μακροπρόθεσμα σύμφωνα με τον ΔΕΣΦΑ, η ένταξη στη Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση του ΔΕΣΦΑ των νέων έργων μειώνει τη Μέση Χρέωση Χρήσης ΕΣΦΑ κατά 2,19%
Οι συγκεκριμένες αλλαγές στόχο έχουν να αποφευχθούν επενδύσεις που στο μέλλον θα αποδειχθεί ότι δεν ήταν απαραίτητες, αλλά και να συγκρατηθεί το κόστος χρήσης του δικτύου μεταφοράς φυσικού αερίου για τους καταναλωτές. Οι συνολικές επενδύσεις του προγράμματος ανέρχονται σε 1,32 δις ευρώ εκ των οποίων τα 476 εκατ. ευρώ αντιστοιχούν σε νέα έργα.
2024-2027: Αύξηση της δυναμικότητας του Συστήματος
Το σημαντικό επενδυτικό πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ, σύμφωνα με μελέτη που υπέβαλε ο ίδιος ο Διαχειριστής στη ΡΑΑΕΥ, οδηγεί σε αύξηση της Μέσης Χρέωσης την περίοδο 2024-2027, οπότε και θα ενταχθούν στο Σύστημα τα μεγάλα νέα έργα που θα αυξήσουν τη δυναμικότητα του Συστήματος.
Ωστόσο μακροπρόθεσμα σύμφωνα με τον ΔΕΣΦΑ, η ένταξη στη Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση του ΔΕΣΦΑ των νέων έργων μειώνει τη Μέση Χρέωση Χρήσης ΕΣΦΑ κατά 2,19% και μάλιστα χωρίς να υπάρχουν επιχορηγήσεις.
Οι 8 αλλαγές
Αναλυτικότερα σύμφωνα με την απόφαση της ΡΑΑΕΥ το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ 2023‐2032, εγκρίθηκε με τις ακόλουθες αλλαγές:
- Δεν εγκρίνεται το έργο «Διπλασιασμός του κλάδου υψηλής πίεσης Λειβαδιά-Καρπερή και Σταθμοί Συμπίεσης», το οποίο θα αξιολογηθεί μετά την ολοκλήρωση του Market Test.
Υπενθυμίζεται ότι ο ΔΕΣΦΑ ξεκίνησε market test με δυο φάσεις τον Μάρτιο του 2023. Μάλιστα ο ίδιος στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης αναφέρει ότι οι προδιαγραφές του συγκεκριμένου έργου θα οριστικοποιηθούν μετά την ολοκλήρωση του market test, που αναμένεται στις αρχές του 2024.
Πάντως κύριος στόχος του έργου είναι η εξάλειψη όλων των σημείων συμφόρησης του υφιστάμενου συστήματος, ενώ παράλληλα αφού οι αγωγοί του έργου θα κατασκευαστούν ως 100% συμβατοί με υδρογόνο, θα χρησιμεύσει στο μέλλον ως μέρος της αναμενόμενης ευρωπαϊκής «ραχοκοκαλιάς» υδρογόνου (European Hydrogen Backbone).
- Εγκρίνεται με την επιφύλαξη της παροχής από τον ΔΕΣΦΑ περαιτέρω τεκμηρίωσης σχετικά με την αναγκαιότητά του, έως τις 30 Νοεμβρίου το «Πρόγραμμα ψηφιακού μετασχηματισμού (EDGE) III».
- Εγκρίνεται η οριστική ένταξη στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης του αγωγού Νέας Μεσημβρίας – Ευζώνων/Γευγελή, δηλαδή του αγωγού σύνδεσης με τη Δυτική Μακεδονία. Ωστόσο η ΡΑΑΕΥ κρατάει επιφυλάξεις για την αύξηση του προϋπολογισμού του έργου στα 91. εκατ ευρώ και διατηρεί τον προϋπολογισμό του στο εγκεκριμένο ύψος των 67 εκατ. ευρώ. Η ΡΑΑΕΥ θα επανεξετάσει την αναθεώρηση του κόστους μετά την ολοκλήρωση των εν εξελίξει διαγωνισμών και θα εγκρίνει το τελικό κόστος βάσει αυτών.
- Απορρίφθηκε από τη ΡΑΑΕΥ το σχέδιο του ΔΕΣΦΑ για μετατόπιση του χρονοδιαγράμματος υλοποίησης του «Μετρητικού Σταθμού Άργους/Ναύπλιο». Μάλιστα η Αρχή καλεί τον Διαχειριστή να επεξεργαστεί προσωρινή λύση για την τροφοδότηση των δικτύων διανομής Άργους και Ναυπλίου έως τον Δεκέμβριο 2023.
- Εγκρίθηκε η μετατόπιση του συνολικού χρονοδιαγράμματος του Μετρητικού Σταθμού εισόδου πόλεως Δρυμός/Λητή» για τον Μάρτιο του 2024 υπό την προϋπόθεση ότι η πρώτη φάση του έργου θα έχει ενταχθεί στο σύστημα έως το τέλος του τρέχοντος μήνα.
- Ο ΔΕΣΦΑ καλείται να τεκμηριώσει τους λόγους της καθυστέρησης στην κατασκευή του Σταθμού Συμπίεσης για την τροφοδοσία του αγωγού ΤΑΡ στη Ν. Μεσημβρία και έως τότε απορρίπτεται το αίτημα μετατόπισης του χρονοδιαγράμματος του έργου. Β.5.4 δεν γίνεται αποδεκτή έως ότου ο Διαχειριστής τεκμηριώσει τους λόγους της καθυστέρησης.
- Απεντάσσονται ο Μετρητικός στην περιοχή της Πόρειας και ο Σταθμός CNG της Πόρειας.
- Για το έργο τροφοδοσίας των Ιωαννίνων μέσω εικονικού αγωγού ΥΦΑ μικρής κλίμακας η ΡΑΑΕΥ επιφυλάσσεται μέχρι την αναθεώρηση του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα, αλλά και την Εθνική Στρατηγική για το Υδρογόνο και ως εκ τούτου θα αποφασιστεί η ένταξη του ή όχι στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2024-2033. Μεταβατικά, το δίκτυο διανομής της πόλης των Ιωαννίνων θα τροφοδοτείται με ΥΦΑ μέσω βυτιοφόρων από την εγκατάσταση Φόρτωσης Φορτηγών ΥΦΑ της Ρεβυθούσας.
www.worldenergynews.gr