Πώς συνδέεται με τους σχεδιασμούς για μεταφορά ρωσικού αερίου, στην Ευρώπη, μέσω Νότου
Ποικίλες αντιδράσεις και ερμηνείες έχει προκαλέσει η απόφαση της Κομισιόν για την δυναμικότητα του αγωγού Opal, που αποτελεί τον ένα σύνδεσμο του αγωγού των “βορείων”, Nord Stream, ο οποίος μεταφέρει αέριο απευθείας από την Ρωσία στην Βόρεια Γερμανία κι από εκεί στην Τσεχία.
Η απόφαση της Κομισιόν -την περασμένη Παρασκευή- να άρει υπό όρους την απαγόρευση σε σχέση με το μισό της δυναμικότητας του αγωγού Opal, που έμενε αχρησιμοποίητο, ενώ το άλλο μισό χρησιμοποιείται από την Ρωσική Gazprom, ερμηνεύτηκε, κυρίως από την δύση, ως δυνατότητα για την μεταφορά περισσότερου αερίου από την Ρωσία, ενισχύοντας τον Βόρειο Διάδρομο, με την παράκαμψη της Ουκρανίας, που επιδιώκει η ρωσική πλευρά.
Καθώς η Gazprom χρησιμοποιεί ήδη το 50% της δυναμικότητας του αγωγού, “ανοίγοντας” με την απόφαση άλλο ένα 30%, μέσω προσφορών, συνολικά η ρωσική εταιρεία μπορεί να φτάσει έως 80%, ενώ το υπόλοιπο 20% θα διατίθεται σε τρίτους προμηθευτές.
Κάτι τέτοιο βέβαια συνδέεται και με τους σχεδιασμούς για την δημιουργία του Νότιου Διαδρόμου, ως εναλλακτικής, πρόσθετης διαδρομής για το ρωσικό αέριο (ενόψει και της αποδέσμευσης της διέλευσης μέσω Ουκρανίας από το 2019), στην οποία συμμετέχει και η Ελλάδα.
Θεωρείται από πολλές πλευρές ότι η απόφαση της Κομισιόν θα μπορούσε να αποδυναμώσει την στήριξη της επιλογής αυτής -αν και το αμιγώς τουρκικό κομμάτι του αγωγού που θα έλθει έως τα σύνορά μας (turkish stream) δείχνει να προχωρά πλέον μετά και το “ξεμπλοκάρισμα” των Ρωσο-Τουρκικών σχέσεων στην ενέργεια, ανοίγοντας τον δρόμο προς την Ελλάδα.
ΗΠΑ - ΕΕ
Πάντως, σε δημοσίευμα της η Wall Street Journal (WSJ), πριν ακόμα ανακοινωθεί η απόφαση της Κομισιόν, ανέφερε ότι διαφαίνεται πως Ρωσία και ΕΕ “επιδιορθώνουν” τις επιχειρηματικές τους σχέσεις, παρά την Συριακή κρίση.
Μάλιστα ερμήνευε την συμφωνία για τον Opal ως μια προσέγγιση και για την διευθέτηση των αντιμονοπωλιακών κατηγοριών σε βάρος της ρωσικής εταιρείας, ενώ οι δύο πλευρές δείχνουν ότι λαμβάνουν ρεαλιστικά μέτρα για να διευκολύνουν τους επιχειρηματικούς τους δεσμούς, ιδιαίτερα στο μέτωπο της ενέργειας, με την Ρωσία να παραμένει ο κυρίαρχος προμηθευτής φυσικού αερίου για πολλές από τις χώρες-μέλη του “μπλοκ”.
“Είναι λίγο σαν μια παραχώρηση προς τους Ρώσους, αλλά δεν είναι και χριστουγεννιάτικο δώρο”, δήλωναν χαρακτηριστικά πηγές στην WSJ.
Ωστόσο, θεωρείται ότι η συμφωνία εμπεριέχει κινδύνους, καθώς επιτρέπει στην Gazprom να εκτρέψει ακόμη περισσότερο την διέλευση του φυσικού αερίου, απομακρυνόμενη από την Ουκρανία.
Ο Opal εκτείνεται περίπου σε 470 χλμ από την γερμανική ακτή στην Βαλτική Θάλασσα έως το Brandov στα Τσεχικο-Γερμανικά σύνορα. Συνδέει τον αγωγό Nord Stream 1, στην Βόρεια Γερμανία με τις υποδομές αερίου στην Τσεχική Δημοκρατία, παρέχοντας πρόσβαση στην Κεντρική και την Ανατολική Ευρώπη, αγορές που η εταιρεία μπορεί να προσεγγίσει μόνο μέσω Ουκρανίας.
Από την πλευρά της, η Κομισιόν στηρίζει την απόφασή της στην ανάγκη ενίσχυσης των συνθηκών που επικρατούν στις αγορές. Θεωρεί ότι υιοθετεί αυστηρότερες προϋποθέσεις για την λειτουργία του αγωγού Opal, δηλώνοντας ότι επιθυμεί να διασφαλίσει την σωστή λειτουργία και την ανταγωνιστικότητα των αγορών αερίου στην Ευρώπη και η συγκεκριμένη απόφαση ακολουθεί αυτές τις κατευθυντήριες γραμμές.
Επισήμανε ότι μια ανταγωνιστική αγορά αερίου της ΕΕ, στην οποία οι ενεργειακές εταιρείες θα μπορούν να εμπορεύονται ελεύθερα και να έχουν εύκολη πρόσβαση σε αγωγούς, είναι θεμελιώδης για την διασφάλιση της ασφάλειας και προσιτών προμηθειών για όλους τους πολίτες της ΕΕ, και αποτελεί προτεραιότητα στο πλαίσιο της στρατηγικής της ενεργειακής ένωσης.
Η απόφαση
Από το 2011 η Gazprom μπορούσε να χρησιμοποιεί το 50% της δυναμικότητας (της συνολικής των 36 bcm ετησίως) καθώς οι κανονισμοί της ΕΕ επέβαλαν στους ιδιοκτήτες των αγωγών να ανοίξουν τα δίκτυα μεταφοράς στους ανταγωνιστικούς προμηθευτές.
Το υπόλοιπο 50% της δυναμικότητας του αγωγού, πάντως, παρέμενε αχρησιμοποίητο- “άδειο”.
Με την απόφαση η Gazprom κρατά το 50% της αποκλειστικής δυναμικότητας, που ήδη έχει, αλλά πρέπει να ανοίξει κατά 20% την υπόλοιπη δυναμικότητα σε άλλους προμηθευτές.
Το υπόλοιπο 30% θα δημοπρατηθεί με την Gazrpom να επιτρέπεται να καταθέσει προσφορά γι’ αυτούς τους όγκους.
Προβλέπεται ότι επιχειρήσεις ή όμιλοι εταιρειών με κυρίαρχη θέση στην Τσεχία ή που ελέγχουν πάνω από το 50% του φυσικού αερίου που έρχεται στο Greifswald (σημείο διέλευσης του Nord Stream στη Γερμανία) μπορούν να υποβάλουν προσφορά για την δυναμικότητα, μόνο στην τιμή βάσης -η οποία δεν μπορεί να ξεπερνά την μέση τιμή της συγκρίσιμης δυναμικότητας σε άλλους αγωγούς.
Με βάση την αναθεωρημένη απόφαση, η χρήση μόνο του 50% της δυναμικότητας του Opal θα εξαιρείται από τους κανόνες για την πρόσβαση τρίτων και η λειτουργία του άλλου 50% της δυναμικότητας του αγωγού θα καλυφθεί από αυστηρούς κανόνες της αγοράς της ΕΕ.
Στην απόφασή της η Κομισιόν κυρίως ζητεί ένα σημαντικό μέρος της δυναμικότητας του αγωγού να καταστεί διαθέσιμο ως αξιόπιστη -ή όπως λέγεται αμετάβλητη- δυναμικότητα για τους ανταγωνιστές.
Υπό δεδομένες συνθήκες, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μπορεί ακόμα και να αναθεωρήσει αυτό το “κατώφλι” περαιτέρω ανοδικά.
Επιπρόσθετα, εταιρείες με κυρίαρχη θέση στην Τσέχικη αγορά δεν επιτρέπεται να πλειοδοτούν σε βάρος άλλων χρηστών του αγωγού γι’ αυτή την δυναμικότητα.
Κατά την Κομισιόν η απόφαση οδηγεί σε μια αποτελεσματική χρήση των υφιστάμενων αγωγών και συνεισφέρει στην ολοκλήρωση της αγοράς, ειδικότερα της Τσεχικής και της Γερμανικής.
Το πλαίσιο απαλλαγής θα εφαρμοστεί έως το 2033, ενώ μετά από αυτή την ημερομηνία πρότυπες κανονιστικές διατάξεις θα εφαρμοστούν πλήρως στον αγωγό Opal.
Η απόφαση δεσμεύει την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας της Γερμανίας, με άμεσο αποτέλεσμα.
www.worldenergynews.gr
Η απόφαση της Κομισιόν -την περασμένη Παρασκευή- να άρει υπό όρους την απαγόρευση σε σχέση με το μισό της δυναμικότητας του αγωγού Opal, που έμενε αχρησιμοποίητο, ενώ το άλλο μισό χρησιμοποιείται από την Ρωσική Gazprom, ερμηνεύτηκε, κυρίως από την δύση, ως δυνατότητα για την μεταφορά περισσότερου αερίου από την Ρωσία, ενισχύοντας τον Βόρειο Διάδρομο, με την παράκαμψη της Ουκρανίας, που επιδιώκει η ρωσική πλευρά.
Καθώς η Gazprom χρησιμοποιεί ήδη το 50% της δυναμικότητας του αγωγού, “ανοίγοντας” με την απόφαση άλλο ένα 30%, μέσω προσφορών, συνολικά η ρωσική εταιρεία μπορεί να φτάσει έως 80%, ενώ το υπόλοιπο 20% θα διατίθεται σε τρίτους προμηθευτές.
Κάτι τέτοιο βέβαια συνδέεται και με τους σχεδιασμούς για την δημιουργία του Νότιου Διαδρόμου, ως εναλλακτικής, πρόσθετης διαδρομής για το ρωσικό αέριο (ενόψει και της αποδέσμευσης της διέλευσης μέσω Ουκρανίας από το 2019), στην οποία συμμετέχει και η Ελλάδα.
Θεωρείται από πολλές πλευρές ότι η απόφαση της Κομισιόν θα μπορούσε να αποδυναμώσει την στήριξη της επιλογής αυτής -αν και το αμιγώς τουρκικό κομμάτι του αγωγού που θα έλθει έως τα σύνορά μας (turkish stream) δείχνει να προχωρά πλέον μετά και το “ξεμπλοκάρισμα” των Ρωσο-Τουρκικών σχέσεων στην ενέργεια, ανοίγοντας τον δρόμο προς την Ελλάδα.
ΗΠΑ - ΕΕ
Πάντως, σε δημοσίευμα της η Wall Street Journal (WSJ), πριν ακόμα ανακοινωθεί η απόφαση της Κομισιόν, ανέφερε ότι διαφαίνεται πως Ρωσία και ΕΕ “επιδιορθώνουν” τις επιχειρηματικές τους σχέσεις, παρά την Συριακή κρίση.
Μάλιστα ερμήνευε την συμφωνία για τον Opal ως μια προσέγγιση και για την διευθέτηση των αντιμονοπωλιακών κατηγοριών σε βάρος της ρωσικής εταιρείας, ενώ οι δύο πλευρές δείχνουν ότι λαμβάνουν ρεαλιστικά μέτρα για να διευκολύνουν τους επιχειρηματικούς τους δεσμούς, ιδιαίτερα στο μέτωπο της ενέργειας, με την Ρωσία να παραμένει ο κυρίαρχος προμηθευτής φυσικού αερίου για πολλές από τις χώρες-μέλη του “μπλοκ”.
“Είναι λίγο σαν μια παραχώρηση προς τους Ρώσους, αλλά δεν είναι και χριστουγεννιάτικο δώρο”, δήλωναν χαρακτηριστικά πηγές στην WSJ.
Ωστόσο, θεωρείται ότι η συμφωνία εμπεριέχει κινδύνους, καθώς επιτρέπει στην Gazprom να εκτρέψει ακόμη περισσότερο την διέλευση του φυσικού αερίου, απομακρυνόμενη από την Ουκρανία.
Ο Opal εκτείνεται περίπου σε 470 χλμ από την γερμανική ακτή στην Βαλτική Θάλασσα έως το Brandov στα Τσεχικο-Γερμανικά σύνορα. Συνδέει τον αγωγό Nord Stream 1, στην Βόρεια Γερμανία με τις υποδομές αερίου στην Τσεχική Δημοκρατία, παρέχοντας πρόσβαση στην Κεντρική και την Ανατολική Ευρώπη, αγορές που η εταιρεία μπορεί να προσεγγίσει μόνο μέσω Ουκρανίας.
Από την πλευρά της, η Κομισιόν στηρίζει την απόφασή της στην ανάγκη ενίσχυσης των συνθηκών που επικρατούν στις αγορές. Θεωρεί ότι υιοθετεί αυστηρότερες προϋποθέσεις για την λειτουργία του αγωγού Opal, δηλώνοντας ότι επιθυμεί να διασφαλίσει την σωστή λειτουργία και την ανταγωνιστικότητα των αγορών αερίου στην Ευρώπη και η συγκεκριμένη απόφαση ακολουθεί αυτές τις κατευθυντήριες γραμμές.
Επισήμανε ότι μια ανταγωνιστική αγορά αερίου της ΕΕ, στην οποία οι ενεργειακές εταιρείες θα μπορούν να εμπορεύονται ελεύθερα και να έχουν εύκολη πρόσβαση σε αγωγούς, είναι θεμελιώδης για την διασφάλιση της ασφάλειας και προσιτών προμηθειών για όλους τους πολίτες της ΕΕ, και αποτελεί προτεραιότητα στο πλαίσιο της στρατηγικής της ενεργειακής ένωσης.
Η απόφαση
Από το 2011 η Gazprom μπορούσε να χρησιμοποιεί το 50% της δυναμικότητας (της συνολικής των 36 bcm ετησίως) καθώς οι κανονισμοί της ΕΕ επέβαλαν στους ιδιοκτήτες των αγωγών να ανοίξουν τα δίκτυα μεταφοράς στους ανταγωνιστικούς προμηθευτές.
Το υπόλοιπο 50% της δυναμικότητας του αγωγού, πάντως, παρέμενε αχρησιμοποίητο- “άδειο”.
Με την απόφαση η Gazprom κρατά το 50% της αποκλειστικής δυναμικότητας, που ήδη έχει, αλλά πρέπει να ανοίξει κατά 20% την υπόλοιπη δυναμικότητα σε άλλους προμηθευτές.
Το υπόλοιπο 30% θα δημοπρατηθεί με την Gazrpom να επιτρέπεται να καταθέσει προσφορά γι’ αυτούς τους όγκους.
Προβλέπεται ότι επιχειρήσεις ή όμιλοι εταιρειών με κυρίαρχη θέση στην Τσεχία ή που ελέγχουν πάνω από το 50% του φυσικού αερίου που έρχεται στο Greifswald (σημείο διέλευσης του Nord Stream στη Γερμανία) μπορούν να υποβάλουν προσφορά για την δυναμικότητα, μόνο στην τιμή βάσης -η οποία δεν μπορεί να ξεπερνά την μέση τιμή της συγκρίσιμης δυναμικότητας σε άλλους αγωγούς.
Με βάση την αναθεωρημένη απόφαση, η χρήση μόνο του 50% της δυναμικότητας του Opal θα εξαιρείται από τους κανόνες για την πρόσβαση τρίτων και η λειτουργία του άλλου 50% της δυναμικότητας του αγωγού θα καλυφθεί από αυστηρούς κανόνες της αγοράς της ΕΕ.
Στην απόφασή της η Κομισιόν κυρίως ζητεί ένα σημαντικό μέρος της δυναμικότητας του αγωγού να καταστεί διαθέσιμο ως αξιόπιστη -ή όπως λέγεται αμετάβλητη- δυναμικότητα για τους ανταγωνιστές.
Υπό δεδομένες συνθήκες, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μπορεί ακόμα και να αναθεωρήσει αυτό το “κατώφλι” περαιτέρω ανοδικά.
Επιπρόσθετα, εταιρείες με κυρίαρχη θέση στην Τσέχικη αγορά δεν επιτρέπεται να πλειοδοτούν σε βάρος άλλων χρηστών του αγωγού γι’ αυτή την δυναμικότητα.
Κατά την Κομισιόν η απόφαση οδηγεί σε μια αποτελεσματική χρήση των υφιστάμενων αγωγών και συνεισφέρει στην ολοκλήρωση της αγοράς, ειδικότερα της Τσεχικής και της Γερμανικής.
Το πλαίσιο απαλλαγής θα εφαρμοστεί έως το 2033, ενώ μετά από αυτή την ημερομηνία πρότυπες κανονιστικές διατάξεις θα εφαρμοστούν πλήρως στον αγωγό Opal.
Η απόφαση δεσμεύει την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας της Γερμανίας, με άμεσο αποτέλεσμα.
www.worldenergynews.gr