Ναυτιλία

Σε χαμηλό 30 ετών οι παραγγελίες νέων πλοίων χύδην ξηρού φορτίου - Στα ύψη το κόστος μεταφοράς

Σε χαμηλό 30 ετών οι παραγγελίες νέων πλοίων χύδην ξηρού φορτίου - Στα ύψη το κόστος μεταφοράς

 Πτώση 92% στο Dry Bulk Newbuilding το πρώτο δίμηνο του 2025 - Σε υψηλό 17 εβδομάδων ο Baltic Exchange dry bulk

 

Σε υψηλά επίπεδα κινείται ο δείκτης χύδην ξηρού φορτίου θαλάσσιων μεταφορών του Baltic Exchange ο οποίος καταγράφει το κόστος ναυτιλιακής μεταφοράς εμπορευμάτων , την ώρα που οι παραγγελίες πλοίων χύδην ξηρού φορτίου έχουν καταρρεύσει στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων τριών δεκαετιών σύμφωνα με το gcaptain.com.
Οι συμβάσεις νεότευκτων στα ναυπηγεία υποχώρησαν κατακόρυφα κατά 92% σε ετήσια βάση τους δύο πρώτους μήνες του 2025, σύμφωνα με την βιομηχανική ένωση BIMCO. Η δραματική επιβράδυνση έφτασε σε κρίσιμο σημείο τον Φεβρουάριο, όταν δεν παραγγέλθηκαν νέα σκάφη.

Το ίδιο διάστημα ο δείκτης χύδην ξηρού φορτίου θαλάσσιων μεταφορών του Baltic Exchange, ο οποίος παρακολουθεί τους ναύλους για τα πλοία που διακινούν χύδην εμπορεύματα, κατέγραψε υψηλό 17 εβδομάδων την Παρασκευή την τέταρτη συνεχόμενη εβδομαδιαία άνοδο, καθώς οι τιμές σταθεροποιήθηκαν για όλους τους τομείς.

Αβεβαιότητα στην αγορά

Σύμφωνα με τον Διευθυντή Ανάλυσης Αποστολών της BIMCO, Filipe Gouveia, πολλοί παράγοντες συμβάλλουν σε αυτήν την άνευ προηγουμένου πτώση στρις παραγγελίες. «Οι αδύναμοι ναύλοι, οι υψηλές τιμές νεότευκτων, οι μεγάλοι χρόνοι παράδοσης και η αβεβαιότητα είναι πιθανό να αποθαρρύνουν τις συμβάσεις», σημειώνει η Gouveia.

Η ύφεση της αγοράς είναι ιδιαίτερα εμφανής στις τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων, οι οποίες έχουν σημειώσει πτώση 12% για τα πλοία πενταετίας από τα μέσα του 2024. Αντίθετα, οι τιμές των νεότευκτων παρέμειναν σχετικά σταθερές, σημειώνοντας πτώση μόλις 1%.

Οι τρέχουσες συνθήκες της αγοράς δείχνουν σημαντικές καθυστερήσεις παράδοσης, με τα μικρότερα bulker που παραγγέλλονται να αντιμετωπίζουν ημερομηνίες παράδοσης από το 2027, ενώ τα μεγαλύτερα πλοία δεν θα είναι διαθέσιμα μέχρι το 2028. Ο ανταγωνισμός από τους τομείς των εμπορευματοκιβωτίων και των δεξαμενόπλοιων για χωρητικότητα ναυπηγείων συνεχίζει να διατηρεί τις τιμές νεότευκτων υψηλές.

Ο κλάδος αντιμετωπίζει πρόσθετες προκλήσεις μπροστά. «Η μεσοπρόθεσμη προοπτική της αγοράς ξηρού όγκου είναι επί του παρόντος πολύ αβέβαιη», εξηγεί η Gouveia. «Οι προοπτικές για το σιδηρομετάλλευμα και τον άνθρακα φαίνονται αδύναμες, ενώ μια πιθανή επιστροφή στις κανονικές διαδρομές στην Ερυθρά Θάλασσα και οι αυξανόμενοι εμπορικοί πόλεμοι μπορεί να αποδυναμώσουν περαιτέρω τη ζήτηση».

Παρά αυτές τις προκλήσεις, το τρέχον βιβλίο παραγγελιών ξηρού χύδην φορτίου, που αντιπροσωπεύει το 10% του υπάρχοντος στόλου, παραμένει επαρκές για την κανονική αντικατάσταση του στόλου. Προσβλέποντας στο μέλλον, η Gouveia προτείνει ότι «η ανανέωση του στόλου και η απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές είναι πιθανό να είναι οι βασικοί μοχλοί για τη συρρίκνωση, καθώς η αύξηση της ζήτησης αναμένεται να παραμείνει χαμηλή».

Πως κινήθηκαν οι τιμές

Ο Baltic Exchange dry bulk, "βαρόμετρο" του κόστους ναυτιλιακής μεταφοράς εμπορευμάτων, ο οποίος επηρεάζει τις τιμές για τα πλοία capesize, panamax και supramax, αυξήθηκε 19 μονάδες στις 1.669 μονάδες καταγράφοντας άνοδο 18% για την εβδομάδα.

Ο δείκτης capesize υποχώρησε 36 μονάδες στις 2.857 μονάδες, αλλά σημειώνει την τέταρτη συνεχή εβδομάδα κερδών, με άνοδο 19,5% την προηγούμενη εβδομάδα

Τα μέσα ημερήσια κέρδη για τα πλοία capesize, τα οποία μεταφέρουν συνήθως φορτία 150.000 τόνων, όπως σιδηρομετάλλευμα και άνθρακας, μειώθηκαν κατά 295 δολάρια στα 23.697 δολάρια.

Οι τιμές των συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης σιδηρομεταλλεύματος σκαρφάλωσαν στα υψηλότερα επίπεδά τους σε σχεδόν δύο εβδομάδες, υποστηριζόμενες από την ανθεκτική ζήτηση και τις αυξανόμενες προσδοκίες για πρόσθετα μέτρα τόνωσης στην κορυφαία καταναλωτική Κίνα.

Ο δείκτης panamax έφτασε σε υψηλό πέντε μηνών, προσθέτοντας 65 μονάδες στις 1.365, εβδομαδιαία αύξηση 31%.

Τα μέσα ημερήσια κέρδη για τα πλοία panamax, τα οποία συνήθως μεταφέρουν 60.000-70.000 τόνους άνθρακα ή σιτηρών, αυξήθηκαν κατά 587 δολάρια στα 12.287 δολάρια, τα υψηλότερα από τις 14 Οκτωβρίου.

Μεταξύ των μικρότερων πλοίων, ο δείκτης supramax BSIS αυξήθηκε 35 μονάδες στις 930 μονάδες σε υψηλό σχεδόν 12 εβδομάδων, αυξημένος κατά 4% για την εβδομάδα.

www.worldenergunews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης