Αντιπλημμυρικά έργα 700 εκατ. ευρώ προ των πυλών

Αντιπλημμυρικά έργα 700 εκατ. ευρώ προ των πυλών
Σήμερα, προ των πυλών της ανάθεσης βρίσκονται τέσσερα έργα, ύψους 197 εκατ. ευρώ, καθώς και δύο ΣΔΙΤ, ύψους 497 εκατ. ευρώ, βρίσκονται υπό ανάθεση, ώστε να προστεθούν στα 10 υπό υλοποίηση αντιπλημμυρικά έργα, συνολικού κόστους 344 εκατ. ευρώ

Η βιβλική καταστροφή στη Θεσσαλία έφερε τα αντιπλημμυρικά έργα στην κορυφή της ατζέντας. Από το παρασκήνιο όπου παρέμεναν τα προηγούμενα χρόνια, καθώς δεν είναι αυτό θα έλεγε κανείς έργα βιτρίνας, η ανάγκη θωράκισης απέναντι στην κλιματική κρίση, βρίσκονται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος. Έργα άνω του 1 δις. ευρώ, υλοποιούνται ή βρίσκονται σε φάση προχωρημένες διαγωνιστικές διαδικασίες από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, συνολικού ύψους άνω του 1 δισ. ευρώ, ενώ σχεδιάζονται ακόμη δέκα έργα.

Σήμερα, προ των πυλών της ανάθεσης βρίσκονται τέσσερα έργα, ύψους 197 εκατ. ευρώ, καθώς και δύο ΣΔΙΤ, ύψους 497 εκατ. ευρώ, βρίσκονται υπό ανάθεση, ώστε να προστεθούν στα 10 υπό υλοποίηση αντιπλημμυρικά έργα, συνολικού κόστους 344 εκατ. ευρώ. Αρμόδιο, μέχρι σήμερα, για τα εθνικού επιπέδου έργα διαχείρισης υδάτινων πόρων και αντιπλημμυρικής θωράκισης, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει σε εξέλιξη μελέτες ύψους 28,9 εκατ. ευρώ για έντεκα μεγάλα αντιπλημμυρικά.

Στα ανωτέρω, προστίθενται 49 μεγάλα αρδευτικά έργα που μεταφέρθηκαν από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, προϋπολογισμού 642 εκατ. ευρώ. Επί του παρόντος, οι αρμόδιες υπηρεσίες βρίσκονται σε φάση προσδιορισμού του σταδίου ωρίμανσης που βρίσκεται το κάθε ένα από αυτά, ώστε να εξασφαλισθούν και οι κατάλληλοι πόροι.

Ο δρόμος της εξόδου από το Ταμείο Ανάκαμψης

Εξαιτίας ακριβώς της αναγκαιότητας υλοποίησης αντιπλημμυρικών έργων σε όλη τη χώρα, ώστε να καλυφθεί το χαμένο έδαφος των περασμένων ετών, η απόφαση της κυβέρνησης να απεντάξει τα αντιπλημμυρικά έργα που είχαν συμπεριλιφθεί στον αρχικό σχεδιασμό του Ταμείου Ανάκαμψης προκάλεσε προβληματισμό. Αιτία αποτέλεσε η έλλειψη ωριμότητας, που θα είχε ως αποτέλεσμα την απώλεια πόρων του RRF.

Πρόκειται για τέσσερα μεγάλα αντιπλημμυρικά έργα, για τα οποία η ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών διαβεβαιώνει ότι θα υλοποιηθούν αξιοποιώντας πόρους από άλλες δεξαμενές χρηματοδότησης. Τα έργα είναι τα εξής:

  • Συμπληρωματικά Έργα Ταμιευτήρα Μπραμιανού, Αντιπλημμυρικά έργα Γρα Λυγιάς και Φράγματος Μύρτου στον νομό Λασιθίου Κρήτης
  • Εγγειοβελτιωτικά και Αντιπλημμυρικά έργα στις περιοχές Αμβρακία - Αμφιλοχία και Βάλτο του Ν. Αιτωλοακαρνανίας
  • Κατασκευή Αντιπλημμυρικών στην περιοχή Λουτρακίου (Β' Φάση)
  • Κατασκευή Αντιπλημμυρικών στην περιοχή Ωραιοκάστρου

Οι αρμόδιες υπηρεσίες προχώρησαν μεν στην ωρίμανση των έργων, προέκυψαν όμως σημαντικές καθυστερήσεις, που ναρκωθέτησαν την επίτευξη των αυστηρών οροσήμων του Ταμείου Ανάκαμψης, που έχουν ορίζοντα τον τέλος του 2025. Οι απαλλοτριώσεις ήταν το μεγαλύτερο εμπόδιο, καθώς είναι αδύνατον να εκτιμηθεί με ασφάλεια ο χρόνος ολοκλήρωσής τους. Υπήρξαν όμως απρόβλεπτες καθυστερήσεις και σε ορισμένους διαγωνισμούς, εξαιτίας είτε προσφυγών είτε ασυνήθιστα χαμηλών προσφορών. Έτσι, αποφασίστηκε η αναζήτηση χρηματοδότησης από άλλα ευρωπαϊκά εργαλεία.

Στο ίδιο μονοπάτι βάδισαν και τα περισσότερα από τα αρδευτικά έργα που είχαν ενταχθεί στο εθνικό σχέδιο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας, υπό την ομπρέλα του προγράμματος «Υδωρ 2.0». Από τα 18 αρδευτικά έργα που είχαν αρχικώς συμπεριληφθεί, θα προχωρήσουν τελικά μόνο πέντε με τη μέθοδο της σύμπραξης δημόσιου – ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ), συνολικού προϋπολογισμού 839 εκατ. ευρώ.

www.worldenergynews.gr




Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης