Τα έσοδα της 25ετούς παραχώρησης της Αττικής Οδού αναμένονται γύρω από τα 2 δισ. ευρώ
Το διάστημα κατά το οποίο οι ενδιαφερόμενοι μπορούσαν να προχωρήσουν σε μετοχικές αλλαγές παρήλθε και παρότι τα αιτήματα παράτασης δεν έχουν σταματήσει, λίγο πολύ το παζλ το παζλ των ενδιαφερομένων έχει σχηματοποιηθεί. Στη μάχη αναμένεται να ριχτούν όλοι οι εγχώριοι κατασκευαστικοί όμιλοι, που ως επί το πλείστον συμμαχούν με διεθνείς παίκτες.
Ειδικότερα, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που με την προσθήκη και της Εγνατίας Οδού αποτελεί τον κυρίαρχο στον παιχνίδι των οδικών παραχωρήσεων, αναμένεται να κάνει αυτόνομη κάθοδο, δηλαδή χωρίς τη First Sentier που συμπλήρωνε αρχικώς το σχήμα. Την ίδια στιγμή, η Intrakat, ο νέος ανερχόμενος παίκτης των κατασκευών μετά την απόκτηση και της ΑΚΤΩΡ -μένει η έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού-, μπορεί να μπήκε αργότερα στην κούρσα όμως, όπως πρόσφατα ανακοίνωσε ο διευθύνων σύμβουλος, κ. Αλέξανδρος Εξάρχου, μετά από διαπραγματεύσεις με την ισπανική Brisa, το ποσοστό συμμετοχής στην κοινοπραξία με την οποία διεκδικεί τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού ανέβηκε σε 49% έναντι 30% που όριζε η αρχική συμφωνία.
Οι σημερινοί παραχωρησιούχοι δεν θα λείπουν φυσικά από τη διαδικασία, έτσι οι ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – ΑΒΑΞ συμμαχούν με τη γαλλική Meridiam (αρχικά είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον με την επίσης γαλλική ADRIAN INFRASTRUCTURE). Ενώ και ο Όμιλος Μυτιληναίου συνεργάζεται με έναν έμπειρο στα ελληνικά πράγματα παίκτη, τη γαλλική VINCI. Την ελληνική πεντάδα συμπληρώνει ο Όμιλος Κοπελούζου, μέσω της FINCOP INFRASTRUCTURE με την αυστραλιανή με την αυστραλιανή Macquarie Asset Management Motorway Holdings, που οι πληροφορίες αναφέρουν ότι αποτελεί και μια υπολογίσιμη δύναμη.
Τα έσοδα της 25ετούς παραχώρησης της Αττικής Οδού αναμένονται γύρω από τα 2 δισ. ευρώ. Σε αυτό συμβάλλουν οι εξαιρετικά καλές επιδόσεις του αυτοκινητόδρομου σε όρους κυκλοφορίας που έχει ήδη ξεπεράσει κατά περίπου 10% τα προ πανδημίας επίπεδα, ενώ οι νέες επεκτάσεις που σχεδιάζονται θα φέρουν και νέα δεδομένα.
Άνοιγμα προσφορών
Αναλόγως του όγκου των φακέλων που θα πρέπει να μελετηθούν, είναι εφικτό το άνοιγμα των προσφορών να γίνει εντός του καλοκαιριού. Ορόσημο που θα είναι σημαντικό προκειμένου να δρομολογηθούν οι διαδικασίες που θα φέρουν τη νέα 25ετή παραχώρηση πάνω στη λήξη της υφιστάμενης η οποία τοποθετείται στον Οκτώβριο του 2024.
Βεβαίως για έναν τόσο μεγάλο διαγωνισμό, δεν είναι απίθανο να προκύψουν αντιδικίες μεταξύ των συμμετεχόντων, όπως έχουμε δει πολλάκις στο παρελθόν. Αυτό θα σημάνει βεβαίως καθυστερήσεις. Επιδίωξη παρόλα αυτά του Ταμείου αποκρατικοποιήσεων είναι να «τρέξουν» οι διαδικασίες ώστε να μην χρειαστεί καμία παράταση της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης, καθώς αυτό θα δώσει και ένα θετικό σήμα στους επενδυτές τόσο για το πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ, όσο και για τη χώρα εν γένει.
Εξαρχής ο διαγωνισμός έγινε μαγνήτης για εταιρείες διαχείρισης παραχωρήσεων και funds από την Ιταλία, τη Γαλλία, την Ισπανία, την Πορτογαλία, την Ολλανδία και την Αυστραλία. Έτσι, τα οκτώ σχήματα που εκδήλωσαν αρχικό ενδιαφέρον για τη νέα 25ετή παραχώρηση, όπως εξελίχθηκαν:
ABERTIS INFRASTRUCTURAS, GRUPPO FININC - INC SpA, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ,
VINCI HIGHWAYS - VINCI CONCESSIONS – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ - MOBILITY PARTNER,
BRISA – AUTO ESTRADAS de PORTUGAL - RUBICONE BIDCO – ΙΝΤΡΑΚΑΤ,
ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ – ΑΒΑΞ
MACQUARIE ASSET MANAGEMENT MOTORWAY HOLDINGS - FINCOP INFRASTRUCTURE
VAUBAN – DIF – EGIS.
www.worldenergynews.gr