Ενέργεια

ΔΕΣΦΑ: Με διακυμάνσεις τα τέλη δικτύου μέχρι το 2027 - Στο 7,85% το WACC για την επόμενη τετραετία

ΔΕΣΦΑ: Με διακυμάνσεις τα τέλη δικτύου μέχρι το 2027 - Στο 7,85% το WACC για την επόμενη τετραετία

Γκάλι: Όλες οι κινήσεις του Διαχειριστή γίνονται με τη σύμφωνη γνώμη τόσο της ΡΑΑΕΥ όσο και του ACER

Σχετικά Άρθρα
Σημαντικά αυξημένες είναι οι ταρίφες του ΔΕΣΦΑ για το 2023 σε σχέση με το 2022 αν και ο Διαχειριστής υπολογίζει ότι τα επόμενα έτη θα υπάρξει σταδιακή μείωση ως αποτέλεσμα της αύξησης των ροών φυσικού αερίου με αποτέλεσμα το 2026 να επανέλθουν σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με το 2022.


Σύμφωνα με στοιχεία που δόθηκαν χθες στη δημοσιότητα από τον ΔΕΣΦΑ το 2022 η μέση χρέωση που κατέβαλαν οι χρήστες του δικτύου ήταν 1,78 ευρώ/MWh, το 2023 αυξήθηκε σε 2,10 ευρώ/MWh, το 2024 διαμορφώνεται σε 1,90 ευρώ/MWh, το 2025 1,77 ευρώ/MWh, το 2026 1,73 ευρώ/MWh και το 2027 οπότε και λήγει η τρέχουσα ρυθμιστική περίοδος αυξάνονται και πάλι σε 1,85 ευρώ/MWh.

Πράγματι το κόστος των τελών χρήσης δικτύου του ΔΕΣΦΑ είναι υψηλότερο σε σχέση με το παρελθόν παραδέχθηκε η Μαρία Ρίτα Γκάλι διευθύνουσα σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ, σημειώνοντας πάντως ότι αντικατοπτρίζει το τεράστιο επενδυτικό πρόγραμμα του Διαχειριστή αλλά και όσα συμβαίνουν στην αγορά. Υποστήριξε ακόμη ότι η συμμετοχή των τελών χρήσης δικτύου είναι πολύ μικρή στο σύνολο της τιμής που πληρώνουν οι καταναλωτές για το φυσικό αέριο και τόνισε ότι τα συγκεκριμένα τέλη, όπως και οι επενδύσεις που πραγματοποιεί ο ΔΕΣΦΑ έχουν εγκριθεί από τη ΡΑΑΕΥ.

Μάλιστα απαντώντας εμμέσως πλην σαφώς στις αιτιάσεις που διατυπώνονται από την αγορά, για την αύξηση στις ταρίφες του ΔΕΣΦΑ η κ. Γκάλι σημείωσε ότι όλες οι κινήσεις του Διαχειριστή γίνονται με τη σύμφωνη γνώμη τόσο της ΡΑΑΕΥ όσο και του ACER ο οποίος έχει αξιολογήσει και εγκρίνει τα τιμολόγια του ΔΕΣΦΑ.

«Η ΡΑΑΕΥ θα μπορούσε να αρνηθεί να εγκρίνει τις επενδύσεις, ή σημεία της αύξησης της Ρυθμιζόμενης Περιουσιακής Βάσης του ΔΕΣΦΑ, αλλά δεν το έκανε» είπε η κ. Γκάλι και πρόσθεσε ότι υπήρξε διαπραγμάτευση μεταξύ του Διαχειριστή και του Ρυθμιστή για το WACC αλλά όπως ανέφερε χαρακτηριστικά «Αυτή είναι η ζωή».

Σημειώνεται ότι το WACC του ΔΕΣΦΑ θα παραμείνει σταθερό στο 7,85% για τα επόμενα τέσσερα χρόνια, καθώς είναι μεν υψηλότερο το κόστος χρήματος λόγω αύξησης των επιτοκίων, αλλά έχει μειωθεί το ρίσκο της χώρας.


Στο 50% ο ποσοστό κοινωνικοποίησης της Ρεβυθούσας


Εξάλλου η ΡΑΑΕΥ ενέκρινε το ποσοστό κοινωνικοποίησης για τη Ρεβυθούσα να παραμείνει στο 50% αναγνωρίζοντας όπως είπε η κ. Γκάλι τη σημασία του σταθμού για την ασφάλεια εφοδιασμού και την ευελιξία του συστήματος, αλλά και δίνοντας στους προμηθευτές τη δυνατότητα οικονομικότερης εισαγωγής φυσικού αερίου στην αγορά.

Πρέπει να σημειωθεί ότι από τη Ρεβυθούσα το πρώτο εξάμηνο του 2023 εισήχθη στη χώρα το 55,5% των συνολικών εισαγωγών, καταγράφοντας μάλιστα αύξηση κατά 7,87% σε σχέση με το α’ εξάμηνο του 2022. Συγκεκριμένα εκφορτώθηκαν περίπου 17,3 TWh LNG από 26 δεξαμενόπλοια προερχόμενα από 6 διαφορετικές χώρες. Tο 41,38% των ποσοτήτων αυτών προήλθαν από τις ΗΠΑ (7,16 TWh). Στη δεύτερη θέση βρέθηκαν οι εισαγωγές από την Ρωσία (3,17 TWh), ενώ ακολούθησαν η Αίγυπτος (3,02 TWh), η Αλγερία (2,48 TWh), η Νορβηγία (0,97 TWh) και η Ισπανία (0,51 TWh).


Το Πάτημα - Λιβαδειά μετά την απόφαση της Διώρυγας

Ειδική αναφορά έγινε κατά τη διάρκεια της συνέντευξης στον αγωγό Πάτημα – Λιβαδειά ο οποίος σύμφωνα με το πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ θα λειτουργήσει το 2027 και θα κατασκευαστεί προκειμένου να εξυπηρετήσει τη μεταφορά φυσικού αερίου από το FSRU Διώρυγα που σχεδιάζει να δημιουργήσει η Motor Oil. Πρέπει να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο έργο προϋπολογισμού περίπου 150 εκατ. ευρώ δεν έχει συμπεριληφθεί επί του παρόντος στη Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση του ΔΕΣΦΑ από την οποία προκύπτουν και τα τέλη χρήσης δικτύου.

Όπως διευκρίνισε η κ. Γκάλι ο ΔΕΣΦΑ θα προωθήσει το έργο μόνον όταν ληφθεί η επενδυτική απόφαση από τη Διώρυγα για την κατασκευή του FSRU και όχι νωρίτερα. Όπως είπε χαρακτηριστικά ο ΔΕΣΦΑ θέλει το έργο διότι είναι μια μεγάλη επένδυση που αυξάνει την Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση αλλά και τις ποσότητες αερίου που θα διακινούνται από το σύστημα γεγονός που αυξάνει τα έσοδα του.

Ωστόσο, η ΡΑΑΕΥ αποφάσισε ότι το έργο θα γίνει μόνον εάν προχωρήσει το FSRU καθώς δεν μπορεί να επενδυθούν 150 εκατ. ευρώ και στο τέλος να μην χρησιμοποιηθεί το έργο. Μάλιστα πρόσθεσε πως όλα αυτά είναι σε πλήρη γνώση της Διώρυγας, ενώ αποκάλυψε ότι στην πρώτη φάση του market test που διενεργεί ο ΔΕΣΦΑ προκειμένου να διαπιστώσει το ενδιαφέρον της αγοράς για τα έργα ανάπτυξης που προωθεί, το ενδιαφέρον από χρήστες του FSRU της Διώρυγας ήταν μηδενικό.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης