που δημιουργεί έσοδα.

Οι κυβερνήσεις θα αναλάβουν να στηρίξουν τα κράτη μέσω της μετάβασης στην καθαρή ενέργεια.

Επίσης τα έσοδα από το ETS της ΕΕ θα υποστηρίξουν εν μέρει το πρόσθετο κόστος της ενέργειας με χαμηλές εκπομπές άνθρακα για τη βιομηχανία και τα νοικοκυριά.

 

Οι πιέσεις και τα κίνητρα

Ο μηχανισμός προσαρμογής των συνόρων άνθρακα (CBAM) και το Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών (ETS) της ΕΕ θα ασκήσουν πίεση στους εμπορικούς εταίρους της να εφαρμόσουν κάποια μορφή συστήματος τιμολόγησης άνθρακα.

Ο Reid σημειώνει ότι ο κύριος ρόλος της τιμολόγησης του άνθρακα είναι να δώσει κίνητρα για την απαλλαγή από τον άνθρακα και να παρέχει πρόσθετη χρηματοδότηση για τη μετάβαση.

Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι δεν είναι αρκετά εκτεταμένο για να θεωρηθεί ως πραγματική αποζημίωση που καταβάλλεται για την κλιματική ζημιά: οι παγκόσμιες εισπράξεις ήταν μόνο το 1% του οικονομικού κόστους της κλιματικής αλλαγής το 2022.

Ο μηχανισμός προσαρμογής των συνόρων άνθρακα της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα δώσει κίνητρα σε άλλους εμπορικούς εταίρους να εφαρμόσουν κάποια μορφή συστήματος τιμολόγησης άνθρακα.

ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ_1_22.png

Σημαντικά ευρήματα

Τα συστήματα τιμολόγησης του άνθρακα ισχύουν επί του παρόντος για περίπου 25% των παγκόσμιων εκπομπών και μέχρι σήμερα έχουν συγκεντρώσει περισσότερα από 500 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ από τους ρυπαίνοντες.

Τα έσοδα από τα συστήματα τιμολόγησης του άνθρακα θα συνεχίσουν να αυξάνονται.

Από τους 196 υπογράφοντες στην COP21 στο Παρίσι, πάνω από τα 2/3 έχουν ορίσει τη χρήση τιμολόγησης άνθρακα στις Εθνικά Καθορισμένες Συνεισφορές τους.

Τα παγκόσμια έσοδα από την τιμολόγηση του άνθρακα ήταν μόνο το 1% του οικονομικού κόστους της κλιματικής αλλαγής το 2022.

Με βάση το ότι «ο ρυπαίνων πληρώνει», το κόστος για αυτούς που παράγουν εκπομπές είναι πιθανό να αυξηθεί σημαντικά τις επόμενες δεκαετίες.

ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ_2_14.png

Περισσότερα προγράμματα τιμολόγησης άνθρακα

Αναμένουμε ότι αυτή η τάση θα συνεχιστεί καθώς αυξάνεται ο αριθμός των περιοχών με συστήματα τιμολόγησης άνθρακα (ως μέρος των εθνικά καθορισμένων συνεισφορών τους), περισσότεροι τομείς και υψηλότερο ποσοστό των εκπομπών κάθε χώρας καλύπτονται από την τιμολόγηση του άνθρακα με την πάροδο του χρόνου και τα σύνορα άνθρακα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ο Μηχανισμός Προσαρμογής (CBAM) και ενδεχομένως άλλοι διεθνείς μηχανισμοί συναλλαγών τίθενται σε ισχύ. Αν και αυτό μπορεί να χρειαστεί μια δεκαετία ή περισσότερο για να υλοποιηθεί, ο αντίκτυπος μπορεί να είναι σημαντικός.

Παγκόσμια περίπτωση δοκιμής: EU ETS και CBAM

Θεωρούμε ότι το Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών της ΕΕ (ETS) είναι η παγκόσμια δοκιμαστική περίπτωση και δείκτης της μελλοντικής κατεύθυνσης της τιμολόγησης του άνθρακα.

Το σύστημα επισημαίνει αυξημένη τιμολόγηση δεδομένων των πιο επιθετικών φιλοδοξιών μείωσης των εκπομπών, της εισαγωγής του CBAM, των μηχανισμών της αγοράς για την υποστήριξη υψηλότερων τιμών και του αντίκτυπου της τιμολόγησης του άνθρακα ως εργαλείο μείωσης των εκπομπών.

Είναι επίσης σαφές ότι τα έσοδα από το ETS της ΕΕ θα υποστηρίξουν εν μέρει το πρόσθετο κόστος της ενέργειας με χαμηλές εκπομπές άνθρακα για τη βιομηχανία και τα νοικοκυριά, κάτι που αποτελεί σημαντικό στοιχείο για την αποτελεσματική εφαρμογή των στόχων μείωσης των εκπομπών.

 

Τα έσοδα πλησιάζουν τα $100 δις (10% του παγκόσμιου ΑΕΠ)

Παρά το γεγονός αυτό, η τιμολόγηση του άνθρακα εξακολουθεί να είναι ένας μηχανισμός πολιτικής για την παροχή κινήτρων για τη μετάβαση και τις επενδύσεις σε λύσεις με χαμηλότερες εκπομπές άνθρακα και δεν αντικατοπτρίζει απαραίτητα το πραγματικό κόστος της υπερθέρμανσης του πλανήτη.

Το κόστος της κλιματικής αλλαγής εκτιμάται σε 10 τρισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ ή 10% του παγκόσμιου ΑΕΠ, το 2022.

Τα έσοδα από την τιμολόγηση του άνθρακα πλησιάζουν τα 100 δισεκατομμύρια δολάρια, αν και αντιστοιχούν μόνο στο 1% περίπου του παγκόσμιου κόστους για την κοινωνία αυτών των εκπομπών.

Υπάρχει σαφές οικονομικό κίνητρο για την εφαρμογή και την αύξηση της ικανότητας δημιουργίας εσόδων των συστημάτων τιμολόγησης του άνθρακα.

ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ3.png
Το μπαλάκι… στις κυβερνήσεις
 

Οι κυβερνήσεις θα είναι τελικά υπεύθυνες για τη στήριξη των χωρών τους μέσω της ενεργειακής μετάβασης και για τη διόρθωση του κόστους της υπερθέρμανσης του πλανήτη εντός των εδαφών τους.

Θα πρέπει να παρέχουν επενδύσεις σε ενέργεια και βιομηχανία με χαμηλότερες εκπομπές άνθρακα.

Οι επιπτώσεις για την κοινωνία και τον τρόπο λειτουργίας των οικονομιών μας είναι σημαντικές. Η κάλυψη του κόστους και ο μετριασμός των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής είναι ζωτικής σημασίας.

Είναι επίσης σαφές ότι ενώ η τιμολόγηση του άνθρακα ως εργαλείο πολιτικής θα συνεχίσει να αυξάνεται, τα τρέχοντα επίπεδα τιμολόγησης του άνθρακα είναι πολύ χαμηλά για να καλύψουν το κόστος των εκπομπών στην κοινωνία.

Εάν πρόκειται να πληρώσει ο ρυπαίνων, το κόστος για τους εκπομπούς κατά τις επόμενες δεκαετίες είναι πιθανό να είναι αρκετά σημαντικό.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης