Το έγγραφο θα διαιρέσει τη διαδικασία βαθύτερης ενσωμάτωσης της ζώνης του ευρώ σε δύο στάδια...
Η Ευρωπαϊκή Ένωση ανεβάζει ταχύτητα σε ό,τι αφορά στις μεταρρυθμίσεις που θα διασφαλιστούν το μέλλον της, αφήνοντας πίσω της όποιες διαφωνίες στο εσωτερικό της και προχωρώντας πιο αποφασιστικά στην αντιμετώπιση των καίριων προβλημάτων της.
Όπως αναφέρεται στο έγγραφο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που διέρρευσε σήμερα 30 Μαΐου 2017, οι Βρυξέλλες αναμένεται να πιέσουν για τη δημιουργία ενός νέου δημοσιονομικού εργαλείου για το υπέρογκο χρέος των χωρών της Ευρωζώνης, με τους αξιωματούχους του μπλοκ να ελπίζουν ότι το σχέδιο θα ενισχύσει τη ζήτηση για το κρατικό χρέος σχετικά με τις ασθενέστερες οικονομίες, ενώ, παράλληλα, θα ενθαρρύνουν τις τράπεζες να διαχειριστούν καλύτερα τους κινδύνους τους διαφοροποιώντας τα χαρτοφυλάκιά τους και αποφεύγοντας «παλιές πολιτικές μάχες» για το αν το νομισματικό μπλοκ πρέπει να εκδίδει κοινά ομόλογα.
Παρά το ότι τα κρατικά ομόλογα της Ευρωζώνης έχουν ξανακερδίσει το ενδιαφέρον των επενδυτών μετά το ξέσπασμα της κρίσης χρέους, πολλοί αναλυτές αποδίδουν το φαινόμενο στις συνεχιζόμενες αγορές κρατικών ομολόγων από την Ε.Κ.Τ., στο πλαίσιο του προγράμματος ποσοτικής χαλάρωσης.
Εάν η Ε.Κ.Τ. αποσυρθεί από την ποσοτική χαλάρωση, ορισμένες χώρες της Ευρωζώνης, θα μπορούσαν να γίνουν και πάλι ευάλωτες.
Το Βερολίνο έχει αντισταθεί σθεναρά κατά το παρελθόν στο ενδεχόμενο έκδοσης «ευρωομολόγων», καθώς αυτό θα σήμαινε πρακτικά πως το νομισματικό μπλοκ ενισχύεται χάρη στην ισχυρή πιστοληπτική ικανότητα της Γερμανίας.
Η Κομισιόν θα παρουσιάσει αύριο, Τετάρτη 31 Μαΐου 2017, τα σχέδιά της.
Η πρόθεση των Βρυξελλών είναι η αγορά των τιτλοποιημένων ομολόγων να δημιουργηθεί βραχυπρόθεσμα και να εξελιχθεί μελλοντικά.
Το έγγραφο επισημαίνει ότι αυτές οι πιο φιλόδοξες ιδέες για τη δημιουργία ενός «ευρωπαϊκού ασφαλούς περιουσιακού στοιχείου» εγείρουν «ορισμένα σύνθετα, νομικά, πολιτικά και θεσμικά ζητήματα που θα πρέπει να διερευνηθούν λεπτομερέστερα».
Το προσχέδιο αποφεύγει να υποβάλει σαφείς προτάσεις σχετικά με την εξέλιξη της ζώνης του ευρώ, αφήνοντας τις κυβερνήσεις της Ε.Ε. να αποφασίσουν ποιες από τις προτάσεις μπορούν να υλοποιηθούν.
Μια ιδέα στο χαρτί που δεν συνεπαγόταν αλληλοενημέρωση του χρέους ήταν μια ιδιωτική τράπεζα να αγοράσει ένα χαρτοφυλάκιο κρατικών ομολόγων της ευρωζώνης και να εκδώσει δικά της δάνεια που στηρίχθηκαν από αυτό το χαρτοφυλάκιο.
Μια τέτοια ασφάλεια έναντι κρατικών ομολόγων (SBBS) θα μπορούσε να έχει ανώτερες και κατώτερες δόσεις και να παρέχει υψηλότερο επίπεδο ασφάλειας για τον επενδυτή, δήλωσαν αξιωματούχοι.
Ένα τέτοιο ομόλογο θα βοήθησε να σπάσει η αλληλεξάρτηση των τραπεζών και των κυρίαρχων χωρών που οδήγησαν στην κρίση του δημόσιου χρέους.
Το έγγραφο θα διαιρέσει τη διαδικασία βαθύτερης ενσωμάτωσης της ζώνης του ευρώ σε δύο στάδια.
Μέχρι το 2019 - τις επόμενες ευρωεκλογές και το τέλος της τρέχουσας Επιτροπής - θα δοθεί έμφαση στην ολοκλήρωση των διαδικασιών που έχουν ήδη ξεκινήσει.
Η Ευρωζώνη θα συμφωνούσε για ένα Ευρωπαϊκό Σύστημα Ασφάλισης Καταθέσεων (EDIS) και για το ταμείο διάσωσης για να στηρίξει ένα κοινό ταμείο εξυγίανσης τραπεζών σε περίπτωση που θα εξαντληθούν τα χρήματα.
Θα αντιμετωπίσει επίσης τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια στο ευρωπαϊκό τραπεζικό σύστημα.
Επίσης, μέχρι το 2019, η Ευρωζώνη θα σημειώσει πρόοδο σε μια Ένωση Κεφαλαιαγοράς - ένα σχέδιο για τη δημιουργία περισσότερων πηγών χρηματοδότησης για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις σε μια αγορά που σήμερα κυριαρχείται από τις τράπεζες.
Στη δεύτερη φάση, μεταξύ 2019 και 2025, η Ευρωζώνη θα μπορούσε να εφαρμόσει πλήρως το EDIS, να εξετάσει το ενδεχόμενο δημιουργίας του ευρωπαϊκού ασφαλούς περιουσιακού στοιχείου και του υπουργείου Οικονομικών, Οικονομικών και Οικονομικών της ζώνης του ευρώ.
Η πρόταση για τα ευρωομόλογα αλλά και τον κοινό προϋπολογισμό, είναι μεταξύ των προτάσεων για την ενίσχυση του ενιαίου νομίσματος που αντανακλά τις ιδέες του νέου Προέδρου της Γαλλίας Emmanuel Macron.
Πηγές της Κομισιόν ανέφεραν το σενάριο ενός ενιαίου υπουργού Οικονομικών που θα διαχειρίζεται τα κοινά έσοδα, τις δαπάνες και το δανεισμό της Ευρωζώνης.
Το Βερολίνο αντιτίθεται σφόδρα και σε μια τέτοια ιδέα, καθώς αυτό θα σημαίνει ότι οι Γερμανοί θα πληρώνουν περισσότερα για τους φτωχότερους εταίρους τους.
Ωστόσο, η Καγκελάριος Angela Merkel, που επιδιώκει την επανεκλογή της τον Σεπτέμβριο, εξέφρασε την ικανοποίησή της για τη νίκη του κ. Macron και αξιωματούχοι της Ε.Ε. δηλώνουν πως ελπίζουν οι κυβερνήσεις θα μπορέσουν να αρχίσουν να εργάζονται για ένα σχέδιο για τη δημιουργία καλύτερης λειτουργίας της νομισματικής ένωσης από τον επόμενο χρόνο.
«Ενώ αντιμετωπίστηκαν ορισμένα προβλήματα, πρέπει να γίνουν πολύ περισσότερα από τις κυβερνήσεις της Ε.Ε. προκειμένου να υπάρξει μια οικονομία και νομισματική ένωση (ΟΝΕ) με τη βέλτιστη λειτουργία», αναφέρει η Επιτροπή.
Ο επικεφαλής του Eurogroup θα μπορούσε να είναι επικεφαλής του νέου οργάνου, σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην έκθεση της Κομισιόν.
Τονίζεται ωστόσο πως ο ρόλος του προέδρου του Eurogroup θα μπορούσε να ενσωματωθεί στην Κομισιόν.
Μια άλλη επιλογή θα μπορούσε να είναι ένας τέτοιος προϋπολογισμός να λειτουργεί ως ταμείο αντασφάλισης για τα εθνικά συστήματα ανεργίας κατά τη διάρκεια οικονομικών δυσχερειών, όταν τα εθνικά δημοσιονομικά ελλείμματα είναι υψηλά, αλλά αυτό θα απαιτούσε προηγούμενη σύγκλιση των πολιτικών για την αγορά εργασίας.
Η χρηματοδότηση του κοινού προϋπολογισμού της Ευρωζώνης θα μπορούσε να προέλθει από τον ESM ή από διαφορετικές πηγές, μεταξύ των οποίων η συνεισφορά ενός μέρος του ΑΕΠ από κάθε χώρα και ο απευθείας δανεισμός από τις αγορές.
Η χρηματοδότηση του προϋπολογισμού της ζώνης του ευρώ θα μπορούσε να προέρχεται από το ταμείο διάσωσης της Ευρωζώνης, τον ευρύτερο προϋπολογισμό της Ε.Ε. ή από ξεχωριστές πηγές, όπως κάθε χώρα συμβάλλει μερίδιο του ΑΕΠ ή των φορολογικών εσόδων της ή από άμεσο δανεισμό στην αγορά.
Ενώ οι χώρες εκτός ζώνης ευρώ θα μπορούσαν να έχουν πρόσβαση και στον προϋπολογισμό, θα είναι διαθέσιμες μόνο σε εκείνους που συμμορφώνονται με τους κανόνες του προϋπολογισμού της Ε.Ε. και τις συστάσεις για μεταρρυθμίσεις που οδηγούν σε μεγαλύτερη σύγκλιση των οικονομιών της Ε.Ε.
Αξίζει να επισημανθεί και το έγγραφο του Βερολίνου που ήρθε σήμερα στο φως και αφορά τη χρηματοδότηση των κρατών – μελών.
Ειδικότερα, αποτυπώνονται οι πιέσεις της γερμανικής κυβέρνησης στην Κομισιόν για «παύση» στη χρηματοδότηση όσων δεν συμμορφώνονται με τους ευρωπαϊκούς κανόνες.
Όπως αναφέρεται, το Βερολίνο θέλει να εξετάσει το «εάν η παραλαβή των κεφαλαίων από τα ταμεία συνοχής της Ε.Ε. μπορεί να συνδεθεί με τη συμμόρφωση στις θεμελιώδεις αρχές του κράτους δικαίου».
Στο στόχαστρο τίθεται η Πολωνία, η κυβέρνηση της οποίας βρίσκεται σε σύγκρουση με τις Βρυξέλλες για ζητήματα του κράτους δικαίου, όπως η ανεξαρτησία της δικαστικής εξουσίας.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προσπαθεί για πάνω από ένα χρόνο να πειθαρχήσει την πολωνική κυβέρνηση, με τη Βαρσοβία να κατηγορεί μάλιστα τον αντιπρόεδρο της Κομισιόν Frans Timmermans για... «σταυροφορία» κατά της χώρας της Βαλτικής.
Η Πολωνία λαμβάνει συνολικά 86 δισ. ευρώ από τα διάφορα ταμεία συνοχής της Ε.Ε., στο πλαίσιο του 7ετή προϋπολογισμού του μπλοκ που εκπνέει το 2020.
Επισημαίνεται ότι η Γερμανία συνεισφέρει τα περισσότερα κεφάλαια στον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό.
Επίσης, σύμφωνα με το έγγραφο, το Βερολίνο «ζητά τη χρήση της πολιτικής συνοχής για τη δημιουργία πρόσθετων κινήτρων στην εφαρμογή των απαραίτητων διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων για τα κράτη - μέλη», χωρίς να προσφορά επιπλέον κεφαλαίων, μια ακόμη κίνηση για τη σύνδεση των επιδοτήσεων της Ε.Ε. με τις επιδόσεις των επιμέρους χωρών στις μεταρρυθμίσεις.
Η γερμανική κυβέρνηση ζητά και αυστηρότερες μακροοικονομικές προϋποθέσεις εάν οι χώρες δεν συμμορφωθούν με τους κανόνες περί ελλείμματος (κάτω του 3%).
Πηγή: www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr
Όπως αναφέρεται στο έγγραφο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που διέρρευσε σήμερα 30 Μαΐου 2017, οι Βρυξέλλες αναμένεται να πιέσουν για τη δημιουργία ενός νέου δημοσιονομικού εργαλείου για το υπέρογκο χρέος των χωρών της Ευρωζώνης, με τους αξιωματούχους του μπλοκ να ελπίζουν ότι το σχέδιο θα ενισχύσει τη ζήτηση για το κρατικό χρέος σχετικά με τις ασθενέστερες οικονομίες, ενώ, παράλληλα, θα ενθαρρύνουν τις τράπεζες να διαχειριστούν καλύτερα τους κινδύνους τους διαφοροποιώντας τα χαρτοφυλάκιά τους και αποφεύγοντας «παλιές πολιτικές μάχες» για το αν το νομισματικό μπλοκ πρέπει να εκδίδει κοινά ομόλογα.
Παρά το ότι τα κρατικά ομόλογα της Ευρωζώνης έχουν ξανακερδίσει το ενδιαφέρον των επενδυτών μετά το ξέσπασμα της κρίσης χρέους, πολλοί αναλυτές αποδίδουν το φαινόμενο στις συνεχιζόμενες αγορές κρατικών ομολόγων από την Ε.Κ.Τ., στο πλαίσιο του προγράμματος ποσοτικής χαλάρωσης.
Εάν η Ε.Κ.Τ. αποσυρθεί από την ποσοτική χαλάρωση, ορισμένες χώρες της Ευρωζώνης, θα μπορούσαν να γίνουν και πάλι ευάλωτες.
Το Βερολίνο έχει αντισταθεί σθεναρά κατά το παρελθόν στο ενδεχόμενο έκδοσης «ευρωομολόγων», καθώς αυτό θα σήμαινε πρακτικά πως το νομισματικό μπλοκ ενισχύεται χάρη στην ισχυρή πιστοληπτική ικανότητα της Γερμανίας.
Η Κομισιόν θα παρουσιάσει αύριο, Τετάρτη 31 Μαΐου 2017, τα σχέδιά της.
Η πρόθεση των Βρυξελλών είναι η αγορά των τιτλοποιημένων ομολόγων να δημιουργηθεί βραχυπρόθεσμα και να εξελιχθεί μελλοντικά.
Το έγγραφο επισημαίνει ότι αυτές οι πιο φιλόδοξες ιδέες για τη δημιουργία ενός «ευρωπαϊκού ασφαλούς περιουσιακού στοιχείου» εγείρουν «ορισμένα σύνθετα, νομικά, πολιτικά και θεσμικά ζητήματα που θα πρέπει να διερευνηθούν λεπτομερέστερα».
Το προσχέδιο αποφεύγει να υποβάλει σαφείς προτάσεις σχετικά με την εξέλιξη της ζώνης του ευρώ, αφήνοντας τις κυβερνήσεις της Ε.Ε. να αποφασίσουν ποιες από τις προτάσεις μπορούν να υλοποιηθούν.
Μια ιδέα στο χαρτί που δεν συνεπαγόταν αλληλοενημέρωση του χρέους ήταν μια ιδιωτική τράπεζα να αγοράσει ένα χαρτοφυλάκιο κρατικών ομολόγων της ευρωζώνης και να εκδώσει δικά της δάνεια που στηρίχθηκαν από αυτό το χαρτοφυλάκιο.
Μια τέτοια ασφάλεια έναντι κρατικών ομολόγων (SBBS) θα μπορούσε να έχει ανώτερες και κατώτερες δόσεις και να παρέχει υψηλότερο επίπεδο ασφάλειας για τον επενδυτή, δήλωσαν αξιωματούχοι.
Ένα τέτοιο ομόλογο θα βοήθησε να σπάσει η αλληλεξάρτηση των τραπεζών και των κυρίαρχων χωρών που οδήγησαν στην κρίση του δημόσιου χρέους.
Το έγγραφο θα διαιρέσει τη διαδικασία βαθύτερης ενσωμάτωσης της ζώνης του ευρώ σε δύο στάδια.
Μέχρι το 2019 - τις επόμενες ευρωεκλογές και το τέλος της τρέχουσας Επιτροπής - θα δοθεί έμφαση στην ολοκλήρωση των διαδικασιών που έχουν ήδη ξεκινήσει.
Η Ευρωζώνη θα συμφωνούσε για ένα Ευρωπαϊκό Σύστημα Ασφάλισης Καταθέσεων (EDIS) και για το ταμείο διάσωσης για να στηρίξει ένα κοινό ταμείο εξυγίανσης τραπεζών σε περίπτωση που θα εξαντληθούν τα χρήματα.
Θα αντιμετωπίσει επίσης τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια στο ευρωπαϊκό τραπεζικό σύστημα.
Επίσης, μέχρι το 2019, η Ευρωζώνη θα σημειώσει πρόοδο σε μια Ένωση Κεφαλαιαγοράς - ένα σχέδιο για τη δημιουργία περισσότερων πηγών χρηματοδότησης για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις σε μια αγορά που σήμερα κυριαρχείται από τις τράπεζες.
Στη δεύτερη φάση, μεταξύ 2019 και 2025, η Ευρωζώνη θα μπορούσε να εφαρμόσει πλήρως το EDIS, να εξετάσει το ενδεχόμενο δημιουργίας του ευρωπαϊκού ασφαλούς περιουσιακού στοιχείου και του υπουργείου Οικονομικών, Οικονομικών και Οικονομικών της ζώνης του ευρώ.
Η πρόταση για τα ευρωομόλογα αλλά και τον κοινό προϋπολογισμό, είναι μεταξύ των προτάσεων για την ενίσχυση του ενιαίου νομίσματος που αντανακλά τις ιδέες του νέου Προέδρου της Γαλλίας Emmanuel Macron.
Πηγές της Κομισιόν ανέφεραν το σενάριο ενός ενιαίου υπουργού Οικονομικών που θα διαχειρίζεται τα κοινά έσοδα, τις δαπάνες και το δανεισμό της Ευρωζώνης.
Το Βερολίνο αντιτίθεται σφόδρα και σε μια τέτοια ιδέα, καθώς αυτό θα σημαίνει ότι οι Γερμανοί θα πληρώνουν περισσότερα για τους φτωχότερους εταίρους τους.
Ωστόσο, η Καγκελάριος Angela Merkel, που επιδιώκει την επανεκλογή της τον Σεπτέμβριο, εξέφρασε την ικανοποίησή της για τη νίκη του κ. Macron και αξιωματούχοι της Ε.Ε. δηλώνουν πως ελπίζουν οι κυβερνήσεις θα μπορέσουν να αρχίσουν να εργάζονται για ένα σχέδιο για τη δημιουργία καλύτερης λειτουργίας της νομισματικής ένωσης από τον επόμενο χρόνο.
«Ενώ αντιμετωπίστηκαν ορισμένα προβλήματα, πρέπει να γίνουν πολύ περισσότερα από τις κυβερνήσεις της Ε.Ε. προκειμένου να υπάρξει μια οικονομία και νομισματική ένωση (ΟΝΕ) με τη βέλτιστη λειτουργία», αναφέρει η Επιτροπή.
Ο επικεφαλής του Eurogroup θα μπορούσε να είναι επικεφαλής του νέου οργάνου, σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην έκθεση της Κομισιόν.
Τονίζεται ωστόσο πως ο ρόλος του προέδρου του Eurogroup θα μπορούσε να ενσωματωθεί στην Κομισιόν.
Μια άλλη επιλογή θα μπορούσε να είναι ένας τέτοιος προϋπολογισμός να λειτουργεί ως ταμείο αντασφάλισης για τα εθνικά συστήματα ανεργίας κατά τη διάρκεια οικονομικών δυσχερειών, όταν τα εθνικά δημοσιονομικά ελλείμματα είναι υψηλά, αλλά αυτό θα απαιτούσε προηγούμενη σύγκλιση των πολιτικών για την αγορά εργασίας.
Η χρηματοδότηση του κοινού προϋπολογισμού της Ευρωζώνης θα μπορούσε να προέλθει από τον ESM ή από διαφορετικές πηγές, μεταξύ των οποίων η συνεισφορά ενός μέρος του ΑΕΠ από κάθε χώρα και ο απευθείας δανεισμός από τις αγορές.
Η χρηματοδότηση του προϋπολογισμού της ζώνης του ευρώ θα μπορούσε να προέρχεται από το ταμείο διάσωσης της Ευρωζώνης, τον ευρύτερο προϋπολογισμό της Ε.Ε. ή από ξεχωριστές πηγές, όπως κάθε χώρα συμβάλλει μερίδιο του ΑΕΠ ή των φορολογικών εσόδων της ή από άμεσο δανεισμό στην αγορά.
Ενώ οι χώρες εκτός ζώνης ευρώ θα μπορούσαν να έχουν πρόσβαση και στον προϋπολογισμό, θα είναι διαθέσιμες μόνο σε εκείνους που συμμορφώνονται με τους κανόνες του προϋπολογισμού της Ε.Ε. και τις συστάσεις για μεταρρυθμίσεις που οδηγούν σε μεγαλύτερη σύγκλιση των οικονομιών της Ε.Ε.
Αξίζει να επισημανθεί και το έγγραφο του Βερολίνου που ήρθε σήμερα στο φως και αφορά τη χρηματοδότηση των κρατών – μελών.
Ειδικότερα, αποτυπώνονται οι πιέσεις της γερμανικής κυβέρνησης στην Κομισιόν για «παύση» στη χρηματοδότηση όσων δεν συμμορφώνονται με τους ευρωπαϊκούς κανόνες.
Όπως αναφέρεται, το Βερολίνο θέλει να εξετάσει το «εάν η παραλαβή των κεφαλαίων από τα ταμεία συνοχής της Ε.Ε. μπορεί να συνδεθεί με τη συμμόρφωση στις θεμελιώδεις αρχές του κράτους δικαίου».
Στο στόχαστρο τίθεται η Πολωνία, η κυβέρνηση της οποίας βρίσκεται σε σύγκρουση με τις Βρυξέλλες για ζητήματα του κράτους δικαίου, όπως η ανεξαρτησία της δικαστικής εξουσίας.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προσπαθεί για πάνω από ένα χρόνο να πειθαρχήσει την πολωνική κυβέρνηση, με τη Βαρσοβία να κατηγορεί μάλιστα τον αντιπρόεδρο της Κομισιόν Frans Timmermans για... «σταυροφορία» κατά της χώρας της Βαλτικής.
Η Πολωνία λαμβάνει συνολικά 86 δισ. ευρώ από τα διάφορα ταμεία συνοχής της Ε.Ε., στο πλαίσιο του 7ετή προϋπολογισμού του μπλοκ που εκπνέει το 2020.
Επισημαίνεται ότι η Γερμανία συνεισφέρει τα περισσότερα κεφάλαια στον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό.
Επίσης, σύμφωνα με το έγγραφο, το Βερολίνο «ζητά τη χρήση της πολιτικής συνοχής για τη δημιουργία πρόσθετων κινήτρων στην εφαρμογή των απαραίτητων διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων για τα κράτη - μέλη», χωρίς να προσφορά επιπλέον κεφαλαίων, μια ακόμη κίνηση για τη σύνδεση των επιδοτήσεων της Ε.Ε. με τις επιδόσεις των επιμέρους χωρών στις μεταρρυθμίσεις.
Η γερμανική κυβέρνηση ζητά και αυστηρότερες μακροοικονομικές προϋποθέσεις εάν οι χώρες δεν συμμορφωθούν με τους κανόνες περί ελλείμματος (κάτω του 3%).
Πηγή: www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr