Οι ενεργειακοί πάροχοι αλλάζουν το παιχνίδι στο retail
Η άνοδος των τιμών του φυσικού αερίου συνεχίζεται σήμερα στα 42ευρώ/MWh και προϊδεάζει για έναν χειμώνα αβεβαιότητας με τα προθεσμιακά να δείχνουν 50-52 ευρώ/MWh.Οι εξελίξεις αυτές θα καταστήσουν δυσκολότερο και απαιτητικότερο τον ανταγωνισμό στη λιανική, όπου οι μεγάλοι παίκτες έχουν αποφασίσει να επενδύσουν προς ενίσχυση των μεριδίων τους.
Η Mytilineos διαθέτει στρατηγικό πλεονέκτημα χάρις στην καθετοποιημένη λειτουργία της και την αποθεματοποίηση ποσοτήτων φυσικού αερίου σε χαμηλές τιμές.
Από την πλευρά της η ΔΕΗ θα έχει την πρόκληση και της ρουμανικής αγοράς, καθώς μέχρι τον Σεπτέμβριο θα έχει ολοκληρώσει την εξαγορά της Enel.
O ανταγωνισμός
Πέρυσι εξαγόρασε τη Watt & Volt η οποία κατέχει μερίδιο 4,6 % της αγοράς και περί τους 200.000 μετρητές και χθες ανακοίνωσε την εξαγορά της Volterra με μερίδιο 2, 2% και περί τους 25.000 μετρητές. Έτσι, η Mytilineos αυξάνει το συνολικό μερίδιό της σε ποσοστό 13% καταλαμβάνοντας τη δεύτερη θέση μετά τη ΔΕΗ, ή την πρώτη θέση ανάμεσα στους ιδιώτες παρόχους. Μάλιστα, με την προσθήκη μεγάλων πελατών υψηλής τάσης, νέων εξαγορών και νέων πελατών μέσης και χαμηλής τάσης, το ποσοστό αναμένεται εντός του 2024 να φτάσει το 20% με 25%.
Σήμερα στην προμήθεια ηλεκτρικού ρεύματος δραστηριοποιούνται περί τις 20 εταιρείες, εκ των οποίων οι «μεγάλοι» πέντε δραστηριοποιούνται και στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας είτε με συμβατικές μονάδες αλλά και με ηλεκτροπαραγωγή από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ).
Tα μερίδια
Στο λιανεμπόριο ρεύματος το μεγαλύτερο μερίδιο, σύμφωνα με στοιχεία του ΑΔΜΗΕ για τον Ιούνιο, διατηρεί η ΔΕΗ εκπροσωπώντας περίπου το 55% των φορτίων κατανάλωσης και ακολουθεί η «ΗΡΩΝ» του ομίλου ΓΕΚ Τέρνα με 11,30%, η οποία στοχεύει στην αύξηση του ποσοστού της, όχι με εξαγορές, αλλά με τη σύναψη μακροχρόνιων διμερών συμβάσων παροχής ηλεκτρικής ενέργειας.
Την τρίτη θέση για τον Ιούνιο κατείχε η Mytilineos με 8,24% και ακολουθούσαν η Elpedison με 5.80%, η NRG του ομίλου Motor Oil με 5.36%, η Watt and Volt με 4.59%, η Φυσικό Αέριο με 3.32%, η Ζενίθ με 2.32%, η Volterra με 2.14%, η Volton με 0.81%.
Eνισχυμένος ο ανταγωνισμός
Το μεταβαλλόμενο περιβάλλον στον ενεργειακό τομέα δημιουργεί επιχειρηματικές προκλήσεις και ευκαιρίες για εξαγορές και συγχωνεύσεις αλλά και για είσοδο σε νέες δραστηριότητες, δημιουργώντας ένα νέο πεδίο ανταγωνισμού, κυρίως μεταξύ των ισχυρών «παικτών» της αγοράς.
Προσφάτως, η ΔΕΗ αιφνιδίασε με το ενδιαφέρον της για την εξαγορά της «Κωτσόβολος» και σύμφωνα με πληροφορίες έχει ήδη αποκτήσει πρόσβαση στα στοιχεία του χρηματοοικονομικού συμβούλου Citigroup που έχει επιλέξει ο όμιλος Currys στον οποίο ανήκει η αλυσίδα. Μάλιστα, πηγές της αγοράς αναφέρουν ότι την προοπτική απόκτησης της αλυσίδας εξετάζει και άλλος ενεργειακός όμιλος.
Το ενδιαφέρον της ΔΕΗ, πάντως, εστιάζει στα 93 καταστήματα της Κωτσόβολος ανά την ελληνική επικράτεια, καθώς η απόκτησή τους «κουμπώνει» με τη στρατηγική του κυρίαρχου παίκτη στη λιανική αγορά ηλεκτρισμού και την πελατοκεντρική φιλοσοφία της εμπορικής πολιτικής που αναπτύσσει την τελευταία διετία. Στόχος της ΔΕΗ η δημιουργία ενός ολοκληρωμένου utility που θα καλύπτει τις ανάγκες του σύγχρονου καταναλωτή και το οποίο περιλαμβάνει από φωτοβολταϊκά στη στέγη και αντλίες θερμότητας έως έξυπνες συσκευές για τη διαχείριση της ενέργειας, συσσωρευτές αποθήκευσης ενέργειας, πράσινα πιστοποιητικά κ.ά.
Ανάλογες είναι και οι κινήσεις της Μυτιληναίος με την εξαγορά της Unison στον τομέα του facility management και την ίδρυση της Avocado για νέα ενεργειακά προϊόντα και καινοτόμες υπηρεσίες στο οικιακό τομέα.
Με επίκεντρο τον καταναλωτή κινούνται και άλλες εταιρείες προκειμένου να διευρύνουν το πελατολόγιό τους, παρέχοντας μια γκάμα προϊόντων και υπηρεσιών. Ολοκληρωμένες λύσεις για φωτοβολταϊκά στη στέγη, εκτός από τη ΔΕΗ παρέχει η «Ήρων», αλλά και η Protergia, όσο για την NRG έχει εισέλθει στον τομέα της ηλεκτροκίνησης με εγκατάσταση φορτιστών, όπως και η ΔΕΗ ενώ η Φυσικό Αέριο παρέχει συστήματα και υπηρεσίες εξοικονόμησης ενέργειας.
www.worldenergynews.gr