Η συμφωνία Κυβέρνησης – δανειστών, παρατείνει το εξωπραγματικό καθεστώς πώλησης ενέργειας της ΔΕΗ σε ανταγωνιστές της, κάτω του κόστους, μέσα από τις δημοπρασίες ΝΟΜΕ
Η συμφωνία μεταξύ της Κυβέρνησης και των δανειστών για το κλείσιμο της 2ης αξιολόγησης που αναμένεται να ψηφιστεί εντός της εβδομάδος, περιλαμβάνει και ζητήματα της ΔΕΗ για τα οποία συγκεκριμένα προβλέπει:
α) Πώληση του 17% των μετοχών της ΔΕΗ σε επενδυτή.
β) Πώληση λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ.
Λύνει όμως αυτή η συμφωνία τα ακόλουθα προβλήματα που σήμερα η ΔΕΗ καλείται να αντιμετωπίσει;
1. Πρόβλημα ρευστότητας. Η εικόνα στις 31/12/2016 ήταν η εξής:
Βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις 3.121 εκατ.
Δανεισμός προς αποπληρωμή εντός 2 ετών 1.038 εκατ.
Δανεισμός προς αποπληρωμή άνω των 2 ετών 3.574 εκατ.
Σύνολο υποχρεώσεων 7.733 εκατ.
από τις οποίες εντός 2 ετών 4.159 εκατ.
Η δυνατότητα αποπληρωμής αυτών των οφειλών μπορεί να γίνει με:
Τις απαιτήσεις από πελάτες της (μη καλυμμένες) 2.802 εκατ.
Τα ταμειακά της διαθέσιμα 260 εκατ.
Σύνολο 3.062 εκατ.
Βλέπουμε λοιπόν πως το πρόβλημα ρευστότητας της εταιρίας είναι οξύτατο! Εντός 20 μηνών καλείται να καλύψει υποχρεώσεις 4.159 εκατ. έχοντας στη διάθεσή της ρευστοποιήσιμα στοιχεία μόλις 3.062, ενώ αν οι τράπεζες δεν τις αναχρηματοδοτήσουν τα δάνειά της το 2019, η εταιρία κυριολεκτικά «βγαίνει από τη πρίζα...» και έρχεται το τέλος της.
2. Πρόβλημα με τη μείωση του μεριδίου αγοράς της μέχρι το 2020 από 89% που είναι σήμερα σε 50%, λόγω των κανόνων περί ανταγωνισμού στην ευρωπαϊκή ένωση.
3. Πρόβλημα με τη λειτουργία των λιγνιτικών μονάδων που σταδιακά από το 2020 και μετά, θα πρέπει να σταματούν την παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος για λόγους περιβαλλοντικούς, ή να αναβαθμίζονται ουσιαστικά με επενδύσεις.
Λύνει η συμφωνία της Κυβέρνησης με τους δανειστές τα προβλήματα αυτά;
Προφανώς όχι, είναι η απάντηση.
Πιο συγκεκριμένα η συμφωνία δεν αντιμετωπίζει το πρόβλημα της ρευστότητας της ΔΕΗ. Τα χρήματα από την πώληση του 17% των μετοχών της εταιρίας, θα εισρεύσουν στα ταμεία του ΤΑΙΠΕΔ και μάλιστα κατά τη γνώμη μου σε μια χαμηλή τιμή, διότι η ΔΕΗ είναι απαξιωμένη και σε κακά χάλια σήμερα. Δύσκολα θα βρεθεί αγοραστής που θα θέλει να έχει το 17% των μετοχών αυτής της εταιρίας, με τα προβλήματα που αναφέρθηκαν και μάλιστα με δημόσιο management!! Εκτός αν αγοράσει σε ιδιαίτερα εξευτελιστική τιμή τις μετοχές..
Επίσης οι λιγνιτικές μονάδες δεν φαίνεται να μπορεί να πωληθούν μόνες τους. Δύσκολα θα βρεθεί αγοραστής μόνο για αυτές. Αυτός θα κλιθεί να τις αγοράσει, αλλά να κάνει σημαντικές επενδύσεις για να τις λειτουργήσει, κάτι που καθιστά την επένδυση ασύμφορη για αυτόν, εκτός αν και στην περίπτωση αυτή, η τιμή είναι εξαιρετικά χαμηλή. Όμως τότε, λίγα χρήματα θα εισρεύσουν στο ταμείο της ΔΕΗ.
Τέλος η συμφωνία Κυβέρνησης – δανειστών, παρατείνει το εξωπραγματικό καθεστώς πώλησης ενέργειας της ΔΕΗ σε ανταγωνιστές της, κάτω του κόστους, μέσα από τις δημοπρασίες ΝΟΜΕ!!
Τελειώνοντας θυμίζω τις προτάσεις της Νέας Δημοκρατίας για τη ΔΕΗ:
α) Πώληση του 66% του ΑΔΜΗΕ, αντί του 24% που προωθεί η Κυβέρνηση. Αυτό θα φέρει στην εταιρία επιπλέον 560 εκατ. ευρώ σε ρευστότητα.
β) Διάθεση – πώληση λιγνιτικών αλλά και υδροηλεκτρικών μονάδων. Έτσι πωλούνται ευκολότερα και σε καλύτερη τιμή, εισρέει περισσότερη ρευστότητα στην εταιρία, και επιτυγχάνεται η μείωση του μεριδίου αγοράς της χωρίς να πουλά ρεύμα με ζημιά στους ανταγωνιστές της (λογική μικρής ΔΕΗ) και
γ) Εισαγωγή στη ΔΕΗ στρατηγικού επενδυτή με αύξηση κεφαλαίου. Έτσι εκτός από νέα ρευστότητα, σημαντική να αντιμετωπίσει τα προβλήματά της και τις επενδυτικές της ανάγκες, η εταιρία να ενισχυθεί και με τεχνογνωσία.
Ο κάθε ένας μπορεί να συγκρίνει τα όσα συμφώνησε η Κυβέρνηση για τη ΔΕΗ, με τις αντίστοιχες προτάσεις της Νέας Δημοκρατίας και να βγάλει τα συμπεράσματά του...
• Ο Μανώλης Γραφάκος είναι οικονομολόγος, πρώην Δήμαρχος Μελισσίων, Αναπληρωτής Γραμματέας Προγράμματος Νέας Δημοκρατίας.
www.worldenergynews.gr
α) Πώληση του 17% των μετοχών της ΔΕΗ σε επενδυτή.
β) Πώληση λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ.
Λύνει όμως αυτή η συμφωνία τα ακόλουθα προβλήματα που σήμερα η ΔΕΗ καλείται να αντιμετωπίσει;
1. Πρόβλημα ρευστότητας. Η εικόνα στις 31/12/2016 ήταν η εξής:
Βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις 3.121 εκατ.
Δανεισμός προς αποπληρωμή εντός 2 ετών 1.038 εκατ.
Δανεισμός προς αποπληρωμή άνω των 2 ετών 3.574 εκατ.
Σύνολο υποχρεώσεων 7.733 εκατ.
από τις οποίες εντός 2 ετών 4.159 εκατ.
Η δυνατότητα αποπληρωμής αυτών των οφειλών μπορεί να γίνει με:
Τις απαιτήσεις από πελάτες της (μη καλυμμένες) 2.802 εκατ.
Τα ταμειακά της διαθέσιμα 260 εκατ.
Σύνολο 3.062 εκατ.
Βλέπουμε λοιπόν πως το πρόβλημα ρευστότητας της εταιρίας είναι οξύτατο! Εντός 20 μηνών καλείται να καλύψει υποχρεώσεις 4.159 εκατ. έχοντας στη διάθεσή της ρευστοποιήσιμα στοιχεία μόλις 3.062, ενώ αν οι τράπεζες δεν τις αναχρηματοδοτήσουν τα δάνειά της το 2019, η εταιρία κυριολεκτικά «βγαίνει από τη πρίζα...» και έρχεται το τέλος της.
