Μια νέα έρευνα της εταιρείας συμβούλων στρατηγικής της Νέας Υόρκης, παρουσιάζει την κατάσταση και τον αντίκτυπο στα περιβαλλοντικά πριμ
Η προσφορά και η ζήτηση πράσινων εμπορευμάτων αυξάνεται σημαντικά τα τελευταία χρόνια, αν και οι όγκοι αυτών των υλικών υψηλής τιμής παραμένουν περιορισμένοι.
Πολλοί παραγωγοί μετάλλων, πλαστικών, γυαλιού και άλλων υλικών έχουν λανσάρει προσφορές χαμηλού CO2 ή ανακτώμενες και ανακυκλωμένες προσφορές για τις οποίες χρεώνουν «πράσινα ασφάλιστρα».
Οι αβέβαιες μακροοικονομικές προοπτικές, τα υψηλά ενεργειακά κόστη και τα επιτόκια και η μείωση του κόστους άνθρακα, έχουν προκαλέσει φόβους για επιβράδυνση της ζήτησης για πράσινα υλικά και καθυστερήσεις στα έργα απαλλαγής από άνθρακα.
Για τις συνέπειες αυτών των πιθανών αλλαγών στα πράσινα ασφάλιστρα, μίλησαν στη McKinsey & Company (εταιρεία συμβούλων στρατηγικής της Νέας Υόρκης) περισσότεροι από 100 αγοραστές και προμηθευτές 7 υλικών (χάλυβα, αλουμίνιο, χαλκό, νικέλιο, λίθιο, πλαστικά και γυαλί) από όλο τον κόσμο.
Οι απαντήσεις τους (κατατοπιστικά είναι τα ακόλουθα διαγράμματα) υποδηλώνουν ότι παρά τις προκλήσεις, η πράσινη δυναμική παραμένει ισχυρή σε εμπορεύματα και περιοχές.
Ισχυρή πρόσφατη ζήτηση και πριμοδότηση για πράσινα υλικά
Πάνω από το 90% των ερωτηθέντων (αγοραστές και πωλητές), αναφέρει σταθερή ή αυξανόμενη ζήτηση για πράσινα υλικά τους τελευταίους 12 μήνες.
Περισσότερο από το 80% των ερωτηθέντων παρατηρούν επίσης σταθερά ή ακόμη και αυξημένα πριμ ασφαλίστρων κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.
Έως 4,5 φορές η πιθανή αύξηση της ζήτηση για πράσινα υλικά μέχρι το 2030
Το τρέχον μερίδιο των πράσινων υλικών στις αγορές των ερωτηθέντων για λίθιο και νικέλιο ποιότητας μπαταρίας κυμαίνεται 9 και 12%, αντίστοιχα, ενώ για τα πλαστικά έως 23%.
Μέχρι το 2030, οι αγοραστές που ερωτήθηκαν, αναμένουν ότι η ζήτηση τους για πράσινα υλικά θα αυξηθεί μεταξύ 1,7 και 4,5 φορές από τα σημερινά επίπεδα, ανάλογα με το εμπόρευμα, υποδηλώνοντας ότι θα παραμείνουν προσηλωμένοι στην απαλλαγή από τον άνθρακα μεσοπρόθεσμα έως μακροπρόθεσμα.
Αυτή η προβλεπόμενη αύξηση τροφοδοτείται από τις δεσμεύσεις των εταιρειών για μείωση των εκπομπών του πεδίου 3 καθώς και από την αυξανόμενη ζήτηση από τους τελικούς χρήστες τους.
Ως αποτέλεσμα, αναμένουμε ότι το μερίδιο των πράσινων υλικών στις συνολικές αγορές θα κυμαίνεται περίπου 25% για τον χαλκό, πάνω από 40% για τον χάλυβα, τα πλαστικά και τα υλικά μπαταριών.
Οι αγοραστές στους τομείς της αυτοκινητοβιομηχανίας, των κατασκευών, του ενεργειακού εξοπλισμού και των καταναλωτικών συσκευασμένων αγαθών (CPG) ευθύνονται για το μεγαλύτερο μέρος αυτών των αυξήσεων.
Οι ορισμοί των πράσινων υλικών αναμένεται να γίνουν πιο αυστηροί
Μέχρι το 2030, το 57% των ερωτηθέντων αναμένει να συμπεριλάβει τις εκπομπές Πεδίου 3 των προμηθευτών στα κριτήριά τους για πράσινα υλικά, από 48% σήμερα.
Οι ορισμοί του αποτυπώματος χαμηλού άνθρακα είναι επίσης πιθανό να αλλάξουν.
Οι πράσινες πριμοδοτήσεις ποικίλλουν ευρέως μεταξύ τομέων και περιφερειών
Η πλειοψηφία των αγοραστών που μετείχαν στην έρευνα πληρώνουν επί του παρόντος ασφάλιστρα για πράσινα υλικά.
Ωστόσο, υπάρχει μεγάλη διακύμανση στα επίπεδα των ασφαλίστρων που αναφέρουν.
Αυτές οι ανισότητες μπορεί να οφείλονται σε περιορισμένες πληροφορίες και δεδομένα αναφοράς για τις τιμές των πράσινων εμπορευμάτων που μπορούν να καθοδηγήσουν τις προσδοκίες των αγοραστών και τα διαφορετικά επίπεδα προθυμίας να πληρώσουν ασφάλιστρα μεταξύ τομέων και εταιρειών.
Σε περιφερειακό επίπεδο, οι ευρωπαϊκές αγορές έχουν σταθερά υψηλότερα πράσινα ασφάλιστρα από εκείνες της Βόρειας Αμερικής, αλλά το χάσμα αναμένεται να μειωθεί έως το 2030 για τα περισσότερα εμπορεύματα.
Ωστόσο, οι περισσότεροι ερωτηθέντες δεν αναμένουν σημαντικές αυξήσεις στα πράσινα ασφάλιστρα τα επόμενα χρόνια.
Σχετικά λίγοι ερωτηθέντες δεν αναμένουν καθόλου ασφάλιστρα το 2030.
Η ελαστικότητα των τιμών ποικίλλει ανάλογα με τα εμπορεύματα
Σχεδόν το 60% των ερωτηθέντων στην έρευνα λέει ότι μέχρι το 2030, θα ήταν πρόθυμοι να πληρώσουν επιπλέον ασφάλιστρα για να εξασφαλίσουν προμήθειες σπάνιων πράσινων υλικών.
Ορισμένα τμήματα αγοραστών αναφέρουν μεγαλύτερη ετοιμότητα να πληρώσουν πράσινα ασφάλιστρα από τις συνολικές βιομηχανίες τους.
Για παράδειγμα, οι εταιρείες CPG είναι πρόθυμες να πληρώσουν επιπλέον για πράσινα πλαστικά και γυαλί, ενώ οι παραγωγοί αυτοκινήτων και ενεργειακού εξοπλισμού θα αποδεχτούν υψηλότερες πριμοδοτήσεις για πράσινα βασικά μέταλλα.
Επιπτώσεις για τους προμηθευτές εμπορευμάτων
Η κεφαλαιοποίηση των πράσινων υλικών για την απόκτηση υψηλότερων εσόδων και μεριδίου αγοράς απαιτεί εστιασμένες στρατηγικές, καθώς τα πράσινα πριμ είναι απίθανο να είναι αποτελεσματικά σε κάθε αγορά και τμήμα πελατών.
Οι προμηθευτές υλικών θα πρέπει να αναπτύξουν τις προσεγγίσεις τους από τη ζήτηση προς τα πίσω σε 4 διαστάσεις:
1) Επαναξιολόγηση της επιχειρηματικής υπόθεσης για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές και τον ρυθμό της.
2) Προτεραιότητα σε τμήματα της αγοράς και μεμονωμένους πελάτες με την υψηλότερη ανικανοποίητη ζήτηση, προθυμία πληρωμής και ενδιαφέρον για συμβάσεις εξαγοράς και αντιμετωπίστε τη ζήτηση σε αυτά τα τμήματα με προσαρμοσμένες προσφορές.
3) Αύξηση της διαφάνειας των λειτουργιών και των αλυσίδων εφοδιασμού για να αποδειχτεί η βιωσιμότητα των προσφορών.
4) Έγκαιρη εξασφάλιση των προμηθειών πρώτων υλών και ενέργειας για επίτευξη του στόχου της απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές, καθώς αυτές οι προμήθειες μπορεί να σπανίζουν. Για να γίνει αυτό, οι παραγωγοί θα πρέπει να αναπτύξουν και να εφαρμόσουν στρατηγικές προμήθειας για βιώσιμες πρώτες ύλες, ενέργεια και τεχνολογία.
Τι πρέπει να κάνουν οι αγοραστές υλικών
Οι αγοραστές υλικών που επεξεργάζονται και ενσωματώνουν πράσινα υλικά σε βιώσιμα τελικά προϊόντα θα πρέπει να συνεργάζονται με τους προμηθευτές και τους πελάτες τους για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες προσφορές τους με έναν οικονομικά υγιή τρόπο.
Παρά τις μακροοικονομικές αντιξοότητες, η ζήτηση των αγοραστών για πράσινα υλικά είναι σταθερή ή αυξάνεται, όπως και η προθυμία τους να πληρώσουν ασφάλιστρα για να εξασφαλίσουν αυτά τα εμπορεύματα.
Όμως οι παραγωγοί θα πρέπει να προετοιμαστούν για μια πιθανή αυστηροποίηση των προτύπων στους ορισμούς των πράσινων υλικών.
Η συνεργασία μεταξύ των αλυσίδων αξίας θα είναι απαραίτητη για να διασφαλιστεί ότι οι επιχειρήσεις είναι βιώσιμες από περιβαλλοντική και οικονομική άποψη.
www.worldenergynews.gr