Φόβοι για περισσότερους κινδύνους - Εκτιμήσεις ΙΕΑ, Kpler και FGE - Αύξηση 307% στις πωλήσεις φορτηγών LNG (Reuters)
Βάσει δημοσιεύματος του πρακτορείου ειδήσεων Reuters, παρότι η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου ήταν για καιρό η κινητήρια δύναμη ανάπτυξης της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου, η κορύφωση της όρεξής της για καύσιμα μεταφορών (καθώς η ενεργειακή μετάβαση επιταχύνεται σε μια οικονομία με επιβράδυνση), μειώνει τώρα τις παγκόσμιες αγορές.
Το δεύτερο τρίμηνο, η παγκόσμια αύξηση της ζήτησης πετρελαίου ήταν η πιο αργή από τα τέλη του 2022, λόγω της συρρίκνωσης της κινεζικής κατανάλωσης, σύμφωνα με την έκθεση της IEA για την αγορά πετρελαίου Ιουλίου.
Η ασθενής ζήτηση από τη μεταποίηση και τις κατασκευές αναμένεται να συνεχιστεί το δεύτερο εξάμηνο, καθώς ο κορυφαίος εισαγωγέας πετρελαίου στον κόσμο παλεύει με έναν ακατάστατο τομέα ακινήτων που συγκεντρώνει περίπου το 70% του πλούτου των νοικοκυριών του, ενώ οι εξωτερικοί κίνδυνοι αυξάνονται.
«Σύμφωνα με τα στοιχεία του PMI, ο μεταποιητικός τομέας της Κίνας αρχίζει να επιβραδύνεται, ειδικά καθώς το μοντέλο ανάπτυξης που καθοδηγείται από τις εξαγωγές δεν είναι πλέον ανθεκτικό.
Αυτό είναι συνάρτηση τόσο της σχετικά αργής παγκόσμιας οικονομικής ανάπτυξης όσο και των συνεχιζόμενων δασμών των ΗΠΑ σε κινεζικά προϊόντα», δήλωσε ο Zameer Yusof (κύριος αναλυτής μεσαίων αποσταγμάτων στην εταιρεία ανάλυσης Kpler).
Σύνδεση… βενζίνης με πετρέλαιο
Καθώς η χρήση βενζίνης είναι στα ύψη, η αύξηση της ζήτησης πετρελαίου στον δεύτερο μεγαλύτερο καταναλωτή στον κόσμο αναμένεται να επιβραδυνθεί σε κάτι λιγότερο από 3% το 2024, από τον μέσο όρο της προηγούμενης δεκαετίας 4,6% και την περσινή ανάκαμψη κατά 11,7% από 3 χρόνια COVID -19 κράσπεδα, λένε οι αναλυτές.
4 στους 5 αναλυτές δήλωσαν στο Reuters ότι αναμένουν τη μείωση της ζήτησης ντίζελ κατά το δεύτερο εξάμηνο, μεταξύ 2% και 7% σε ετήσια βάση, και θα κυμανθεί από 3,81 εκατομμύρια έως 4,67 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα.
Το εύρημα έρχεται μετά τη συρρίκνωση της κατανάλωσης πετρελαίου της Κίνας το δεύτερο τρίμηνο, ωθώντας τα διυλιστήρια της να μειώσουν την παραγωγή καυσίμων και τις εισαγωγές αργού.
«Η ζήτηση ντίζελ είναι ο πιο υποτονικός τομέας στη ζήτηση πετρελαίου το δεύτερο εξάμηνο, με σημαντική μετατόπιση... στον τομέα των φορτηγών», δήλωσε ο Xia Shiqing, σύμβουλος της Wood Mackenzie η οποία αναμένει ότι η ζήτηση ντίζελ της Κίνας το δεύτερο εξάμηνο θα μειωθεί περίπου 2% σε 3,93 εκατομμύρια bpd.
Καθώς ο αυξανόμενος αριθμός φορτηγών που κινούνται με LNG διαβρώνουν τη ζήτηση για ντίζελ, οι επιταχυνόμενες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων υποδηλώνουν ότι η ζήτηση της Κίνας για καύσιμα μεταφορών πλησιάζει στο αποκορύφωμά της. Η βενζίνη και το ντίζελ αποτελούν περισσότερο από το 40% της ζήτησης πετρελαίου της χώρας.
Εκτιμήσεις ΙΕΑ, Kpler και FGE
Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΙΕΑ) αναθεωρεί προς τα κάτω την πρόβλεψή του για τη ζήτηση προϊόντων πετρελαίου για την Κίνα για το 2024 κάθε μήνα από τον Ιανουάριο, ενώ εταιρείες συμβούλων όπως η FGE και η Kpler έχουν επίσης περιορίσει ορισμένες από τις προβλέψεις τους για τη ζήτηση.
Η Kpler αναμένει ότι η ζήτηση ντίζελ για το δεύτερο εξάμηνο θα αυξηθεί κατά 4% ετησίως, υποβαθμίζοντας την προηγούμενη πρόβλεψή της, προσθέτοντας ότι ενδέχεται να μειώσει περαιτέρω τις προβλέψεις της στο μέλλον.
Σε ένα σημείωμα προς τους πελάτες, οι αναλυτές της FGE ανέφεραν:
«Παρά το τέλος της αιχμής συντήρησης του διυλιστηρίου, η επίμονα ασθενής ζήτηση ντίζελ και η επιβράδυνση της κατανάλωσης βενζίνης παρείχαν λίγα κίνητρα στα διυλιστήρια να αυξηθούν.
Δεν υπάρχει πιεστική ανάγκη για περισσότερες προμήθειες (των καυσίμων) στην εγχώρια αγορά».
Η FGE προσάρμοσε τις προβλέψεις της για τη ζήτηση ντίζελ προς τα κάτω σε ετήσια μείωση 5% το δεύτερο εξάμηνο, έναντι πτώσης 1,2% νωρίτερα.
Θεαματική άνοδος πωλήσεων φορτηγών LNG
Η χρήση συμβατικών καυσίμων επιβραδύνεται καθώς οι πωλήσεις φορτηγών που λειτουργούν με LNG αυξήθηκαν κατά 307% σε 152.000 πέρυσι, σύμφωνα με στοιχεία από τον κινεζικό πάροχο πληροφοριών CV World.
Ένα φορτηγό με καύσιμο LNG κοστίζει περίπου 80.000 γιουάν (11.021 δολάρια) περισσότερο από ένα φορτηγό ντίζελ με παρόμοια ισχύ, αλλά η εξοικονόμηση καυσίμου επιτρέπει την ανάκτηση του κόστους σε περίπου 190 ημέρες, δήλωσε η ερευνητική εταιρεία Horizon Insights.
Η Woodmac εκτιμά ότι το καύσιμο για ένα φορτηγό βαρέως τύπου LNG κοστίζει περίπου 1,7 γιουάν ανά χιλιόμετρο, λιγότερο από το ντίζελ 2,8 γιουάν.
Κάθε φορτηγό LNG εκτοπίζει 13 μετρικούς τόνους (97 βαρέλια) ετήσιας ζήτησης ντίζελ, ανέφερε η εταιρεία συμβούλων.
Η Kpler εκτιμά ότι το LNG θα εκτοπίσει 140.000 bpd ντίζελ την περίοδο από τον Μάιο έως τον Δεκέμβριο, ενώ η FGE προβλέπει 110.000 bpd έως 120.000 bpd εκτόπισμα ντίζελ από LNG τόσο το 2024 όσο και το 2025.
Τα φορτηγά που βασίζονται στο LNG θα μπορούσαν να αποτελούν σχεδόν το 1/10 του στόλου φορτηγών βαρέων επαγγελματικών οχημάτων έως το 2025, λένε οι αναλυτές της εταιρείας πληροφοριών δεδομένων ICIS.
Εκτιμήσεις για βενζίνη και αεροπορικά καύσιμα
Η ζήτηση βενζίνης, η οποία αντιπροσωπεύει το 1/5 της κατανάλωσης πετρελαίου της Κίνας, αναμένεται να αυξηθεί οριακά το δεύτερο εξάμηνο, λένε οι προβλέψεις, καθώς οι πωλήσεις EV συνεχίζουν να αυξάνονται.
Οι Rystad και Woodmac αναμένουν ετήσια ανάπτυξη 1,2% και 1% αντίστοιχα, στα 3,45 εκατομμύρια bpd και 3,97 εκατομμύρια bpd, το δεύτερο εξάμηνο, ενώ η FGE αναμένει ότι η ζήτηση θα παραμείνει σταθερή.
Η Longzhong αναμένει ότι η ζήτηση για το δεύτερο εξάμηνο θα συρρικνωθεί κατά 3,52% σε ετήσια βάση στα 3,87 εκατομμύρια bpd, καθώς τα EV αντιπροσώπευαν σχεδόν το 40% των πωλήσεων αυτοκινήτων το δεύτερο τρίμηνο.
«Η ζήτηση βενζίνης βρίσκεται τώρα στο τελευταίο σκέλος της ανάπτυξης και η ανοδική πορεία περιορίζεται από το επόμενο έτος», δήλωσε η Mia Geng, επικεφαλής της κινεζικής ανάλυσης πετρελαίου της FGE, η οποία προβλέπει ότι η κατανάλωση θα φτάσει σε οροπέδιο εντός 12 έως 18 μηνών.
Τα αεροπορικά καύσιμα είναι ο κύριος κλάδος ανάπτυξης για τη χρήση ραφιναρισμένων καυσίμων στην Κίνα, χάρη στη μειωμένη ταξιδιωτική ζήτηση, με τους αναλυτές να προβλέπουν ετήσια ανάπτυξη 8% έως 15%, σε 870.000 bpd έως 1,04 εκατομμύρια bpd το δεύτερο εξάμηνο.
Ο αριθμός των εσωτερικών πτήσεων είναι ήδη 10% υψηλότερος από ό,τι πριν από την πανδημία, ενώ οι διεθνείς πτήσεις έχουν ανακάμψει στο 75%, είπε ο Xia της WoodMac, προσθέτοντας ότι η ζήτηση για το δεύτερο εξάμηνο αναμένεται να κλείσει 30.000 bpd υψηλότερα από την ίδια περίοδο του 2019.
Αν και η Κίνα έχει εφαρμόσει μια σειρά μέτρων χωρίς βίζα από τον Δεκέμβριο για να τονώσει περαιτέρω τη ζήτηση εισερχόμενων ταξιδιών, οι ξένες αφίξεις ανήλθαν σε μόλις 14,6 εκατομμύρια το πρώτο εξάμηνο, σύμφωνα με το διαδικτυακό ταξιδιωτικό γραφείο Trip.com (9961.HK), ανοίγει νέα καρτέλα.
Αυτό σημαίνει ότι οι κρατήσεις πρέπει να υπερδιπλασιαστούν το δεύτερο εξάμηνο για να ταιριάζουν με τον αριθμό των 49,1 εκατομμυρίων επισκεπτών στο εξωτερικό για το 2019.
Κινέζικα διυλιστήρια: Ζήτηση και προβλέψεις
Αντικατοπτρίζοντας την αδύναμη ζήτηση, η απόδοση των κινεζικών διυλιστηρίων το πρώτο εξάμηνο μειώθηκε κατά 0,4% σε ετήσια βάση στα 360,09 εκατομμύρια μετρικούς τόνους (14,44 εκατομμύρια bpd), με τη Sinopec, τη μεγαλύτερη εταιρεία διύλισης της Ασίας, να μειώνει την παραγωγή ντίζελ κατά 8,8% ως εγχώριες πωλήσεις διυλισμένων Τα καύσιμα μειώθηκαν κατά 2,5%.
Η FGE αναμένει ότι οι εργασίες του διυλιστηρίου θα μειωθούν κατά 200.000 bpd ετησίως το δεύτερο εξάμηνο στα 14,7 εκατομμύρια bpd, ενώ η Kpler προβλέπει μέση πρόσληψη αργού 15,9 εκατομμύρια bpd από τον Ιούλιο έως τον Δεκέμβριο, ελάχιστα άλλαξε από 15,81 εκατομμύρια bpd ένα χρόνο νωρίτερα.
www.worldenergynews.gr