
Έως το 2030, τα προϊόντα της Coca-Cola θα αντιπροσωπεύουν περίπου 602 εκατομμύρια κιλά πλαστικών απορριμμάτων που εισέρχονται στους ωκεανούς και τις πλωτές οδούς του κόσμου κάθε χρόνο, σύμφωνα με μια εντελώς νέα ανάλυση που δημοσιεύθηκε την Τετάρτη από τη μη κερδοσκοπική οργάνωση Oceana.
H έκθεση για την υπερσυσσώρευση πλαστικού
Αυτό είναι αρκετό πλαστικό για να γεμίσει το στομάχι 18 μέτρων φαλαινών.
Η έκθεση αυτή έρχεται εν μέσω αυξανόμενων ανησυχιών σχετικά με τους κινδύνους για την ανθρώπινη υγεία από την εξάπλωση των μικροπλαστικών, τα οποία οι επιστήμονες συνδέουν όλο και περισσότερο με τον καρκίνο, τη στειρότητα και τις καρδιακές παθήσεις.
«Η Coca-Cola είναι μακράν ο μεγαλύτερος κατασκευαστής και πωλητής ποτών στον κόσμο», δήλωσε ο Matt Littlejohn, ο οποίος ηγείται των καμπανιών της Oceana που στοχεύουν τους εταιρικούς ρυπαίνων.
«Εξαιτίας αυτού, έχουν πραγματικά σημασία όταν πρόκειται για τον αντίκτυπο όλων αυτών στον ωκεανό».
Η Coca-Cola κατατάσσεται ως ο κορυφαίος επώνυμος ρυπαίνων πλαστικών στον κόσμο, ακολουθούμενη από την PepsiCo, τη Nestlé, τη Danone και την Altria, σύμφωνα με μια μελέτη του 2024 που δημοσιεύτηκε στο Science Advances.
Η χρήση πλαστικών από την εταιρία
Η Coca-Cola λέει ότι οι δασμοί Τραμπ θα μπορούσαν να την αναγκάσουν να αυξήσει τη χρήση πλαστικού στις ΗΠΑ
Η εκτίμηση της Oceana βασίζεται στα δημοσίως αναφερόμενα δεδομένα συσκευασίας της Coca-Cola από το 2018 έως το 2023, σε συνδυασμό με τις προβλέψεις αύξησης των πωλήσεων για τη δημιουργία ενός σεναρίου «business-as-usual». Η χρήση πλαστικών της εταιρείας προβλέπεται να ξεπεράσει τους 4,13 εκατομμύρια τόνους ετησίως έως το 2030.
Για να υπολογίσουν πόσο από αυτό το πλαστικό θα φτάσει στα υδάτινα οικοσυστήματα, οι ερευνητές εφάρμοσαν μια μέθοδο που αναπτύχθηκε από μια διεθνή ομάδα επιστημόνων και δημοσιεύτηκε στο ακαδημαϊκό περιοδικό Science το 2020 για να καταλήξουν στην εκτίμηση των 602 εκατομμυρίων κιλών, που ισοδυναμεί με σχεδόν 220 δισεκατομμύρια μπουκάλια μισού λίτρου.
Για την Oceana, η πιο ξεκάθαρη λύση για τη μείωση αυτού του εκπληκτικού αριθμού έγκειται στην επαναχρησιμοποίηση συσκευασιών – είτε με τη μορφή επιστρεφόμενων γυάλινων φιαλών, που μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν 50 φορές, είτε με τη μορφή παχύτερων πλαστικών δοχείων PET, που έχουν σχεδιαστεί για 25 χρήσεις.
Οι περιβαλλοντικοί στόχοι της εταιρίας
Η ίδια η Coca-Cola αναγνώρισε το 2022 ότι οι επαναχρησιμοποιήσιμες συσκευασίες ήταν «από τους πιο αποτελεσματικούς τρόπους μείωσης των απορριμμάτων» και δεσμεύτηκε στον στόχο να φτάσει το 25% της συσκευασίας έως το 2030. Αλλά αυτή η υπόσχεση απορρίφθηκε αθόρυβα στον τελευταίο οδικό χάρτη βιωσιμότητας, που κυκλοφόρησε τον Δεκέμβριο του 2024.
Οι ενημερωμένοι στόχοι της εταιρείας επικεντρώνονται στην αύξηση του ανακυκλωμένου περιεχομένου στις συσκευασίες και στην ενίσχυση των ποσοστών συλλογής – ενώ τονίζουν τις σημαντικές προκλήσεις στην ανακύκλωση φιαλών αναψυκτικού και στη μετατόπιση των καταναλωτικών συνηθειών.
Οι υποστηρικτές του περιβάλλοντος έχουν προειδοποιήσει εδώ και καιρό ενάντια στην υπερβολική εξάρτηση από την ανακύκλωση, υποστηρίζοντας ότι συχνά χρησιμεύει για τη μεταφορά της ευθύνης στους καταναλωτές αντί για την αντιμετώπιση της ρίζας της κρίσης.
«Η ανακύκλωση είναι εξαιρετική, μην με παρεξηγείτε», είπε ο Littlejohn. «Αλλά αν πρόκειται να χρησιμοποιήσετε ανακυκλωμένο πλαστικό για να παράγετε περισσότερο πλαστικό μιας χρήσης, αυτό είναι πρόβλημα».
Η παραγωγή πλαστικών βασίζεται στο πετρέλαιο, καθιστώντας την εταιρική χρήση πλαστικού άμεσο μοχλό της κλιματικής αλλαγής. Η Coca-Cola, ωστόσο, διαθέτει ήδη μεγάλης κλίμακας επαναγεμιζόμενα συστήματα σε πολλές χώρες, όπως η Βραζιλία, η Γερμανία, η Νιγηρία και ακόμη και σε περιοχές των Ηνωμένων Πολιτειών, όπως το νότιο Τέξας.
«Έχουν τη μεγαλύτερη επαναχρησιμοποιήσιμη υποδομή από οποιαδήποτε εταιρεία αναψυκτικών και έχουν τη δυνατότητα να την αναπτύξουν και να δείξουν το δρόμο στον υπόλοιπο κλάδο», είπε ο Littlejohn.
Σε δήλωση στο Γαλλικό Πρακτορείο, εκπρόσωπος της Coca-Cola είπε ότι ενώ οι προσπάθειες της εταιρείας επικεντρώνονται επί του παρόντος στη χρήση περισσότερων ανακυκλωμένων υλικών και στη βελτίωση των συστημάτων συλλογής, «επενδύουμε και παραμένουμε δεσμευμένοι να επεκτείνουμε τις επιλογές επαναγεμιζόμενης συσκευασίας και αυτό το έργο θα συνεχιστεί ως μέρος της στρατηγικής μας με επίκεντρο τον καταναλωτή».
www.worldenergynews.gr