2. Πρόβλημα με τη μείωση του μεριδίου αγοράς της μέχρι το 2020 από 89% που είναι σήμερα σε 50%, λόγω των κανόνων περί ανταγωνισμού στην ευρωπαϊκή ένωση.
3. Πρόβλημα με τη λειτουργία των λιγνιτικών μονάδων που σταδιακά από το 2020 και μετά, θα πρέπει να σταματούν την παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος για λόγους περιβαλλοντικούς, ή να αναβαθμίζονται ουσιαστικά με επενδύσεις.
Λύνει η συμφωνία της Κυβέρνησης με τους δανειστές τα προβλήματα αυτά;
Προφανώς όχι, είναι η απάντηση.
Πιο συγκεκριμένα η συμφωνία δεν αντιμετωπίζει το πρόβλημα της ρευστότητας της ΔΕΗ. Τα χρήματα από την πώληση του 17% των μετοχών της εταιρίας, θα εισρεύσουν στα ταμεία του ΤΑΙΠΕΔ και μάλιστα κατά τη γνώμη μου σε μια χαμηλή τιμή, διότι η ΔΕΗ είναι απαξιωμένη και σε κακά χάλια σήμερα. Δύσκολα θα βρεθεί αγοραστής που θα θέλει να έχει το 17% των μετοχών αυτής της εταιρίας, με τα προβλήματα που αναφέρθηκαν και μάλιστα με δημόσιο management!! Εκτός αν αγοράσει σε ιδιαίτερα εξευτελιστική τιμή τις μετοχές..
Επίσης οι λιγνιτικές μονάδες δεν φαίνεται να μπορεί να πωληθούν μόνες τους. Δύσκολα θα βρεθεί αγοραστής μόνο για αυτές. Αυτός θα κλιθεί να τις αγοράσει, αλλά να κάνει σημαντικές επενδύσεις για να τις λειτουργήσει, κάτι που καθιστά την επένδυση ασύμφορη για αυτόν, εκτός αν και στην περίπτωση αυτή, η τιμή είναι εξαιρετικά χαμηλή. Όμως τότε, λίγα χρήματα θα εισρεύσουν στο ταμείο της ΔΕΗ.
Τέλος η συμφωνία Κυβέρνησης – δανειστών, παρατείνει το εξωπραγματικό καθεστώς πώλησης ενέργειας της ΔΕΗ σε ανταγωνιστές της, κάτω του κόστους, μέσα από τις δημοπρασίες ΝΟΜΕ!!
Τελειώνοντας θυμίζω τις προτάσεις της Νέας Δημοκρατίας για τη ΔΕΗ:
α) Πώληση του 66% του ΑΔΜΗΕ, αντί του 24% που προωθεί η Κυβέρνηση. Αυτό θα φέρει στην εταιρία επιπλέον 560 εκατ. ευρώ σε ρευστότητα.
β) Διάθεση – πώληση λιγνιτικών αλλά και υδροηλεκτρικών μονάδων. Έτσι πωλούνται ευκολότερα και σε καλύτερη τιμή, εισρέει περισσότερη ρευστότητα στην εταιρία, και επιτυγχάνεται η μείωση του μεριδίου αγοράς της χωρίς να πουλά ρεύμα με ζημιά στους ανταγωνιστές της (λογική μικρής ΔΕΗ) και
γ) Εισαγωγή στη ΔΕΗ στρατηγικού επενδυτή με αύξηση κεφαλαίου. Έτσι εκτός από νέα ρευστότητα, σημαντική να αντιμετωπίσει τα προβλήματά της και τις επενδυτικές της ανάγκες, η εταιρία να ενισχυθεί και με τεχνογνωσία.
Ο κάθε ένας μπορεί να συγκρίνει τα όσα συμφώνησε η Κυβέρνηση για τη ΔΕΗ, με τις αντίστοιχες προτάσεις της Νέας Δημοκρατίας και να βγάλει τα συμπεράσματά του...
• Ο Μανώλης Γραφάκος είναι οικονομολόγος, πρώην Δήμαρχος Μελισσίων, Αναπληρωτής Γραμματέας Προγράμματος Νέας Δημοκρατίας.
www.worldenergynews.gr