Η αύξηση της ζήτησης η οποία επιβραδύνθηκε και η αύξηση των αποθεμάτων μετάλλων μπαταριών οδήγησαν στην πτώση (oilprice.com)
Οι πωλήσεις EV στην Κίνα συνέχισαν να αυξάνονται πέρυσι, αλλά ήταν κατώτερες των προσδοκιών.
Από την άλλη πλευρά οι πάροχοι πρώτων υλών οι οποίοι έσπευσαν να εξορύξουν λίθιο τα τελευταία 2 χρόνια για να καλύψουν την αυξανόμενη ζήτηση, ξεπέρασαν την τρέχουσα ζήτηση.
Συνέπεια ήταν οι τιμές του λιθίου να καταρρεύσουν πέρυσι πάνω από 80% στο χαμηλότερο επίπεδο από το 2020, στα 13.200 δολάρια ανά τόνο, αναφέρει η Benchmark Mineral Intelligence, όπως μεταφέρθηκε από τους Financial Times.
Υπερπροσφορά λιθίου
Καθώς οι ανθρακωρύχοι επιτάχυναν την παραγωγή λιθίου το 2022, η αγορά μετατράπηκε από έλλειμμα προσφοράς το 2022 σε πλεόνασμα το 2023.
Αν σε αυτό προστεθούν οι πιο αργές κινεζικές πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, τότε είναι εύλογη η καταιγίδα… στην αγορά λιθίου (υπερβολική προσφορά, παραπαίουσα ζήτηση).
Η ανταπόκριση της προσφοράς λιθίου έχει χρεωθεί μπροστά από τη ζήτηση, ανέφερε σε έκθεσή της αυτή την εβδομάδα η υπηρεσία αναφοράς τιμών Fastmarkets.
«Οι συμμετέχοντες στην αγορά αναμένουν ότι η ζήτηση λιθίου θα παραμείνει σχετικά ασθενής και χωρίς επικείμενες ανησυχίες για ελλείψεις προσφοράς, προβλέπουμε μια προσωρινά ισορροπημένη αγορά το 2024», σύμφωνα με την Fastmarkets.
«Κάποια ανανέωση αποθεμάτων θα μπορούσε να συμβεί το δεύτερο τρίμηνο του 2024, οδηγώντας σε μια ήπια ανάκαμψη των τιμών του λιθίου, αλλά πρόκειται να «γενικά πτωτική τάση για το δεύτερο εξάμηνο του έτους», σημείωσαν οι αναλυτές της Fastmarkets.
Η ανάπτυξη των EV επιβραδύνεται
Η αύξηση της ζήτησης μειώθηκε, ενώ τα αποθέματα μετάλλων μπαταριών αυξήθηκαν, ασκώντας καθοδική πίεση στις τιμές του λιθίου.
Στην Κίνα (κορυφαία αγορά ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο), η διείσδυση των EV συνέχισε να αυξάνεται, αλλά ο όγκος των πωλήσεων EV λιανικής της Κίνας μειώθηκε σημαντικά, σύμφωνα με την Goldman Sachs.
Οι κινεζικές πωλήσεις EV αυξήθηκαν κατά 1,5 εκατομμύρια μονάδες μεταξύ Ιανουαρίου και Οκτωβρίου 2023, σε σύγκριση με 2,3 εκατομμύρια πωλήσεις μονάδων την ίδια περίοδο του 2022, «δείχνοντας προς την ομαλοποίηση των αλυσίδων εφοδιασμού», έγραψαν οι αναλυτές της Goldman Sachs σε σημείωμα στα τέλη Νοεμβρίου του 2023.
«Η ομαλοποίηση της εφοδιαστικής αλυσίδας σε συνδυασμό με τη σταδιακή κατάργηση των εθνικών επιδοτήσεων στην Κίνα έχει επίσης επιβαρύνει τον ρυθμό αύξησης της ζήτησης ηλεκτρικών οχημάτων.
Η χαλάρωση στην αγορά λιθίου έχει γίνει σταδιακά εμφανής με την επιβράδυνση της αύξησης της ζήτησης τώρα σε άμεση αντίθεση με την αυξανόμενη παγκόσμια προσφορά λιθίου», σύμφωνα με τους αναλυτές της Goldman.
