Η μεταρρύθμιση των κανόνων της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας θα επέτρεπε στην ηλεκτρική ενέργεια να μετακινείται ελεύθερα εκεί όπου την χρειάζονται περισσότερο
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κινεί διαδικασίες επί παραβάσει κατά 21 κυβερνήσεων της ΕΕ, καθώς δεν υιοθέτησαν μεταρρυθμίσεις στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, όπως συμφωνήθηκε το 2019, οι οποίες είναι απαραίτητες για να μπορέσει το δίκτυο να συνδεθεί με τις ΑΠΕ.
Σύμφωνα με το Euractiv, η κύρια ενεργειακή πολιτική της ΕΕ στη δεκαετία του 2010 αφορούσε την υιοθέτηση δέσμης μέτρων για την καθαρή ενέργεια, η οποία ολοκληρώθηκε το 2019.
Η μεταρρύθμιση των κανόνων της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας θα επέτρεπε στην ηλεκτρική ενέργεια να μετακινείται ελεύθερα εκεί όπου την χρειάζονται περισσότερο, ανέφερε τότε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενώ παράλληλα θα ωφελούσε και τους καταναλωτές.
Οι εν λόγω μεταρρυθμίσεις αποσκοπούσαν στην ενίσχυση της προστασίας των καταναλωτών και στην ενίσχυση της ευελιξίας των ροών ηλεκτρικής ενέργειας σε ολόκληρη την Ευρώπη και θα μπορούσαν να έχουν συμβάλει στην άμβλυνση των επιπτώσεων της ενεργειακής κρίσης του 2022.
Το μόνο πρόβλημα που υπήρχε ήταν ότι οι κανόνες αυτοί αγνοήθηκαν σε μεγάλο βαθμό από τις περισσότερες χώρες της ΕΕ.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, 21 κράτη μέλη της ΕΕ διώκονται από την Κομισιόν τώρα επειδή δεν ενσωμάτωσαν σωστά τους κανόνες για την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας του 2019 στο εθνικό τους δίκαιο - παρά το γεγονός ότι η προθεσμία έληξε στις 31 Δεκεμβρίου 2020.
Το παράδειγμα της Αυστρίας
Η Αυστρία για παράδειγμα, μία από τις χώρες που παραβιάζουν, πρέπει να επικαιροποιήσει τη νομοθεσία της για να διευκολύνει τις εταιρείες να αγοράζουν την ενέργειά τους απευθείας από τους παραγωγούς, με συμφωνίες PPA - επιτρέποντας απευθείας καλωδιακές γραμμές από τις ανεμογεννήτριες στα εργοστάσια.
«Αυτός ο εκσυγχρονισμός του συστήματος λειτουργίας της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας είναι επείγων και αναγκαίος», δήλωσε στο Euractiv ο Christoph Dolna-Gruber, αναλυτής από την αυστριακή υπηρεσία ενέργειας.
Οι καθυστερήσεις «θα οδηγήσουν σε περιττό οικονομικό κόστος και σε καθυστέρηση της ενεργειακής μετάβασης», πρόσθεσε ο ίδιος.
Στην πατρίδα του, οποιαδήποτε βραχυπρόθεσμη ενσωμάτωση των ενωσιακών κανόνων στο εθνικό δίκαιο μοιάζει όλο και πιο απίθανη με τις εκλογές να πλησιάζουν - ενώ η χρήση των ηλιακών πάνελ και των ηλεκτρικών οχημάτων αυξάνεται γρήγορα, εξήγησε ο Dolna-Gruber.
Αυτό θα μπορούσε να αποτελέσει πρόκληση. Οι ευέλικτες συσκευές και η αυξανόμενη ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας είναι ζητήματα που η λύση τους δεν έχει προβλεφθεί επαρκώς από το ρυθμιστικό πλαίσιο.
Για να συνοδευτεί ο μετασχηματισμός, απαιτούνται αλλαγές κανόνων, λέει ο Gruber, πράγμα που σημαίνει μεγαλύτερη προσπάθεια της βιομηχανίας, του εμπορίου και των νοικοκυριών, τα οποία μετατρέπονται από αμιγείς καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας σε προμηθευτές και «παρόχους ευελιξίας».
Ωστόσο, πολύ λίγες χώρες έχουν προσαρμόσει σωστά τους κανόνες, περισσότερα από τρία χρόνια μετά τη λήξη της προθεσμίας. Η Επιτροπή κίνησε διαδικασίες για να μηνύσει τη Λιθουανία, τη Σλοβενία, την Ιρλανδία, τη Μάλτα και την Κύπρο, αλλά τις πάγωσε όταν είδε ότι οι συγκεκριμένες χώρες έδειξαν ότι συμμορφώνονται.
Εν τω μεταξύ, η ΕΕ ενέκρινε άλλη μια μεταρρύθμιση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και εξετάζει το ενδεχόμενο μιας τρίτης μεταρρύθμισης την προσεχή περίοδο.
Υπάρχει μάλιστα το ενδεχόμενο τα κράτη μέλη να βρεθούν αντιμέτωπα με την ανάγκη να ενσωματώσουν στο εθνικό τους δίκαιο τρεις διαφορετικές μεταρρυθμίσεις της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας ταυτόχρονα.
Ρουμανία: Το μαύρο πρόβατο
Μια χώρα που ξεχωρίζει για αρνητικό λόγο από τις υπόλοιπες είναι η Ρουμανία.
Η Κομισιόν θεωρεί ότι η χώρα παραβιάζει τους κανόνες του 2019, σε αντίθεση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, οι οποίες κατηγορούνται μόνο για καθυστερημένη ή μερική εφαρμογή.
Αντιμέτωπο με την ενεργειακή κρίση του 2022, το Βουκουρέστι συγκέντρωσε την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, έθεσε σε εφαρμογή υψηλούς φορολογικούς συντελεστές για την εμπορία ηλεκτρικής ενέργειας και έθεσε ανώτατο όριο στις τιμές λιανικής.
www.worldenergynews.gr
Σύμφωνα με το Euractiv, η κύρια ενεργειακή πολιτική της ΕΕ στη δεκαετία του 2010 αφορούσε την υιοθέτηση δέσμης μέτρων για την καθαρή ενέργεια, η οποία ολοκληρώθηκε το 2019.
Η μεταρρύθμιση των κανόνων της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας θα επέτρεπε στην ηλεκτρική ενέργεια να μετακινείται ελεύθερα εκεί όπου την χρειάζονται περισσότερο, ανέφερε τότε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενώ παράλληλα θα ωφελούσε και τους καταναλωτές.
Οι εν λόγω μεταρρυθμίσεις αποσκοπούσαν στην ενίσχυση της προστασίας των καταναλωτών και στην ενίσχυση της ευελιξίας των ροών ηλεκτρικής ενέργειας σε ολόκληρη την Ευρώπη και θα μπορούσαν να έχουν συμβάλει στην άμβλυνση των επιπτώσεων της ενεργειακής κρίσης του 2022.
Το μόνο πρόβλημα που υπήρχε ήταν ότι οι κανόνες αυτοί αγνοήθηκαν σε μεγάλο βαθμό από τις περισσότερες χώρες της ΕΕ.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, 21 κράτη μέλη της ΕΕ διώκονται από την Κομισιόν τώρα επειδή δεν ενσωμάτωσαν σωστά τους κανόνες για την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας του 2019 στο εθνικό τους δίκαιο - παρά το γεγονός ότι η προθεσμία έληξε στις 31 Δεκεμβρίου 2020.
Το παράδειγμα της Αυστρίας
Η Αυστρία για παράδειγμα, μία από τις χώρες που παραβιάζουν, πρέπει να επικαιροποιήσει τη νομοθεσία της για να διευκολύνει τις εταιρείες να αγοράζουν την ενέργειά τους απευθείας από τους παραγωγούς, με συμφωνίες PPA - επιτρέποντας απευθείας καλωδιακές γραμμές από τις ανεμογεννήτριες στα εργοστάσια.
«Αυτός ο εκσυγχρονισμός του συστήματος λειτουργίας της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας είναι επείγων και αναγκαίος», δήλωσε στο Euractiv ο Christoph Dolna-Gruber, αναλυτής από την αυστριακή υπηρεσία ενέργειας.
Οι καθυστερήσεις «θα οδηγήσουν σε περιττό οικονομικό κόστος και σε καθυστέρηση της ενεργειακής μετάβασης», πρόσθεσε ο ίδιος.
Στην πατρίδα του, οποιαδήποτε βραχυπρόθεσμη ενσωμάτωση των ενωσιακών κανόνων στο εθνικό δίκαιο μοιάζει όλο και πιο απίθανη με τις εκλογές να πλησιάζουν - ενώ η χρήση των ηλιακών πάνελ και των ηλεκτρικών οχημάτων αυξάνεται γρήγορα, εξήγησε ο Dolna-Gruber.
Αυτό θα μπορούσε να αποτελέσει πρόκληση. Οι ευέλικτες συσκευές και η αυξανόμενη ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας είναι ζητήματα που η λύση τους δεν έχει προβλεφθεί επαρκώς από το ρυθμιστικό πλαίσιο.
Για να συνοδευτεί ο μετασχηματισμός, απαιτούνται αλλαγές κανόνων, λέει ο Gruber, πράγμα που σημαίνει μεγαλύτερη προσπάθεια της βιομηχανίας, του εμπορίου και των νοικοκυριών, τα οποία μετατρέπονται από αμιγείς καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας σε προμηθευτές και «παρόχους ευελιξίας».
Ωστόσο, πολύ λίγες χώρες έχουν προσαρμόσει σωστά τους κανόνες, περισσότερα από τρία χρόνια μετά τη λήξη της προθεσμίας. Η Επιτροπή κίνησε διαδικασίες για να μηνύσει τη Λιθουανία, τη Σλοβενία, την Ιρλανδία, τη Μάλτα και την Κύπρο, αλλά τις πάγωσε όταν είδε ότι οι συγκεκριμένες χώρες έδειξαν ότι συμμορφώνονται.
Εν τω μεταξύ, η ΕΕ ενέκρινε άλλη μια μεταρρύθμιση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και εξετάζει το ενδεχόμενο μιας τρίτης μεταρρύθμισης την προσεχή περίοδο.
Υπάρχει μάλιστα το ενδεχόμενο τα κράτη μέλη να βρεθούν αντιμέτωπα με την ανάγκη να ενσωματώσουν στο εθνικό τους δίκαιο τρεις διαφορετικές μεταρρυθμίσεις της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας ταυτόχρονα.
Ρουμανία: Το μαύρο πρόβατο
Μια χώρα που ξεχωρίζει για αρνητικό λόγο από τις υπόλοιπες είναι η Ρουμανία.
Η Κομισιόν θεωρεί ότι η χώρα παραβιάζει τους κανόνες του 2019, σε αντίθεση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, οι οποίες κατηγορούνται μόνο για καθυστερημένη ή μερική εφαρμογή.
Αντιμέτωπο με την ενεργειακή κρίση του 2022, το Βουκουρέστι συγκέντρωσε την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, έθεσε σε εφαρμογή υψηλούς φορολογικούς συντελεστές για την εμπορία ηλεκτρικής ενέργειας και έθεσε ανώτατο όριο στις τιμές λιανικής.
www.worldenergynews.gr