Σε κίνδυνο το περιβάλλον, ο τουρισμός και η ασφάλεια της περιοχής (euractiv)
Η ανησυχητική αύξηση των ανεξέλεγκτων «σκιωδών» δεξαμενόπλοιων που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο μέσω της Βαλτικής Θάλασσας (αύξηση 30% εν συγκρίσει με πέρυσι) αποτελεί σοβαρή απειλή για το περιβάλλον και την ασφάλεια της περιοχής, σύμφωνα με το euractiv.com.
Έως και 60 δεξαμενόπλοια περνούν από τα ύδατα της Δανίας μηνιαίως, συχνά λειτουργώντας χωρίς κατάλληλη ασφάλιση και εκτός διεθνών κανονισμών.
Συνήθως αυτά τα καράβια αποφεύγουν τη χρήση τοπικών πιλότων, αυξάνοντας σημαντικά τον κίνδυνο ατυχημάτων και πετρελαιοκηλίδων. Οι ειδικοί προειδοποιούν ότι αν συνεχιστεί αυτή η τάση, οι περιβαλλοντικές καταστροφές δεν είναι απλώς πιθανές, αλλά αναπόφευκτες.
Η Βαλτική Θάλασσα είναι στρατηγική ζώνη για το ρωσικό πετρέλαιο
Η Βαλτική Θάλασσα χρησιμεύει ως κρίσιμη «αρτηρία» για το διεθνές εμπόριο πετρελαίου, ιδιαίτερα για τις ρωσικές εξαγωγές ενέργειας.
Σχεδόν το 1/3 των θαλάσσιων αποστολών πετρελαίου της Ρωσίας διασχίζουν τα χωρικά ύδατα της Δανίας που αποτελούν περίπου το 1,5% της παγκόσμιας προσφοράς πετρελαίου.
Αυτό έχει μετατρέψει τη Βαλτική Θάλασσα (ειδικά τα ύδατα της Δανίας), σε μια κρίσιμη οδό διέλευσης για το ρωσικό πετρέλαιο.
Τα μέτρα της Δανίας και τα προβληματικά πλοία του «σκιώδη στόλου»
Από την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, η κυκλοφορία δεξαμενόπλοιων στην περιοχή έχει αυξηθεί, με πολλά πλοία να ανήκουν πλέον στον λεγόμενο «σκιώδη στόλο» (ηλικιωμένα δεξαμενόπλοια που λειτουργούν εκτός των καθιερωμένων προτύπων ασφαλείας και δεν διαθέτουν επαρκή ασφάλιση).
Μελέτες δείχνουν ότι η μέση ηλικία αυτών των πλοίων είναι 29,3 έτη, καθιστώντας τα όλο και πιο επιρρεπή σε ατυχήματα και μηχανικές βλάβες.
Σε απάντηση, η Δανία διερευνά ενεργά μέτρα για τον περιορισμό της μεταφοράς πετρελαίου στα ύδατά της, με τη Λετονία, τη Λιθουανία και την Εσθονία να απηχούν ανησυχίες για τους αυξανόμενους κινδύνους που παρουσιάζουν αυτά τα δεξαμενόπλοια.
Η ρύθμιση της κυκλοφορίας πετρελαίου μέσω της Βαλτικής Θάλασσας είναι ζωτικής σημασίας για τη σταθεροποίηση της περιοχής, τη μείωση των περιβαλλοντικών κινδύνων και τη διασφάλιση της συμμόρφωσης με τους διεθνείς κανονισμούς για τη μεταφορά επικίνδυνων υλικών.
Αυτά τα μέτρα θα βοηθήσουν επίσης να αποτραπεί η χρήση δεξαμενόπλοιων για κατασκοπεία ή μεταφορά όπλων και παράνομων εμπορευμάτων στα ρωσικά λιμάνια της Βαλτικής.
Οι κυβερνήτες δεν είναι πλέον ντόπιοι
Στον απόηχο των κυρώσεων κατά της Ρωσίας, η χρήση τοπικών Δανών κυβερνητών από ρωσικά πετρελαιοφόρα έχει σταματήσει.
Αυτή η αλλαγή φαίνεται να αποσκοπεί στην αποφυγή της διεθνούς εποπτείας, καθώς οι τοπικοί πιλότοι επιβάλλουν την ανεξάρτητη εποπτεία και την τήρηση των διεθνών προτύπων ασφάλειας για τη μεταφορά επικίνδυνων υλικών.
Αντίθετα η Ρωσία βασίζεται τώρα σε ξένους φορείς εκμετάλλευσης, συχνά από έθνη που δεν διατηρούν τα ίδια αυστηρά πρωτόκολλα ασφαλείας, δυνητικά για να κρύψουν τον πραγματικό σκοπό ορισμένων πλοίων που χρησιμοποιούνται για κατασκοπεία.
Η απόλυση Δανών κυβερνητών αυξάνει δραματικά τον κίνδυνο ατυχημάτων, καθώς οι ξένοι μπορεί να μην κατανοούν πλήρως τις τοπικές θαλάσσιες συνθήκες και τους συγκεκριμένους κινδύνους της Βαλτικής Θάλασσας.
Αυτή η εξάρτηση από αλλοδαπούς φορείς μειώνει περαιτέρω την εποπτεία επί των επικυρωμένων μεταφορών φορτίου, εγείροντας πρόσθετες ανησυχίες για την ασφάλεια και τη συμμόρφωση.
Κίνδυνοι για περιβάλλον, τουρισμό και ασφάλεια για την Βαλτική
Η πιθανότητα πετρελαιοκηλίδας μεγάλης κλίμακας στη Βαλτική Θάλασσα έχει καταστροφικές συνέπειες.
Ένα τέτοιο γεγονός θα μολύνει τις παράκτιες περιοχές για εκατοντάδες χιλιόμετρα, προκαλώντας όλεθρο στα οικοσυστήματα και τη θαλάσσια ζωή, ιδιαίτερα στα ύδατα της Δανίας.
Οι μακροχρόνιες επιπτώσεις της ρύπανσης θα διαταράξουν τους οικοτόπους και θα απειλήσουν την επιβίωση αμέτρητων ειδών.
Επιπλέον, οι επιπτώσεις από μια τέτοια ρύπανση θα επεκταθούν και στα οικονομικά.
Ο τουρισμός (κλάδος σωτηρίας για τις παράκτιες οικονομίες), θα μπορούσε να υποφέρει σημαντικά καθώς οι μολυσμένες παραλίες γίνονται αφιλόξενες για τους επισκέπτες για χρόνια.
Επιπλέον, μια μεγάλη πετρελαιοκηλίδα θα μπορούσε να προκαλέσει όλεθρο στην αλιεία και άλλες οικονομικές δραστηριότητες που εξαρτώνται από καθαρά νερά, οδηγώντας σε απώλειες ύψους δισεκατομμυρίων ευρώ.
Ενώ οι κυβερνήσεις της Δανίας και των γειτονικών χωρών της Βαλτικής έχουν εντείνει τις προσπάθειές τους για την προστασία των χωρικών τους υδάτων, αυτές οι πρωτοβουλίες παραμένουν ανεπαρκείς για την αντιμετώπιση του αυξανόμενου ζητήματος της σκιώδης κυκλοφορίας πετρελαίου.
Η Δανία διερευνά ενισχυμένες επιθεωρήσεις ρωσικών πετρελαιοφόρων. Ωστόσο, πολλά πλοία συνεχίζουν να λειτουργούν με ανεπαρκή επίβλεψη λόγω κενών στη διεθνή νομοθεσία και των προτύπων που έχει θέσει ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO).
Νέοι κανόνες από την ΕΕ - Απαίτηση για συλλογική δράση
Η ΕΕ διαδραματίζει ουσιαστικό ρόλο στη θέσπιση νέων κανονισμών για τη διαχείριση της κυκλοφορίας δεξαμενόπλοιων στη Βαλτική Θάλασσα. Τα προτεινόμενα μέτρα αποσκοπούν στην ενίσχυση των κυρώσεων κατά πλοίων που παραβιάζουν τους διεθνείς κανονισμούς. Μια ενιαία στάση μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ είναι ζωτικής σημασίας, καθώς η μεταβατική φύση της κυκλοφορίας στη Βαλτική Θάλασσα απαιτεί συλλογικές προσπάθειες.
Αυτοί οι κανονισμοί μπορούν να εφαρμοστούν μέσω των προτύπων που ορίζονται από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO) και τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Ναυτιλιακής Ασφάλειας (EMSA).
Χωρίς αυτές τις συλλογικές ενέργειες, οι συνέπειες μιας πετρελαιοκηλίδας θα ήταν τρομερές, μολύνοντας τα θαλάσσια οικοσυστήματα, θέτοντας σε κίνδυνο τον τουρισμό και υπονομεύοντας τις οικονομίες των κρατών της Βαλτικής, συμπεριλαμβανομένης της Δανίας, της Σουηδίας, της Γερμανίας, της Πολωνίας και της Λετονίας.
Η επείγουσα ανάγκη για συλλογική δράση δεν ήταν ποτέ μεγαλύτερη.
Μόνο μέσω στενής συνεργασίας, ενισχυμένης παρακολούθησης, θέσπισης νέων προτύπων ασφάλειας για τη ναυτιλία και αυστηρότερων κυρώσεων μπορούμε να αποτρέψουμε πιθανές καταστροφές και να διατηρήσουμε την περιβαλλοντική ακεραιότητα της Βαλτικής Θάλασσας.
www.worldenergynews.gr