«Μόνο στην Κίνα, φαίνεται ότι υπήρχε πλεόνασμα άνω των 200 GWh μπαταριών ιόντων λιθίου πέρυσι.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες πιθανότατα στηρίζονται σε ασφαλή προμήθεια κυψελών για πωλήσεις EV που απέτυχαν να υλοποιηθούν», έγραψαν οι αναλυτές της WoodMac.
Αγώνας παραγωγών λιθίου για τη διατήρηση των τιμών
Οι ανθρακωρύχοι λιθίου αγωνίζονται για να αντέξουν το κραχ των τιμών.
Ως αποτέλεσμα της υπερπροσφοράς, της ασθενέστερης αύξησης της ζήτησης EV και της πτώσης των τιμών, ορισμένοι από τους μεγαλύτερους ανθρακωρύχους λιθίου έχουν αρχίσει να λαμβάνουν μέτρα για να μετριάσουν τον αντίκτυπο στην κερδοφορία.
Η Albemarle (μια από τις κορυφαίους παραγωγούς λιθίου στον κόσμο), ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα ότι επαναλαμβάνει τα μεγάλα έργα, μειώνει τις κεφαλαιουχικές δαπάνες, αναβάλλει ορισμένες δαπάνες και σχεδιάζει περικοπές θέσεων εργασίας, για να «βελτιστοποιήσει τη δομή του κόστους της ως απάντηση στις μεταβαλλόμενες συνθήκες της τελικής αγοράς, ιδιαίτερα στην αλυσίδα αξίας του λιθίου».
Η Albemarle θα δώσει προτεραιότητα στις δραστηριότητες αδειοδότησης στον πόρο Kings Mountain spodumene και θα αναβάλει τις δαπάνες στις εγκαταστάσεις μετατροπής λιθίου Richburg mega-flex, καθώς και θα αναβάλει τις επενδύσεις για το Τεχνολογικό Πάρκο Albemarle στη Βόρεια Καρολίνα και θα περιορίσει τη διατήρηση των κεφαλαιουχικών δαπανών στην πιο κρίσιμη υγεία, ασφάλεια.
«Η εταιρεία επιδιώκει επίσης ενέργειες για τη βελτιστοποίηση της δομής του κόστους της, μειώνοντας το κόστος κατά περίπου 95 εκατομμύρια δολάρια ετησίως, κυρίως που σχετίζονται με τις πωλήσεις, τα γενικά και διοικητικά έξοδα, συμπεριλαμβανομένης της μείωσης του αριθμού εργαζομένων και των χαμηλότερων δαπανών για συμβάσεις υπηρεσιών», γνωστοποίησε η Albemarle.
Η Pilbara Minerals (εταιρεία λιθίου Pure-play) προειδοποίησε ότι «είναι απίθανο να καταβληθεί μέρισμα για το εξάμηνο που έληξε στις 31 Δεκεμβρίου 2023», καθώς η εταιρεία προσπαθεί να διατηρήσει περαιτέρω τη θέση του ισολογισμού της.
Η εκτιμώμενη πραγματοποιηθείσα τιμή πώλησης της Pilbara για το συμπύκνωμα spodumene το τρίμηνο Δεκεμβρίου μειώθηκε κατά 50% σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο.
Η Core Lithium ανακοίνωσε στις 24/1/2024 μια προσωρινή αναστολή των εργασιών εξόρυξης ανοιχτού pit για τη διατήρηση των μετρητών.
Δύο ημέρες πριν η Liontown Resources ανακοίνωσε ότι ξεκίνησε μια αναθεώρηση της σχεδιαζόμενης επέκτασης και της σχετικής αύξησης της Kathleen Valley για τη διατήρηση του κεφαλαίου και τη μείωση των βραχυπρόθεσμων απαιτήσεων χρηματοδότησης του έργου.
Η οριστικοποίηση του πακέτου χρέους «επηρεάστηκε από τις πρόσφατες μειώσεις στην ανεξάρτητη προβλεπόμενη τιμολόγηση για το spodumene πάνω στην οποία βασίστηκαν οι πιστώσεις των δανειστών», δήλωσε η εταιρεία, της οποίας οι μέτοχοι περιλαμβάνουν τη δισεκατομμυριούχο εξόρυξης Gina Rinehart, τον πλουσιότερο άνθρωπο της Αυστραλίας.
www.worldenergynews.gr