Σκοπός εντός του 2021 να υπάρχουν φορτιστές σε όλη τη χώρα - Κίνητρα ανταγωνιστικότητας έναντι των γειτόνων
Ένας αναπτυξιακός νόμος προσαρμοσμένος αποκλειστικά στις ανάγκες της χώρας για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης βρίσκεται στα άμεσα σχέδια του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ).
Η νέα νομοθετική πρωτοβουλία θα δίνει κίνητρα οικονομικά και φορολογικά σε επενδυτές για την υλοποίηση μονάδων οι οποίες θα παράγουν προϊόντα όλης της αλυσίδας της ηλεκτροκίνησης, από ηλεκτρικά οχήματα, μέχρι εξαρτήματα, μπαταρίες και φορτιστές.
Για την ανάπτυξη των χρηματοδοτικών εργαλείων που θα στηρίξουν την προσπάθεια θα αντληθούν κεφάλαια από το Ταμείο Ανάκαμψης στο οποίο το ΥΠΕΝ έχει αιτηθεί για τον συγκεκριμένο τομέα 400 εκατ. ευρώ.
Μόλις “κλειδώσει” το ύψος των πόρων, το ενεργειακό επιτελείο της κυβέρνησης θα προχωρήσει στην προετοιμασία του νέου νόμου, ο οποίος εκτιμάται ότι θα είναι έτοιμος εντός του πρώτου τριμήνου του 2022.
Όσο για τα κίνητρα που θα δοθούν στους επενδυτές, θα προωθηθούν επενδυτικές ευκαιρίες πιο ελκυστικές από ό,τι σε γειτονικές χώρες ώστε η Ελλάδα να είναι πιο ανταγωνιστική για την εγκατάσταση μονάδων του τομέα της ηλεκτροκίνησης.
Διεθνείς όμιλοι εντοπίζουν σημαντικές προοπτικές στην Ελλάδα
Μεγάλοι διεθνείς όμιλοι και επενδυτικά σχήματα έχουν εντοπίσει σημαντικές επιχειρηματικές προοπτικές στην ελληνική αγορά ηλεκτροκίνησης και έχουν ήδη περάσει το κατώφλι του ΥΠΕΝ, με το ενδιαφέρον να εστιάζει τόσο στους κλάδους παραγωγής και ανακύκλωσης μπαταριών, όσο και στην παραγωγή φορτιστών.
Παράλληλα και ελληνικές εταιρείες αναπτύσσουν τεχνολογίες για την παραγωγή φορτιστών, ηλεκτρικών δικύκλων, πλατφόρμες διαχείρισης φορτιστών κλπ.
Ήδη με το πρόγραμμα επιδότησης «Κινούμαι Ηλεκτρικά», αλλά και με τα φορολογικά κίνητρα για επιχειρήσεις και ταξί του νόμου 4710/2020 έχει δημιουργηθεί ένα θετικό κλίμα για το μέλλον της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας.
Κι αυτή αισιοδοξία αποτυπώνεται σε απτά δεδομένα.
Τα επίσημα στοιχεία για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων ξεπέρασαν κάθε προσδοκία. Την περασμένη χρονιά, ταξινομήθηκαν 2.131 νέα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, ενώ οι στόχοι, στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), αναφέρονταν σε 1.350 ηλεκτροκίνητα οχήματα για το 2020.
Μια εντυπωσιακή επίδοση, αν αναλογιστεί κανείς ότι, κατά την πενταετία 2015-2019, ταξινομήθηκαν συνολικά μόλις 1.141 ηλεκτρικά οχήματα, δηλαδή σημειώθηκε μια αύξηση της τάξεως του 87%.
Επίσης, 252 από τους συνολικά 332 Δήμους της χώρας ανταποκρίθηκαν στην πρόσκληση του Πράσινου Ταμείου για τη χρηματοδότηση της εκπόνησης Σχεδίων Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΦΗΟ) και εξασφάλισαν συνολικά 11,5 εκατ. ευρώ.
Αιτήσεις υπέβαλλαν 270 Δήμοι, αλλά οι 18 απορρίφθηκαν για διάφορους λόγους. Τη Δευτέρα, το ΥΠΕΝ εξέδωσε και την σχετική ερμηνευτική εγκύκλιο για την εφαρμογή των «Τεχνικών Οδηγιών τα Σχέδια Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων».
Στόχος του υπουργείου είναι, εντός του 2021, όχι μόνον να έχει ολοκληρωθεί η χωροθέτηση των δημόσια προσβάσιμων σημείων στα διοικητικά όρια των συγκεκριμένων δήμων, αλλά και να υπάρχουν φορτιστές σε όλη τη χώρα δημιουργώντας ένα αίσθημα ασφάλειας στον χρήστη του ηλεκτρικού αυτοκινήτου.
Σε ότι δε αφορά στα κίνητρα, οι 11.000 αιτήσεις στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά» που υποβλήθηκαν το τελευταίο εξάμηνο αφορούν ηλεκτρικά ποδήλατα, δίκυκλα, επιβατηγά και επαγγελματικά οχήματα, καθώς και ταξί, δημιουργούν ήδη ένα νέο περιβάλλον για τις αστικές μετακινήσεις και τη μικροκινητικότητα.
Παράλληλα, με το πρόγραμμα επιδότησης, μέσω του Ν.4710/2020 έχει θεσπίσει γενναία φορολογικά κίνητρα τα οποία απευθύνονται στοχευμένα στις επιχειρήσεις και τα ταξί, οι στόλοι των οποίων διανύουν χιλιάδες χιλιόμετρα ετησίως και επιβαρύνουν αισθητά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των μετακινήσεων.
Όπως διαφαίνεται οι πολίτες έχουν ήδη «επιβιβαστεί» στο όχημα της ηλεκτροκίνησης και δείχνει εφικτός ο στόχος το ένα στα τρία νέα οχήματα το 2030 να είναι ηλεκτρικό.
www.worldenergynews.gr