Ενέργεια

ΔΕΣΦΑ: Κίνδυνοι από την μείωση της χρήσης φυσικού αερίου στο ΕΣΕΚ - Περιορίζεται η συνεισφορά των CCGT μεσοπρόθεσμα

ΔΕΣΦΑ: Κίνδυνοι από την μείωση της χρήσης φυσικού αερίου στο ΕΣΕΚ - Περιορίζεται η συνεισφορά των CCGT μεσοπρόθεσμα

Υψηλότερος από τους στόχους των ΕΣΕΚ Ιταλίας, Ισπανίας και Γαλλίας ο στόχος των μπαταριών

Σοβαρές ανησυχίες για την κατακόρυφη μείωση της χρήσης φυσικού αερίου που προβλέπεται στο νέο επικαιροποιημένο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) εκφράζονται από τον ΔΕΣΦΑ, ο οποίος εμφανίζεται επίσης να έχει ισχυρές αμφιβολίες για το κατά πόσο είναι δυνατόν να επιτευχθούν, τόσο οι κεντρικοί στόχοι για την εγκατάσταση νέων ΑΠΕ, όσο και στόχοι όπως η αύξηση της διείσδυσης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ή η εγκατάσταση συστημάτων συλλογής και αποθήκευσης CO2 (CCS).  


Στη μελέτη σχολιασμού του νέου ΕΣΕΚ από τον ΔΕΣΦΑ, η οποία παραδόθηκε στη διυπουργική επιτροπή που έχει συσταθεί για την εκπόνηση του, ο Διαχειριστής κάνει ιδιαίτερη αναφορά και στους εξαιρετικά υψηλούς στόχους που τίθενται σε ότι αφορά την αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας μέσω μπαταριών. Προκύπτει δε σαφώς ότι ο Διαχειριστής θεωρεί πως η προτεινόμενη μείωση της χρήσης του φυσικού αερίου εγκυμονεί κινδύνους τόσο για τη σταθερότητα του ηλεκτρικού συστήματος όσο και για τη βιωσιμότητα των μονάδων παραγωγής ηλεκτρισμού από φυσικό αέριο, όπως επίσης και για τις σχεδιαζόμενες επενδύσεις στα δίκτυα φυσικού αερίου και βεβαίως για την προοπτική μετατροπή της χώρας σε περιφερειακό hub φυσικού αερίου.

Υπενθυμίζεται ότι το νέο ΕΣΕΚ στοχεύει στην επίτευξη του στόχου μείωσης κατά 55% των αερίων του θερμοκηπίου έως το 2030 σε σχέση με τα επίπεδα του 1990, ποσοστό που ισοδυναμεί με 50 εκατ. τόνους CO2


Πρέπει να αλλάξει ο ρόλος των μονάδων παραγωγής ηλεκτρισμού συνδυασμένου κύκλου (CCGT)

Όπως αναφέρει ο ΔΕΣΦΑ για την επίτευξη αυτού του κεντρικού στόχου προβλέπεται η επιτάχυνση της διείσδυσης των ΑΠΕ στο ηλεκτρικό σύστημα της χώρας με την εγκατάσταση 15 GW αιολικών και φωτοβολταϊκών εκ των οποίων περίπου 3 GW αφορούν σε υπεράκτια αιολικά. Επισημαίνει δε ότι αυτά θα πρέπει να εγκατασταθούν σε δυο χρόνια μεταξύ του 2028-2030 πράγμα που εκτιμάται ότι είναι εξαιρετικά φιλόδοξο.

Επίσης για την επίτευξη του κεντρικού στόχου θα πρέπει να μειωθεί ο ρόλος του φυσικού αερίου στο ελληνικό σύστημα αλλά και ο ρόλος της της Ελλάδας ως περιφερειακού hub, αφού προβλέπεται μείωση της ζήτησης αερίου κατά 36% έως το 2030 σε σχέση με τη σημερινή κατανάλωση. Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει διότι προβλέπεται μείωση κατά περίπου 30% σε σχέση με το ΕΣΕΚ 2019.

Παράλληλα όπως σημειώνει ο ΔΕΣΦΑ θα πρέπει να αλλάξει ο ρόλος των μονάδων παραγωγής ηλεκτρισμού συνδυασμένου κύκλου (CCGT) αφού εκτιμάται ότι θα μειωθεί η χρήση τους κατά 50% σε σχέση με τα επίπεδα του 2022. Επίσης εκτιμάται ότι η μέση λειτουργική χρησιμοποίηση των συγκεκριμένων μονάδων θα περιοριστεί το 2030 στις 1.700 ώρες ετησίως.

Σε ότι αφορά τον αυξημένο ρόλος της αποθήκευσης μέσω μπαταριών για την εξισορρόπηση του συστήματος, ο ΔΕΣΦΑ αναφέρει ότι το ΕΣΕΚ προβλέπει την εγκατάσταση μπαταριών ισχύος 5,6 GW έως το 2030. Σημειώνει πάντως ότι η ισχύς αυτή είναι μεγαλύτερη από τον στόχο του υφιστάμενου ΕΣΕΚ της Ιταλίας για το 2030 το οποίο προβλέπει την εγκατάσταση 5,5 GW, αλλά και υψηλότερο από τους αντίστοιχους στόχους των ΕΣΕΚ της Ισπανίας και της Γαλλίας αθροιστικά, που είναι 2,5 GW και 2,4 GW αντίστοιχα.



Εξάλλου σοβαρές επιφυλάξεις φαίνεται να έχει για την εγκατάλειψη της χρήσης του φυσικού από τον οικιακό τομέα. Όπως σημειώνει αυτό θα έχει ως συνέπεια τη μείωση κατά 64% της ζήτησης αερίου από τα δίκτυα διανομής, αλλά παράλληλα τα νοικοκυριά θα πρέπει να εγκαταστήσουν αντλίες θερμότητας συνολικού κόστους 7 δις ευρώ.

Εξάλλου για την επίτευξη των στόχων του επικαιροποιημένου ΕΣΕΚ θα πρέπει να γίνουν μαζικές επενδύσεις ύψους 250 δις ευρώ εκ των οποίων το 90% θα πρέπει να προέλθει από τον ιδιωτικό τομέα.

Επιφυλακτικός είναι ο Διαχειριστής και για την Fust Tract υιοθέτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αφού όπως σημειώνει η διείσδυση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο συνολικό στόλο οχημάτων θα πρέπει να φθάσει στο 18% το 2030 από λιγότερο από 1% σήμερα.

Τέλος σε ότι αφορά την πρόβλεψη για ανάπτυξη συστημάτων CCS δυναμικότητας αποθήκευσης 150 Mt CO2, σχολιάζει ότι ακόμη δεν έχει ξεκαθαριστεί πως θα γίνει αυτή η ανάπτυξη καθώς και ποιους τομείς και χρήσης θα αφορούν τα συγκεκριμένα συστήματα.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης