Ενέργεια

Ευρωβουλευτές ζητούν από την Ριμπέρα διευκρινίσεις για EVs και κρατικές ενισχύσεις

Ευρωβουλευτές ζητούν από την Ριμπέρα διευκρινίσεις για EVs και κρατικές ενισχύσεις

Η ITRE θα ζητήσει επίσης από την Ισπανίδα γραπτές απαντήσεις σε ερωτήσεις σχετικά με το διχαστικό ζήτημα των κανόνων για τις χρηματοδοτήσεις των κρατών (Euractiv)

Η Τερέσα Ριμπέρα (Υπουργός Οικολογικής Μετάβασης της Ισπανίας) υποστήριξε πρόσφατα ότι η έκκληση του Ισπανού πρωθυπουργού προς την Επιτροπή να «επανεξετάσει» τη θέση της για τους δασμούς των EV «είναι συμβατή με τις πολιτικές που προωθούν οι Βρυξέλλες».

Σε πρόσφατη συνέντευξή της στους Financial Times, πρότεινε ότι η πολιτική ανταγωνισμού της ΕΕ θα πρέπει να «εξελιχθεί» μακριά από τις πιο σαφείς πολιτικές κατά των συγχωνεύσεων της προκατόχου της, της φιλελεύθερης Δανής Margrethe Vestager.

Η Ριμπέρα πριν από την κοινοβουλευτική της ακρόαση ως υποψήφια επίτροπος της Ισπανίας, θα ασχοληθεί με τα έντονα αμφιλεγόμενα θέματα που σχετίζονται με την οικονομία, συμπεριλαμβανομένων των κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων (EVs), των κρατικών ενισχύσεων και της πολιτικής ανταγωνισμού της ΕΕ, σύμφωνα με το σχέδιο ερωτήσεων της επιτροπής που είδε το Euractiv.

Η σοσιαλίστρια πολιτικός είναι έτοιμη να αναλάβει το ισχυρό χαρτοφυλάκιο ανταγωνισμού της Επιτροπής και αναμένεται να επιβλέπει την πράσινη μετάβαση και τη βιομηχανική αναβίωση της Ευρώπης.

Πιθανότατα θα της ζητηθεί από την Επιτροπή Βιομηχανίας, Έρευνας και Ενέργειας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (ITRE) να εξηγήσει τη θέση της σχετικά με την πρόσφατη απόφαση του στελέχους της ΕΕ να επιβάλει πρόσθετους δασμούς έως και 35,3% στα κινεζικά EV.

«Ποια είναι η άποψή σας για τα πορίσματα της Επιτροπής σχετικά με την άδικη επιδότηση ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία (BEV) από την Κίνα και τους προσωρινούς αντισταθμιστικούς δασμούς που επιβλήθηκαν στις εισαγωγές αυτών των οχημάτων;», μπορεί να είναι μια πιθανή ερώτηση.

Η ITRE θα ζητήσει επίσης από τη Ριμπέρα να παράσχει γραπτές απαντήσεις σε ερωτήσεις σχετικά με το παρόμοιο διχαστικό ζήτημα των κανόνων για τις κρατικές ενισχύσεις, ιδίως εάν πιστεύει ότι το τρέχον πλαίσιο κρατικών ενισχύσεων της ΕΕ μπορεί να εξασφαλίσει «θεμιτό ανταγωνισμό» σε ολόκληρη την ενιαία αγορά.

Τόσο το ηλεκτρικό όσο και το ζήτημα της κρατικής βοήθειας αμφισβητούνται έντονα από πολλές ευρωπαϊκές πρωτεύουσες.

 

Η ψηφοφορία τους δασμούς στα EV

Σε μια κρίσιμη ψηφοφορία που διεξήχθη την περασμένη εβδομάδα, η Γερμανία (μεγαλύτερη οικονομία της ΕΕ), αντιτάχθηκε στην πρόταση της Επιτροπής για τη τιμολόγηση των EV, αλλά δεν μπόρεσε να συγκεντρώσει τον απαιτούμενο αριθμό ψήφων για να εμποδίσει τους δασμούς.

Η Γαλλία καταψήφισε τους δασμούς, ενώ η Ισπανία απείχε.

Σημειώνεται ότι ο προτεινόμενος επίτροπος, Stéphane Séjourné, κλήθηκε από την Πρόεδρο της Επιτροπής Ούρσουλα Φον ντερ Λάιεν να συνεργαστεί με τη Ριμπέρα για την ανάπτυξη μιας νέας «Καθαρής Βιομηχανικής Συμφωνίας» τις πρώτες 100 ημέρες της νέας θητείας.

Εν τω μεταξύ, τα μικρότερα κράτη μέλη έχουν επανειλημμένα υποστηρίξει ότι οι τρέχοντες κανόνες της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις ευνοούν άδικα τις μεγαλύτερες χώρες της Ευρώπης οι οποίες έχουν τη δημοσιονομική δύναμη για να στηρίξουν τις βιομηχανίες και τα νοικοκυριά τους.

 

Μετριοπαθής η Ριμπέρα απέναντι στην Κίνα

Σε πρόσφατη συνέντευξή του στην El País, η Ριμπέρα ήταν ιδιαίτερα προσεκτική στην υπόθεση των EV, ισχυριζόμενη ότι η πρόσφατη έκκληση του Ισπανού πρωθυπουργού Pedro Sánchez προς την Επιτροπή να «επανεξετάσει» τη θέση της είναι «συμβατή με τις πολιτικές που προωθούν οι Βρυξέλλες».

«Χρειαζόμαστε μια ακμάζουσα και καινοτόμο βιομηχανία. Ταυτόχρονα, πρέπει να αποφύγουμε να μπούμε σε εμπορικούς πολέμους με την Κίνα και με οποιονδήποτε», είπε.

Ωστόσο, η Ριμπέρα εξέφρασε σταθερότερη υποστήριξη για τη θέση των μικρότερων κρατών - μελών σχετικά με τους κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις.

Υποστήριξε επίσης σθεναρά τις επικρίσεις για την πολιτική κρατικών ενισχύσεων της ΕΕ από τους πρώην Ιταλούς πρωθυπουργούς Μάριο Ντράγκι και Ενρίκο Λέτα, οι οποίοι υποστηρίζουν σε δύο πρόσφατες εκθέσεις ότι το τρέχον σύστημα «στρεβλώνει» την ενιαία αγορά και πρέπει να βαθμονομηθεί προς όφελος μεγαλύτερων επενδύσεων σε επίπεδο ΕΕ.

«Υπάρχει μια πτυχή των εκθέσεων Ντράγκι και Λέτα που μου αρέσει ιδιαίτερα: η κρατική βοήθεια παραδοσιακά κυριαρχείται από το εθνικό συμφέρον και πρέπει να εξελιχθούμε προς έργα ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος», είπε η Ριμπέρα.

Η ECON ακονίζει την πολιτική ανταγωνισμού


Τι θα ζητήσει η ECON επίσης από την Ριμπέρα

Επαναλαμβάνοντας τη γραμμή ερωτήσεων της ITRE, η Επιτροπή Οικονομικών και Νομισματικών Θεμάτων (ECON) η οποία θα προεδρεύσει της ακρόασης της  Ριμπέρα στις αρχές Νοεμβρίου μαζί με την ITRE και την Επιτροπή Περιβάλλοντος, Δημόσιας Υγείας και Ασφάλειας των Τροφίμων (ENVI), θα ρωτήσει την Ριμπέρα σχετικά με το εάν πιστεύει ότι οι χώρες της ΕΕ που «αποκλίνουν δημοσιονομικό χώρο» θα μπορούσαν να πυροδοτήσουν τον «κατακερματισμό της ενιαίας αγοράς».

Η ECON θα ζητήσει επίσης από την Ριμπέρα πιο λεπτομερείς απαντήσεις σχετικά με το μέλλον της πολιτικής ανταγωνισμού της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της πρόσφατης ώθησης της Επιτροπής να ενθαρρύνει συγχωνεύσεις που επιτρέπουν στις ευρωπαϊκές εταιρείες να ανταγωνίζονται τις κινεζικές και αμερικανικές ομολόγους τους.

«Τι αλλαγές μπορεί να περιλαμβάνει η «νέα προσέγγιση της πολιτικής ανταγωνισμού» και πώς μπορεί να ευθυγραμμιστεί καλύτερα με τη βιομηχανική πολιτική;» μπορεί να είναι μια άλλη ερώτηση.

Οι ερωτήσεις της επιτροπής θα οριστικοποιηθούν αργότερα αυτή την εβδομάδα και πρέπει να σταλούν επίσημα στην ΡΙμπέρα έως την Πέμπτη (10 Οκτωβρίου). Η Ribera πρέπει να δώσει τις γραπτές της απαντήσεις έως τις 22 Οκτωβρίου.

Οι ακροάσεις θα πραγματοποιηθούν μεταξύ 4 και 12 Νοεμβρίου και η νέα Επιτροπή πρόκειται να τεθεί σε ισχύ την 1η Δεκεμβρίου. Ωστόσο, αυτή η τελευταία ημερομηνία θα μπορούσε να αναβληθεί εάν ορισμένοι διορισμένοι επίτροποι δεν εγκριθούν από τους ευρωβουλευτές.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης